Tijdens het rijden en dan met name als de auto afremt op de motor hoor ik een jankend geluid achterin. Ik vermoed de versnellingsbak. Ik heb het forum al doorgevlooid, maar kom niet verder dan een draadje met een opmerking van captainfrasca die zegt dat het een normaal verschijnsel is bij de 924 (ja, wat niet????) met daarbij een reactie van een ander, dat andere olie of Swepco enig soelaas kan bieden. Nah, dat vind ik geen oplossing. Heeft iemand enig idee welk lager dit zou kunnen zijn in de bak? Want daar lijkt het wel op. Het is zeker geen wiellager. Dat geluid ken ik. Ik herken het meer als een zingend differentieel bij achterwielaandrijvers.
924 1984 | Jankende aandrijflijn
Collapse
X
-
Re: 924 1984 | Jankende aandrijflijn
Ja dit lijkt inderdaad de beschrijving van een vermoeid differentieel. Bij mijn versnellingsbak is dit het geval (waarschijnlijk een lager dat zichzelf aan het opvreten is), ik ben nu bezig met het vervangen van de versnellingsbak voor een goede 2ehands.
Helaas lijkt er geen bedrijf te zijn in Nederland dat ze reviseert. Maar kan zijn dat dit aan mijn zoekkunsten ligt -
Re: 924 1984 | Jankende aandrijflijn
Ik denk dat ik mijn bak gewoon uit elkaar haal. Zal geen rocket-science zijn vermoed ik. Er zal dan vast ergens een lager boven water komen dat aan het einde van zijn loopbaan is.
Ik heb nog wel een reservebak liggen, maar heb geen idee of die goed is. Laurens, de vorige eigenaar heeft die bak al eens gekocht. Hij zal dat niet zonder reden hebben gedaan denk ik maar zo. Dus wie weet hang ik die bak eronder en hoor wel wat er gebeurt.
In Almen, dat is in het oosten van ons mooie landje zit het bedrijf TDB die versnellingsbakken reviseert.
Wij hebben een ruime ervaring met versnellingsbak revisie. Bij ons krijgt u de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. Gratis Halen Brengen Gratis Leenauto
Zo zullen er vast nog wel meer zijn.Comment
-
Ik ga toch de originele bak reviseren. Het is alleen het janken waar het om gaat. En de huidige bak is ook niet jankvrij om het zomaar te zeggen. Het schakelen met de originele bak ging zo mooi, dat ik daar eigenlijk niks aan hoef te doen. Ik vermoed dat de diff lagers aan hun eind zijn. Als dat het is, dan zou ik het toch gewoon zelf moeten kunnen. Los halen is allemaal niet zo moeilijk. Schakelas los en eruit, 2 paspennen voorzichtig lostikken, bouten losdraaien en hup, dan zou het hele zwikkie op mijn werkbank uit elkaar moeten vallen. Heeft iemand zo'n 5-bak al eens uit elkaar gehaald? Ik vind op joeptroep een videootje van een soort Heinrich (overigens heel kundig) die al heel veel filmpjes heeft gepost over herstelwerkzaamheden aan transaxles. Is het inderdaad een kwestie van het achter deel scheiden van het voorste deel, waarna het kroon en pignonwiel uitgenomen kunnen worden, tenminste als het zijdeksel weg is. Het lijkt me eigenlijk té eenvoudig. Maar ik laat me graag in positieve zin verrassen.Comment
-
Uiteraard de hele avond op internet struinen naar informatie. Daardoor nog een kleine toevoeging. Gelet op het feit, dat de huidige versnellingsbak een ander geluid maakt dan de originele bak, sluit ik gemakshalve een probleem met de transaxle-as uit. Dat scheelt alweer. DuszzzComment
-
Ja, geluiden zijn meestal een moeilijk zoekplaatje.
Ik heb op internet al gezien hoe ze de algers van de transaxle-as vervangen...lijkt me geen geen makkelijk klusje.
Je kan wel gereviseerde kopen maar dan moet je ook hopen dat het goed gedaan is.
En zoals vaak is wat je zelf doet veelal beter.
Comment
-
Dat laatste is ook de reden dat ik het zelf wil doen. Genoeg advertenties met bakken te koop en allemaal deden ze het goed voor demontage. Was bij deze ook. Niet dus.
Ik ga jullie meenemen in mijn avontuur van de bak revisie. In het lopende topic over het perfectioneren zet ik, als ik klaar ben wel een klein riedeltje met verwijzing naar dit onderwerp. Dan is dit later makkelijker voor een ieder terug te vinden.
Ik ben er vanmiddag mee begonnen.
De versnellingsbak op de workmate getild. Het is toch wel een heel gewicht om dat alleen te tillen. Maar goed. Hij ligt prima. Onder de workmate heb ik een dik zeil gelegd om te voorkomen dat ik bij het schoonmaken van de bak de hele vloer onder smeer.
