ArvidW's Porsche 924

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ArvidW
    924 Gek
    • Aug 2008
    • 1035

    Re: ArvidW's Porsche 924

    Deze afstand (80mm) is goed. Ik heb het spruitstuk op een zodanige lengte afgezaagd dat dit zo goed als overheenkomt met de throttlebodies. (Het is niet perfect maar een afwijking van 1-2mm krijg ik nog wel goed met wat freeswerk )

    Dit scheelt me een heel spruitstuk maken. Buldogo2 maakt er wel zelf een maar dat kost straks wel factor 4+ meer dan de mijne.:whistle: Moet ik natuurlijk wel toegeven dat zijne er heel wat strakker uit komt te zien maar je kunt niet alles hebben:p
    Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

    Comment

    • maup
      924 Fan
      • Nov 2009
      • 249

      Re: ArvidW's Porsche 924

      Nu je toch met je kop bezig ben is het misschien een goed idee om je kleppen om te bouwen naar een RIMFLOW profiel:eyebrows:. Dit geeft ongeveer 4% meer vermogen vooral bij snelle nokkenassen.
      Toen ik nog in mini´s ree met rallynokkenas had ik deze gemonteerd wat goed beviel. Als ik de kop van mijn 24 ga aanpakken (is nu nog niet nodig) ga ik mijn kleppen ook aanpassen.Als je even googeld op rimflow kom je wel een goede uitleg tegen over de werking De uitlaatkleppen zijn goed zelf aan te passen d.m.v. een slijpmachine, voor de inlaatkleppen heb je een draaibank nodig want daar moet een groef ingedraaid worden.(4% meer vermogen voor een paar tientjes (draaikosten) en een beetje inspanning lijkt me mooi meegenomen:thumb

      Comment

      • buldogo2
        924 Fan
        • Apr 2009
        • 358

        Re: ArvidW's Porsche 924

        Originally posted by ArvidW
        Deze afstand (80mm) is goed. Ik heb het spruitstuk op een zodanige lengte afgezaagd dat dit zo goed als overheenkomt met de throttlebodies. (Het is niet perfect maar een afwijking van 1-2mm krijg ik nog wel goed met wat freeswerk )

        Dit scheelt me een heel spruitstuk maken. Buldogo2 maakt er wel zelf een maar dat kost straks wel factor 4+ meer dan de mijne.:whistle: Moet ik natuurlijk wel toegeven dat zijne er heel wat strakker uit komt te zien maar je kunt niet alles hebben:p

        Ziet er inderdaad erg netjes uit zo, enige nadeel is wel dat je runners nu een stuk korter zijn en je waarschijnlijk in gaat leveren op vermogen onderin (theoretisch dan:loco. Maar van horen zeggen blijkt dat in de praktijk redelijk mee te vallen;-).


        Dat factor 4+ valt voor het inlaatspruitstuk zelf overigens wel mee ws, ter vergelijkings mogelijkheid...:

        Alu. Inlaat bochtjes €110,-
        Rechte alu. pijp €15,-
        Flens voor op de kop inc. watersnijden €80,-
        Flens naar trotle body's €0,-
        Rubbers ter bevestiging €25,-*

        De kosten gaan het hem bij mij vooral zitten in de plenum, daar zit ik tot zo ver al aan de €300,- en er gaat zoiso nog +/-€400,- bij komen voor het uiteindelijke carbon product.

        Ik heb ook alles berekend of ben uit gegaan van bekende waarden welke ik zo strikt mogelijk probeerde na te leven. En ik houd van gelikte afwerking...:Cry:

        Desalniettemin ben ik erg nieuwschierig hoe dit er uit gaat zien, en ben erg benieuwd naar je plenum:thumb: En vooral hoe het presteerd uiteraard


        PS

        Als je me inlaat al duur vind...ga je waarschijnlijk schrikken zodra ik aan de kop ga beginnen:whistle:.
        The porsche 3D CAD specialist...

        Comment

        • ArvidW
          924 Gek
          • Aug 2008
          • 1035

          Re: ArvidW's Porsche 924

          @Maup, dit klinkt allemaal heel goed maar ik zie tevens voor me dat ik afgebroken kleppen uit mijn blok mag gaan vissen:p Het verjongen van de klepsteel ter hoogte van de frictielas tussen klep en klepsteel (verschillende legeringen!) lijkt mij niet geheel verstandig. Misschien kan het wel als de frictielas zich buiten het te verjongen gebied zit maar volgens mij krijg je dat bij een 924 klep niet voorelkaar.



