924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jayke
    924 Gek
    • Feb 2010
    • 910

    924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Hey,

    Ik heb een apart probleem met de 924. Als ik net start is de spanning over de accu (dus op in het systeem) ongeveer 12,2 Volt. Dit is te laag natuurlijk, zo laadt de accu niks bij (en spanning is in dit geval ook hoger bij motor uit). Zover een "normaal" dynamo-werkt-niet-goed verhaal.

    Het vreemde is echter dat als ik 1x gas geef tot boven de 3500 toeren, dat het voltage direct naar 13,7 springt en daar vervolgens ook blijft, ook als het toerental weer tot stationair daalt. Het lijkt dus wel alsof er dan iets schakelt en het plotseling allemaal goed werkt.

    Iemand een idee waar dit in zou kunnen zitten?
  • Daan_924
    924 Fan
    • Apr 2011
    • 394

    #2
    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Het voltage aangegeven op de ingebouwde voltmeter, of extern gemeten met een multimeter?

    Comment

    • Jayke
      924 Gek
      • Feb 2010
      • 910

      #3
      Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

      Extern gemeten tussen de accu polen. Maakt bij mij overigens geen verschil, geeft nagenoeg het zelfde aan als de ingebouwde meter.

      Comment

      • Mill
        924 Fan
        • Jun 2015
        • 102

        #4
        Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

        Dit komt door je spanningsregelaar, wanneer die eenmaal de dynamo bekrachtigd heeft zal hij dat ook bij wat lage toerentallen zo houden.
        Dat hij een dot gas nodig heeft om in te komen is waarschijnlijk het begin van het einde, een dynamo revisie zal er op den duur aan komen.

        Groet, Robin

        Comment

        • Joran
          924 Fan
          • Aug 2014
          • 164

          #5
          Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

          Werkt je accu lampje?
          Porsche 924/931/944/951/928/930 1980
          Porsche 987c 2007

          Comment

          • Sjon
            924 Fan
            • Jan 2008
            • 270

            #6
            Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

            Ook ik vraag me af of 't lampje überhaupt nog wel werkt? Als je h'm op contact zet, gaat 't lampje wel aan?
            Bij meerdere oude VAG-auto's ben ik gewend dat de dynamo pas inschakelt en 't lampje uitgaat na 't aanslaan of een klein dotje gas.
            3500 rpm vind ik wel veel, maar 1500 a 2000 rpm is mij niet vreemd, ook met gereviseerde dynamo.
            Die gozer die in dezelfde schuur deed sleutelen als 'Dude-lange'

            Comment

            • Jayke
              924 Gek
              • Feb 2010
              • 910

              #7
              Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

              Lampje doet het überhaupt niet volgens mij, brandt ook niet bij contact aan.

              Inmiddels in ieder geval de spanningsregelaar op de dynamo vervangen en de nodige massapunten opgeschoond, nu is in ieder geval zodra de schakeling gebeurt het voltage goed hoog, ook met veel verbruikers aan. Wel apart dat het dus echt duurt tot zo'n hoog toerental en dat is me ook nooit eerder opgevallen (maar ik kijk nou ook niet bepaald regelmatig tijdens het starten op de voltmeter...), maar wellicht wat Robin zegt moet ik rekening gaan houden met een dynamo revisie op termijn.

              Comment

              • Joran
                924 Fan
                • Aug 2014
                • 164

                #8
                Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

                Je dynamo heeft een belasting nodig om gelijk te werken,
                je dynamo lampje geeft die belasting.
                en moet aanstaan bij contact aan en uit gaan als je motor draait
                misschien is je lampje kapot ?
                Porsche 924/931/944/951/928/930 1980
                Porsche 987c 2007

                Comment

                • Jayke
                  924 Gek
                  • Feb 2010
                  • 910

                  #9
                  Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

                  Originally posted by Joran View Post
                  Je dynamo heeft een belasting nodig om gelijk te werken,
                  je dynamo lampje geeft die belasting.
                  en moet aanstaan bij contact aan en uit gaan als je motor draait
                  misschien is je lampje kapot ?
                  Zou zomaar kunnen, ik zal binnenkort het lampje eens vervangen en kijken wat er gebeurt.