Ik ben begonnen met het dikste vuil/vet van de afgelopen 40 jaar van de buitenkant te schrapen met een klein plamuurmes en schroevendraaier. Daarna alles ingespoten met Dasty, het wondermiddel van de Wibra. Even laten intrekken en dan met veel water eraf schrobben. Daarna flink gespoten met remmenreiniger. Nog een keer afgespoeld met Dasty en veel water en alles afgedroogd met papier. Toen was de bak wel zover, dat hij los geschroefd kan worden. Te beginnen met het aflaten van de olie. Wat een dikke zooi kwam eruit. Oké het was koud, maar de olie was erg dik en zwart. Dan laatste kon ook niet anders, want ik had er Liqui Moly additive aan toegevoegd om het zagen en janken te verminderen. Hoewel ik eerst enthousiast vertelde dat het geluid minder was geworden (je houdt je zelf toch een beetje voor de gek) is het uiteindelijke resultaat dat ik de bak nu toch maar uit elkaar trek. De bak ligt onder een hoek, waardoor ik hoop dat alle olie er de komende uren uit kan stromen.
Er zullen natuurlijk mensen zijn die denken waarom doe je dat niet met een hogedrukspuit. Ik heb daar slecht ervaringen mee. Ik heb ooit een heel unieke versnellingsbak van een Renault 8 Gordini schoongespoten en even een paar weken laten liggen. Helaas was er aan alle kanten water binnen gekomen en waren de draaiende delen zodanig aangevreten, dat ik de bak kon weggooien. Nu weet ik wel dat deze bak niet zo lang zal liggen, maar toch.
DSC04839.jpg DSC04851.jpg DSC04858.jpg DSC04843.jpgLast edited by Beer924; 19-11-24, 17:29.Comment
-
-
Ik denk dat het wel meevalt. Ik hoop dat het bij deze twee lagers van het differentieel blijft. Die zijn namelijk nog goed verkrijgbaar. Problemen die ik tegen kan komen zijn de beide paspennen die de twee bakhelften uitlijnen. Die moeten eruit door te tikken of dooer een soort persje te maken van een bout en wat schijven en bussen. En hopen dat de lagers nog een goede passing hebben, waardoor de nieuwe lagers er zo in gezet kunnen worden zonder te moeten klooien met pasringen.
Attached FilesComment
-
Vanmiddag de twee bakhelften gescheiden. De olie had de hele nacht eruit kunnen lopen dus de bak was nagenoeg leeg.
Eerst de schakelas verwijderd. Bovenop de bak zit een bout met een stift en een veertje. Die bout moet eruit. Daarna aan de rechterzijde het afdekplaatje van de schakelas verwijderen. Dan kun je de schakelas er zo uit drukken. Toen begonnen met het verwijderen van beide paspennen. Die zitten aan de boven en onderzijde van de bak. Als je ze eruit wilt tikken sla je het hele handeltje kapot. Daarom heb ik een M8 inbusbout gebruikt. Ik heb de kop zover afgeslepen, dat hij in de uitsparing in de bak paste. Aan de andere kant een grote M10 moer die ik aan één zijde afgeplat had voor de ruimte en waarvan ik (later) de schroefdraad er ook nog uit had geboord. Iets van een kalf laten verdrinken en zo….
Zo maak je als het ware een persje waarmee je heel rustig en schadevrij die bussen eruit kunt persen. Dat lukt echter alleen aan de bovenkant. Aan de onderkant heb ik diezelfde inbusbout als drevel gebruikt.
Dan is het een kwestie van de bouten in het midden van de bak losdraaien. Heel bijzonder: een van de bouten nam wat aluminium uit de schroefdraad van het bakhuis mee…..
Even tikken met een koperen drevel en toen kwamen beide helften los en kon ik de kerstboom eruit trekken. Aan de rechterzijde zit een groot deksel. De bouten losgedraaid en deksel voorzichtig los getikt. En toen kon ik het differentieel eruit nemen. Ha, iesiepiesie eigenlijk. Gevoelsmatig is het lager aan de “lange kant” van de diff naar zijn grootje. Dat hoorde en voelde ik rauw lopen. Kortom ik vermoed zomaar dat ik de boosdoener heb gevonden. Ik laat er in ieder geval nog even iemand, waarvan ik vermoed dat ie er meer verstand van heeft dan ik, naar luisteren. Ik heb op voorhand maar vast nieuwe lagers, keerringen en pakkingen besteld bij RosePassion. Die had namelijk alles in huis.
DSC04861.jpg DSC04863.jpg DSC04871.jpg DSC04881.jpg DSC04866.jpg DSC04883.jpg DSC04894.jpg
Dit lager is de vermoedelijke boosdoenerComment
Comment