Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Riggard
    replied
    Leuk! Hij is ook een keer bij mij langs geweest voor wat onderdelen die ik verkocht. Fijne kerel, netjes in de omgang... En natuurlijk een prima excuus voor een mooi ritje

    Leave a comment:


  • Beer924
    replied
    Ik ben gisteren met de 924 naar Appelscha gereden om een bezoekje te brengen aan Febijan van Stuttparts. Hij adverteert behoorlijk veel op Marktplaats met transaxle onderdelen. Aangezien ik toch al wel wat onderdelen bij hem heb heb kunnen scoren (uiteraard via het web), wilde ik een persoonlijk contactje maken. Hij is er alleen op zaterdag. Hartstikke leuke ochtend gehad. En man, man, wat heeft ie een onderdelen. Ongelooflijk. Ja, natuurlijk allemaal gebruikt, maar dat soort onderdelen kun je gewoon weer als nieuw maken. En nee, ik heb geen aandelen hoor.......

    Leave a comment:


  • Beer924
    replied
    Ja ombouwen/aanpassen voor usb of blauwtand zijn mogelijkheden, maar zijn bijna net zo duur als deze radio en niet altijd met het gewenste (goede) resultaat. En nu heb ik gewoon goeie ontvangst. Het is een mooi klein radiootje zonder cd speler, dus de bedrading kon ik ook zo makkelijk wegwerken en aansluiten met de isostekkers.

    Overigens vanmiddag weer een eind gereden en ik moet zeggen, dat de auto steeds meer naar mijn zin wordt. Toch wel.

    Leave a comment:


  • Riggard
    replied
    Bekend dilemma. Gezien ik het heerlijk vind om muziek te luisteren tijdens het rijden, heb ik een soortgelijke concessie gedaan.

    Geen seconde spijt gehad. Wel een keer een compliment van een mede 924 eigenaar op hoe goed de radio in het interieur paste.

    ​​​​Er ligt hier nog wel een oude nurburg ssk die ik graag nog een keer wil omnouwen/aanpassen zodat er ook Bluetooth op kan, maar dat is een vrij complex project heb ik begrepen.​

    Leave a comment:


  • Beer924
    replied
    Zo langzaamaan is het doosje met upgrades helaas wel zo'n beetje leeg....
    Ik hoop dat het dashboard blijft zoals het nu is, anders wordt dat nog wel een keer een project(je).

    Leave a comment:


  • 924ERKE
    replied
    Vind hem erg mooi passen.
    Niet schreeuwerig en toch een sobere uitvoering..
    Het merk klopt met de originele en die gaan ook wel eens stuk.
    De mijne is al eens hersteld door een vriend ....die daar wat van kent...
    Zou ook voor deze kieze mocht ik er één nodig hebben.
    Ik luister ook bijna altijd naar muziek via een stick....die muziek gaat dan via een transmitter naar een frequentie van de radio.
    de transmitter kan je niet zien en is bedienbaar met een knopje op de middenconsole.
    plaats genoeg daar bij mij want daar zaten toch alleen maar afdekplaatjes.
    En ja ?Originaliteit zal er nog genoeg zijn aan de auto....bovendien een leuk winterwerkje ....
    Weer een upgrade .

    Leave a comment:


  • Beer924
    replied
    Ik kon het niet laten. Ik heb een concessie gedaan. Ik ben van mijn geloof afgestapt om alles zoveel mogelijk origineel/period correct te houden. Ik had een mooie Blaupunkt Hamburg SQM24 in de auto. Eentje uit midden jaren '80. Waanzinnig mooi. Maar doordat al die schreeuwende en schijtlollige dj's van tegenwoordig zonodig kapitalen moeten verdienen zijn er sinds de jaren '80 een heleboel zenders bijgekomen en die zitten elkaar bij een oude radio ietwat in de weg. Ik had de antenne al gedemonteerd en de kabelaansluiting en massapunten gereinigd zonder het beoogde effect. Daarbij opgeteld de wens van een usb aansluiting om eigen muziek te kunnen luisteren zorgde ervoor, dat ik voor een moderne Blaupunkt Madrid 200BT ben gegaan. Geen cd, wel usb. En nu, na een ritje vanmiddag, is gebleken dat dit een hele verbetering is. Geen schitterende en flikkerende display. En hij komt in het dashboard van de 924 erg mooi tot zijn recht.

