Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 784

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Uit de serie "er is altijd wat te doen": Update klus 1, de spiegel.
    Ik heb de rechter buitenspiegel uit elkaar gehaald. Dat was eenvoudiger dan ik dacht. Ik had via joeptroep al uitgevonden dat er verschillende types spiegels gebruikt waren. Dat geldt dan voornamelijk voor de bevestiging van het glas. Dat van mij kon ik met een plastic spatel heel voorzicht los wrikken van de onderplaat. Dat zit met 3 klemmetjes vast aan elkaar. Als het glas eraf is kun je drie ster schroeven zien zitten. Losdraaien met een magneet aan de schroevendraaier zodat je de schroeven niet onderin laat vallen. Daarna heb je een lege behuizing. Ik moet de bedrading even aanpassen omdat ik die doorgeknipt heb. Ik soldeer straks wat extra draad aan het bundeltje dat uit de deur komt. Zo kan ik de voet en het spiegelhuis eerst aan elkaar bevestigen en het geheel op de deur vast zetten nadat ik alvast de draden door de voet in het huis heb aangevoerd. Ik kan dan in het spiegelhuis de bedrading weer aan de stekker maken.
    Tot zover de bedrading. Vervelender is, dat de schroefdraad in het spiegelhuis naar zijn grootje is. Dat zal vermoedelijk ook de oorzaak van het loslopen zijn geweest. Daar moet ik een helicoil M14x1.5 in zetten. Morgen op zoek naar een helicoil.
    Volgende keer de afloop. Nu eerst weer foto's.

    Bevestiging spiegel op onderplaat
    DSC04625 web bewerkt.jpg

    Beschadigde schroefdraad
    DSC04630web.jpg

    Holle bout met veer
    DSC04633web.jpg

    Wordt erin gedraaid met torx sleutel
    DSC04634web.jpg

    Comment

    • Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 784

      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

      De spiegel is weer gemaakt. De oude beschadigde schroefdraad is eruit geboord. Er is een insert geplaatst. Dat is eigenlijk niks meer of minder dan een bus waarin nieuwe schroefdraad getapt wordt. De insert had een nacht in de vriezer gelegen en het spiegelhuis in de warme kamer. Zo kon de insert in het opgeboorde gat in het spiegelhuis geschoven worden. De natuurwetten doen samen met een speciale lijm de rest en het zit muurvast. Bij het monteren van de spiegel op de voet moest nog behoorlijk wat druk uitgeoefend worden op de holle bout. Maar goed hij zit. Ik had natuurlijk de bedrading doorgeknipt. Ik heb eerst de bedrading die uit het portier kwam verlengd. Zo had ik extra draadlengte om te manoeuvreren. De draden door de voet van de spiegel geleid en de spiegel op het portier gemonteerd. De lange inbusbout voorzien van een beetje loctite, dan blijft ie lekker zitten. Nu kon ik het restant bedrading wat aan de stekker zat weer solderen aan de nieuwe bedrading. Er was nu wel wat extra draadlengte maar dat paste wel in het spiegelhuis. Kortom, klusje weer geklaard. Nu eerst met de 997 op (een lange) vakantie en na de vakantie ga ik echt met de uitlaat en de benzinetank beginnen.

      Comment

      • Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 784

        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

        Maar toch nog even bezig met de 924. Zoals hierboven omschreven hadden we tijdens de Duitsland tour nogal last van een benzinelucht in de auto. Het zal jullie niet geheel onbekend voorkomen. Raam of dak open en het meurt in de auto enorm naar benzine. Voor even is dat niet erg, maar uiteindelijk wordt het natuurlijk gierend irritant. Als de tank leger raakt neemt overigens ook de intensiteit van de benzinelucht af. Als de auto gewoon stilstaat of je rijdt stapvoets met een raam of het dak open dan is de lucht er niet.......................Tot zover de hints .
        Voordat ik nu allerlei capriolen ga uithalen om de tank eronder vandaan te prutsen, ben ik me aan het inlezen op diverse fora met betrekking tot dit fenomeen. Ik heb er hier echter nauwelijks iets over gelezen. Op het Duitse forum PFF is iemand heel druk geweest met het ontrafelen van dit mysterie.

