Ik ben een eerste proefritje gaan doen maar was vergeten om mijn batterij vast te leggen. De batterij is opgeschoven tegen het kofferdeksel en heeft kortsluiting gemaakt en is beginnen roken. Ik denk dat de batterij zeker al defect is, maar er liggen nog dingen in kortsluiting want als ik zonder dat het contact aanligt meet tussen + en massa meet ik weerstand. Wanneer ik het contact aanleg meet ik kortsluiting. Ik weet echt niet meer hoe ik best te werk ga om de fouten te kunnen opsporen. Ik ben ten einde raad. Is er iemand dit kan helpen?
kortsluiting
Collapse
X
-
Dat is niet zo lekker. Maar eerst even een vraag. De accu heeft je kofferdeksel geraakt? Ik heb daar geen beeld bij hoor. Flauw. Laat maar. Hoe heb je die sluitingen vastgesteld? Met een multimeter? en waar ben je aan het testen geweest. Tussen de + en - kabel bij de accu? Het lijkt erop alsof er dan dus of een stroomverbruiker is ingeschakeld, of dat er ergens verbrande draden sluiting maken. Je zou kunnen beginnen in de zekeringkast. Maar je zou ook een andere accu kunnen proberen en zien van welke stroomverbruiker de zekering eruit vliegt. Daar gaat een andere accu niet van kapot. Maar er kan heel veel aan de hand zijn natuurlijk. Dat is zo een twee drie aan de hand van je melding niet zomaar vas te stellen. Succes. -
bedankt voor de snelle reactie. Het eigenaardige is dat er geen enkele zekering stuk is. Als we alle relais en zekeringen verwijderen blijft de kortsluiting, gemeten met de multimeter. We hebben eens een andere batterij aangesloten en deze vonkt als we zonder het contact aan te leggen de batterij willen aansluiten.Comment
-
bedankt voor de snelle reactie. Het eigenaardige is dat er geen enkele zekering stuk is. Als we alle relais en zekeringen verwijderen blijft de kortsluiting, gemeten met de multimeter. We hebben eens een andere batterij aangesloten en deze vonkt als we zonder het contact aan te leggen de batterij willen aansluiten.
Als ik het zo lees dan lijkt het erop alsof er ergens toch ergens de mantel van een kabel weggebrand is en wellicht ergens tegen het chassis aanzit. Wellicht eens kijken bij de startmotor?
Porsche isn't just a car, but a way of life!
1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
Lees hier de regels van 924forum.nl
Comment
-
Startmotor/dynamo circuit zou ook mijn eerste verdachte zijn. Die kabel is ook relatief eenvoudig los te halen/te isoleren.
Verder is mijn ervaring dat een nieuwe accu aansluiten altijd vonkt. Mijn aanpak zou zijn de nieuwe accu met een 15a inline zekering oid. even te proberen, klapt die eruit weet je dat je zeker sluiting hebt.Comment
-
Bij de eerste melding was ik natuurlijk gemist tussen kofferdeksel en motorkap.
Momenteel hebben we de alternator en startmotor losgekoppeld en dan meet ik een weerstand van 30kOhm (zonder het contact aan van + naar -) Is dit normaal? Met het contact aan meet ik 50 ohm. Dit is waarschijnlijk kortsluiting. Het aansluiten op de batterij geeft serieuze vonken. Het idee met die 15a is wel een goed idee. Zal ik eens testen.Comment
-
Ondertussen nog van alles zitten zoeken en als we connector E losmaken trekt het systeem 0,3A als we connector E aansluiten 6A wat waarschijnlijk veel te veel is. Alle lichten enz werken dan wel. Iemand een idee wat er op die connect E aangesloten is die zou kunnen kortsluiting geven? hierbij zijn alle zekeringen verwijderd, dus het is zeker geen circuit met een zekering.Last edited by sntbart; 31-07-24, 17:25.Comment
-
hierbij de afbeeldingComment
-
Heb ik al, maar die schema's zijn zo moeilijk te ontrafelen. Eens een andere vraag, weet er iemand hoeveel stroom er ongeveer verbruikt wordt als men gewoon het contact aanlegt . Momenteel meet ik 6A wat mij zoveel lijkt. Iemand een idee? Voor de rest lijkt alles nu te werken.Comment
Comment