Misschien is dit voor jou een interessant draadje om te volgen op een Duits forum. Even een vertaalmachine eroverheen en, nee dan branden de lichten nog niet, maar weet je wel waar het over gaat.
verlichting doet raar
Collapse
This topic has been answered.
X
X
-
Bedankt, als ik op jouw link klik gaat ik er wel naartoe maar blijkbaar heb ik geen toestemming om te kijken.Ik zoek het wel op.
Vandaag weer iets anders gevonden.
Wanneer ik mijn contact aanzet zodat de kampjes branden van de tellers,klikt de relais van de bumperlichten.Enkel deze.
Lijkt er dus op dat die al geschakeld worden nog voor ik er naar vraag.
Als ik dan de dimlichten aansteek....tja, dan gaan de dimlichten branden en door dat de andere relais al geschakeld werd bij het omdraaien van de sleutel ...ook de bumperlichten.
Alleszins niet normaal.
Wanneer ik dan grootlichten vraag ,gaan deze van de koplampen aan en de bumperlichten uit.
Ik schakel daarmee dus de bumperrelais uit.Tja, gek want eigenlijk mag deze relais toch maar enkel schakelen bij vraag grootlicht.....
Waarom schakelt deze al bij het verdraaien van het contact ????
Ik heb het schema nog eens goed bekeken maar vind daar heel weinig ,want daar staat eigenlijk nergens iets wat gerelateerd kan zijn aan de bumperkaarsen....
Ik denk dat het schakelen van het relais gebeurd door het verbinden van spoelcontact 85 aan massa, want het schakelen van de klapgrootlichten gaat ook doorS via de trekschakelaar E4aan het stuur aan massa te verbinden.
Heel gek, begin nu al te denken dat er in de zekeringkast intern ergens een gremlin zit, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om daar veel aan te morrelen....
Ik vind trouwens aan de bekabeling en aansluitingen te zien ,dat er bij mijn auto al heel weinig is verprutst.
Bij het zoeken naar mijn casa ben ik ook bezig alle aardpunten waar ik mee te maken krijg onder handen te nemen en daar stootte ik op het volgende.
Naast de accu vond ik een doosje met 4 draden (zie foto) waarvan er één aan massa lag.
Wel in verouderde erbarmelijk toestand....
Ik heb geen idee waarvoor dit is.Op de twee draden links meet ik niks en ze zijn ook , denk ik ,met niks verbonden....de rechterdraden geven onderling geen verbinding (denk ik) en zijn beide verbonden met een aansluitpen voor een schuifcontactpen.
één ervan ,de bruine (normaal) ligt aan massa.
Mijn eerste idee was dat dit misschien een hulpkastje zou kunnen zijn om een bepaalde meting uit te voeren ....maar welke meting zou dat dan wel zijn....misschien dat iemand het hier weet.
Zo, ik zoek gewoon verder....een beetje als een dief in de nacht...
PXL_20241113_104133078.MP.jpg
hier weer deftig in orde gebracht....( de blauwe draad is een dikke die ik bijgelegd voor een extra usb aansluiting)
PXL_20241113_123650898.NIGHT.jpg
Last edited by 924ERKE; 13-11-24, 18:26.Comment
-
Eerlijk gezegd ben ik de draad een beetje kwijt. Maar dat ligt aan mij hoor. Stroom zie ik niet, dus snap ik het niet zoals ik al eerder beschreef. Is voor mij hokuspokus. Ik wens je veel wijsheid toe. Maar zoiets als zo'n extra kastje met draden die van nergens komen en nergens heen gaan, dat vind ik altijd reuze interessant.Comment
-
Goed gevonden ,Berend !!!!🤣
Leuk dat jullie er om kunnen lachen.....neen, ik weet al wat het is.
Ik heb de auto gekocht en ik weet nog dat de tweede eigenaar die had van een dokter .Die man had destijds reeds vaste mobiele telefoon zitten in de auto.
Dat ding ging waarschijnlijk in verbinding met de telefoon bij hem thuis en de signalen werden verzonden naar een bijkomende antenne op de auto.
Ik herrinner me dat het er nog op zat als ik hem kocht.....nu ja , is ook al 15 geleden.
Dus eigenlijk kan ik het beter wegdoen.....die troep.
