924 1980 | Bandenspanning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jel
    924 Fan
    • May 2012
    • 407

    924 1980 | Bandenspanning

    Hallo,

    Alhoewel het een triviaal onderwerp lijkt, zie ik na enig browser op het forum dat hier toch veel verschillende meningen over zijn. Dat is opmerkelijk aangezien het voor het rijgedrag en de veiligheid een belangrijk onderwerp is.

    - Wat is jou ideale bandenspanning?
    - Heb je een verschil tussen voor- en achter?
    - Wat zijn de marges waarbinnen veilig te rijden is?
    - Is er, in het ideale geval, een verschil tussen zomer en winter bandenspanning?

    Ik ben benieuwd
  • M.B.H.
    924 Freak
    • Feb 2008
    • 6043

    #2
    Re: 924 1980 | Bandenspanning

    Dat is afhankelijk van hoe breed de band is en hoe hoog de band is anders gewoon de waarden op het koetsplaatje aanhouden
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

    Comment

    • ArvidW
      924 Gek
      • Aug 2008
      • 1035

      #3
      Re: 924 1980 | Bandenspanning

      Volgens het boekje 2.0bar voor en achter voor zowel de 185/70 HR 14 als de 205/60 HR 15. Ik vind het wat weinig en heb normaal gesproken de banden op 2.3 staan en bij lange ritten op 2.5 (in de hoop op een iets minder dramatisch verbruik).
      Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

      Comment

      • jel
        924 Fan
        • May 2012
        • 407

        #4
        Re: 924 1980 | Bandenspanning

        Originally posted by ArvidW View Post
        Volgens het boekje 2.0bar voor en achter voor zowel de 185/70 HR 14 als de 205/60 HR 15. Ik vind het wat weinig en heb normaal gesproken de banden op 2.3 staan en bij lange ritten op 2.5 (in de hoop op een iets minder dramatisch verbruik).
        Het viel mij vandaag op dat ik mijn bandenspanning (2.3) ook hoger heb dan in het boekje, vandaar mijn check.

        Comment

        • Martell
          924 Fan
          • Jun 2013
          • 167

          #5
          Re: 924 1980 | Bandenspanning

          Originally posted by jel View Post
          Het viel mij vandaag op dat ik mijn bandenspanning (2.3) ook hoger heb dan in het boekje, vandaar mijn check.
          Ik heb een motorzaak en bandenzaak (ook auto).
          Vanuit die ervaring kan ik het volgende delen;

          De spanning die de autofabrikant geeft, is een goede richtlijn.
          Toch weet uiteindelijk een bandenfabrikant beter hoe had hun bandjes moeten.

          De trend de afgelopen jaren is steeds een tikje harder. De banden moeten nu eenmaal harder om zuiniger en stiller te kunnen rijden. Mbv rubbercompound, koordlagen en profiel wordt daar dan toch weer de nodige grip bij ontworpen.

          We zijn de afgelopen 30 weer wat verder op bandengebied. 2 bar in banden van 1980 is prima.
          De maten die veel op een 924 voorkomen zitten vandaag de dag eerder op 2,2 bar.

          Proberen is ook een goede. Rijd eens een week met 2,0, dan met 2,3. Bijvoorbeeld.


          Daarbij moet ik ook nog zeggen; als je echt op bandenspanning let (en dat doen te weinig mensen) zorg dan ook voor een accurate meting. Een goedkoop metertje kan er zo 0,1 of 0,2 bar naast zitten (bijv bij tankstation of uit de 1 euro gamma-grabbel-bak). En dan sta je mooi te kijken met al je goede bedoelingen.

          Laatste belangeloze en objectieve tip; probeer eens Falken banden. Die zitten bij testen altijd in de top, de prijs is lager dan de andere a-merken.

          Comment

          • Fantaman
            924 Freak
            • Oct 2008
            • 2962

            #6
            Re: 924 1980 | Bandenspanning

            ik zou toch niet lager als 2,2 bar gaan. zeker met sportief rijden en/of platte banden 2,5 bar een stuk beter dan 2 bar. nu rij ik met de porsche 205/45 voor op 2,5 en achter 195/60 op 3 bar en dat was perfect voor slalommen en dus laat ik het zo voor straat. mijm subaru staat nu op 2,8 bar voor en achter op 2,4. tsja kwam er proef gewijs achter dat die voor banden zo hard moeten, begonnen met 2,5.

            en de falken FK banden zijn goede allround sport banden, dus grip droog en nat. zit ook onder mijn subaru en een hele verbetering tenopzichte van de p6000
            '82 Porsche 924 50 Jahre
            roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
            '98 Subaru Impreza GT Turbo
            prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.

            Comment

            • coppe218
              924 Fan
              • Jun 2011
              • 235

              #7
              Re: 924 1980 | Bandenspanning

              Ik heb mijn banden 195/65x15 rondom op 2,2 bar staan. Goede tip van Falken. (sinds een half jaar voorzien van 4 nieuwe Falken banden)
              Porsche 924S 1986

              Comment

              • killroy
                924 Wannabe
                • Jul 2013
                • 21

                #8
                Re: 924 1980 | Bandenspanning

                voor de sportieve rijder kan ik met volle overtuiging zeggen TOYO tyres ;-) da zijn super banden (eff off topic :p)

                Comment

                • LWB
                  924 Freak
                  • Dec 2007
                  • 3388

                  #9
                  Re: 924 1980 | Bandenspanning

                  bandenspanning 2.0 bij 205 werkt naar mijn idee het beste. Ga je er boven zitten ben ik van mening dat elke oneffenheidje duidelijker door komt.
                  groet,
                  Laurens
                  924 2.0 mj1984


                  Lees hier de regels van 924forum.nl

                  Comment

                  • jimfrey944
                    Administrator
                    • Jan 2008
                    • 4533

                    #10
                    Re: 924 1980 | Bandenspanning

                    Ik heb onder mijn bmw ook toyo proxes t1 sport perfecte bandjes zeg ik zelf
                    En ik rijd met mijn 924 al jaren op 2,2 bar
                    sigpic

                    porsche 924 martini 1977
                    porsche 924 50 Jahre edition 1982
                    BMW X3 3.0 high exclusieve

                    Comment

                    • Martell
                      924 Fan
                      • Jun 2013
                      • 167

                      #11
                      Re: 924 1980 | Bandenspanning

                      Bandenspanning hangt mede samen met de bandenmaat.
                      En dan met name de hoogte.

                      Basisregel is hoe platter, hoe meer luchtdruk.

                      Iedereen heeft een eigen voorkeur, banden schelen ook.

                      Comment

                      • Martell
                        924 Fan
                        • Jun 2013
                        • 167

                        #12
                        Re: 924 1980 | Bandenspanning

                        Toyo is een prima merk, maakt goede banden.
                        Last edited by Martell; 09-07-13, 23:00.

                        Comment

                        • Fantaman
                          924 Freak
                          • Oct 2008
                          • 2962

                          #13
                          Re: 924 1980 | Bandenspanning

                          ja toyo is top, zou de r1r wel onder me straat wagen willen. hangt weer een flink prijskaartje aan natuurlijk
                          '82 Porsche 924 50 Jahre
                          roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
                          '98 Subaru Impreza GT Turbo
                          prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.

                          Comment

                          Working...
                          X