Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Steady Eddy
    924 Fan
    • Jul 2008
    • 250

Baksteunrubbers zullen ook wel al vervangen zijn ?
    Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 1485

Yep. Er blijft niet zo heel veel meer over om te vernieuwen Steady Eddy. Ik heb zo'n beetje alles gehad.

Comment

• 924ERKE
        924 Fan
        • Oct 2024
        • 394

deze film al gezien..... Überholung des Differentials mit Sperre beim Porsche 944 Turbo....
        mooie uitleg.
        Gaat wel over de snellere broer maar je kan er van uit gaan dat er veel gelijkenis is met de andere modellen....
        De differentieel zelf ziet er eigenlijk niet zo moeilijk uit maar ja, dat is natuurlijk zo als je het ziet op film....
        Dat brommend geluid komt volgens internetreacties bijna uitsluitend van de differentieel.....sommigen doen er een dikkere olie in en soms helpt dat....maar ja ,dat is niet volgens het voorschrift.

Comment

• Steady Eddy
          924 Fan
          • Jul 2008
          • 250

Dat gebrom is er ook bij belasting in stilstand ?
          Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1485

Originally posted by 924ERKE
            deze film al gezien..... Überholung des Differentials mit Sperre beim Porsche 944 Turbo....
            mooie uitleg.
            Gaat wel over de snellere broer maar je kan er van uit gaan dat er veel gelijkenis is met de andere modellen....
            De differentieel zelf ziet er eigenlijk niet zo moeilijk uit maar ja, dat is natuurlijk zo als je het ziet op film....
            Dat brommend geluid komt volgens internetreacties bijna uitsluitend van de differentieel.....sommigen doen er een dikkere olie in en soms helpt dat....maar ja ,dat is niet volgens het voorschrift.
            De video is mijn leidraad geweest voor de revisie. Het differentieel is inderdaad vrijwel gelijk aan dat van mij.

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 1485

Originally posted by Steady Eddy
              Dat gebrom is er ook bij belasting in stilstand ?
              Eigenlijk alleen onder belasting. Dus bij het accelereren. Als je een constante snelheid is het minder waarneembaar. Je begin soms twijfelen aan mezelf nu ik al zo lang bezig ben met dit probleem. Ik heb me echt al een keer afgevraagd of ik het niet verkeerd hoor. Totdat ik vorige week een medeforummer heb laten rijden. En gelukkig beaamde hij dat dit niet normaal was. ER was zelfs even een moment dat alles stil was! Zo moet het dus zijn zeiden we allebei. Het was slechts maar even maar gaf gelijk een mooie vergelijking.
              Kortom, ik ben niet gek, ik hoef niet aan mezelf te twijfelen en de auto maakt echt een abnormaal geluid dat van achteruit komt. Er komt vast een oplossing voor. Al is het op pagina 100...................

Comment

• 924ERKE
                924 Fan
                • Oct 2024
                • 394

Zal heus geen 40 pagina's meer duren....
                En bijna enkel te horen bij acceleratie...moet wel of één of ander onderdeel dat dan extra wordt belast.
                Er zou op iets te veel axiale speling moeten gekomen zijn, denk ik.
                Aangezien er nog niks is losgemaakt aan de differentieel en de shims dan ook nog origineel zijn,verdenk ik in eerste instantie een lager....zo'n tandwiel van het planetair stelsel kan ook niet meer goed zitten.
                Gewoon een denkpiste maar die had jezelf ook al bedacht.
                Uiteindelijk zal dit wel moeten goed komen.Laat me voorspellen.....op pagina 62

Comment

• Steady Eddy
                  924 Fan
                  • Jul 2008
                  • 250

Je zou dus iets moeten uitvinden om ervoor te zorgen dat motor en aandrijving geen druk/verplaatsing naar achter kunnen geven, maar ja, dan komen de trillingen van de motor er ook waarschijnlijk bij (om die er dan uit te filteren...). Enkel om te testen natuurlijk.
                  Last edited by Steady Eddy; 21-11-25, 12:49.

Comment

• Steady Eddy
                    924 Fan
                    • Jul 2008
                    • 250

Versnellingsbak raakt reservewielkuip niet bij optrekken ? Voldoende ruimte tussen ?

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1485

Ja hoor. Ook gecheckt uiteraard. De bak kan geen kant op en er blijft ruimte zat over. Zit alleen gruwelijk in de weg bij het plaatsen van de bak. Tja wat heb ik niet nagekeken? Maar toch bedankt voor het meedenken.

Comment

• Steady Eddy
                        924 Fan
                        • Jul 2008
                        • 250

Eerst uitwendig (voorlopig zonder resultaat) zoeken en dan inwendig opereren...

Comment

• Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 1485

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het gebrom is weg en alles is stil.

