Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 1403

De werkzaamheden aan de transaxle kregen vandaag een vervolg. Ik had hulp van twee vrienden. Zoals ik al schreef: de ene een techneut pur sang die niet stil kan zitten en de ander een medeforummer Jan Willem, die heel graag aan transaxles werkt maar momenteel geen dringende zaken onder handen had aan zijn 944 turbo. Kortom vanmorgen om 9 uur begonnen. En zoals het dan gaat, zijn de "hulpen" aan het werk en sta je er zelf een beetje verloren bij. Hahaha. Nou ja, ik was wel verantwoordelijk gemaakt voor de maatvoering van de plaatsing van de lagers en de trillingsdemper in de buis.
    Dankzij de informatie van Ryan was het prima te doen. De buis was mooi schoon van binnen, de buitenzijde van de rubbers rond de lagers voorzien van een heel dun laagje vaseline en dat deed ik ook met de rubbers van de trillingsdemper. Met behulp van twee ijzeren platen van 10 mm, een draadeind van 2 meter M16 en een stel moeren liep het gesmeerd. De trillingsdemper en de lagers schoven prachtig mooi de buis in. Aan de hand van een tekening met de maten konden we precies vaststellen waar de lagers en demper moesten komen te zitten. Zo hadden we inclusief twee x koffie met eigen gebakken cake rond 12 uur alles op zijn plaats.
    Na de lunch bleef Jan Willem om samen met mij de transaxle en de versnellingsbak weer te monteren. Dat kun je haast niet alleen, zeker niet als je geen brug hebt. Het duurde even voordat we de transaxlabuis weer aan het motorblok hadden vastgemaakt. We kregen de buis niet goed uitgelijnd. Totdat we het nodig vonden om de motor iets achterover te kantelen. Dat was dé oplossing. Zo ging het van een leien dakje.
    Daarna de achteras gemonteerd. Loshalen was een fluitje van een cent. De montage had veel meer voeten in aarde. Voordat je alles weer op zijn plaats hebt ben je een uur en meer verder. Rommelen met de krik omhoog, omlaag, blokken hout, assteunen en dat soort geklooi. Toen dat uiteindelijk allemaal op zijn plaats zat kon het laatste klusje beginnen. De versnellingsbak weer monteren. Eraf een eitje. Er weer onder is ook weer een gedoe. Het probleem is dat de schakelarm eigenlijk in de weg zit samen met de plastic buis die erover heen zit. Dus je moet de bak een beetje scheppen, een beetje kantelen, een beetje van dit een beetje van dat en na een tijdlang mieren en martelen schiet de bak in een keer op zijn plaats. En dan heb je geen idee wat je gedaan hebt. Dit was echt de laatste keer. Hoop ik. Morgen alle bouten nalopen en op koppel aandraaien. En dan volgende week verder met de uitlaat, assen monteren, remmen ontluchten, versnellingspook aansluiten, olie verversen, oliefilter vervangen en al wat zich nog aandient. Nu geen puf meer. Alle werkzaamheden die eigenlijk niet (of nauwelijks) alleen te doen zijn, hebben we geklaard. Een heerlijk gevoel.

20251017_103752.jpg

20251017_104019.jpg

20251017_104205.jpg

20251017_152519.jpg

Comment

• 924ERKE
      924 Fan
      • Oct 2024
      • 333

Mooi werk en super vrienden heb jij !
      Nu kan hij weer 240000 km verder en langer .....

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1403

Ik hoop het. Ik hoop het. En ja, hele fijne vrienden. Zeker.

Comment

• 924ERKE
          924 Fan
          • Oct 2024
          • 333

Nog een vraagje.
          Er zit er ter hoogte van de versnelingspook onderaan in de tunnel een soor isolatie rondom de bovenzijde van de buis..
          Lijkt een beetje op pur....Wat zou de reden hiervan zijn en hoe vervang je dit ?
          Of mag dit gewoon weggelaten worden.
          Ik vermoed dat dit voor warmtewering of geluiddemping zorgt.
          Misschien weet iemand meer.

