De tweede ronde: '86 924S!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laagvlieger
    924 Wannabe
    • Aug 2013
    • 26

    [Project] De tweede ronde: '86 924S!

    Na ruim acht jaar heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn witte 924 - stap voor stap was hij afgetakeld en ik kon verder sleutelen niet meer verantwoorden aan mijn portemonnee voor iets dat stil stond.

    Toch bleef het kriebelen, en recent heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van een '86 924S met aardig wat werk. Gelukkig sta ik mechanisch inmiddels aanmerkelijk sterker in mijn schoenen, dus ik ga lekker aan de slag! Foto's volgen, deze loopt in elk geval!

    Sinds vorige week rustig aan de slag gegaan met:
    - Afvoeren sloten achterklep doorgestoken, zat zeker twee cm aan verstopte prut in.
    - Sloten achterklep gesteld, gaat nu weer netjes open en dicht.
    - Bougiekabels vervangen. Oude vielen nog net niet van ellende uit elkaar.
    - Targa dakje gediagnosticeerd. Een van de tandwieltjes dolgedraaid en de kabel lijkt niet op tijd te stoppen.
    volgende keer even kijken naar de microswitches en als ie op tijd stopt tandwiel vervangen.
    - Gasklep schoongemaakt, ik sta versteld dat ie niet altijd in dicht stond vastgeplakt zo veel zooi zat er in.
    - Ruzie met de kachel. Wordt niet warm. Kabel bewoog wel maar zat niet meer vast op de regelklep.
    Helaas werd ie ook niet warm toen ik met de hand het schuifje open deed, dus had ik maar een nieuwe besteld.
    Vandaag dus vervangen voor de nieuwe maar het schuifje werkt (helaas) gewoon. Nieuw reserve onderdeel.
    - Flesje injector reiniger in de tank gemikt
    - Gasveren motorkap vervangen, die stond een beetje op half elf eventueel open
    - Nieuwe ruitenwissers voor
    - Me verkijken op de maffe ophanging van de ruitenwisser achter

    Als volgende op de agenda staat dus:
    - Targa dakje fixen.
    - Dak klinkjes vervangen (heb al nieuwe driehoekjes, zwakke krengen)
    - Nieuwe rubbertjes voor rond de achterbak sloten
    - Windbreker scharnieren vervangen (Eentje stuk, doe ze gelijk maar allebei)
    - Kachel radiatortje vervangen, maar die lijkt nogal diep te zitten
    - Dan gelijk alle koelslangen vervangen als het toch weer leeg moet.
    - Dashboard opnieuw bekleden (gatenkaas)
    - Stoelen oplappen (de bekende scheuren)
    - Injectoren reviseren (setje nieuwe filtertjes + rubbers + connectoren)
    - Voorruit moet vervangen, dus gelijk nieuwe rubbers
    - Nieuw opzetstukje maken voor achterste ruitenwisser. Wil dezelfde ophanging als voor monteren.
    - Handrem stellen, die doet het eigenlijk net wel net niet
    - Andere connectoren opnieuw doen - Bedrading is bijna door bij de connectoren boven de leidingen van de kachel regeklep.
    Geen idee welke dat eigenlijk zijn maar daar kom ik nog wel achter.
    - Plastic uit de deurklink mist, moet opnieuw.
    - Opnieuw spuiten dak, targadak, deur, motorkap.
    - Vervangen brandstofpomp. Hij werkt nog maar ziet er niet uit.
    - Hendel voor openen motorkap zit los (clipje mist)
    - Reservewiel en krik opknappen (ze zaten er nog bij!)
    - Rubber van de intake heeft wat liefde en nieuwe slangklemmen nodig
    - Gaskabel vervangen, beetje gerafeld.
    - Rubber over de rand van de motorkap opnieuw
    - Stuur opnieuw bekleden, en/of vervangen door iets sportievers. Wat is dat kreng groot zeg.
    - Alles poetsen

    Zaken waar ik me nog zorgen over maak:
    - Bij het krikken ging het krikpunt helaas de auto in, niet de auto omhoog
    Andere kant durf ik nog niet te proberen, eerst maar kijken wat er onderhuids zit. Zag er op zich niet slecht uit.
    - Klinkt alsof er wat aanloopt onder me bij het loslaten gas, aandrijving zal wat stroef lopen.
    Keer los trekken dus, dan gelijk bak olie vervangen. Schakelen gaat niet heel soepel, maar ook niet ruk.
    - Geen idee wanneer distributie voor het laatst gebeurd is dus dat wordt vervangen
    - Klinkt ook alsof er iets een beetje aan loopt ergens binnen de kap van de distributie, maar alleen wanneer ie koud is.