Ben nog steeds op zoek naar de oorzaak van mijn lichtprobleem.
Heb ondertussen ontdekt dat de extra relais massa krijgt van de 31 en stroom moet krijgen aan de andere zijde van de spoel.
De 31 verbinding zie ik op het schema , de andere aansluiting zit ergens in de zekeringkast....
Bij het verdraaien van de sleutel klikt de bumperrelais aan.
Wanneer de lichtrelais verwijdert is gebeurt dit niet.De verlichtingsknop in de auto wordt bij deze test ook niet bewogen en staat uit..
Begin nu toch sterk te geloven dat de verlichtingsrelais de boosdoener is.
Wacht op mijn nieuwe verlichtingsrelais en knop en dan zie ik het wel.
Mochten de gremlins zich bevinden in de zekeringkast intern heb ik al een andere oplossing bedacht, want deze ga ik nu zeker nog niet vervangen.
GroetenComment
-
Neen Berend, nog niet gevonden.
Ik zal nog wat verder moeten zoeken.
Volgende stap zal waarschijnlijk het nazien van de contacten van de hendel worden ,alhoewel deze schijnbaar perfect werkt bij de klaplichten.....grootlicht aan en beamen....
'k zou ook kunnen de zekeringkast eens los maken maar daar ben ik toch niet happig op....heb het ook nog nooit los gemaakt.
Misschien nog wat testjes uitvoeren eerst.
Mocht het in de zekeringen/ relaiskast zitten, dan heb ik al een eventuele oplossing bedacht.
De extra relais voor de bumperlichten verplaatsen naar een plek onder de motorkap dicht bij de lichten,.daar een dikke voedingskabel naartoe halen met gelijke afzekering als voorzien en verder koppelen naar de bumperlichten.
De relais verbinden met een bruine aardkabel en een gesoldeerde koppeling maken met de voedingskabel van één der grootlichten van de klaplichten.
Zo is de fout geisoleerd (denk ik) en zal het weer moeten werken....
Ik weet dat dit eigenlijk niet hoort en ben dan ook geen voorstander maar soms breekt nood wet.....
Maar eerst ga ik nog verder zoeken ....misschien is deze noodoplossing niet nodig.
Succes met jouw 'groot' werk.Comment
-
Helaas heeft ook de zekeringkast de nare hebberigheid om storingen te veroorzaken. Waarom? Geen idee, maar oxidatie kan er een van zijn. Maar let op. De bedrading is verouderd en hard geworden. Er zit een heleboel bedrading achter de zekeringkast die dus lekker stug is. En, je kunt er zo lekker bij. Succes ermee.Comment
-
Ik kwam dit bericht tegen op Facebook. Moet je zelf maar even vertalen. Gaat over defecte verlichting en de zekeringkast. Ik weet niet of dit ook voor jou op gaat.
"The left and right headlights run on seperate fuses, the connections on the back of the fusebox can be a problem, I had the same problem and it is the connection on the back of the fusebox..very difficult to fix...mine is working sometimes but I will have to remove the dashboard to get to the root of the problem."
Comment
-
Dag Berend,
Toch bewonderingswaardig dat je ondanks je vele werk aan de versnellingsbak nog tijd maakt voor mijn hardnekkig probleempje.
Wat die man schrijft klopt.
De linker en rechterkoplampen werken inderdaad op twee (eigenlijk 4) verschillende zekeringen.
S1 zekering van het linker dimlicht
S2 zekering van het linker grootlicht
S3 zekering van het rechter dimlicht
S4 zekering van het rechter grootlicht
S5 is de bijkomende zekering van de grootlichten in de bumpers.
Als je het schema bekijkt zie je J, de verlichtingsrelais met daarop de contacten :
30 (hol bolletje-dus een stekker) constant aangesloten op de 30 of de 12V +
56 (ook een stekker van de relais) verbonden met de 56 van de verlichtingschakelaar.
Stekker 56 a sluit aan op de grootlichten over de zekeringen S2 en S4---net onder 56a zie je dat intern de zekeringkast er een aansluiting is naar G8( G8 is een aansluiting aan de achterzijde van de zekeringkast waar je een draad met schuifcontact kunt opsteken
Stekker 56 b sluit aan op de dimlichten over zekeringen S1 en S3
Onder zekering S2 zie je een aftakkingslijn naar de interne verbinding D22 lopen, hierop zit aangesloten een draad bl/wt 0,5 die loopt naar het blauwe signalisatielampje K1van de grootlichten in het klokkenspel.
