Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 1485

Goed idee. Kunnen we weer zien wat je allemaal gedaan hebt.

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 1485

Ja, de afstandsringen tussen de luidsprekerroosters in de voorportieren en de deurbekleding waren mooi. Ik heb de ringen nog wat beter gekleurd met verf. En dat was best aanrdig gelukt. Maarrrrr dan komt de producent van die ringen in een keer op de proppen met een veel betere kleur. En in mijn streven naar "perfectie" heb ik uiteraard gelijk een nieuw setje besteld en daarbij verzocht om het 1,5 mm dunner te maken. Vanmorgen gemonteerd. Beter krijg je het niet.

De eerste versie na bijkleuring

20251220_154700.jpg

Hieronder de vernieuwde versie. Belachelijk goed.

20260114_103222.jpg

Comment

• 924ERKE
        924 Fan
        • Oct 2024
        • 394

De auto is weer een stapje hoger getild !mooi.

Comment

• Vlaanderen
          924 Wannabe
          • Jun 2024
          • 73

Ik vind de bijgekleurde het mooist!

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1485

Tja. Smaken verschillen natuurlijk. De andere kleur was mat. Ik denk dat als ik dit heel licht zou schuren, dat ik daarmee de glans eraf haal, waardoor het nóg beter bij elkaar past.

Comment

• 924ERKE
              924 Fan
              • Oct 2024
              • 394

Perfectionisme ten top.....hahahaha.
              Ik denk niet dat als er iemand bij jou zou instappen dat hij dat zou zien hoor....wel leuk die reacties.

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1485

Je hebt het weekend opgepast bij de kleinkinderen. Die wonen 150 km verderop. Vanmorgen terug naar huis gereden. We zijn thuis, pakken de auto uit en kijken elkaar aan. Waar zijn de laptops? Oeps, vergeten. Er zit maar één ding op. Terug. Dus rechtsomkeert gemaakt en per kerende post terug. Hoe? Met de 924. Natuurlijk. Prachtig mooi weer, wegen droog, dus hooguit wat stof nog van het zout. Hey, en het is een auto hè! Starten, lop[en, dure 98 erin en gaan met robijntje. Dus heerlijk 300 km gereden. Ik moet eerlijk bekennen, dat ze heerlijk rijdt. Al het gevibreer en gebrom is eruit.

Toch nog een paar dingetjes natuurlijk.
                Hij trekt heel iets naar rechts. Niet dat je gelijk rechtsaf slaat, maar je voelt toch dat ze licht naar rechts wegloopt. Dat moet nog aangepast worden. Dat heb ik al een keer geprobeerd, maar men kreeg de bouten van de stelplaten niet los en ze durfden niet verder te gaan. Ik zal daar eens die speciale sleutel voor bestellen en het dan met wat warmte proberen los te krijgen. Aan beide kanten de bouten gangbaar maken en dan naar het bandenbedrijf. Kunnen gelijk de voorwielen uitgebalanceerd worden om een trilling in het stuur bij pakweg 100/120 eruit te krijgen.

Oh ja. Koud en warm is starten en lopen. Helaas merkte ik dat na snelweg kilometers bij tot stilstand komen, het stationaire toerental blijft hangen op 1600-1800 rpm. Ook met een paar keer kort gasgeven blijft het stationaire toerental (te) hoog. Als de auto even heeft stilgestaan en je start weer, dan loopt de motor weer keurig 900 rpm stationair. Iemand een idee waar dit nu weer vandaan komt? Vervuilde gasklep? Ik noem maar wat geks....

Comment

• 924ERKE
                  924 Fan
                  • Oct 2024
                  • 394

Hahhaha.Hij wou gewoon blijven door snorren.....Neen.
                  Ik dacht aan het brandstofsysteem.
                  Dat werkt toch met die luchtklep en de hefboom.
                  Ik dacht dat er voor die klep ook een aansluiting zat naar het carter.(om de ontstane gassen in het carter te verwijderen)
                  Zou het niet kunnen dat de druk onder die klep nog even wat te hoog is na zo'n lange rit ,waardoor de klep nog niet helemaal sluit en nog iets meer gelift wordt, waardoor het toerental iets hoger blijft.
                  Zou ook kunnen verklaren dat na een tijd stil staan alles weer normaal is.(de druk kan dan langzaam weg via de luchtfilter)
                  Als de luchtfilter wat vervuild is duurt het drukloos worden ook wel een fractie langer.
                  En ik denk dat als je gewoon staionair blijft draaien het zal stabiliseren waarschijnlijk zal dat ook iets langer duren....
                  Het is maar een idee hoor....verbeter me als ik het fout heb .Altijd nuttig.
                  Vandaag heb ik ook nog een (iets kortere) rit gemaakt....zijn toch leuke karren.
                  Last edited by 924ERKE; 19-01-26, 19:47.