    Kortom, stay tuned.
    Het komt er wel
  • jel
    924 Fan
    • May 2012
    • 407

    #2
    Re: De tweede ronde: '86 924S!

    Een 924s is ook altijd voor mij een verleiding! Je hebt al behoorlijk wat gedaan. Ik ben benieuwd naar de fotos!

    Comment

    • freek1263
      924 Wannabe
      • Jul 2021
      • 5

      #3
      Re: De tweede ronde: '86 924S!

      Zo zijn een hoop aanpassingen! zal een mooi exemplaar zijn.

      Comment

      • Mill
        924 Fan
        • Jun 2015
        • 102

        #4
        Re: De tweede ronde: '86 924S!

        Foto's altijd leuk, vanavond gaat de 924S van mij ook weer in de garage voor de winterslaap

        Comment

        • Laagvlieger
          924 Wannabe
          • Aug 2013
          • 26

          #5
          Re: De tweede ronde: '86 924S!

          Zo, even een update. De uitlaat is lek op de pijp tussen de middendemper en spruitstukken, dus dat gaat bij de lijst. Helaas nog steeds ruzie met de achterklep, het lijkt er op dat het slot links niet helemaal meer opent en één van de twee sluitringetjes gaat flink stroef.

          Tot ik een pijp heb begin ik met de inlaat zijde, heb een andere luchtmassameter geregeld en mooi opgepoetst, nieuw inlaat rubber is onderweg vanuit Duitsland. Alles straks dus weer netjes in elkaar en daarna de uitlaat!

          Daarnaast de middenconsole opgelapt, is weer als nieuw. Op marktplaats ook een radio gescoord, dus er is nog vooruitgang!

          Fotos komen er nog aan, zo te zien ben ik nog te nieuw.
          Het komt er wel

          Comment

          • Riggard
            924 Fan
            • Jan 2021
            • 480

            #6
            Re: De tweede ronde: '86 924S!

            Leuk project, ben benieuwd naar de foto's!

            Wat heb je aan de middenconsole gedaan?

            Slot kan een kwestie van smeren zijn, even goed ontvetten (remmen reiniger of een ontvetter bak) en daarna wat lichte olie erin doet wonderen.

            Zag trouwens ook dat je het stuur overweegt... Ik vind een momo prototipo echt geweldig staan op zo'n wagen

            Comment

            • Laagvlieger
              924 Wannabe
              • Aug 2013
              • 26

              #7
              Re: De tweede ronde: '86 924S!

              Zo te zien nog steeds ruzie met de foto's, dus hierbij een link:
              Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Laagvlieger.


              Een kennis kan goed overweg met stof en leer, dus die heeft de middenconsole voor me gerepareerd en opnieuw geverfd:
              Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Laagvlieger.


              Erg strak geworden als je het mij vraagt!
              Het komt er wel

              Comment

              • Riggard
                924 Fan
                • Jan 2021
                • 480

                #8
                Re: De tweede ronde: '86 924S!



                Mooi kleurtje! Dolomite Grey toch?

                Je kunt de foto's delen door in de APP op de individuele foto's te klikken en het share icoontje. Dan kun je de link kopiëren en die link heeft als het goed is .jpeg op het einde. Die kun je dan insluiten tussen [img] [/img] tags.
                Last edited by Riggard; 28-12-21, 16:10.

                Comment

                • Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 803

                  #9
                  Re: De tweede ronde: '86 924S!

                  Lijkt me goed gelukt zo met die console. Vooral lekker doorgaan

                  Comment

                  • Laagvlieger
                    924 Wannabe
                    • Aug 2013
                    • 26

                    #10
                    Re: De tweede ronde: '86 924S!

                    Ah, dank voor de uitleg! Zet ik de foto's er volgende keer gelijk in.
                    Kleurtje is LB7V, graphite metallic. Op de foto's ziet het er nog aardig uit, maar er zit nog wel werk aan motorkap, Dakje en dak algemeen.
                    Heb net de staalborstel over de uitlaat spruitstukken gehaald, ziet er al redelijk uit maar ik laat ze nog verder reinigen als het even kan.
                    Dan pak ik gelijk het Reservewiel mee, die heeft ook nog liefde nodig. Vraag me af of er verschillende kleurtjes waren.
                    Het komt er wel

                    Comment

                    • Transaxle
                      924 Wannabe
                      • Sep 2020
                      • 4

                      #11
                      Re: De tweede ronde: '86 924S!