    20250213_115527.jpg

    Leave a comment:


  • 924ERKE
    replied
    Dacht ik wel .....geen extra gaten.Groot gelijk!
    Lekker origineel houden zo'n topwagen als de jouwe.

    Leave a comment:


  • Beer924
    replied
    Peugeot. Hou op schei uit. Wij hebben ook een 106 en ik doe er niks aan. Elk jaar APK, blijkt dat we weer 2000 km ermee gereden hebben. Ik vind het ook helemaal niet leuk om aan dat ding te schroeven. Heb ik geluk, dat ie nog maar 80.000 heeft gelopen (vanaf 2000!!!!!) Hahaha.
    De bekabeling van de elektrische spiegels kan niet anders dan door de torx bout. Zo is het nu eenmaal bedacht. Of je moet een extra gat boren. Nou niet dus. Weet je, als je een gereedschapje hebt om die stekertjes uit het witte blokje te halen dan is het niet zoveel werk. Ik denk dat ik maar eens zo'n gereedschapsetje koop.

    Leave a comment:


  • 924ERKE
    replied
    Heu, toevallig gisteren ook bezig geweest aan een spiegel .....wel niet deze van mijn 924 maar één van mijn schoonmoeders 106.
    Kwestie van op een goed blaadje te blijven
    Ik geef je mee dat dit ook geen gewoon klusje was .....en toen was er ook nog een deur die niet open ging ....man wat een gedoe om dat goed te krijgen.
    Wat een gefriemel en zo weinig werkruimte....heb dan ook nog grote handen.....
    Omdat je geen nieuw deurslot meer kan krijgen heb ik kunst- en vliegwerk gebruikt......De 106 dateert van 1997....dus bijna oldtimer.
    Het hoeft dus geen 924 te zijn om 'werk ' te hebben.
    Dit is dan nog een vrij jonge auto in vergelijking met onze oudjes.
    Ik heb een ouderwetse handbediende spiegel aan mijn 924 en die is ook al eens losgekomen....maar had dus geen probleem met bedrading.
    Heb je de bedrading terug langs de torx laten gaan ?
    Wist ook niet dat torx toen al werd gebruikt.....nu is alles bijna torx aan de bekleding van een auto.

    Leave a comment:


  • Beer924
    replied

    Vanmorgen naar Erwin Jansen van Rebel Engenering in Steenwijk geweest. Erwin is een Porsche specialist pur sang. Hij heeft in het verleden veel met transaxles gedaan. Ik moest daar voor de 997 wat spullen halen en vond het een mooie gelegenheid om de 924 voor een wat langere rit mee te nemen. Dat ging voortreffelijk. Het lijkt erop alsof de auto steeds lekkerder gaat rijden. Na een testrit kreeg ik te horen dat het zo ongeveer een nieuwe auto was. Kijk dat geeft de burger weer moed.
    In april vorig jaar was me tijdens het 924 weekend de rechter spiegel losgeraakt. Dat was destijds weer helemaal gerepareerd. Ik merkte nu echter dat de linker spiegel onderweg niet meer echt trillingvrij was en ook wel heel gemakkelijk ingeklapt kon worden. Ik heb het hele spul uit elkaar gehaald. Ik heb het op dezelfde wijze gedaan als de vorige keer. Ik kreeg de bedrading met geen mogelijkheid uit de stekker. Daardoor kun je ook de torx bout, waarmee de spiegel geklemd zit, niet aandraaien. De bedrading loopt namelijk door die bout. Dus de draden maar weer doorgeknipt. Ik weet dat er speciale gereedschapjes voor zijn om de stekkertjes los te halen, maar die heb ik niet. De bout zat inderdaad nogal los. Een paar slagen gegeven en het zit weer mooi op spanning. stukjes draad ertussen gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous. Uit de ervaring van de vorige wist ik, dat je gewoon wat draadlengte te kort komt om daarmee aan het solderen te gaan. Veel gepiel en gedoe. De bedrading van de stekker er weer aan gesoldeerd en geïsoleerd. Net zo makkelijk. Kortom, alles weer voor elkaar. Spiegel valt er hopelijk niet meer af.

