Center console heater control lights

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marty
    924 Fan
    • Dec 2014
    • 112

    Center console heater control lights

    De lampjes voor de heatercontrol worden erg warm en de plastic clips/klikvingers in het centerconsole smelten vaak weg.
    De lampjes trillen er dan uit en liggen dan los op andere plastic delen, die beginnen te smelten.

    Oplossing:
    1. Klikvingers expres afbreken
    2. Terugdremelen totdat er kokers van 10 mm overblijven
    3. Gleufje van 2 mm aan de linkerzijde (van achter gezien) erin dremelen
    4. 3mm gaatje boren in het midden van de overgebleven kokers
    5. Gaatjes 45 graden infrezen voor verzonken schroefje aan de voorzijde (achter plakvilt),
    6. Nieuwe 3d geprinte lamphouders erin schroeven
    7. T5 COB LEDs in de lamp fittingen plaatsen

    Opmerking:
    De 3d geprinte (FDM) lamphouders zijn van PLA en alleen geschikt voor T5 COB LED in de originele fitting.
    Geen gloeilampjes meer voor mij.
    Het idee is om de lamphouders in polyamide (Nylon) te poederprinten (SLS).
    In het echt is het resultaat mooier, de foto's laten het licht niet goed overkomen.
    Attached Files
  • captainfrasca
    Administrator
    • May 2007
    • 3577

    #2
    Mooi! Led is zeker beter qua lichtopbrengst denk ik!
    Porsche isn't just a car, but a way of life!
    1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
    Lees hier de regels van 924forum.nl

    Comment

    • Marty
      924 Fan
      • Dec 2014
      • 112

      #3
      Ik heb ook mijn andere tellers onder hande genomen.
      Ik heb het lampje uit de fitting van een standaard Osram gloeilampje gehaald en vervangen door een T5 COB LED (gesoldeerd).
      Dat chinese spul met goedkoop plastic past niet goed in de tellers.
      Attached Files
      Last edited by Marty; 24-08-24, 21:09.

      Comment

      • Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 898

        #4
        Ik heb bewondering voor je werk. Maar ik kan maar niet wennen aan die (vind ik) nare in-witte led verlichting in een oude auto. Hoe kan het dat mijn auto van 40 jaar geen last heeft van versmeltingen door de gloeiampjes van de dasboardverlichting?

        Comment

        • Vlaanderen
          924 Wannabe
          • Jun 2024
          • 30

          #5
          Ik ben het met je eens, Beer, dat LED vaak vervelend blauw-wit is. Maar LED is ook te krijgen in warm-wit en dat past veel beter. In mijn 951 zie ik ook dat het plastik rondom de fittingen aangetast is door de warmte. Dat kan ook gebeurd zijn doordat een vorige eigenaar een "zwaarder" lampje geplaatst heeft om meer licht te krijgen.
          Zoals gezegd, warm-wit is geheel vergelijkbaar met gloeilamp kleur. Maar verkrijgbaarheid is vaak lastig. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een Engelse website die echt alle LED lampen heeft. Zowel kleur als fitting. Daarnaast is de website zeer klant vriendelijk. Advies krijg je snel en goed. Enige is dat verzending iets lastiger (lees duurder) is.

          High quality LEDs, Relays and fittings for Vintage Classic and Modern Cars, Motorcycles and Caravans at great value prices. Designed as a straight replacement for standard Incandescent bulbs. Long term Classic owners that know the benefits these LEDs bring. LED Bulbs and Globes.

          Comment

          • Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 898

            #6
            Dat van die zwaardere lampjes die meer lichtopbrengst hebben kan ik me iets bij voorstellen. De kaarsjes in een 924 zijn inderdaad niet veel. Dat je daar dan wat zwaardere gloeilampjes in zet, ook al is het maar 1 watt meer, dan zou dat al verbetering geven. Als er dan een led-alternatief is met warm wit licht dan zou dat wel beter zijn dan dat blauw-witte licht.
            Last edited by Beer924; 25-08-24, 17:38.