Pffff een pak van mijn hart. Kort resumé: lagers differentieel vervangen. Prima lopen. Na 600 km was er ( een soort van wiellager) gebrom van achteruit in een bocht naar links. Beide zijden achterwiellagers vervangen. Geen resultaat. Homokineten vervangen. Geen resultaat. Lagers transaxle vervangen. Geen resultaat. Velen reden met mij mee en luisterden. Ze beaamden allemaal dat het niet normaal was zoveel herrie de auto maakte. Het geluid kwam van achter zei de een. Nee hoor zei een ander, het geluid komt van voor. Het is je uitlaat. Het is de bak. Het zijn je aandrijfassen. Transaxle. Ergernis en frustratie alom. Doemscenario's passeerden de revue want niets scheen te helpen. En het geluid ontstond nadat de lagers van het differentieel waren vervangen. Weer de bak eronderuit, weer alles loshalen en nog geen zekerheid hebben of dat het wel is.

Vanmorgen heb ik de 924 boven een smeerput kunnen zetten en zo kon ik samen met een maatje de auto met draaiende motor veilig van onderen bekijken. En daar kwam de aap uit de mouw.
                          De beugel van het tweede ophangpunt ter hoogte van de achterbrug zat heel sneaky, nauwelijks zichtbaar tegen de aluminium dwarsligger die voor de achterbrug is gemonteerd. Nu had ik een tijd geleden al samen met een medeforummer diezelfde beugel aangepast omdat het allemaal wat krap zat en toen ook al verdacht was. We dachten het toen helemaal vrij te hebben gemaakt. Echter was toen het gebrom nog niet over. Het werd alleen maar erger. Na de werkzaamheden aan de transaxle heb ik de beugel op precies dezelfde plaats en wijze gemonteerd. Ik had notabene de plek van de beugel rond de transaxlebuis zelfs nog gemarkeerd met een kleine zaag"snede", omdat ik wist dat het er precies op aan kwam.
                          De auto loopt nu trillingsvrij, zonder gebrom/vibraties en werkelijk als een zonnetje. Achterin is alles stil. Dit was wat ik van een 924 had verwacht en waar iedereen het altijd over heeft.

Maar goed. Eind goed, al goed zullen we maar zeggen. Had ik dan al die onderdelen niet hoeven te vervangen als het nu een uitlaatbeugel was?
                          Nou, het kwam eigenlijk allemaal wel goed uit. De lagers van de transaxle waren op. Eén van de homokineten liep ook niet vlekkeloos en een keer achterwiellagers vervangen na 230000 km is ook niet echt helemaal overbodig.

Dus je bent nu klaar hoor ik je zeggen? Uhm vanmorgen gingen de koplampen niet omhoog, deed mijn tomtom het niet en was het starten niet zoals ik gewend was. Gisteren heb ik het co laten afstellen. Bij de laatste apk zat ik op 4,5%. Daarom verstuivers en de rubber afdichtringen vervangen. Gisteren liep hij tijdens en na het afstellen nog een keurige 900 rpm stationair. Vanmorgen 2000 rpm stationair. Voor de goede orde: De auto liep gewoon prima vóór het afstellen en startte ook direct met een mooi stationair toerental. Dus volgende week even terug tenzij iemand een tip heeft. Ik heb van de injectie nog niet veel kaas gegeten. Ik weet dan wel weer blindelings de versnellingsbak eronderuit te halen....

Nu weer verder met kleine klusjes zoals een cv die rechts niet helemaal soepel loopt, koplampen die af en toe niet willen. Ik vermoed dat een draaipunt van de linker koplamp ergens tegenaan loopt. En dan nog zo her en der wat rammeltjes in het interieur verhelpen. En verder met alle Gremlins van de 924 die zich in de nabije toekomst graag willen laten zien.
                          Iedereen bedankt voor het meedenken met het vinden van de oorzaak van het gebrom.

Dit is een foto van vóór alle ellende, waar we al een stuk van de beugel hadden verwijderd. Zie de pijl.
                          Maar net aan de andere kant zat de beugel dus uit het zicht tegen de aluminium dwarstraverse
                          20250424_150449.jpg

20250824_140831.jpg

De slijtplekken op de dwarstraverse
                          20250824_144948.jpg

Comment

• Pierro
                            924 Fan
                            • Feb 2015
                            • 412

Is het deze stang waar je het over hebt...?
                            Attached Files
                            Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                            Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

Comment

• Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 1485

Ja precies die Pierro. En op mijn foto heb ik de slijtsporen omcirkeld. Waar die stang voor is weet ik niet, maar vermoedelijk om de carrosserie bij elkaar te houden. Haha.

Comment

• Pierro
                                924 Fan
                                • Feb 2015
                                • 412

Ja, die "stang" is de tegenhanger van de stabilisator bar die je vaak in de motorruimte ziet tussen de veerpootophangingen.

image.png
                                Last edited by Pierro; 02-12-25, 18:08.
                                Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                                Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

Comment

Working...