Tot hiertoe alles normaal als de extrarelais van de bumperlichten niet is geplaatst.
Daar deze niet op het schema staat heb ik deze er zelf bij getekend.
Deze relais heeft 4 aansluitstekkers:
Stekker 86 zit aangesloten op lijn 31 , dat is de uitzonderlijke massalijn bovenaan het schema van haynes____
Stekker 85 is intern in de zekeringkast verbonden met D7 en moet dus 12V + krijgen om de relais te schakelen.....om de één of andere reden krijgt de relais 12V+ wanneer de dimlichten worden ontstoken.....WAAROM ??
Stekker 30 is verbonden met de 30 12V +altijdbekrachtigd
Stekker 87 gaat over zekering S5 intern naar B17 en F10 ( en hierop zitten waarschijnlijk de voedingskabels aangesloten van de bumperlichten.....alhoewel ik heb vastgesteld dat er aan het rechter bumperlicht een aansluiting van voeding zit welke dubbel is uitgevoerd en waarvan de kabel verder loppt naar het linker bumperlicht)
De verlichtingsrelais wordt aangestuurd door de stuurhendel E4 en die legt de spoel gewoon aan massa.
Die verlichtingsrelais is trouwens een raar iets (voor mij)
De ruststand van die relais moet volgens mij 56 naar 56b zijn ( stroom van 56 naar de dimlichten 56b via de verlichtingsschakelaar)
Bij schakelen van de stuurhendel E4 wordt de spoel bekrachtigd door dat die aan massa wordt gelegd en schakelt de relais naar 56 a
Ik had al gedacht dat de relais misschien in een verkeerde positie stond ....heb die dan ook al voor de zekerheid reset....maar eigenlijk kan dit niet want dan zou bij het aansteken van de dimlichten de grootlichten branden en omgekeerd ....en dat gebeurt niet.
Er is aan de zekeringkast niks gebeurd.....verbindingen kunnen toch zomaar niet wijzigen....en mocht dat zo zijn dan denk ik, dat de bumperlichten in beide posities zouden mee branden.
Zeer merkwaardig.
Ik wacht op de nieuwe stukken en dan zie ik het wel....
Zo maar de zekeringkast efkens lossen stel ik het liefst zo lang mogelijk uit.
Ik heb al gekeken achter de kast en alles ziet er nog best goed uit....geen vochtsporen of...
Electriciteit en zeker auto-electriciteit is niet mijn specialiteit alhoewel ik hetgeen wat Berend doet niet zou aandurven ....heb er ook onvoldoende middelen voor.
Wordt vervolgd
op het onderste schema zie je trouwens S18 ,de zekering van de tellerverlichtingslampjes welke verborgen zit achte de verlichtingschakelaar;-)
PXL_20241128_125632623.jpg
PXL_20241128_125655920.jpgLast edited by 924ERKE; 29-11-24, 18:02.Comment
-
Wederzijdse bewondering dus. Bij elektrische problemen haak ik, zoals al eerder aangegeven, al gauw af. Zo'n versnellingsbak heb ik voor me liggen en is tastbaar. Ik ben ervan overtuigd dat je het probleem gaat tackelen. Wat ik me alleen afvraag: Soms ben je ziende blind. Maak je niet ergens een denkfout wat betreft de logica van de werking van de relais ? Ik weet het niet hoor. Het is zomaar een gedachte die opborrelt.Comment
-
Je kan best gelijk hebben hoor.
Ik heb hier al vaker problemen gelezen waarvan men eigenlijk veel te ver dacht en waarvan de oplossing gewoon heel simpel was....
Wat de verlichtingsrelais betreft, weet iemand wat die allemaal doet?
Het ziet er volgens schema wel eenvoudig uit maar als je kijkt is het toch niet zo maar schakelen van 56 naar 56a of 56b.
Het figuurtje toont een doorlopende lijk en daar haaks een pijl op getekent....wat stelt zoiets voor ?
Misschien weet er hier iemand het antwoord.
Waneer ik de zekeringkast zou moeten losmaken om deze aan de achterste aansluitingen eens te willen bekijken....heeft iemand daar ervaring mee?
Tja, door de ouderdom kan je natuurlijk meer slecht dan goed doen....en dat is niet de bedoeling.
Mocht ik hier een afgedankte zekeringkast hebben ,dan zou ik alle verbindingen eens deftig uitzoeken en er een documentje van maken, want nu weet je toch echt niet ,wat naar waar loopt.
Er zijn wellicht ook voorzieningen gemaakt voor opties en andere modellen, die bij de één wel en bij de andere geen doel zullen hebben.
Ik kom er wel uit hoor ik heb een hekel aan iets te moeten oplossen op een niet originele voorziening.....het is zo dat dan de start gegeven wordt om er een electrisch rotzooitje van te maken....daar heb ik hier ook al verhalen over gelezen.
Ik volg jouw versnellingstopic op de voet .Comment
-
Dag lezers,
Vandaag denk ik het probleem te hebben gevonden.
Toen ik me gisteren weer aan het verdiepen was in de schema's van haynes ,vond ik onderstaand schema voor het aansluiten van eventuele mistlampen (al dan niet in de bumpers...)
Nu heb ik daar wel geen mistlichten maar verstralers maar het was toch eens het bekijken waard want dit was het enige dat nog gerelateerd was met die bumper....
Op dit schema zie je hoe je eventueel mistlampen in de bumpers kan aansluiten.
Er is voor het achterste mistlicht een rechtstreekse voeding vanuit de mistlichtknop aangestuurd door stand 1.
Bij het verder doorduwen van die knop wordt er een relais aangstuurd voor voeding naar de aanwezige mistichten vooraan.
Daar deze relais afgebeeld stond op de bovenzijde van de zekeringskast op positie 6,dacht ik dat bij mij dit normaal was....relais voor bediening van alle mistlichten ,voor en achter.(niet wetende dat de relais enkel dient voor voeding voor....)
Omdat dat schema wel erg in de buurt kwam van mijn bumperlichtprobleem haalde ik dus die uit de fitting.
De relais klemde heel hard maar het lukte me toch na enig trekken en wrikken ,hem er uit te halen..
Toen zag ik aan die relais een nogal donkere voet wat leek op langdurige stroomdoorgang.....ook stond op de relais een heel andere bediening getekend welke niet overeen kwam met de eerder genoemde mistlichtrelais.
Mistlichtrelais schakelt maar een richting.....deze twee richtingen.
Nu had ik al gelezen in de Haynes dat er ook een 'headlight flasher changeover relay ' aanwezig was op de europese modellen en die zat op positie 10 rechtsboven.
Ik had daar al eens naar gekeken maar die zat er bij mij (dacht ik ) niet.....vond ik ook al raar maar dat zal zo wel normaal geweest zijn zeker.....echter wat blijkt.
Ja ,je weet het al, die relais zit bij mij op positie 6 in plaats van 10.
Ik heb deze relais verwijdert en toen ik mijn lichten testte werkt alles zoals behoren zonder dat de bumperlichten aan gingen.
Bij het testen van deze 'change over....'bleek hij niet te schakelen en over de spoel had ik ook geen weerstandsmeting.....dus dood.
De relais blijft dus staan in één positie....de laatste net voor de relais sneuvelde.....daarom heb ik bumperlicht bij dim- en geen bij grootlicht, vermoed ik.
De reais dateert van 1976 en wordt toch vrij veel gebruikt.....
Dus moraal van het verhaal.....soms zit er klein foutje in de haynes .....en de verlichting wordt eigenlijk aangestuurd door 3 relais +hendel......enz....
Veel zaken die kunnen mis gaan.
Alles wordt nu vernieuwd en hopelijk gaat het weer een tijd mee.
Ik zal nog eenmaal al dan niet bevestiging geven of het inderdaad dit was waar ik al die tijd naar zocht.
Hopelijk heb ik anderen hiermee veel zoekwerk uitgespaard en was dit allemaal nuttig !
Hieronder nog wat foto's voor de liefhebber 😉
PXL_20241202_104513581.MP.jpgAttached FilesLast edited by 924ERKE; 02-12-24, 18:22.Comment
Comment