raamschrapers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 924ERKE
    924 Fan
    • Oct 2024
    • 394

raamschrapers

Zo maar een vraag.
    Heeft iemand als eens zijn raamschrapers vervangen ?
    Ik vind daar weinig over op het net....
    Lijkt toch niet zo makkelijk te zijn.
  • Riggard
    Moderator
    • Jan 2021
    • 755

Ja heb ze vervangen, ze zitten in de deur geklemd. Maar kan me niet herinneren dat het lastig was.

Comment

• 924ERKE
      924 Fan
      • Oct 2024
      • 394

Ik denk dat ik ga beginnen met de bekleding eens los te maken en eens te kijken hoe het zit.
      Heb al gelezen ergens dat dat niet hoeft maar toch wil ik eerst een kijken.
      Wanneer ik ze vervang ga ik er een to do van maken....

Comment

• Vlaanderen
        924 Wannabe
        • Jun 2024
        • 73

Wat zijn raamschrapers?

Comment

• Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 1483

Ik denk de likkers aan de buitenzijde

Comment

• Vlaanderen
            924 Wannabe
            • Jun 2024
            • 73

En dat zou je op internet op moeten zoeken? Daarbij in de deur geklemd?

Comment

• 924ERKE
              924 Fan
              • Oct 2024
              • 394

Ik heb het inderdaad opgezocht op internet naar iemand die dit al eens had gedaan.
              Het was een Brit die er een soort van to do had van gemaakt.
              Leek niet zo eenvoudig om ze te vervangen, want de nieuwe moeten correct geklikt worden in bevestigingsclips die vast zitten aan de deur.
              Als je dit gewoon wilt doen door de oude er uit te halen en de nieuwe te plaatsen valt dat niet mee wan een gedeelte van het raam blijft natuurlijk zitten....
              Je moet ze ook juist bijsnijden want meestal zijn de geleverde gewoon te lang en nog niet op maat gemaakt....
              Bovendien zijn die clips ook vaak einde leven en dan moet de bekleding los....
              Met enige kennis van zaken te werk gaan of het loopt mis.
              Daarom ben je beter goed geinformeerd op voorhand.
              Dat is met heel veel zaken zo bij de 924.....niet zo maar blindelings starten aan een probleem(pje).
              Nu zijn mijn schrapers (likkers voor de nederlanders) nog redelijk en doen ze hun werk vooralsnog goed ,maar ze komen toch silaan aan hun eind na 48 jaren dienst.

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1483

Ik moest even zoeken waar ik ook alweer iets had gelezen over die klemmen in het portier waar de likkers in geklemd worden. Althans ik denk dat je dit bedoelt.
                Gevonden op het Duitse forum Transaxlegarage.de. https://www.transaxlegarage.de/threa...976/?pageNo=46.
                Ik had de foto's kunnen kopiëren maar ik heb de link van het draadje geplaatst. Die begint over dit onderwerp op pagina 46 en gaat uiteraard verder. Vertaalmachine eroverheen en je ziet wat erover verteld wordt. Ik hoop dat het dit is wat je bedoelt. Een enorm gekloot heb ik wel begrepen.

Comment

• Pierro
                  924 Fan
                  • Feb 2015
                  • 412

dit zijn die clips waarmee de "raamschraper" vast zit

trouwens die dingen heten gewoon "sealing strips"

image.png
                  Attached Files
                  Last edited by Pierro; 16-07-25, 09:27.
                  Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                  Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

Comment

• Pierro
                    924 Fan
                    • Feb 2015
                    • 412

en de montage is heel simpel, de oude strips eruithalen en de nieuwe er gewoon in plaatsen, wel opletten dat de rubber strip goed in die clips schuift.
                    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

Comment

• 924ERKE
                      924 Fan
                      • Oct 2024
                      • 394

Bedankt Pierro en Beer voor deze mooie info.
                      Natuurlijk gaat plaatsing het best bij een kale deur maar ik denk niet dat het de bedoeling is om alles kaal te zetten....ik probeer te zoeken naar een makkelijke plaatsing zonder alles te moeten demonteren....tenzij het niet anders kan want het moet wel een goede plaatsing zijn.
                      Weer een mooie topic , dit.
                      En ik maak zeker een verslag van de plaatsing
                      Last edited by 924ERKE; 16-07-25, 19:38.