Comment

• Riggard
                    Moderator
                    • Jan 2021
                    • 755

Die platen achter willen idd wel eens flink aan elkaar roesten, maar gegeven de staat van jouw auto zou ik denken dat je het I. Principe wel los moet krijgen.

Toerental is gek. Staat je gaskabel niet per ongeluk te strak? Anders zou ik heel benieuwd zijn naar de WUR druk. Mogelijk is het drukverschil warm en koud te groot.

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1485

Het enige dat ik veranderd heb zijn de verstuivers. Daarna is hij afgesteld op CO. Dat was het moment dat ie ook zo hard stationair bleef lopen. Dat bleek dus valse lucht te zijn bij het rubber van de stationair stelschroef. Nu dus eigenlijk weer hetzelfde. Ik verwacht eigenlijk niet dat het de gaskabel is. Dan zou hij het voor de wissel van de verstuivers ook moeten hebben gedaan. Daarom zat ik eventueel aan de afdichtrubbers van de verstuivers te denken. Dat die niet goed afsluiten. Als de bruine "hulzen" waar de verstuivers in zitten, uitzetten door de warmte, dat ze dan niet goed meer afsluiten. Overigens zal, nu ik dit zo aan het typen ben, ik ook eens kijken hoe die hulzen er aan toe zijn. Als daar in één van die hulzen een scheurtje zit, dan zet dat uit bij warmte en krijg je dus valse lucht. Zet je de motor uit en je start na enige tijd weer, dan is het spul afgekoeld en scheurtje minder groot en laat geen extra lucht toe. Ik zit maar wat te overpeinzen hoor, maar toch.

Comment

• 924ERKE
                        924 Fan
                        • Oct 2024
                        • 394

Je denkt in ieder geval in de goede richting.
                        Ik heb jouw fenomeen eens opgezocht en lees daarover het volgende

Een verhoogd stationair toerental na een lange rit bij een Porsche 924 (vaak uitgerust met het Bosch K-Jetronic systeem) wordt meestal veroorzaakt door componenten die niet goed reageren op de opgebouwde motorwarmte
                        .
                        De meest waarschijnlijke oorzaken zijn:
                        • Defecte Extra Luchtschuif (Auxiliary Air Valve - AAV):
                        • Dit onderdeel is bedoeld om extra lucht door te laten bij een koude start en moet volledig sluiten zodra de motor warm is. Als het bimetaal in de schuif lam is of de schuif intern vervuild is, blijft deze op een kier staan, wat zorgt voor een te hoog toerental bij een warme motor.
                        • Vacuümlekken:
                        • Rubberen slangen en pakkingen kunnen door de hitte van een lange rit uitzetten. Kleine scheurtjes die koud nog redelijk afsluiten, kunnen warm groter worden en "valse lucht" doorlaten. Controleer vooral de grote rubberen inlaatmanchet en de kleine vacuümslangen.
                        • Vervuilde gasklep of stroef mechanisme:
                        • Koolstofafzetting in het gasklephuis kan ervoor zorgen dat de gasklep net niet helemaal sluit tegen de aanslag. Ook een versleten gasklepas of een te strak afgestelde gaskabel kan door warmte-uitzetting blijven hangen.
                        • Onjuiste afstelling van de stationair-bypass
                        • Soms is de stationair-schroef in het verleden uitgedraaid om een slecht lopende koude motor te compenseren (bijvoorbeeld door een defecte AAV). Zodra de motor écht goed warm is, resulteert dit in een te hoog toerental.
                        Diagnose tip: Als het toerental hoog blijft bij warme motor, kun je voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier op de extra luchtschuif tikken of de toevoerslang ervan tijdelijk dichtknijpen. Als het toerental dan zakt, is de luchtschuif de boosdoener.

Ik denk ook dat je al een aantal zaken kan afvinken maar misschien zit er toch iets bij dat nuttig is....

Comment

• Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 1485

Goed beschouwd kom je met allemaal goeie ideeen. Ik heb er daarvan ook een paar gevonden op 924Board.
                          Ik heb nog zo'n luchtschuif liggen. Ik heb voor mezelf besloten ook nog de volgende zaken (één voor één) te vervangen om te gaan uitsluiten:
                          Isolatoren verstuivers;
                          afdichtringen verstuivers;
                          afdichtring stationair stelschroef;
                          blauwe stopje in de spinnekop vervangen;
                          Gasklephuis reinigen;
                          Afstelling gaskabel bekijken.

