Koplampen met ingebouwd stadslicht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 995

Koplampen met ingebouwd stadslicht

De vakantie begint "eindelijk" op zijn eind te raken en ik heb weer heel wat bedacht om, als we weer thuis zijn, aan de 924 te veranderen en te vernieuwen.
    In dit geval de koplampen. Ik rij graag met verlichting aan, mede gelet op het feit dat de auto donker van kleur is. Ik zou eigenlijk graag de verstralers/mistlichten in de bumper willen gaan gebruiken als dagrijverlichting. Daarmee voorkom ik dat die twee Bassie en Adriaantjes voortdurend de wereld in loeren. Ik vind dat niet zo'n fraai gezicht. Maar ja, dan krijg je natuurlijk dat het stads/parkeerlicht vervalt. Dat zou opgelost kunnen worden door de originele koplampen te vervangen door exemplaren waarin een fitting voor die stadslichten zit. Zou het kunnen zijn, dat de koplampen van een Golf 1 daar in passen? Komt per slot van rekening zo ongeveer uit dezelfde bouwperiode. Volgens mij heeft die ingebouwde stadslichten. Of de koplampen van een ander type auto uit het Vag-concern? Iemand daar ervaring mee?
  • Ronaldbm
    924 Addict
    • Aug 2014
    • 1727

In de bumper zit grootlicht ;-) En je stadslicht, m.i. is die al prima (je achterlichten zijn dan ook aan) om zichtbaar te zijn, Zonder de koplampen open te klappen.
    Als je alles omzet weet ik niet of eea nog voldoet aan de APK normen. Vraag is ook of je dan niet iets moet met je relais en schakelaar? Geen idee, geen ervaring mee.
    Project 924....and nice driving

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 995

Ja, ik weet dat die lampen in de bumper deel uitmaken van het grootlicht. Wat betreft APK norm: de auto moet voorzien zijn van stads/parkeerlicht. Waar die dan ook maar zitten aan de voorkant. Dus ingebouwd in de koplamp of afzonderlijk. Maar die stadslichtjes zijn gewoon gloeiende spijkers, die niet te vergelijken zijn met dimlicht. En dat er iets veranderd zal moeten worden aan bedrading en schakeling is uiteraard vanzelfsprekend.

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 995

Ik haalde zojuist een draadje boven water van augustus 2009. Daarin wordt gesteld dat de koplampen van een 2.0 gelijk zijn aan die van een Golf 1 en een T3, jexweet wel, zo'n bus van VW. Kijk, dat schept perspectieven. In die reflector zit namelijk een stadslichtje ingebouwd. Dan kan ik de stadslampjes in de verstralers voorzien van wat meer wattjes. Eens kijken of dat zal gaan lukken. Zoals ik hierboven al zei zal er natuurlijk schakel, bedrading en relaistechnisch wat aangepast moeten worden, maar dat is een uitdaging. Hoe het aangepakt gaat worden en of hey wel of niet lukt kun je lezen in het "perfecte 924 perfectioneren topic". Mocht iemand nog een tip hierover hebben dan hoor ik het graag.
        Attached Files

Comment

• Riggard
          924 Fan
          • Jan 2021
          • 532

Dat kan ik bevestigen, die hella lampen zijn allemaal qua formaat min of meer hetzelfde.
          Heb ook wel eens zo'n lamp met geïntegreerd stadslicht in m'n handen gehad, gekregen bij een partijtje onderdelen. Die was 1 op 1 hetzelfde van de buitenkant als die van de 924, alleen een extra stadslampje.

Je kunt ze ook voor een paar tientjes op auto-onderdelen24 kopen, weet alleen niet of het 'glas' dan echt glas is of veredeld plastic.

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 995

Bedankt voor de bevestiging. De prijzen lopen uiteen van €21 voor imi tot ruim €120 voor een Hella.

