Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beer924
    replied
    Vele hebben hetzelfde probleem. Een jankend differentieel.....

Leave a comment:

• Riggard
    replied
    Ja, dat is het nadeel met zo'n oudere auto, niks is eenvoudig en alles heeft z'n voors- en tegens. Ergens zou ik echter denken dat een goede gebruikte bak (evt. met omruilgarantie) toch wel te vinden moet zijn. Zo vaak gaan ze volgens mij niet stuk.

Leave a comment:

• Beer924
    replied
    Een gebruikte bak is altijd een gok. Lees even terug en je ziet dat ik een reservebak kreeg bij de koop van de auto. Die had de vorige eigenaar gekocht voor het geval dat. Zou ook weinig hebben gelopen. Bleek dus een bak met geluid te zijn hoewel hij erg goed schakelde. Ryan van hier heeft hem als project gekocht, want ja, ik had al een bak die dus goed was. Not.

Leave a comment:

• Beer924
    replied
    Dat kan dus een van de beslissingen zijn........

Leave a comment:

• 924ERKE
    replied
    Tja, nu Berend al zo veel zaken heeft vervieuwd en hij loopt niet zo gauw weg van problemen.....het is een optie,.....daarentegen, een goede ruilbak vinden ?
    Is toch altijd een gok.
    Tenzij hij er eentje vindt voor een spreekwoordelijk prik of één met aantoonbaar lage km stand ....moet kunnen.
    Iets voor de Sint ?

Leave a comment:

• Riggard
    replied
    Is een goede ruilbak niet gewoon een optie? Ik snap dat je het tot de bodem wilt oplossen (zou ik ook hebben), maar soms is weglopen een betere optie.

Leave a comment:

• Beer924
    replied
    Ik laat het voorlopig inderdaad maar even los. Daarna komt er een moment om de bak er maar weer onder vandaan te halen en open te maken. Ik wil wel weten wat er mee aan de hand is. En afhankelijk van wat ik zie/vind een beslissing (welke dan ook) neem.

Leave a comment:

• 924ERKE
    replied
    Verdorie, weer een klus.
    Snap het niet,want een differentieel gaat zeer lang mee, zeker als je de olie in de gaten houdt en dat moet niet om de haverklap....
    Een grote klap ,schok op de aandrijving kan ook nefast geweest zijn, maar ik vermoed dat dit bij jou niet gebeurd is.....
    Ik zou het even loslaten voorlopig .....misschien komen anderen nog met een ultieme tip.
    Het is hier al vaak voorgekomen ,dat een probleem soms te ver gezocht werd en dat het uiteindelijk iets eenvoudigs was....
    Veel info op het internet valt er niet te rapen....

Leave a comment:

• Beer924
    replied
    Je hebt gelijk in alles wat je zegt. Helaas moet je de bak demonteren om bij het differentieel te komen of om er naar te kunnen kijken. Links of rechtsom, de bak moet er weer onderuit. En hoe nu verder? Geen idee nog.

Leave a comment:

• 924ERKE
    replied
    Raar wat je verteld over de differentieel en zeker over die van je maatje.
    Ik heb altijd geweten dat het normaal is, dat ,als je aan een wiel draait bij een auto van de grond, het andere wiel in tegenovergestelde richting draait.
    Dit is eigen aan een differentieel, dacht ik toch.Beide wielen hebben invloed op elkaar.
    Als je dus naar links draait ,draait het rechter wiel meer rondjes dan het linker.....maar dat weet je wel.
    Als je dus vroeger het geluid had bij het naar links draaien ,moet er daar intern iets zijn dat geluid en trillingen veroorzaakte.
    Nu is het blijkbaar altijd en vooral bij belasting....lijkt wel op iets dat losgekomen is of te veel speling heeft gekregen.....
    In ieder geval , denk ik dat je niet verder moet zoeken want alles wijst toch in de richting van de overbrenging (differentieel) naar de wielen.
    Als de homokineten perfect zijn kan het wel niet anders....
    Kan je die differentieel intern bekijken zonderde versnellingsbak er onderuit te halen ?

Benieuwd wat anderen er over denken.

Leave a comment:

• Beer924
    replied
    Today is the day. Nou ja voor wat het waard is.
    Zoals wel bekend ben ik al tijden bezig om het gebrom en getril uit mijn 924 te krijgen. 600 km nadat ik de lagers van het differentieel had vervangen begon de ellende. Gebrom in bochten naar links. Het werd alleen maar erger.

Ik ben vanmorgen naar mijn maatje gereden om daar te gaan testrijden om vast te stellen waar het geluid vandaan kwam. Eigenlijk zouden we naar de benzinetank gaan kijken en voelen of die misschien niet goed zat. Gewoon omdat ik niets anders meer kon verzinnen, buiten dan het feit dat ik al langer het bange vermoeden had dat het weleens het differentieel zou kunnen zijn. Dat onderzoek naar de benzinetank hebben we maar even laten zitten na onze testrit.

Toen ik vanmorgen onderweg was viel het me op, dat de auto veel lawaai maakte toe hij nog koud was. Hoe meer kilometers ik had gereden, hoe stiller het werd.
    Gelukkig heeft mijn 924 maatje Jan Willem het nu ook gehoord en bevestigd dat dit gebrom en getril niet normaal is. Ik hoef dus niet meer te twijfelen wat dat betreft. Het is geen fantoom zeg maar. Gas los, koppeling ingetrapt/niet ingetrapt uit laten rollen alles stil. Accelereren volop gebrom. Bij elke bocht, dus nu niet alleen meer bij een linker bocht waar het mee begon, bleef het gebrom echter duidelijk hoorbaar. Bij half last, dus minder kracht, redelijk stil. Gasgeven, volop gebrom. Het komt 100% van achteren. Heel opvallend: het was tijdens de proefrit zelfs even helemaal weg. Toen we na de rit de auto in de garage reden, "hapte" de koppeling even en klonken er geluiden van achter die duidden op speling in de aandrijflijn. Op de brug gezet en een wiel gedraaid. Als er aan één kant aan een wiel wordt gedraaid, dan draait het andere wiel onmiddelijk tegengesteld. Er zit ook behoorlijk speling op de uitgaande as. Zowel zichtbaar als hoorbaar. Dat lijkt ons niet normaal toch? Bij een vergelijkend testje bij de 944 van mijn maatje draaide de andere as niet mee en hoorde je dat "klonk geluid" niet.
    Wie slaat hier op aan of herkent het geschetste beeld.

Leave a comment:

• Riggard
    replied
    Vandaag is de dag... heel benieuwd. Allicht kan ik er wat van leren, mijne moet ook nog een keer.

Leave a comment:

• Duco Hidde
    replied
    Zou maar zo kunnen. Dat zou ook bij ons een issue kunnen worden. Was bijna onmogelijk om de rubbers op hun plaats te houden. Ben benieuwd. Succes.

Leave a comment:

• Beer924
    replied
    Dat vervolg komt zeer zeker

Leave a comment:

• 924ERKE
    replied
    Toch een plaatje ,die auto.
    Tja, zou best kunnen ,die tank.
    De controle op de brug zal gauw uitsluitdel geven.
    Ik vraag me af of er dan geen verschil in geluid te horen is tussen een vollle en een lege tank....
    We horen het wel in het vervolg van dit verhaal.

Leave a comment:

Working...