924 1978 | Bougies doen niets

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cheaver
    924 Wannabe
    • Dec 2011
    • 19

    924 1978 | Bougies doen niets

    Ik word niet goed van, vorige week problemen met de WUR leiding, eindelijk voor elkaar, opnieuw afstellen begon hij koelvloeistof te lekken. Even wezen zoeken, draai de dop van het reservoir eraf en jah hoor, een mooie groene fontein. Koppaking dus naar de bliksem. Net alles weer ingebouwd, kop gereviseerd, alles gepolijst en gespoten. Tevens heb ik direct groot onderhoud uitgevoerd, nieuwe distributieriem, filters etc.

    Nu het probleem, ik heb geen vonk op de bougies! Ik heb de rotor van de bobine ontkoppeld, bougies kabels gelabeld, roter afgetekend (kap en bij de motor) en slechte contacten vernieuwd met waterdichte amp verbinders (met knipex koppeltang en striptang). De bougiekabels die erop zaten waren niet goed meer, ik had nog een setje liggen die er wel goed uitzien dus die gemonteerd. Luchtweger staat weer op nul en het blok staat op tijd, verder zit echt al het elektrische aangesloten. Roter en contactpunten zijn laatst nog vervangen.

    Iemand een idee wat er mis kan zijn? Oude bougie kabels en bougies vonken ook niet, massa maakt contact. Enige wat ik kon vinden was een kapotte zekering (nr 7 wit) Verder heb ik alles gemonteerd zoals ik heb demonteerd, auto is vorige week rijdend binnen gezet
  • powerflux
    924 Fan
    • Mar 2011
    • 651

    #2
    Re: 924 1978 | Bougies doen niets

    domme vraag 1 : vonkt de bobine wel?
    domme vraag 2 : zit het groene kabeltje van de distributeur naar de onsteekunit wel erop en goed?
    domme vraag 3 : wat voor spanningen meet je op de twee contactjes van bobine? (niet de 'uitgang' voor de verdelerkabel)
    Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
    Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
    Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
    Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

    Comment

    • Cheaver
      924 Wannabe
      • Dec 2011
      • 19

      #3
      Re: 924 1978 | Bougies doen niets

      Hahaha domme vragen bestaan niet, ben mechanisch wel ok maar elektrisch heb ik om deze reden nooit echt verdiept. Je hoort niets, je voelt niets.

      1 groene kabel zit goed aangesloten, op de aarde draad zit een nieuw schuifje (net voor de zekerheid nogmaals vervangen)
      2 als ik de auto op contact zet, heb ik bij de bobine tussen het zwartje draad en de paarse geen spanning!!

      ---------- Post added at 22:04 ---------- Previous post was at 22:02 ----------

      Hahaha domme vragen bestaan niet, ben mechanisch wel ok maar elektrisch heb ik om deze reden nooit echt verdiept. Je hoort niets, je voelt niets.

      1 groene kabel zit goed aangesloten, op de aarde draad zit een nieuw schuifje (net voor de zekerheid nogmaals vervangen)
      2 als ik de auto op contact zet, heb ik bij de bobine tussen het zwartje draad en de paarse geen spanning!!
      3 ik heb een bougie kabel op de bobine gedaan, bougie uit op het inlaatspruit stuk (wel massa met de plus van de accu gemeten) en geen vonk.\

      Bedankt voor de snelle reactie

      Comment

      • powerflux
        924 Fan
        • Mar 2011
        • 651

        #4
        Re: 924 1978 | Bougies doen niets

        ok. aangezien het een '78 is, maar je wel zo'n groene draad hebt, heb je dus geen contactpuntjes.
        heb je misschien een foto van het kastje wat linksvoor op de wielkast zit (en controleer gelijk of de stekker daar ook goed in zit en deze goed contact heeft met het chassis/ground)?

        wat staat er op aansluiting 15 van de bobine, en wat op 1? met contact erop?
        van 15 naar ground met contact aan >5volt
        van 1 naar ground met contact aan <2volt

        in ieder geval wil ik je ook verwijzen naar de porsche 924 workshopmanual, vol 1: engine vanaf pagina 200.
        daar staat een volledige check voor het electrische onstekingssysteem. sommige dingen moet je een beetje ruim nemen, zoals die vonktest.
        als er een vonk is dan ben je al verder dan je nu bent, zeg maar als je geen weerstand daar hebt zitten, heb je weerstanddraden trouwens.

        deze check staat ook in je haynes met duidelijke plaatjes, pagina 123.
        Last edited by powerflux; 07-01-12, 07:58.
        Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
        Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
        Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
        Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

        Comment

        • Cheaver
          924 Wannabe
          • Dec 2011
          • 19

          #5
          Re: 924 1978 | Bougies doen niets

          Porsche rijd gelukkig weer!! Contactpunt goed afgesteld en nog wat dingentjes (mompelt iets van een verkeerd draadje op de transistor en koelwater thermostaat)

          924 daarna goed afgesteld op de flitser en CO en hij loopt als een zonnentje! Jammer genoeg begint nu de waterpomp ook ineens te janken om aandacht Heeft ook een week geen water gehad....

          Bedankt voor de tips!!

          Comment

          • M.B.H.
            924 Freak
            • Feb 2008
            • 6043

            #6
            Re: 924 1978 | Bougies doen niets

            Een Verse er op schroeven.
            Dat Kost niet de werld en je bent er voor jaren vanaf .
            924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

            Comment

            • Larry
              924 Fan
              • Aug 2009
              • 257

              #7
              Re: 924 1978 | Bougies doen niets

              heb in Den Haag waterpomp liggen voor €10

              Comment

              • Cheaver
                924 Wannabe
                • Dec 2011
                • 19

                #8
                Re: 924 1978 | Bougies doen niets

                Is besteld! Doe een nieuwe, heb zelf nog een waterpomp liggen maar ze kosten niet de wereld en heb uit ervaring dat als je een waterpomp droog weg legt hij vaak daardoor kapot gaat.

                Hoop hem aan het einde van de week binnen te krijgen, zaterdag eronder en hij houd zich weer stil! Was een vrouw maar zo makkelijk, die begint naar een paar weken alweer te piepen :p Direct ook met de kabels van het console bezig, mis de radio toch wel en erg irritant dat het constant kwart over 2 op de klok is..

                Comment

                Working...