                      Welkom, leuk! weer een 924S erbij op dit forum. Ikzelf ben nu zo'n 4 jaar in het bezit van een Alpin Weisse 924S uit 1986 en ook nog niet zo gek lang op dit forum actief. Door werk en gezin lukt het me nog niet de tijd te vinden om wat klusjes van 'de lijst' op te pakken maar vooralsnog rijdt de dame nog heerlijk in de maanden dat het mag en zonder problemen. Dit jaar weer een APK en ook bij mij is de midden demper wel/niet aan vervanging toe. Ik heb al een jaar of 2 een complete Dansk uitlaat op voorraad liggen die dus mogelijk dit jaar er wel onder gaat komen.

                      Veel plezier met het verfraaien van de 924S en leuk (aanstekelijk) om af een toe een foto van de voortgang te zien!

                      Groeten,
                      Transaxle

                      Comment

                      • Laagvlieger
                        924 Wannabe
                        • Aug 2013
                        • 26

                        #12
                        Re: De tweede ronde: '86 924S!

                        Het moest even duren, maar tijd voor een update! Knutselen beperkt zich meestal tot het weekend en er was wat tegenslag. Foto's heb ik maar weer op imgur gezet, dat is makkelijker vanaf pc.

                        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Laagvlieger.


                        Van de bestaande lijst:
                        1. Nieuwe dak klinkjes zitten er in, die zijn nog nieuw verkrijgbaar. Zit gelijk weer netjes.
                        De aandrijving van het elektrische dakje werkt wel, maar het lijkt er op dat hij niet op tijd stopt. Zullen de microswitches zijn, ga ik later naar kijken.

                        2. Kofferbak sloten zijn vervangen. Eentje was stuk dus die wilde ik vervangen, maar helaas kreeg ik de verkeerde kant binnen. Tegen die tijd had ik hem al netjes overgespoten (zie foto), maar gelukkig kon ik mijn andere werkende omruilen. Zo heb ik toch weer twee mooie sloten. Moet ze nog wel even opnieuw stellen, tijdens de proefrit vloog de klep over de eerste drempel gelijk open . Wel mooie nieuwe rubbertjes er in.

                        3. Kachel radiator vervangen bleek niet nodig! Uiteindelijk bleek dat de koeling niet goed ontlucht was, waardoor de kachel niet warm werd. Natuurlijk geen goed nieuws zonder slecht nieuws, want bij het bijvullen kwam het er aan de onderkant echter weer uitzetten. Het bleek dat de kop van de radiator aftapplug afgebroken was . Vreselijke hoek om bij te komen, maar het is uiteindelijk gelukt! Om beschadiging van de schroefdraad te voorkomen heb ik een mal 3D geprint, die precies in het schroefgat valt en de boor recht houdt (zie foto's). Vervolgens het boren met behulp van de flexibele as van de dremel voor elkaar gekregen, een normale boor is te groot.
                        Uiteindelijk een extraction tap er voorzichtig in gedraaid en zowaar, hij kwam er uit! Heeft wat moeite gekost, maar het werkte wel.

                        4. Nieuw inzetje voor het deurklinkje zit er in, maar nu lijkt die van de andere kant het weer te gaan begeven. Heel stevig zijn ze niet lijkt het.

                        5. Gaskabel vervangen, die was er niet best aan toe (zie foto). Omdat alles toch stil stond gelijk de beugeltjes opnieuw gespoten en het hele gasklephuis mooi schoongemaakt. Nieuwe RVS boutjes en pakkingen tussen luchtfilter/luchtmassameter en gasklephuis/inlaatspruitstuk uiteraard. Ik had een ander luchtfilterhuis gekocht en opgeknapt (plaatjes opnieuw gespoten) maar... natuurlijk paste het niet. De achterste wel, maar het voorste plaatje blijkt toch anders van de 944 (zie foto).

                        Overig:
                        6. De linker koplamp deed het niet. Bij nadere inspectie zat één draad los in de zitting (zie foto) en één draad überhaupt niet vast. Dan werkt het niet. Even opgeschuurd, nieuw contact gezet en hij deed het weer!

                        7. Waarna het volgende probleem zich voor deed - de schakelaar van de lampen wilde niet drukken (zat vast) en er gebeurde dus niks. Na wat geweld ging de schakelaar wel in, maar de lampen niet omhoog... Knop er uit gehaald, maakte inderdaad geen contact. Zowel voor lampen niet als motor niet, dus dat klopte. Open gemaakt (zie foto) en het lijkt er op dat er ooit eens kortsluiting in gezeten heeft.
                        Er zijn totaal drie contactjes die elk op drie veertjes liggen. Eentje was het plastic van gebobbeld, waardoor hij niet vrij kon bewegen en dus geen contact maakt. Sowieso vrij versleten, dus een andere besteld van marktplaats. Die kwam binnen, maar daarbij gaf de dimmer weer veel te veel weerstand... Waarde bij de vorige was ~1-10 ohm, deze 50. Uiteindelijk bleek dat ik nog een schakelaar tussen mijn eigen onderdelen voorraad verstopt had liggen, dus dat viel mee. Andere schakelaar er in en de lampen deden het weer perfect!
                        Meer dan een uur meer gereden en geen gekke dingen, dus lijkt er op dat het probleem met de vorige schakelaar tijdelijk was.

                        8. De uitlaat is lek. Komt een aardige pluim onder de motorkap vandaan wanneer hij koud is, ogenschijnlijk uit het stuk na het spruitstuk en voor de demper. Een collega is lasser, dus daar ga ik binnenkort langs om het te fixen. Natuurlijk ook al alle uitlaatpakkingen in huis gehaald, vervang ik die ook gelijk. Ondertussen heb ik ook andere uitlaatspruitstukken gescoord van marktplaats, die ik heb laten zandstralen en inmiddels netjes in zwarte hittebestendige lak gezet heb. Nog geen foto's, maar die komen zodra het er in zit!

                        9. Tweedehands ontsteking van marktplaats gefixt, waarvan ik het deksel wil laten stralen en spuiten. Zet ik er waarschijnlijk in als de uitlaatbochten er niet uit kunnen zonder dit er af te halen. Als dat wel kan komt het wanneer ik de distributie ga vervangen.

                        10. Passagiersstoel van marktplaats gefixt, voor een mooie prijs. Geen enkele scheur in, vanmiddag schoongemaakt en in het vet gezet (zie foto). Erg blij mee, misschien kan ik van de bestaande stoelen één mooie maken voor de bestuurderskant.

                        11. Originele Blaupunkt Boston op de kop getikt, die gaat er binnenkort in om lijpe cassette mixtapes mee te draaien... waarvoor ik natuurlijk thuis een cassette deck heb aangeschaft.

                        Extra toekomstpunten:
                        12. Radio kraakt, maar ik weet niet of dat nou aan de cd speler of de speakers ligt. Kom ik met de blaupunkt nog wel achter.

                        13. Af en toe schommelt de oliedruk flink. De vraag is of het aan de sensor, meter, bedrading of daadwerkelijke druk ligt. Nader onderzoeken.

                        Kortom, wat tegenslag gehad maar ook veel vooruitgang geboekt. Hij loopt eigenlijk best goed, dus revisie van injectoren komt wat later, dan vervang ik gelijk de inlaat pakkingen en maak ik het inlaatspruitstuk schoon.
                        Het komt er wel

                        Comment

                        • Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 803

                          #13
                          Re: De tweede ronde: '86 924S!

                          Indrukwekkende lijst . Maar ook weer heel herkenbaar. Zoeken naar onderdelen. Oude spullen herstellen. Als je klaar bent duikt er weer een ander probleem op. Er is altijd wat te doen.

                          Comment

                          • Laagvlieger
                            924 Wannabe
                            • Aug 2013
                            • 26

                            #14
                            Re: De tweede ronde: '86 924S!

                            Inmiddels is het zo te zien al ruim twee en een half jaar geweest sinds mijn laatste update.
                            Hij is er nog steeds! En uiteraard ook nog steeds niet af. Ik ga proberen wat actiever te zijn op het forum.
                            De hoogtepunten van de tussentijd:

                            1. Het krikpunt rechtsvoor was bijna volledig doorgeroest en is hersteld. De linker dorpel ook.
                            Dit heb ik niet zelf gedaan maar een bedrijf laten doen, ivm het laswerk.
                            2. Distributieriem geknapt... dus waterpomp, rollen en distributieriem vervangen.



                            Het begon al goed.


                            Waarschijnlijk waren kleppendekselpakking en/of koppakking ook lek, het was allemaal niet fraai.



                            3. Kop gereinigd en een enkele uitlaatklep vervangen. Viel al met al dus nog mee!




                            Souvenir van een leermoment.


