Resultaten 1 tot 10 van de 30

Draadweergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Blauwe 84'er van Daan

    Met het einde van vorig topic/924, de start van een nieuw topic/924.

    In het kort:
    Bouwjaar 1984
    Kleur: blauw (Origineel LB8Z Mahogany Brown)
    Verschillende opties zoals elektr. ramen, elektr. kofferslot, airco, elektr. antenne

    Diagnose bij aankoop begin dit jaar:
    De auto heeft langere tijd droog gestald gestaan.
    Deuren, flanken en bumper hadden was deuken en krassen.
    Deurslot bestuurderskant was geforceerd, ingebroken en de radio losgerukt uit de middenconsole.
    Startmotor ontbrekend wegens defect, reserve meegeleverd.

    Stilstand = stof
    P1030491-800.jpg

    losgerukte radio, complete console aan flarden, ik durf ervoor wedden dat hun handjes pijn gedaan hebben
    P1030494-800.jpg

    De auto stond op een meer dan acceptabele afstand te koop, er was op het eerste zicht weinig aan gehobby'd, dorpels en accubak waren gezond,
    en ik was toe aan een goeie/betere basis dan de toen huidige 924, om een nieuw project te beginnen.

    Ik had mezelf voorgenomen om eerst de motor draaiend krijgen, en daarna mijn eerste 924 te slopen.
    Bij de sloop geen schokkende ontdekkingen gedaan, wel gezien dat het rammelende geluidje bij loslaten van de koppeling,
    niet van de koppeling kwam, niet van losliggende hitteschildjes, maar wel van de lagers in de transaxle kwamen.
    __________________________________________________________________________________

    Met dit topic zal ik proberen een selectie van wat werkzaamheden aan de auto in kaart te brengen.
    De eerste posts spreiden zich over een 5 a 6-tal maanden.

    Een eerste wasbeurt, ontdekkingstocht door de auto (optiesticker nog aanwezig, orig. krik aanwezig),
    en het verwijderen van extra radiobekabeling, lelijke sticker op de achterruit enz. waren de eerste werkjes.

    P1030506-800.jpg

    Om het makkelijkste defecten te kunnen uitsluiten, wilde ik alles afzonderlijk testen (brandstof, vonk, startmotor)
    Alle onnodige zekeringen en relais heb ik tijdelijk verwijderd om geen storingen te hebben tijdens de startpogingen.

    STARTMOTOR

    Toen begonnen met het noodzakelijkste: de startmotor.
    Eerst de bougies uitgedraaid, wat olie ingedruppeld, en de auto in 5e versnelling heen en weer geduwd zodat de motor al eens rondgegaan was.
    Ik had een reserve starter (upgrade Bosh sr10X, links op foto) liggen die ik bij een donorwagen nog in actie gehad heb, dus deze de voorkeur gegeven boven de meegeleverde.

    P1030586-800.jpg

    Raar maar waar gaf deze géén kik, en los bengelend onder de auto had deze géén fut meer.
    Dan maar de meegeleverde originele gemonteerd, nu duurde dit maar de helft van de tijd meer .
    Resultaat: een werkende starter.

    Demontage van de defecte starter bij vorige eigenaar is nogal bruut gegaan blijkbaar: de zaag door alles wat in de weg zat!
    Dus betere hitteschildjes en uitlaatpijp gemonteerd (zelf wat reserve onderdelen hebben is de helft aangenamer werken), nieuw ophangbeugeltje gemaakt en aan de pijp gelast. Uiteraard een nieuwe uitlaatpakking voorzien.

    doorgezaagde onder, donorpijp boven
    P1030631-800.jpg

    pakking oud en nieuw
    P1030700-800-800.jpg

    nieuw ophangingsbeugeltje gemaakt
    P1030697-800.jpg
    P1030727-800.jpg

    alles terug waar het hoort
    P1030731-800.jpg

    VONK
    De bougiekabels op mijn vorige 924 zagen er beter uit, dus gelijk over gezet.
    Bougies op het kleppendeksel, en geen verontrustende dingen te zien.
    Originele bougies zagen er prima uit. (nieuwe liggen klaar voor een eerste onderhoud)

    BRANDSTOF
    Ook hier geen onbekend werkje, de pomp overbrugd, leiding na de filter losgemaakt, en pomp getest, opbrengst prima!
    Voorlopig het relais buiten circuit gebracht, en hier een aan/uit schakelaar voor gebruikt, scheelt weer mogelijke storing van een defect relais.

    1+1+1=3
    De auto is aan de praat gekregen, en is voor een 30-tal sec blijven draaien mits pompend gas geven (veel te rijk afgesteld).
    De basisafstelregel (1 injectorleiding losmaken op de spinnekop, pomp laten draaien en CO schroef dichtdraaien tot er geen brandstof meer uitkomt) toegepast.
    Echter kon de schroef niet genoeg dichtgedraaid worden om de brandstof te snoeren, maar daar zal snel de spinnekop van mijn gesloopte 924 van pas komen!

    Volgende keer:
    Injectie + afstelling
    Centerconsole
    Dynamo + rubbers
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 27/09/2015 om 15:24.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •