kortsluiting

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sntbart
    924 Wannabe
    • Sep 2020
    • 32

    kortsluiting

    Ik ben een eerste proefritje gaan doen maar was vergeten om mijn batterij vast te leggen. De batterij is opgeschoven tegen het kofferdeksel en heeft kortsluiting gemaakt en is beginnen roken. Ik denk dat de batterij zeker al defect is, maar er liggen nog dingen in kortsluiting want als ik zonder dat het contact aanligt meet tussen + en massa meet ik weerstand. Wanneer ik het contact aanleg meet ik kortsluiting. Ik weet echt niet meer hoe ik best te werk ga om de fouten te kunnen opsporen. Ik ben ten einde raad. Is er iemand dit kan helpen?
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 1033

    #2
    Dat is niet zo lekker. Maar eerst even een vraag. De accu heeft je kofferdeksel geraakt? Ik heb daar geen beeld bij hoor. Flauw. Laat maar. Hoe heb je die sluitingen vastgesteld? Met een multimeter? en waar ben je aan het testen geweest. Tussen de + en - kabel bij de accu? Het lijkt erop alsof er dan dus of een stroomverbruiker is ingeschakeld, of dat er ergens verbrande draden sluiting maken. Je zou kunnen beginnen in de zekeringkast. Maar je zou ook een andere accu kunnen proberen en zien van welke stroomverbruiker de zekering eruit vliegt. Daar gaat een andere accu niet van kapot. Maar er kan heel veel aan de hand zijn natuurlijk. Dat is zo een twee drie aan de hand van je melding niet zomaar vas te stellen. Succes.

    Comment

    • sntbart
      924 Wannabe
      • Sep 2020
      • 32

      #3
      bedankt voor de snelle reactie. Het eigenaardige is dat er geen enkele zekering stuk is. Als we alle relais en zekeringen verwijderen blijft de kortsluiting, gemeten met de multimeter. We hebben eens een andere batterij aangesloten en deze vonkt als we zonder het contact aan te leggen de batterij willen aansluiten.

      Comment

      • captainfrasca
        Administrator
        • May 2007
        • 3593

        #4
        Originally posted by sntbart
        bedankt voor de snelle reactie. Het eigenaardige is dat er geen enkele zekering stuk is. Als we alle relais en zekeringen verwijderen blijft de kortsluiting, gemeten met de multimeter. We hebben eens een andere batterij aangesloten en deze vonkt als we zonder het contact aan te leggen de batterij willen aansluiten.

        Als ik het zo lees dan lijkt het erop alsof er ergens toch ergens de mantel van een kabel weggebrand is en wellicht ergens tegen het chassis aanzit. Wellicht eens kijken bij de startmotor?
        Porsche isn't just a car, but a way of life!
        1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
        Lees hier de regels van 924forum.nl

        Comment

        • Riggard
          924 Fan
          • Jan 2021
          • 549

          #5
          Startmotor/dynamo circuit zou ook mijn eerste verdachte zijn. Die kabel is ook relatief eenvoudig los te halen/te isoleren.

          Verder is mijn ervaring dat een nieuwe accu aansluiten altijd vonkt. Mijn aanpak zou zijn de nieuwe accu met een 15a inline zekering oid. even te proberen, klapt die eruit weet je dat je zeker sluiting hebt.

          Comment

          • sntbart
            924 Wannabe
            • Sep 2020
            • 32

            #6
            Bij de eerste melding was ik natuurlijk gemist tussen kofferdeksel en motorkap.
            Momenteel hebben we de alternator en startmotor losgekoppeld en dan meet ik een weerstand van 30kOhm (zonder het contact aan van + naar -) Is dit normaal? Met het contact aan meet ik 50 ohm. Dit is waarschijnlijk kortsluiting. Het aansluiten op de batterij geeft serieuze vonken. Het idee met die 15a is wel een goed idee. Zal ik eens testen.

            Comment

            • Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 549

              #7
              Ik weet dat de lichtschakelaar van de koplampen ook befaamd is voor doorbranden, maar geen idee of dit zo veroorzaakt zou kunnen zijn. Je zou lig even de knop uit het dash los kunnen halen, is niet veel werk.

              Comment

              • Ronaldbm
                924 Addict
                • Aug 2014
                • 1740

                #8
                De enige oplossing is denk ik boom voor boom controleren en zo het probleem isoleren. Kan van alles zijn natuurlijk. Ga methodisch te werk is mijn advies.
                Project 924....and nice driving

                Comment

                • sntbart
                  924 Wannabe
                  • Sep 2020
                  • 32

                  #9
                  Ondertussen nog van alles zitten zoeken en als we connector E losmaken trekt het systeem 0,3A als we connector E aansluiten 6A wat waarschijnlijk veel te veel is. Alle lichten enz werken dan wel. Iemand een idee wat er op die connect E aangesloten is die zou kunnen kortsluiting geven? hierbij zijn alle zekeringen verwijderd, dus het is zeker geen circuit met een zekering.
                  Last edited by sntbart; 31-07-24, 17:25.

                  Comment

                  • Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 1033

                    #10
                    Welke connector E???? Waarvan. Fotootje geeft misschien duidelijkheid. Althans ik weet niet wat je met connector E bedoelt.

                    Comment

                    • sntbart
                      924 Wannabe
                      • Sep 2020
                      • 32

                      #11
                      Het is de voorlaatste connector op het zekeringenpaneel aan de achterkant.

                      Comment

                      • sntbart
                        924 Wannabe
                        • Sep 2020
                        • 32

                        #12
                        hierbij de afbeelding
                        Attached Files

                        Comment

                        • Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 1033

                          #13
                          Ik ben bang dat je moet proberen een elektrisch schema te krijgen. Ik kan je niet verder helpen.

                          Comment

                          • Ronaldbm
                            924 Addict
                            • Aug 2014
                            • 1740

                            #14
                            Haynes aanschaffen!
                            Project 924....and nice driving

                            Comment

                            • sntbart
                              924 Wannabe
                              • Sep 2020
                              • 32

                              #15
                              Heb ik al, maar die schema's zijn zo moeilijk te ontrafelen. Eens een andere vraag, weet er iemand hoeveel stroom er ongeveer verbruikt wordt als men gewoon het contact aanlegt . Momenteel meet ik 6A wat mij zoveel lijkt. Iemand een idee? Voor de rest lijkt alles nu te werken.

                              Comment

                              Working...