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 995

In mijn niet aflatende drang tot verbetering van de 924 was ik ook nog steeds bezig met de dagrijverlichting. Of beter gezged, iets verzinnen, waardoor Bassie en Adriaan niet voortdurend hoeven mee te kijken. Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden.
              Ik ben gaan zoeken naar een sterker lampje i.p.v. het 12v 4 of 5 watt stadlichtje. Gedachte: als ik daar een sterker lampje voor gebruik heb ik toch verlichting aan de voorzijde zonder omhooggeklapte koplampen. Maar ja, dan begint het zoeken. Uiteindelijk een lampje met een goeie fitting BA9 gevonden. 12v/10W. Heb ook nog even een ledlampje geprobeerd, maar dat ziet niet uit. Een halogeenlampje wordt denk ik te heet en zou te fel worden. Het moet ook nog op stadslicht lijken hè. Kortom 2 lampjes besteld en die werden vanmorgen bezorgd, dus gelijk maar even één lampje geprobeerd. Hoewel op de foto nog niet helemaal goed zichtbaar, is er wel degelijk een duidelijk verschil in lichtsterkte. Eigenlijk wel voldoende denk ik om bijvoorbeeld overdag in een donkere omgeving beter zichtbaar te zijn zonder Bassie en Adriaan wakker te maken. Het is nu ook zo, dat het nog door kan gaan voor een (verplicht) stadslicht en het heeft dezelfde lichtkleur als de rest. De uitsparing in de reflector is te klein voor het bolletje, dus het lampje moet eerst met het voetje door de uitsparing in de reflector en dan in de stekker gestoken. Waarom zou het ook eens normaal gaan..... Hahaha, 924 hè!

20241007_102150.jpg

20241007_103710.jpg

Attached Files

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 995

Uiteraard ook maar eens gekeken of het op de openbare weg effect heeft. Nou, dat viel eigenlijk wel tegen. Of er was teveel licht natuurlijk, dat kan ook. Maar het effect was niet wat ik ervan verwacht had. Toch nog maar eens verder knutselen met een paar koplampen met ingebouwd stadslicht. Ik verwacht daarmee echter bedieningsproblemen. Immers, je hebt dan alleen maar zichtbaar stadslicht met de lampen opgeklapt. In de huidige situatie schakelt stand 1 van de schakelaar de stadslichten in de bumper in. Bij standje 2 klappen de lampen op. En dan pas zie je de stadslichten.........

20241011_125302.jpg

Comment

• Riggard
                  924 Fan
                  • Jan 2021
                  • 532

Ik heb een paar dagen terug een setje led lampjes met flink vermogen (en gele kleur) besteld. Zal het wel laten weten als het binnen is wat dat doet qua lichtopbrengst en looks!

Comment

• Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 995

Flink vermogen....... Kom je dan niet in de problemen met, daar heb je ze weer, stadslichten, of liever gezegd parkeerlichten. Ik ben dan benieuwd of die dan nog als parkeerlicht gezien worden. Maar eerst maar eens de fotootjes van Richard afwachten.
                    Last edited by Beer924; 13-10-24, 18:14.

Comment

• Riggard
                      924 Fan
                      • Jan 2021
                      • 532

ja geen idee of daar een max voor staat en/of hoe ze dat meten (met de apk?). Lijkt mij dat het wel los loopt, maar we zullen zien.

Comment

• 924ERKE
                        924 Wannabe
                        • Oct 2024
                        • 57

En hoe loopt het verhaal verder ?

Comment

• Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 995

Hahaha!

Comment

• Riggard
                            924 Fan
                            • Jan 2021
                            • 532

in de wachtstand... de daily drivers moeten voor de APK Dus zal rond kerst wel tijd hebben.

Comment

• Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 995

Ha, hier net weer onze 24 jaar oude Peus 106 met glans van de apk schans. Nou vooruit. Een stuurhuis rubber vervangen. Maar dat was het.

Comment

Working...