924 1983 | NOAD en de 924

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JdJ
    924 Wannabe
    • Jan 2016
    • 57

    924 1983 | NOAD en de 924

    Met de term NOAD (Nooit Opgeven Altijd Doorgaan) heb ik veel te maken gehad met mijn 924. Ik schrijf mijn ervaringen/werkzaamheden maar op en misschien helpt het iemand anders.

    In januari 2016 heb ik een 924 uit 1983 gekocht. Aanvankelijk liep de motor wel, maar niet van harte. Ik heb de koppeling direct laten vervangen. Na een aantal weken, tijdens het autorijden, sloeg de motor af en kreeg deze niet meer aan de gang. Ik ben zeker een jaar bezig geweest en schrijf hieronder kort op wat ik gedaan heb.

    Na het stilvallen had ik het idee dat de WUR teveel brandstof gaf. Deze vervangen en getest maar geen effect. Ook het brandstoffilter vervangen en ook geen effect. Vervolgens de brandstofverdeler zelf gemaakt en dat had meer effect. Besloten om de brandstofverdeler te laten reviseren. Kosten 180 euro maar een significante verbetering.
    www.ferrari400parts.com.

    Maar de ontsteking bleef niet goed. Vervolgens de stroomverdeler laten reviseren voor 200 euro maar kreeg de melding dat de stroomverdeler correct werkte. Deze was een contactpuntloze verdeler. Na zoeken bleek dat er oorspronkelijk een verdeler met contactpunten had gezeten.
    Na verder zoeken bleek dat in de 924 de verkeerde bobine zat, namelijk bedoeld voor contactpunten. Ook vervangen. Maar geen 100% werking.
    Met stroboscoop en allerlei metingen de motor afgesteld zoals het moest zijn. Nog niet goed lopen. Nieuwe bougiekabelset gekocht, geen verbetering.
    Vervolgens een maak relais erop gezet bij de bobine. Ik zag dat het voltage hoger was.

    Vervolgens ging de ICU stuk. Bleek een imitatie te zijn. Een originele ICU erin gezet en dat was weer een verbetering.
    Maar... nog niet perfect.

    Op dit forum kwam ik erachter dat in BERU bougiekabels een weerstand zit. Vervolgens bij Keverparts Den Haag een kabelset gekocht specifiek voor de 924. En dat was het. De motor werkt echt perfect nu. Heb een keer over de 200 gereden en de TOMTOM gaf dit ook aan.

    Het is achteraf zeker de moeite waard geweest. Ben afgelopen vakantie alleen met de 924 naar Bretagne gereden en deze rit maakte alles goed :-)
    Last edited by JdJ; 05-09-17, 00:12.
  • Vincenzo
    924 Fan
    • Jun 2015
    • 127

    #2
    Re: 924 1983 | NOAD en de 924

    Mooi dat het gelukt is en dat je niet opgegeven hebt!
    Het irritantste is vooral het gene wat de vorige (beun) eigneaar verkloot heeft.
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic

    Comment

    Working...
    X