                  Comment

                  • Jayke
                    924 Gek
                    • Feb 2010
                    • 910

                    #10
                    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

                    Inmiddels het lampje getest, dat werkt prima.

                    Verdere getest dat er een spanning staat tussen pool 7 (12V bij contact aan) en pool 11 (verbinding naar dynamo) op de teller. Ook dit is het geval, staat 11,5 Volt op.

                    Nu heb ik een beetje gelezen hoe dit werkt bij dynamo's, en als ik het goed begrijp hoort er inderdaad stroom te gaan van contact, via het lampje, naar de dynamo om de elektromagneet in de dynamo van spanning te voorzien in het begin. Dit gebeurt op de pool D+. Op het moment dat de dynamo draait dan gebeurt dit intern, staat er dus op D+ óók 12 volt en omdat dit dan betekent dat beide polen van het lampje 12V hebben gaat het lampje uit.

                    Het lijkt dus dat op de een of andere manier zodra er een stroom gaat lopen dat de D+ direct niet meer als massa werkt of 12 volt wordt. Is de dynamo aan een revisie toe?

                    Comment

                    • M.B.H.
                      924 Freak
                      • Feb 2008
                      • 6043

                      #11
                      Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

                      Heb je wel een massa draadje tussen de behuizing van de dynamo en het motorblok zitten.?
                      924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                      Comment

                      • Vincenzo
                        924 Fan
                        • Jun 2015
                        • 127

                        #12
                        Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

                        wat ik denk is dat je voltage regulator (VR) aan het einde van zijn mooie leven is.
                        D+ is volgens mij niet de toevoer naar de rotor, maar B+ denk ik. D+ zou gelijk door smelten. Getal bij de draden is de draaddiameter.
                        . Maar wat jezelf zegt! Er komt op B+ 12v dus je sluit alles al uit wat buiten de alternator zit. Zodra de motor draait regelt de VR de spanning naar de rotor door de koolborstels.
                        Mijn hypothese over de VR :

                        N: Toerental RPM
                        U: Spanning volt
                        Wat regelt de VR in de alternator:

                        Underspeed: N is te laag> meer spanning over de rotor, stator wekt een grotere stroom op in verhouding.
                        On-speed: N is 3500-4000 RPM, rotor nominale spanning, stator nominaal.
                        Overspeed: N is te groot> minder spanning over de rotor, stator wekt een kleinere stroom op in verhouding.

                        Enigste variabelen zijn dus N en U. magnetische flux of het aantal windingen van je rotor/stator zijn constant. Als de constanten verkeerd zouden zijn heb je bij iedere variabel een foutief werkend alternator maar dat is dus niet:

                        Nja N: draait je motor? Ja? Mooi.

                        U: B+ en de interne verbinding zijn 2 aparte verbindingen. B+ Krijgt blijkbaar 12v dus die werkt.

                        De interne verbinding... het moment dat ie over zou pakken is de spanning over de rotor de juiste spanning door D+.. nu ervan uitgaan dat de VR kapot is lijkt het alsof ie bij de overschakeling ofzo al begint met een te lage spanning over de rotor en dus de stator een te lage waarde opwekt. Soort van spiraal zit je dan in. Aangezien de stator ook weer de rotor voedt(Snapje mij nog). Als dan N de 3500 aantikt en de spanningen weer even hoog worden kan ie uit deze spiraal komen(?)

                        De schakeling van rotorspanning van B+ naar de VR wordt geregeld door de starter solenoid.(op je startermotor)
                        Als contact in start wordt gezet schakelt het witte blokje spanning door van BUS30 naar 50. Voeding komt bij de solenoid en deze sluit 2 contacten. Een van deze schakelt de starter motor in, en heel je ontsteking.
                        Vanaf het andere contact loopt een zwarte kabel vanaf de accu naar dit contact, waar volgens 2 rode kabels naar B+ lopen om de spanning op de rotor te zetten. Belangrijk stekkertje bij je accu, of achter het wandje (T3A). Zit je regeldraad naar de starter solenoid,naar je ontsteking, en D+ naar je lampje.

                        Oftewel als de schakeling niet zou werken zou je motor niet starten of überhaupt blijven lopen.

                        Als je iemand zou kunnen laten starten met bv de bougie kabels eraf zou je is moeten meten wat je alternator voor spanning geeft. Want dan draait de motor niet zelf, is de solenoid bekrachtigd en staat er 12v op B+. Als je alternator dan 13,5 of hoger geeft durf ik voor 99.9% te zeggen dat het je VR is!

                        Ik ben geen leraar maar dit is mijn gedachte. Ff getypt net na een nachtdienst dus kans op een foutje hehe.
                        Volgens mij moet zon regelaar niet duur zijn, zelfde zit in meerdere VAG auto's van die tijd, en het is een los onderdeel buiten op de alternator (easy).
                        Denk overigens dat als het de alternator zou zijn je, ongeacht RPM, problemen bevind.

                        Too long, did not read : Probeer is je spannings regelaar te vervangen. En het massadraadje van de alternator ff checken.
                        Attached Files
                        Last edited by Vincenzo; 08-06-17, 08:05.
                        Mvg,
                        Vincenzo

                        Porsche 924 2.0 1983
                        Boeing 737-800 Mechanic

                        Comment

                        • Jayke
                          924 Gek
                          • Feb 2010
                          • 910

                          #13
                          Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

                          D+ is zeker de draad die van het dashboard komt (Zoek ook maar op D+ op Google, ondersteunt het verhaal van voorspanning wat ik gister heb getypt). (IV 24 in de Haynes wat bij die connectie staat betekent voor zover ik weet de 4e tekening (11.11d), 'sectie' 24 (de nummertjes onderaan het schema). Als je op die pagina kijkt zie je dat daar inderdaad de 'informatie' lampjes van het dashboard staan. Deze geeft de initiële spanning aan de dynamo. De dynamo is dan dus de massa, niet de stroom bron. Stroom van dat lampje komt van 'kanaal' 15, oftewel 12V bij contact aan.

                          B+ zit via de startmotor aangesloten omdat (voor zover ik weet) er dan tijdens het starten al een deel stroom terug gegeven kan worden aan de startmotor en deze dus minder de accu aan spreekt. Deze krijgt spanning direct van de accu, en dus niet geschakeld via het contact. Ook bij contact uit zou er spanning op de B+ van de dynamo moeten staan als ik de schema's goed lees (draden zitten samen aan aansluiting 30 op de startmotor vast, en maken dus contact).

                          Hoe dan ook, voltage regulator heb ik 2 weken geleden al vervangen, is onderdeel van de koolborstels. Is inderdaad een vrij standaard onderdeel wat gewoon bij Brezan gekocht kan worden voor 2 tientjes.

                          Massa draad ga ik zo nogmaals controleren. Zit zeker tussen dynamo en blok, maar zag er wat geroest en gerafeld uit. We hebben hem bekeken toen we VR vervingen en dachten dat hij nog wel voldoende contact zou maken, maar misschien hadden we dat fout. Zal even een extra draad leggen om te kijken wat er gebeurt.

                          Comment

                          • Vincenzo
                            924 Fan
                            • Jun 2015
                            • 127

                            #14
                            Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

                            D+ gaat naar je dashboard ja, naar je spanningslampje.
                            Maar B+ bekrachtigd de rotor denk ik(?). D+ zou in een milliseconden door branden als de rotor daar door wordt bekrachtigt lijkt mij.
                            Aangezien 1e instantie stroom van de accu naar B+ loopt voor de rotor. En zodra de alternator selfsustaing is deze via B+ weer terug levert aan de accu.

                            Maar vervangen hielp dus niks?
                            Mvg,
                            Vincenzo

                            Porsche 924 2.0 1983
                            Boeing 737-800 Mechanic

                            Comment

                            • Vincenzo
                              924 Fan
                              • Jun 2015
                              • 127

                              #15
                              Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

                              IMG_5924.jpg

                              Je spanningslampje heeft een een gemeenschappelijke massa in je cluster. Krijgt spanning van D+ als soort regel of meet draad.
                              Lijkt me dat de VR meet hoe de alternator is en D+ op spanning zet als er een foutieve spanning is... draadje is 0.5mm
                              Mvg,
                              Vincenzo

                              Porsche 924 2.0 1983
                              Boeing 737-800 Mechanic

                              Comment

                              Working...
                              X