                            4. Inlaat/uitlaatpakkingen vervangen aangezien de kop er toch af lag.
                            5. Achter Koni geel gezet.
                            6. Voor nieuwe demper inserts. Vergeleken met de koni's zijn ze erg zacht.
                            Kanttekening - De lagers bovenin de voorpoten zijn flink duur!
                            En uiteraard weer uit laten lijnen, met nieuwe excentrische bouten.
                            Aan één kant zat er een normale bout in, geen excentrische. Creatief.

                            7. Nieuwe ankerplaten voor, de oude waren vrijwel volledig vergaan.
                            Twee boutjes afgebroken. Ze zijn klein en flink verroest. Wees voorzichtig!
                            Nadat mijn extractietap afbrak in de tweede besloot ik dat het met twee per kant ook goed zat...



                            8. Remschijven voor vervangen. Ontluchting ziet er vrij verroest uit, dat wordt nog leuk.
                            9. Bakolie vervangen.
                            10. Microswitches van het targadak vervangen, die werkt weer!
                            Met het contact erop gaat dak wel omhoog maar niet omlaag.
                            Hippe kuif hoor!


                            11. Koelventilator vervangen... Die scheet er mee uit op de terugweg van een bezoek aan de historische GP vorig jaar.
                            Ik had al een andere tweedehands gehaald. Ik dacht dat die het niet deed, maar het bleek de bedrading te zijn!
                            Uiteraard kwam ik daar achter nadat ik al de switch vervangen had.
                            Doorgeroest net op de rand van de kabelboom!


                            De vervangende ventilator brandde de zekering door. Uiteindelijk ben ik dus voor een nieuwe gegaan.
                            Uitzoeken viel niet mee want er is nergens te vinden hoeveel airflow de originele doet.
                            Ik heb nu de SPAL VA26-AP50/C-44A/ 160530 https://www.spalautomotive.com/axial...50_c-44a/33029
                            Deze past goed, komt flink lucht doorheen en trekt 10-14A, dus de zekering blijft heel.
                            Hij is ook dunner dan de originele, dus je houdt net wat meer ademruimte voorin.
                            De twee naast elkaar.



                            12. Nieuwe filtertjes in de injectoren, uiteraard even gereinigd.
                            13. Aardingen vooraan en polen accu schoongemaakt. Weerstaand naar de accu ging van 1.4 naar <0.3 Ohm, dus dat scheelt flink.
                            14. Bovenkant achterbank en achtergordels eruit gehaald. Wordt toch niet gebruikt, scheelt gewicht.
                            Voor de APK de gordels weer even terug zetten, maar dat zien we dan wel!
                            Ik vind het er wel strak uitzien.


                            15. Brandstofpomp, filter + leidingen tot de rail vervangen. Zat redelijk wat roest op.
                            Het viel niet mee om de juiste te vinden, het zijn vreemde maten en nieuwe zijn vrij duur.
                            16. Nieuw stuur, de originele is me te groot.

                            17. Delen van de handrem gestraald en weer netjes teruggezet.


                            Uiteraard is het nog niet af! De planning voor deze zomer:
                            1. Voorspatborden vervangen + overspuiten (rot aan de onderkant).
                            2. Motorkap en targadak ook overspuiten wanneer ik toch bezig ben.
                            3. Rotte plekken bij achterdorpels oplappen / dichten.
                            4. Achterbumperstrip vervangen. Ik heb er wel eentje maar die is erg oud.

                            In het dagelijks leven ben ik werktuigbouwkundige.
                            In mijn vrije tijd wil ik de 924S in gaan tekenen in solidworks als oefening.
                            Als een van jullie iets customs nodig heeft kan ik daar eventueel mee helpen, stuur gerust een bericht!
                            Last edited by Laagvlieger; 15-06-24, 10:50.
                            Het komt er wel

                            Comment

                            • Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 803

                              #15
                              Re: De tweede ronde: '86 924S!

                              Wat een mooie update. Veel herkenbare zaken. Dat van die ventilator intrigeert me. Heb je echt het idee dat die een grotere luchtopbrengst heeft dan de originele? Ook bedekt die niet zo'n groot deel van de radiateur, dus dat zou zeker moeten schelen. Succes verder. Ennuh, leuk dat je weer een bericht schrijft. Misschien dat het anderen er ook toe aanzet om hun belevenissen met hun transaxles op te pennen.

                              Comment

                              Working...