Dag iedereen.Dankzij een nieuw mailadres is het mij gelukt om weer op dit mooie forum te geraken.Ik heb vroeger reeds verschillende zaken gepost maar toen liep het plots mis om de één of andere reden en lukte het mij niet meer om in te loggen.Ik heb een grijze 924 automaat van bouwjaar 1977...een goed verzorgd exemplaar en zalig om mee te rijden.
Ik ben een belg en wij moeten om de 2 jaar naar de automobielinspectie voor controle (vergelijkbaar met de apk in nederland)
Wat kwam ik daar tegen.Bij controle van mijn lichten had ik een raar fenomeen.
Bij het aansteken van de dimlichten gingen de grootlichten, die in de bumper zitten mee aan.
Ik had dus aan de klaplichte dim en in de bumper grootlicht???
Dit gaf uiteraard problemen bij de controle en de auto werd dus afgekeurd.
Het gekke is dat wanneer je de grootlichten aan zet via de hendel aan het stuur, de grootlichten van de klaplichten branden en de grootlichten in de bumper opdit commando doven.
Blijkbaar is de werking ineens zonder reden omgekeerd.
Ik heb alle bedrading nagezien en de massacontacten en dat lijkt in orde te zijn.
Ik heb de extra relais die dient om de lichten aan te sturen in de bumper gecontroleerd op werking en die is goed.
Voorts heb ik volgende testen gedaan.
De lichten in de bumper die ook dienen om bij dag signalen te geven door het aantrekken van de hendel aan het stuur werken , als je dit doet.
Wanneer ik de relais van deze lichten verwijder....doet hij uiteraard niks meer maar je kan wel de lichten in klaphuizen perfect bedienen....dimlichten aan en dan verder naar grootlichten aan.
Weet iemand hoe de relais van de grootlichten in de bumper aangestuurd worden?
ik vind in de schema's van het gekende naslagwerk immers niks terug...
Als de relais wordt aangstuurd door de koplamprelais zit daar misschien het probleem en moet die worden vervangen.
Het zou ook kunnen dat beide relais gelijktijdig worden aangestuurd door de hendel aan het stuur...maar waarom worden de lichten in de bumper dan aangestuurd zonder daarom te vragen....en als je er dan om vraagt door de grootlichten aan te steken van de klaplampen gaan ze uit ....
Echt heel raar.Ik blijf zoeken.Mocht iemand al zoiets hebben meegemaakt dan hoor ik het graag en anders is de oplossing van dit probeem zeer nuttig voor de toekomst.
Groeten aan iedereen.
Ik ben een belg en wij moeten om de 2 jaar naar de automobielinspectie voor controle (vergelijkbaar met de apk in nederland)
Wat kwam ik daar tegen.Bij controle van mijn lichten had ik een raar fenomeen.
Bij het aansteken van de dimlichten gingen de grootlichten, die in de bumper zitten mee aan.
Ik had dus aan de klaplichte dim en in de bumper grootlicht???
Dit gaf uiteraard problemen bij de controle en de auto werd dus afgekeurd.
Het gekke is dat wanneer je de grootlichten aan zet via de hendel aan het stuur, de grootlichten van de klaplichten branden en de grootlichten in de bumper opdit commando doven.
Blijkbaar is de werking ineens zonder reden omgekeerd.
Ik heb alle bedrading nagezien en de massacontacten en dat lijkt in orde te zijn.
Ik heb de extra relais die dient om de lichten aan te sturen in de bumper gecontroleerd op werking en die is goed.
Voorts heb ik volgende testen gedaan.
De lichten in de bumper die ook dienen om bij dag signalen te geven door het aantrekken van de hendel aan het stuur werken , als je dit doet.
Wanneer ik de relais van deze lichten verwijder....doet hij uiteraard niks meer maar je kan wel de lichten in klaphuizen perfect bedienen....dimlichten aan en dan verder naar grootlichten aan.
Weet iemand hoe de relais van de grootlichten in de bumper aangestuurd worden?
ik vind in de schema's van het gekende naslagwerk immers niks terug...
Als de relais wordt aangstuurd door de koplamprelais zit daar misschien het probleem en moet die worden vervangen.
Het zou ook kunnen dat beide relais gelijktijdig worden aangestuurd door de hendel aan het stuur...maar waarom worden de lichten in de bumper dan aangestuurd zonder daarom te vragen....en als je er dan om vraagt door de grootlichten aan te steken van de klaplampen gaan ze uit ....
Echt heel raar.Ik blijf zoeken.Mocht iemand al zoiets hebben meegemaakt dan hoor ik het graag en anders is de oplossing van dit probeem zeer nuttig voor de toekomst.
Groeten aan iedereen.
Comment