Comment

• 924ERKE
                        924 Fan
                        • Oct 2024
                        • 394

Heb net , na registratie bij de duitse vrienden,de info gelezen.....en ja, lijkt een heel gedoe te zijn.
                        Men heeft blijkbaar problemen met de klemmen.
                        Als je op de foto van Pierro kijkt zou het eigenlijk gewoon inklikken zijn van de schraper.
                        Maar het is juist dat inklikken dat bij die duitser gewoon niet ging...er kwam zelfs bruut geweld bij te pas;-(
                        Als laatste tip , had ik begrepen,zou men een puntlas geven aan de clips om die te fixeren ...tja.....kan toch de bedoeling niet zijn....ga ik zeker niet doen.
                        Ik zoek het wel uit en volgens Riggard was het niet zo'n geklooi.

Comment

• Riggard
                          Moderator
                          • Jan 2021
                          • 755

Nouja, ik had m'n deur wel kaal, maar toen klikte alles er zo in. Ik kan me echt niet herinneren dat dit ook maar enige moeite kostte. Ik denk dat als je de deurkaart uit de binnenkant haalt (±10 minuutjes werk) je ook de benodigde ruimte al hebt. Bij mij klikte alles vrij eenvoudig op z'n plek. Maar scheelt allicht dat de clips ook gewoon in goede staat/niet verroest waren.

Comment

• Pierro
                            924 Fan
                            • Feb 2015
                            • 412

Ik heb ook een keer de sealing strips vervangen zonder ook maar iets te demonteren.
                            Je trek de oude strip naar boven eruit en de nieuwe kan er dan zo ingedrukt worden, mits je goed oplet dat de rubber lip mooi in de clips schuift.
                            een 5 minuten klusje....

Comment

• 924ERKE
                              924 Fan
                              • Oct 2024
                              • 394

Vandaag heb ik in afwachting van de nieuwe strips alvast van één deur de oude verwijdert.
                              Was op zich geen probleem maar ondanks ik voorzichtig te werk ging kwamen er toch twee clips mee met de oude strip.
                              Toen heb ik geprobeerd om deze terug te klemmen in de deur maar wat dacht je....er viel er eentje pardoes naar beneden in de deur.(denk maar dat ik een kluns ben ;-)
                              Dus moest ik wel de bekleding verwijderen .
                              Als je dit al eens gedaan hebt is dit inderdaad tien minuten werk maar ik had dit lang geleden eens gedaan en wist niet zo goed meer hoe sommige zaken los gingen.....dus eens gezocht in mijn onderdelenkataloog en na een kwartuurtje was het zo ver.Kale deur.
                              Het voordeel is dan ook dat je eens ziet hoe alles er nog uitziet na bijna 49 jaar.....en ik moet zeggen ,dat viel echt goed mee.
                              Buiten wat stof weinig tot geen roest te bespeuren.
                              Ga dus ook van de gelegenheid gebruik maken om alles een beurt te geven.
                              Voor het slotgedeelte ga ik siliconeolie gebruiken ....voor de andere delen mooi vet.
                              De clip heb ik uiteraard gevonden en het terugplaatsen was nu een fluitje van een cent doordat je het plaatgedeelte wat kon verbuigen om meer plaats te hebben....
                              De andere deur ga ik gewoon ook op deze manier doen. want als je de nieuwe schraper plaatst zie je gewoon beter wat je doet.
                              En een controle in de deur is mooi meegenomen.
                              De foto's hier boven spreken boekdelen en zo ziet het er nu bij mij uit.
                              De clips zijn , merkwaardig genoeg nog is super staat.
                              De deur aan de binnenkant ook.....ook al is mijn model nog niet volledig gegalvaniseerd.....dat is misschien te wijten aan de zorg de voorbije jaren en binnenstaan van de auto.
                              Wordt vervolgd.
                              You do not have permission to view this gallery.
                              This gallery has 2 photos.

Comment

Working...