verlichting onder de motorkap

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 924ERKE
    924 Wannabe
    • Oct 2024
    • 83

verlichting onder de motorkap

Het is stil op het forum.....tja, winter zeker.
    Vandaag heb ik onder de motorkap nog eens wat controle gedaan...
    en toen ik keek naar de lamp die voorhanden is om bij pech verlichting te hebben ,bleek deze kapot te zijn.
    Ik verving ze dus maar blijkbaar moet je deze lamp in de sokkel duwen om ze doen branden (uiteraard moet ook je gewone verlichting aan op parkeerlicht....)
    Nu als je ze uit de contacten schuift trilt de lamp gewoon los.
    Blijkbaar moet ze dus steeds volledig in de voet gemonteerd zitten....met als gevolg dat bij aangestoken lichten deze lamp continu brandt ????
    Of heb ik het mis.....
    Om zeker te zijn dat dit niet gebeurd heb ik vandaag een simpel schakelaartje gemonteerd waarmee ik deze verlichting aanzet, mocht ik ze nodig hebben.
    Misschien is dit een mooie tip voor anderen hier.
    Ter verduidelijking hierbij een foto.
    Aan /uitknop zit in de plastic bescherming ruitenwissermotor.....was het makkelijkst.

PXL_20241219_115001255.jpg
    Last edited by 924ERKE; 19-12-24, 20:53.
  • jimfrey944
    Administrator
    • Jan 2008
    • 4540

In de fitting van dit lampje
    zit een contact schakelaar deze gaat uit als de kap sluit
    sigpic

porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve

Comment

• 924ERKE
      924 Wannabe
      • Oct 2024
      • 83

Bedankt Jimfrey.
      Ik ga dat eens nazien.
      Geen idee van hoe dat dan bedient wordt bij gesloten motorkap....
      In de sokkel zag ik het puntcontact zitten van de lamp en dat veerde inderdaad naar binnen maar om de lamp te laten branden moest ik toch de pinnen aan de buitenzijde van de lamp vergrendelen in een uitsparing.
      Eigenlijk hetzelfde zoals je een lamp plaatst in een verlichtingsunit....bijvoorbeeld ,de verlichting achteraan de auto....
      Mijn auto is van 77 ,.....jij hebt er ook één dacht ik van dat jaar.....zou dus wel hetzelfde moeten zijn.
      Zoals gezegd .....ik kijk het eens na.
      Was dus misschien niet nodig om dit te doen😏

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1033

Er staat mij iets van bij, dat de lampfitting een kwikschakelaar heeft. Dat wil dus zeggen, dat een klein bolletje kwik onderin de fitting contact maakt (bij open motorkap) maar verbreekt bij gesloten kap. Werd vroeger veel toegepast in deze vorm voor kofferdeksel en motorkap. Maar dat kwik mag niet meer gebruikt worden. Het kwik zou eens op de grond terechtkomen en de hele wereld vernietigen. Je weet maar nooit.
        Maar het is net als bij een koelkast he. Je weet nooit of het lampje uitgaat als de deur helemaal dicht is .
        Je kunt het eenvoudig testen met een multimeter. Verwijder de fitting even en sluit hem aan op de multimeter. Even kantelen en je weet het. Overigens vind je het onderdeel In de PET terug onder nummer 477947601A. Voor de volledigheid: ik heb het net getest. Als de verlichting aan is en je doet de motorkap langzaam open, dan gaat het lampje branden als de motorkap bijna helemaal open is. Als je de kap naar beneden drukt gaat het lampje vrijwel gelijk uit. Ergo: mijn verhaal klopt.

Comment

• 924ERKE
          924 Wannabe
          • Oct 2024
          • 83

Wauw, dat wist ik niet .Ik ga gelijk de test eens doen.
          Toch ongelooflijk zo'n manier van schakelen....toch in een auto.
          Kwikschakelaars werden en worden nog vaak in de industrie gebruikt maar dat het in onze 924 en verwanten ook zit....wist ik dus niet.
          Hoeveel zouden dit weten hier op het forum ....niet zo veel denk ik.
          De lamphouder vind je op internet voor, hou je vast....bijna 50 eurootjes.☺🙄🙄
          Vond ik best prijzig maar nu ik weet heb van die kwikschakelaar is het toch redelijk....

s-l1600.jpg

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1033

Ja jongen, dat is oude techniek. Ik weet dat ik dit soort fittingen "vroeger", dus eind jaren zeventig begin '80 al onder de motorkappen van mijn auto's monteerde. Iedereen weer wat wijzer gemaakt.

Comment

• 924ERKE
              924 Wannabe
              • Oct 2024
              • 83

Weer wat nieuws ontdekt en ik heb het ook getest en.... wonder boven wonder.....het werkt ook bij bij zo.....kofferdeksel open, aan en ..........uit !
              Op naar een volgende topic😊

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1033

Keus genoeg met een 924

Comment

Working...