Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Addict
    • Aug 2021
    • 1555

Vele hebben hetzelfde probleem. Een jankend differentieel.....

Comment

• 924ERKE
      924 Fan
      • Oct 2024
      • 455

Heb voor de aardigheid eens gekeken naar het eventuele aanbod van versnellingsbakken.
      Valt best tegen....zeker voor automaten zoals bij mij.
      Ik zag wel dat Eric er een aantal staan had.
      Deze die ik elders zag .....vragen ze toch soms heel erg veel voor...
      Beetje te gek voor woorden en je zou er bijna aan denken, gewoon een hele donorauto te kopen....

Comment

• Beer924
        924 Addict
        • Aug 2021
        • 1555

Ik heb er ook geen een idee van waar die malle prijzen op gebaseerd zijn. Ik heb al links en rechts wat geïnformeerd me georiënteerd. De prijzen lopen uiteen van €100 tot pakweg €600. En dan ook nog geen "garantie" dat die bakken goed zijn. Ik snap de verkopers echt wel dat ze iets willen verkopen, maar ik denk dat ze er op deze manier mee blijven zitten. Maar goed, ik wil eigenlijk eerst een bak proberen om te horen of dan het gebrom weg is, dus dat ik vaststel of het inderdaad de bak is. En als die dan helemaal per ongeluk goed is dat ik hem dan koop. Mijn vertrouwen in het zelf herstellen heeft een deuk(je) opgelopen. Niettemin gaat mijn bak zeker uit elkaar om te zien wat er mis is. Zoveel werk is dat niet.

Comment

• 924ERKE
          924 Fan
          • Oct 2024
          • 455

Ik vind dat je jezelf best wat meer mag vertrouwen hoor na het lezen van alle vorige pagina's.
          Het is ook niet dat de bak jankt.....en die differentieel heb je toch nog niet aangepakt.....dus....je gaat hem toch uit elkaar halen....wie weet vind je het probleem en is een andere bak zelfs niet aan de orde....
          Een differentieel bevat toch veel minder onderdelen en tandwielen dan een versnellingsbak,dacht ik.
          Trouwens .Is die differentieel niet gewoon het laatste stuk van die versnellingsbak?
          Hoe zit dat onderdeel daar eigenlijk in verwerkt ?
          in een aparte ruimte ?
          Heb al eens gekeken naar foto's of tekeningen maar tja.....niets over te vinden.
          Binnenkort misschien hier wel , hoop ik
          En ik hoop ook dat je dan eindelijk eens aan het einde komt van jouw probleem !!!

Comment

• Beer924
            924 Addict
            • Aug 2021
            • 1555

Het differentieel zit samengebouwd met de bak. Gerekend vanaf de voorzijde van de auto heb je eerst het aluminium huis waarmee de bak aan de transaxletube vast zit. (foto 1) Op de tweede foto zie je een groot rond deksel waar de astap uit komt. Daarachter zit het differentieel, dus het kroon en pignonwiel. En aan de achterzijde, dus tegen de reservewielbak zit de tandwielkast. Het zijn de lagers van dat differentieel die ik vervangen heb. De geluiden die vanuit de versnellingsbak/differentieel kwamen duidden op versleten lagers van het diff. Nou, die waren versleten kan ik je vertellen. (foto 3 lagerschaal) En als je die hele handel los hebt gehad moet je dat diff opnieuw afstellen. Ik denk, ben bang, dat het daar niet helemaal goed gegaan is. Gelet op het feit, dat het gebrom afhankelijk is van belasting van de aandrijflijn denk ik dat we het daarin moeten zoeken.
            De tandwielkast, dat is het bruine deel, is eigenlijk alleen maar in zijn geheel gesplitst van het differentieel en daar is niets van los geweest. Maar misschien dat we het toch moeten zoeken in dat achterste deel. Mogelijk ook, zoals Ryan mij aangaf, de lagering van de pignonas. Ik haal de bak eronder vandaan en haal hem, met hulp van een maatje, uit elkaar en zien wel wat er uit komt.

DSC04839.jpg

DSC04902.jpg

20241123_151058.jpg
            Last edited by Beer924; 18-11-25, 17:25.

Comment

• 924ERKE
              924 Fan
              • Oct 2024
              • 455

Die lagering van de pignonas zit dan in het huis van de versnellingsbak ,als ik het goed begrepen heb.

Comment

• Beer924
                924 Addict
                • Aug 2021
                • 1555

Jep. En daar heb ik geen aandacht aan geschonken. Het zou wel heel toevallig zijn, dat dat lager 600 km na vervanging van de diff lagers ineens de geest geeft. Maar goed, inmiddels weet ik dat bij een 924 niets bijzonder is......

Comment

• 924ERKE
                  924 Fan
                  • Oct 2024
                  • 455

Ziet er toch behoorlijk ingewikkeld uit.
                  Als ik de tekening bekijk lijkt het zo dat één wiel rechtreeks wordt aangedreven en het ander via de differentiele werking.
                  In de lijst van onderdelen heb ik wel gezien dat er heel veel verschillende soorten shims te krijgen zijn....locatie 25 en 18
                  Nu ja , met twee technische knobbels en het goede gereedschap moet het toch te doen zijn....toch weer een hele klus.

PXL_20251118_174357729.MP.jpg

Comment

• Beer924
                    924 Addict
                    • Aug 2021
                    • 1555

Klopt helemaal.

Comment

• Airspeed
                      924 Fan
                      • Nov 2025
                      • 118

Originally posted by 924ERKE

Als de homokineten perfect zijn kan het wel niet anders....
                      Kan je die differentieel intern bekijken zonderde versnellingsbak er onderuit te halen ?

Benieuwd wat anderen er over denken.
                      Voor wat het waard is: dit klinkt voor mij toch echt als een homokineet.

Comment

• Beer924
                        924 Addict
                        • Aug 2021
                        • 1555

De homokineten zijn alle vier 100 km geleden vernieuwd, waarna het probleem niet opgelost was.

Comment

• Airspeed
                          924 Fan
                          • Nov 2025
                          • 118

Tsja, bonken bij acceleratie en in bochten, klinkt voor mij als een homokineet, niet een bak gerelateerd iets.
                          Wel heel vreemd idd, want dat verwacht je niet van nwe exemplaren, maar ook nieuwe onderdelen kunnen misschien wel eens een maandagochtend versie zijn toch?
                          Last edited by Airspeed; 18-11-25, 22:20.

Comment

• Beer924
                            924 Addict
                            • Aug 2021
                            • 1555

Als het de homokineten zouden zijn zou ik ze voortdurend moeten horen. Ook bij het freewheelen. Maar zoals ik al eerder aangaf speelt het fenomeen alleen onder belasting. En ik geloof er niet in, dat met nieuwe 4 nieuwe homokineten exact hetzelfde geluid hoorbaar is. En het is alleen gebrom en geen gebonk. Dat speelde even omdat de koppeling even hapte.

Comment

• Airspeed
                              924 Fan
                              • Nov 2025
                              • 118

Ah, ja, dan met je eens. Gebrom klinkt weer meer naar lagers algemeen en die kunnen in de bak of de draagarmen (wiellagers) zitten..
                              Probeer ook maar wat mee te denken (zoals gevraagd in een vd voorgaande berichten) 😉

Comment

• Beer924
                                924 Addict
                                • Aug 2021
                                • 1555

Uiteraard ben ik blij met iedereen die meedenkt en opties die genoemd worden. Er kan maar zo een keertje info bij zitten waar ik zelf nooit aan gedacht had.

Comment

Working...