Ontsteking afstellen van de 924

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 924ERKE
    924 Fan
    • Oct 2024
    • 606

Ontsteking afstellen van de 924

Misschien niet voor iedereen als how to van toepassing ,maar ik denk dat er toch lezers zullen zijn die hier iets zullen aan hebben.
    Weerom vraag ik eventuele fouten in de beschrijving te posten, waarna ik ze aanpas.
    Alvast bedankt!

Ontsteking afstellen met stroboscooplamp

Nota ,met dankzij een oudere post van Pierro ;

Alles wijst erop dat de 924 motor 10° voor-ontsteking nodig heeft, zie ook deze discussie...
    Porsche France heeft mij medegedeeld dat het 10° voor-onsteking moet zijn, maar dat de eerste marklijn op het vliegwiel een +10° laat zien, gevolgd door 0 °(TDC) en dan de -10° lijn (wat dus 10 graden na TDC is), wat dus wel verwarrend is gezien de vele discussies in verschillende Porsche forums.
    Dus het moet 10° voor-onsteking zijn wat correspondeerd met de +10° marklijn op het vliegwiel (en niet de -10° lijn)

Info:

Op je vliegwiel zitten merktekens dit zijn +10° -------0°------- -10°
    Als je de eerste cilinder op het bovenste dode punt zet staat de zuiger helemaal boven in de cilinder.
    Als je op je op het tandriemwiel op nokkenas kijkt over het kleppendeksel heen zie je een stip en die moet in één lijn staan met de pijl op je kleppendeksel.
    Op de onderste v- riemschijf aan de krukas zit een merkteken wat dan gelijk valt met een merkteken op het carter .
    Dit kan je alleen zien als de distributiekap er niet op zit.

Als je dan kijkt naar de rotor van de verdeler, waarvan de kap is verwijdert , moet deze wijzen naar de 1e cilinder op je verdelerkap en het merkteken in de rand van je verdeler. ( kerfje zit +/- 10 mm van het blokje waar de stroomdraad op aangesloten zit)

Om een stroboscooplamp voor controle/afstelling ontstekingstijdstip aan te sluiten,

Verbind de plus van de lamp met de pluspool van de accu en de min met de minpool (of aan massa),

Plaats de inductieklem over de bougiekabel van de eerste cilinder en zorg dat deze goed contact maakt.

PXL_20260126_175516066.MP.jpg

Werkwijze controleren/afstellen ontstekingstijdstip:

Plaats de induktieklem van de lamp over de bougiekabel van de 1e cilinder en kijk of je één van de drie merktekens op het vliegwiel ziet in het stroboscooplicht .
    + 10°, daar moet hij stil staan.

Als de motor loopt op ongeveer 950 toeren trek je het slangetje van de vervroeging aan de verdeler er af.

Door de M8 moer onderaan je verdeler iets te lossen, maak je het mogelijk om de verdeler wat te verdraaien.

Je zal dan zien dat terwijl de motor loopt , je het van + 10° naar - 10° kunt verstellen .

Nadat het goed staat zet je de bout weer vast en sluit je het slangetje terug aan.

Working...