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1403

Het is een blok van schuimrubber dat er voor zorgt dat je geen water, lucht en lawaai binnenkrijgt vanaf de onderzijde van de auto. Het is de ( zeer primitieve) afdichting van de versnellingspook die daar op de transaxlebuis is gemonteerd. De schakekstang vanaf de pook naar achteren loopt er ook doorheen. Je kunt dat blok via de opening van de console eruit halen en er zo ook weer inprutsen. Het was bij mij zeer ernstig een beetje vergaan, lees verdroogd van ouderdom.

Comment

• 924ERKE
              924 Fan
              • Oct 2024
              • 333

Bij mij ook hoor.Ik voelde het, doordat ik de hitteschilden aan het behandelen ben, kon ik er aan langs onderen.
              Lijkt wel een soort steekschuim voor bloemstukjes
              Stel je voor dat het naar de kl'te is .....is er dan een alternatief?Geen idee of het nog te krijgen is....
              Bij de controle van de onderzijde van mijn 24 , dat er trouwens nog verrassend goed uit ziet ,heb ik wel een gat ontdekt in de onderzijde.
              Ter hoogte van de deur vooraan en onderaan zit langs beide zijden een soort van omgedraaide paddestoel.
              Vroeger dacht ik dat je dat mocht gebruiken als steunpunt voor de krik,maar ik had al gauw in de gaten dat dit zeker niet zo was.
              In de bubbel hoopt zich vuil op en bijgevolg blijft die plek ook lang vochtig....ideaal voor de roestduivel dus.
              Ik had deze dus grondig ontroest om te behandelen en toen ik controleerde voelde ik het tapijt.....
              Tapijt verwijdert en ja hoor , een groot gat van een 3 tal cm.
              Werk aan de winkel deze week.Ik ga het herstellen en serieus behandelen.
              Ik ga ook proberen om in die paddenstoel een stop te steken om vuilophoping te vermijden.
              Ik heb er al eens over nagedacht wat het nut zou kunnen geweest zijn van die twee dingen, want ze zijn er apart aangelast ....
              ik vermoed dat het een soort van vaste referentiepunten waren om het koetswerk te assembleren....iemand een ander idee ?
              Dus hou die punten net want de roestduivel .....

Comment

• Riggard
                Moderator
                • Jan 2021
                • 735

Volgens mij werd de carosserie in de fabriek aan die punten bevestigd.

Comment

• Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 1403

Klopt wat betreft die punten. En ze kunnen inderdaad veel vuil en vocht vasthouden, met alle ellende van dien. En ze worden vaak abusievelijk als krikpunten gebruikt.
                  Dat schuim is nieuw te koop bij rosepassion voor ongeveer €126. En veel verkopers van gebruikte onderdelen voor de 924 hebben ze ook nog wel. Ik heb er zelf ook een gebruikte in gezet. Mijn originele was helemaal "opperdepop".