Dit zijn allemaal zaken waar ik aan gezeten heb of tenminste dichtbij in de buurt ben geweest. En had ik dat misschien beter niet moeten doen. Mijn handen maken soms dingen kapot die mijn ogen zagen.......
                          Gek genoeg begon het gedonder eigenlijk na het vervangen van de verstuivers. Maar goed. Het ringetje van de afstelschroef was kapot en is vervangen door een universeel ringetje. Met mijn lodderig oog zag ik dat het wel paste maar eigenlijk niet mooi paste.
                          Dat blauwe dopje is bij het afstellen meerdere keren uit het pijpje gehaald waardoor het beschadigd is. Geen idee, maar ik vervang het. Ik heb er nog 3.

Maar allereerst ga ik met draaiende, warme motor, spuiten met remmenreiniger op plekken die ertoe kunnen doen. Uiteindelijk zal er een boosdoener boven water komen.
                          Last edited by Beer924; Yesterday, 17:18.

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1485

Eigenljk zou ik er een apart topic van moeten maken, maar ik ga gewoon hier verder met het verhaal van het hoge stationaite toerental bij warme motor.
                            Ik heb wat Duitse fora geraadpleegd en zie daar tot mijn grote verrassing of verbazing, hoe je ook maar noemen mag, dat er meerdere eigenaren van een 924 geconfronteerd zijn met hetzelfde probleem.

Je vervangt de verstuivers, de afdichtringen of de isolatoren of bougiekabels en vervolgens loopt de motor als ie warm is met 2000 toeren stationair, terwijl hij daarvoor goed liep. Eigenlijk kan niemand er precies de vinger op leggen. Wel komen ze allemaal tot de conclusie dat het ergens te maken zal hebben met valse lucht.

Vanmiddag eerst maar eens een nieuw ringetje gehaald voor stelschroef van het stationaire toerental. Het lijkt me dezelfde als die er nu omheen zit, maar iets strakker. Morgen eens even bij het magazijn van mijn buurman, Porsche Centrum Twente langs fietsen. Wie weet pakken zij toch wel het goeie ringetje. In Noordwijkerhout zit een bedrijf dat K-Jetronic reviseert, maar zelf die hebben het niet.
                            Stelschroef er helemaal ingedraaid, 2 slagen terug en dan zou het eigenlijk al goed moeten zijn. Ben benieuwd.

Dan de Zusatzluftschieber (ZLS of AAV afhankelijk van de taal). Hahaha wat een prachtig woord. Die zorgt ervoor, dat er onder invloed van een bi-metaal een schuifje wordt bewogen die er bij koude motor voor zorgt dat er meer lucht kan worden aangezogen, waardoor de motor makkelijk start. Bij warme motor gaat de schuif weer dicht. Heel simpel. Ik heb er eentje in mijn voorraadbak liggen. Meegekregen bij de aankoop van de auto. Ik heb dat ding bekeken en vanuit een kouwe garage stond ie heel iets open. 1e foto.
                            Ik heb hem in de vriezer gelegd en na een uur stond ie helemaal open. Foto 2.
                            Daarna met de föhn warm gestookt en verdomd, hij ging langzaam helemaal dicht onder invloed van een bimataal. Foto 3. Deze werkt dus. Nu die van de auto eens bekijken.

1
                            20260120_152727.jpg

2
                            20260120_165840.jpg

3
                            20260120_170949.jpg
                            Last edited by Beer924; Today, 13:00.

Comment

• Riggard
                              Moderator
                              • Jan 2021
                              • 755

Succes! Snelle truc om die klep te testen is met warme motor de slang ernaartoe dicht te knijpen, dan mag het stationair niet veranderen. Doet het dat wel weet je dat er wat mis is.

Dat ringetje voor de stationair schroef is idd. Een raar maatje, ik heb ook flink moeten zoeken in mn 10 verschillende doosjes met o ringetjes 😅

Comment

• 924ERKE
                                924 Fan
                                • Oct 2024
                                • 394

Mooie test ,dat laatste.
                                Ik zou er een apart artikeltje van maken in de How to.

Ook met de toevoeging van Riggard zijn test.
                                Titel:Hoe test je de Zusatzluftschieber (ZSL) ......toch misschien beter in het nederlands
                                Want dit is echt goed om weten als je deze klep wil testen op werking.
                                Ik kopieer het schammteloos en het gaat in mijn dossier.....
                                Je moet er maar opkomen,hé.

Comment

Working...