            Comment

            • Vlaanderen
              924 Wannabe
              • Jun 2024
              • 30

              #7
              Deze heb ik gekocht (maar dan voor een 951): https://www.classiccarleds.co.uk/pro...43999256674600

              Comment

              • Marty
                924 Fan
                • Dec 2014
                • 112

                #8
                In principe ging het voor mij om een oplossing voor de lamphouders, De LED conversie kwam pas later. Ik wilde eigenlijk ook de originele warme uitstraling, maar ben uiteindelijk voor efficiƫntie gegaan. De ledstroom van de T5 COB LED is erg laag en er is geen serie weerstand nodig zoals wel bij andere type LEDs noodzakelijk is.
                Probeer een 12V/1.2W gloeilampje maar eens vast te houden. Dat wordt best heet en kan plastic smelten. Overigens heb ik dat smelteffect alleen bij een van de twee lampjes in het middenconsole gezien. Het lampje heeft waarschijnlijk niet goed gezeten. De lichtopbrengst van gloeilampjes wordt op den duur ook minder door aanslag aan de binnenzijde van het glas door het opbranden van de gloeidraad. Voor mij redenen om naar LED te gaan. Ik heb helaas geen warme versie van deze T5 COB LEDs gevonden.
                De T5 COB LEDs hebben een redelijke omni uitstraling.
                https://autoledplaza.nl/c-314773/t5-0-5w-cob-glow-led
                ā€‹ā€‹
                Last edited by Marty; 26-08-24, 16:03.

                Comment

                • Vlaanderen
                  924 Wannabe
                  • Jun 2024
                  • 30

                  #9
                  Marty, vul maar eens T5 in op de door mij genoemde website!

                  Comment

                  • Marty
                    924 Fan
                    • Dec 2014
                    • 112

                    #10
                    Vlaanderen, Dat heb ik uiteraard gedaan. Dat zijn PCB's met standaard LED, die een serieweerstand nodig hebben. De forward voltage van die LEDs ligt veel lager.
                    Dus 3 LEDs in se rie met een weerstand.

                    Comment

                    • Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 898

                      #11
                      Duidelijk verhaal Marty.

                      Comment

                      • Vlaanderen
                        924 Wannabe
                        • Jun 2024
                        • 30

                        #12
                        Ik begrijp het niet. Waarom weerstand en forward voltage? Ik heb de lampjes gekocht en geplaatst zonder problemen in mijn 951. Kan je het mij uitleggen?

                        Comment

                        • Marty
                          924 Fan
                          • Dec 2014
                          • 112

                          #13
                          Jazeker, een standaard witte led heeft een forward voltage van ongeveer 3.6V. Dat is de spanning die er overheenstaat als de leds branden.
                          Er zitten 3 leds inserie op zo een T5 pcb lampje, dus de spanning die eroverheen staat als ze branden is 10.8V. Om de stroom te begrenzen bij een hogere spanning bijvoorbeeld 14.4V wordt er een serieweerstand geplaatst op dat printje (zit er dus al op). Een deel van de energie wordt dan gedissipeerd door de weerstand als warmte. Een T5 cob led bestaat uit een serie van leds waarbij het aantal leds overeenkomt met de accuspanning. Het zullen er wel een stuk of 4 zijn, 4x3.6= 14.4V. Er is dan geen weerstand meer nodig, Die leds zitten dichtbij elkaar op een enkel substraat (cob = chip on board) met een fosforlaag er overheen. COB leds zijn kwa vormfactor dus kleiner en tegelijk efficiƫnter.
                          Last edited by Marty; 28-08-24, 00:19.

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 898

                            #14
                            Ik haak af

                            Comment

                            • Vlaanderen
                              924 Wannabe
                              • Jun 2024
                              • 30

                              #15
                              Ik begrijp uit je verhaal dat de LED, ongeveer 14,4 V spanning moet hebben. Als er te weinig LED's op zitten zetten ze er een weerstandje bij om aan de 14,4 V te komen (zal wel goedkoper zijn).
                              Het kan dus zijn dat de door mij geplaatste LED's een weerstandje hebben ingebouwd en daardoor meer warmte verspreidt dan nodig. Ik kan ze wel plaatsen en het werkt ook.
                              Op plekken waar warmte ontwikkeling kritisch is, is het dus zaak om een LED zonder weerstandje te kopen. Gelukkig zijn de meeste van de door mij geplaatste LED's aan de buitenkant van de auto en is warmte ontwikkeling geen probleem. Alleen bij de LED's ter verlichting van de instrumenten (snelheid, toeren, oliedruk, enz) is warmte een probleem. Althans dat kan.
                              Mijn LED's op die plek geven duidelijk meer licht dan de gloeilampjes. De warmte ontwikkeling kan ik slecht controleren, maar ik neem aan dat dit toch altijd minder zal zijn dan de gloeilamp?
                              Hoe kan ik controleren of de LED een toegevoegde weerstand (=warmte) heeft? Is dat iet te achterhalen op de Engelse website?

                              Comment

                              Working...