Comment

• Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 1403

Verder met het transaxle verhaal. Er moest natuurlijk ook weer opgebouwd worden, nadat er veel aan de onderzijde van de auto was losgehaald. Ik had voor de zekerheid toch maar een todo list gemaakt. Kon ik makkelijk afvinken wat ik gedaan had.
                    Nadat de versnellingsbak samen met de transaxlebuis was geplaatst was en de achteras weer op zijn plaats zat, had ik het wel eventjes gehad. Kwam bij, dat er de daaropvolgende week een paar kleinkinderen kwamen logeren. En dat zorgt ervoor dat ten eerste je hele huis op de kop staat, maar ook dat je hele dag in het teken staat van die "blagen". Dan ook nog donderdagmiddag terug naar het wilde westen brengen en vrijdags weer terug naar het mooie maar vooral rustige oosten. Kortom de hele week geen fl#kker uitgevoerd.
                    Zaterdag weer verder gegaan met ten eerste alle bouten die om een aanhaalmoment vroegen en vooral de bouten afvinken die je gehad hebt. Dan loop je het minste risico, dat je er eentje vergeet.
                    En verder de montage van schokbrekers, remleidingen, schakelas achter op de bak en bij de pook, schuifstuk tussen transaxle en differentieel, aandrijfassen, handremkabeld met tiewraps weer opbinden aan de buis van de achteras, uitlaat monteren en remmen ontluchten. De uitlaat gaf weer eens problemen, maar dat lag aan mezelf. Ik probeerde tot in extremis een ophangbeugel verkeerd om te plaatsen. Wat een gedoe, maar zoals (bijna) altijd lukte het weer toen ik een briljante ingeving kreeg. Ik heb de plaatsing van de beugel even opgezocht in de PET...........
                    De homokineten heb ik voor de zekerheid nog van wat extra vet voorzien.
                    Dan het ontluchten van de remmen. Over het algemeen is dat hét moment dat je partner deelgenoot wordt van jouw hobby. Pompen, pompen vast! Ja pompen pompen vast! Heb je druk? Hoe voelt het pedaal aan? Om dat te omzeilen had ik een tijd geleden als eens een apparaat bij HBM gekocht, waarmee je in je eentje, door gebruik te maken van (lucht)druk je remmen kunt ontluchten. Eigenlijk is het apparaat veel te groot voor dit soort kleine systemen, maar de kleine was destijds niet meer leverbaar en mijn kadobon wilde ik hoe dan ook gebruiken......

Het stelt allemaal niet zoveel voor. Een soort plantenspuit die je op druk kunt zetten en waarmee je dus remvloeistof onder lage druk (max 0.7 bar) door het systeem kunt persen. Je vult het remvloeistofreservoir en de externe tank met remvloeistof. Met een adapter sluit je een slang aan die aan het tankje zit. Op deze manier krijg je een gesloten systeem. Je kunt dus het systeem onder druk zetten en op je gemakje in je eentje alle 4 de rempunten ontluchten, te beginnen bij het wiel dat het verste van het remvloeistof reservoir zit. Dat is normaal gesproken rechtsachter. Dan linksachter, rechtsvoor en als laatste linksvoor. Er zat een handige fles bij die je met een kettinkje kunt ophangen. Zo kun je met twee handen werken en de remvloeistof die uit de nippel stroomt mooi opvangen. Appeltje eitje. Zou je denken. Maar bij mij zijn volgens mij de appeltjes en eitjes op.

Groot was dan ook de teleurstelling dat ik na 5 à 6 keer pompen nog geen pedaaldruk had. Dan ga je maar even voetbal kijken.
                    Jaren geleden zong de groep Doe maar er een liedje over: "er is geen bal op de tv". Dat klopte, dus toch nog even proberen om een paar keer te pompen en ja hoor, er wordt druk opgebouwd. Morgen toch nog maar een keer extra ontluchten op de oude manier. Mogelijk dat er met deze methode iets in de hoofdremcilinder niet goed gaat. Geen idee.
                    Ik heb ook verse olie gekocht en een nieuw oliefilter. Dat moest na de motorrevisie nog eens gebeuren. Helaas bleek mijn oliefiltersleutel niet bruikbaar. Dus een nieuwe besteld maar die is er nog niet. En als het me te lang duurt gaat er een schroevendraaier doorheen. Kortom het einde van deze klus nadert.
                    Binnenkort weer meer in dit theater. De resultaten van de proefrit.

20251026_162230.jpg

20251026_162247.jpg

Comment

• 924ERKE
                      924 Fan
                      • Oct 2024
                      • 333

Nog nooit gezien ,dit systeem.
                      Eigenlijk best eenvoudig .
                      Zo gaat het verhaal verder de goede richting uit !
                      Richting proefrit !