    20250128_143254.jpg
    20250128_151322.jpg




    Leave a comment:


  • Beer924
    replied
    Zoek en je vindt. Uiteraard op internet. Een mooi ovalen speakertje gevonden voor links achterin. Het was een nieuw speakertje dat kennelijk al even opgeslagen had gelegen. Hoe noem je dat ook al weer? NOS, new old stock. Past perfect en hij doet het. Vanmiddag de bekleding weer bevestigd. Leuning weer gemonteerd en klaar. Kan ik ook weer afstrepen. Nu door naar de radio ontvangst.

    Leave a comment:


  • Beer924
    replied
    Ik laat de rubbers en ruiten zitten. Ik red me wel zo met die luidsprekers. Zoals ik al zei. Ik heb nog een radio liggen die normaal een goeie ontvangst had. Als die in de 924 ook slecht werkt dan moet het haast wel aan de antenne liggen.

    Leave a comment:


  • 924ERKE
    replied
    Mooi zo.De weerstanden verschillen alleen bij de oude opstelling zoals bij mij.
    Wanneer je 4 speakers hebt zal dit niet zo zijn.
    ik heb een ruit er al eens uit gehad en om te plaatsen en er uit te halen viel dat best mee.
    Enkel de chromen sierstrip geeft soms problemen en die plaats je best voor het plaatsen in de rubber.
    Dit heb ik achteraf pas gelezen....dus ik heb wel wat gevloekt....maar hij is uiteindelijk toch bevestigd.
    De bekleding is mijn vroege is harde zwarte plastiek en over die ribbel zit hij geklemd door de rubber van de ruit.
    Voor de ontvangst van de radio zitten hier wel specialisten die daar wat meer zullen van weten ,denk ik.
    Kan waarschijnlijk niet zo veel zijn.
    Ik heb een origineel geplaatste blaupunkt met een gewone uitschuifbare antenne op het linker spatbord (bestuurderszijde) en hij ontvangt zeer goed.
    Zelfs met niet uitgeschoven antenne worden sommige zenders nog weergegeven op FM
    Ik heb er dit weekend nog mee gereden omdat de auto anders te lang stil staat en dat is ook niet goed.....zijn toch heerlijke machines,hé

    Leave a comment:


  • Beer924
    replied
    Ik heb in beide portieren een speaker en achterin aan beide zijden. Dat er verschillende weerstanden zijn weet ik niet, maar deze doet helemaal niks als ik weerstand wil meten. Ik weet niet of het origineel zo zit, maar bij mij zijn de "flapjes" van de bekleding vastgelijmd aan de velsnaad. De auto is ruitloos gespoten en alle rubbers zijn vervangen. Toen zijn eerst de zijpanelen geplaatst en daarna pas de ruit. In dit forum staat een verhaal van de vorige eigenaar die de zijruiten heeft vervangen in verband met beschadigingen. Hij heeft heel veel moeite gehad om de ruiten met de nieuwe rubbers te plaatsen. En hij heeft dus ook die bekleding geplakt. De schroefjes en andere zaken waarmee de bekleding vastzit wijzen zich vanzelf. Ik heb de bekleding uiteindelijk zover omhoog gedrukt dat ik net bij de schroeven van de luidspreker kon. Ik had daarvoor een klos hout tussen de bekleding en het plaatwerk gezet. En ja, om het makkelijk te maken is het slim om de leuning van de achterbank even los te halen. Zijn twee bouten. Op die manier maak je, ruimte anders kun je de bekleding niet omhoog drukken. Ik heb overigens al een "originele" luidspreker gevonden. Die komt van de week. Als die erin zit ga ik kijken of ik iets aan de ontvangst van de radio kan verbeteren, want dat is naadje k#t. Misschien de massa van de antenne verbeteren. Ik weet het niet.
    Dan de motor warm draaien, olie verversen, oliefilter vervangen en kleppen stellen. Dit alles moest nog een keer gebeuren na de revisie. Eind van de week gaat ergens de zon schijnen dus dan neem ik mijn kans waar. Ze mag natuurlijk niet nat worden hè!
    Last edited by Beer924; 19-01-25, 21:52.

    Leave a comment:

Working...