          @Buldogo, Je maakt me zo wel erg nieuwsgierig naar je cilinderkopwerk;-)

          Het verlies in koppel op lage toerentallen vind ik niet zo heel erg. Een 924 heeft voldoende koppel om lekker mee te kunnen cruisen alleen het ontbreekt een beetje aan doorzettingsvermogen na de 5000tpm:Cry:

          De factor 4 is inderdaad wat overdreven dus houd ik het maar op "fors meer":grin: Ik kom uit op: 100euro voor de IBT's, 5euro voor 't alu, 40 voor rubbers, 20 voor het lassen, 125voor pipercross filter & achterplaat. Net 290euro totaal dus.

          't maakt ook allemaal niet uit, hobby = hobby en mag geld kosten :thumb:
          Last edited by ArvidW; 18-01-11, 16:09.
          Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

          Comment

          • buldogo2
            924 Fan
            • Apr 2009
            • 358

            Re: ArvidW's Porsche 924

            Originally posted by ArvidW
            @Maup, dit klinkt allemaal heel goed maar ik zie tevens voor me dat ik afgebroken kleppen uit mijn blok mag gaan vissen:p Het verjongen van de klepsteel ter hoogte van de frictielas tussen klep en klepsteel (verschillende legeringen!) lijkt mij niet geheel verstandig. Misschien kan het wel als de frictielas zich buiten het te verjongen gebied zit maar volgens mij krijg je dat bij een 924 klep niet voorelkaar.

            RIMFLOW valve profile (klik)

            @Buldogo, Je maakt me zo wel erg nieuwsgierig naar je cilinderkopwerk;-)

            Het verlies in koppel op lage toerentallen vind ik niet zo heel erg. Een 924 heeft voldoende koppel om lekker mee te kunnen cruisen alleen het ontbreekt een beetje aan doorzettingsvermogen na de 5000tpm:Cry:

            De factor 4 is inderdaad wat overdreven dus houd ik het maar op "fors meer":grin: Ik kom uit op: 100euro voor de IBT's, 5euro voor 't alu, 40 voor rubbers, 20 voor het lassen, 125voor pipercross filter & achterplaat. Net 290euro totaal dus.

            't maakt ook allemaal niet uit, hobby = hobby en mag geld kosten :thumb:
            Hmm die manier van kleppen afdraaien ziet er idd erg riskant uit.

            Als er interesse voor is kan ik wel kijken hoeveel zwakker de klep word op die plek tov origineel doormiddel van een simulatie?

            Maar ik denk dat je beter kan gaan voor een setje grotere kleppen met een klep steel van 1 a 2mm dunner. Nadeel is dat da veel geld kost en het afdraaien kost niets of bijna niets...:loco:.

            Verder zal je nog even geduld moeten hebben voor je er achter komt wat er met me kop gaat gebeuren. Eerst de 944 repareren, me nieuwe videokaart van €880,-(!) betalen...de carbon plenum afrekenen en laten maken á €400,-(note voor mezelf...die gast maile heeft niets meer van zich late horen) en de feestdagen door komen...daarna ga ik is denken aan de kop:thumb:
            The porsche 3D CAD specialist...

            Comment

            • ArvidW
              924 Gek
              • Aug 2008
              • 1035

              Re: ArvidW's Porsche 924

              De verzwakking kun je ook dmv handberekening bepalen maar aan de uitkomst heb je niet zoveel. Je kent de belastingsgevallen, materiaaleigenschappen, verbindingscarakterstieken en temperaturen niet en kunt dus ook niet inschatten hoe groot de door porsche gekozen veiligheidsfactor is.

              Ik ben 4de jaars werktuigbouwkunde student met een minor "lightweight" en ben dus bekend met Ansys, Nastran en Abaqus maar heb zo onderhand uitgevonden dat de input voor vermoeings en scheurgroei analysis erg nauw komt.

              Hoe gaat die gast overigens je plenum maken? Vacuuminjectie & handlayup, Prepreg & harder, Prepreg en atoclaaf?
              Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

              Comment

              • buldogo2
                924 Fan
                • Apr 2009
                • 358

                Re: ArvidW's Porsche 924

                Originally posted by ArvidW
                De verzwakking kun je ook dmv handberekening bepalen maar aan de uitkomst heb je niet zoveel. Je kent de belastingsgevallen, materiaaleigenschappen, verbindingscarakterstieken en temperaturen niet en kunt dus ook niet inschatten hoe groot de door porsche gekozen veiligheidsfactor is.