Comment

• Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 1403

Vanmorgen toch maar even op de ouderwetse manier de remmen ontlucht. Schoenmaatje 38 bracht uitkomst, net zoals vroeger. Er kwam dus toch nog veel lucht uit het systeem. Kennelijk was ik gisteren niet geduldig genoeg geweest. Nu zit het rempedaal mooi bovenin. Ook bericht gehad dat de oliefilterlosdraaisleutel morgen wordt bezorgd. Dus oliefilter wisselen, olie erin en tussen de buien door proefrijden.

Comment

• 924ERKE
                          924 Fan
                          • Oct 2024
                          • 333

Succes !!!!

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1403

Vanmorgen het oliefilter met mijn mooie oliefiltersleutel kunnen verwijderen. Nieuw filter erop en olie erin. Alles aan kant in de garage. Auto van de steunen, wielbouten natrekken op moment. Auto van de oprit, 997 naar buiten en dan starten en lopen. Wel een beetje snel stationair. En dan naar buiten. Alles draait en hij rijdt. Eerst stationair laten draaien op de oprit en luisteren. Mooi, alles stil. Maar na een proefrit heerst hier slechts barre teleurstelling. Ja, de aandrijflijn is stil, nee ik hoor de transaxle niet meer, de wielen bleven aan de auto zitten en de versnellingsbak met de achterbrug zijn er ook niet onderuit gevallen. Maar dat was het dan ook...........

Er zit een reusachtig gebrom in de auto. Niet bij stationair draaien, ook niet bij stapvoets rijden. Maar zo gauw je gas geeft begint het gelazer. Gebrom en getril. Ik dacht dat de uitlaat niet dicht was, maar dat was het niet. Als je stationair draaiend gas geeft treedt het niet op. Stel je maar voor, dat een uitlaat ergens tegenaan trilt. Ik heb het al eerder zo proberen te omschrijven. Maar die uitlaat zit prima onder de auto en komt nergens tegen aan. Ik begin bijna te denken aan een motorsteun. Als de motor teveel kantelt als ie belast wordt dan gaat die uitlaat mee natuurlijk. Ik moet dat nog eens een keer proberen als de auto op een brug staat en dat ik de motor laat lopen en de aandrijflijn aan het werk zet. Eens kijken way er dan gebeurt.
                            Het gekke is, dat het probleem zomaar vanuit het niets ineens optrad tijdens een proefrondje op het industrieterrein toen ik aan het uitvogelen was, waar dat gebrom in een bocht naar links vandaan kwam. Hier word zelfs ik een beetje moedeloos van. Even nieuwe moed verzamelen en dan nog maar eens proberen te analyseren waar het vandaan komt.

Comment

• 924ERKE
                              924 Fan
                              • Oct 2024
                              • 333

Verdorie, na al dat werk.
                              Zelfs ik word er moedeloos van....maar vinden zal je het;
                              Ben er zeker van.
                              Heb op internet ook al eens gezocht en gelezen dat iemand rare geluiden had.
                              Dit kwam bij hem door de lagering van de veerpoot .Toen die er wat siliconenolie op spoot was het euvel voorbij.
                              Lijkt misschien stom maar in jouw geval zijn alle kleine en grote tips welkom.
                              Ik dacht er ook aan.
                              Kan je geen (goedkope)webcam plaatsen op verschillende locaties onder de auto tijdens het rijden.(vastzetten met kabelbinders bijvoorbeeld)
                              Misschien zie je dan wel wat er gebeurd .
                              Ik doe ook een stille oproep aan het forum ,om mee te denken want na al dat werk is het resultaat hier toch echt niet in verhouding.
                              Last edited by 924ERKE; 29-10-25, 19:48.

Comment

• Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 1403

Het gebrom begint als de motor moet werken. Dus ik denk niet dat de veerpootlagering daar voor in aanmerking komt. Maar ik snap je reactie. Je gaat nu inderdaad aan de gekste dingen denken. Ik was vanmiddag zo verslagen dat ik verder ook nergens meer op gelet heb. Misschien morgen nog eens een keer precies proberen vast te leggen wanneer wel en wanneer geen gebrom.

Comment

Working...