                Ik ben 4de jaars werktuigbouwkunde student met een minor "lightweight" en ben dus bekend met Ansys, Nastran en Abaqus maar heb zo onderhand uitgevonden dat de input voor vermoeings en scheurgroei analysis erg nauw komt.

                Hoe gaat die gast overigens je plenum maken? Vacuuminjectie & handlayup, Prepreg & harder, Prepreg en atoclaaf?
                Daar ben ik het met je eens (2e maal 2e jaars Mechatronica:lie. Maar je kan wel een vergelijking maken tussen origineel en aangepast, hierdoor kan je een inschatting maken hoe de "nieuwe" klep met de bewerking zal reageren. Het zal geen 1 op 1 beeld worden nee. Maar een redelijke benadering/inzicht.

                Ik weet nog niet precies welke methode hij haat gebruiken voor me plenum, ik weet wel dat hij het geheel vacuüm gaat trekken maar buiten dat en het bestellen van de materialen heb ik niets meer van hem vernomen helaas.
                The porsche 3D CAD specialist...

                Comment

                • maup
                  924 Fan
                  • Nov 2009
                  • 249

                  Re: ArvidW's Porsche 924

                  Maup dat klinkt allemaal heel goed maar ik zie tevens voor me dat ik afgebroken kleppen uit mijn blok mag gaan vissen
                  Neeeeeeeeee:shocked::shocked::shocked:, niet aan je klepstelen gaan zitten,dat is vragen om dure problemen, de onderkant van de KLEPSCHOTEL(de zuigerkant) moet bewerkt worden.Bij rimflow inlaatkleppen zit een groef gedraaid die ervoor zorgt dat inlaatgassen goed van het inlaatkanaal in de cilinder kunnen stromen maar moeilijk terug het inlaatkanaal in.Dit is vooral een groot voordeel bij "snelle" nokkenassen met een grote overlap, hierdoor kan je een normaal stationair toerental draaien heb je meer vermogen onderin maar ook bovenin je toeren;-). De uitlaatklep heeft een afronding op de klepschotelrand zodat de uitlaatgassen makkelijk rond de klepschotel het uitlaatkanaal in kunnen stromen.
                  Eigenlijk komt het er op neer dat op de inlaatklep een soort "spoiler" gemonteerd zit en dat de uitlaatklep gestroomlijnd is.
                  David Vizard de Minituner wist door middel van dit soort truuks 119 pk bij 7250 toeren uit een 1400 cc A-seriesblok te halen met een 5 poorts cilinderkop terwijl je gewoon met deze auto naar de supermarkt kon gaan;-).

                  Comment

                  • 924turbo2
                    924 Freak
                    • Dec 2007
                    • 2956

                    Re: ArvidW's Porsche 924

                    119pk uit 1400cc is tegenwoordig niet meer indrukwekkend.
                    937 racer

                    Comment

                    • Frenske
                      In Memoriam | Erelid
                      • Feb 2009
                      • 3309

                      Re: ArvidW's Porsche 924

                      Originally posted by 924turbo2
                      119pk uit 1400cc is tegenwoordig niet meer indrukwekkend.
                      maar wel uit een miniblokkie!!
                      924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!

                      Comment

                      • maup
                        924 Fan
                        • Nov 2009
                        • 249

                        Re: ArvidW's Porsche 924

                        precies

                        Comment

                        • 924turbo2
                          924 Freak
                          • Dec 2007
                          • 2956

                          Re: ArvidW's Porsche 924

                          daarom zeg ik ook tegewoordig ;-)
                          937 racer

                          Comment

                          • Frenske
                            In Memoriam | Erelid
                            • Feb 2009
                            • 3309

                            Re: ArvidW's Porsche 924

                            Originally posted by 924turbo2
                            daarom zeg ik ook tegewoordig ;-)
                            je bedoelt tegeNwoordig?
                            924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!

                            Comment

                            • 924turbo2
                              924 Freak
                              • Dec 2007
                              • 2956

                              Re: ArvidW's Porsche 924

                              Als je alle tik/ spelfouten op het forum wil gaan verbeteren heb je een aardige dagtaak :thumb:
                              937 racer

                              Comment

                              • Frenske
                                In Memoriam | Erelid
                                • Feb 2009
                                • 3309

                                Re: ArvidW's Porsche 924

                                verbeter de wereld, begin bij jezelf!! :p


                                (oude chinese wijsheid uit 1999)
                                924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!

                                Comment

                                Working...