        (https://www.pff.de/thread/2704071-be...#post153064578)

        Ik vermoed dat hij een heel eind is gekomen, hoewel daar de meningen ook ernstig verdeeld zijn en allerlei ideeën over en weer vliegen. Opvallend is dat velen daar alle slangen rondom de tank vervangen hebben en nog steeds benzine ruiken. Overigens valt het kennelijk niet mee om de juiste slangen te vinden, domweg omdat ze niet meer verkrijgbaar zijn. Ook niet bij Porsche zelf. Dat was de tweede hint.
        Ik hou nog even in het midden waar het VERMOEDELIJK MOGELIJK MISSCHIEN (!!!) in zit......
        Niet dat ik van raadseltjes hou, maar ik zou graag eerst van medeforummers van hier hun eigen verhaal horen. Wie van hier herkent het probleem en heeft een afdoende oplossing gevonden, lees: weet wat er aan de hand is. Ik heb wel een vermoeden. Als je een raam of het dak opent verandert namelijk de luchtstroom in de auto. Zit daarin het geheim van deze Gremlin?

        Comment

        • jimfrey944
          Administrator
          • Jan 2008
          • 4533

          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

          Er zit eensoort van filter lucht expansie ding in de c stijl en daar gaan wat leidingen naar toe
          Ik heb bijeen aut wel eens gehad dat die verwijderd /stuk was ende leidingen los zaten en toen had ik de zelfde klachten
          sigpic

          porsche 924 martini 1977
          porsche 924 50 Jahre edition 1982
          BMW X3 3.0 high exclusieve

          Comment

          • Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 784

            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

            Ja Jim, ik denk dat het inderdaad ergens bovenaan in de omgeving bij de vulpijp/ontluchting zal moeten zitten. Maar ik wil eigenlijk even een apart item hierover aanmaken. Er is hier op het forum nauwelijks nog iets over te vinden. Dan is het eenvoudiger terug te vinden. Is wel zo overzichtelijk. Kan iemand van de moderatoren/administrators mijn eerste bericht hierboven over die benzinelucht over kunnen zetten, of moet ik de tekst even kopiëren en plakken in een nieuw draadje?

            Comment

            • Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 469

              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

              ben beniewd, er zit zo'n witte tunnel, en die is dicht, maar volgens mij is dat paneel in de kofferbak ter hoogte van het tapijt gewoon open (of althans, bij mij). Zoals jij ook opmerkt, is de lucht met name merkbaar als je rijdt met het dak en/of ramen open.

              Slechte kofferbak seal, slechte achterlicht-seal en slechte seal van de schakelpook dragen ook bij.

              Comment

              • Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 784

                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                Ik heb een nieuw onderwerp over de benzinelucht proberen aan te maken in de rubriek interieur. Ik krijg het bericht echter niet geplaatst. Zoals gebruikelijk bij mij veel tekst en toch zegt er iemand dat ik meer dan 5 tekens moet plaatsen. Duhuh. Mogelijk nog steeds een gevolg van de website perikels. Dus dan maar hier verder.

                Riggard, ik geloof niet in de rubbers en afsluitingen van achterlichten en achterklep. Dat is allemaal nieuw. Trouwens, dan zou ik het altijd moeten ruiken. Ik heb ook geen uitlaatgassen binnen.
                Je ruikt de benzinelucht alleen onder het rijden met een raam of het dak open. Als je stilstaat ruik je niks. Ik zit te denken aan de ontluchting van de tank. En het Duitse verhaal lijkt dat ook te bevestigen. Maar misschien zijn er nog actieve 924forummers die hetzelfde probleem hadden en het hebben kunnen oplossen.
                Last edited by Beer924; 19-04-24, 14:40.

                Comment

                • Bastibum
                  924 Fan
                  • Nov 2021
                  • 131

                  Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                  Mij staat ook bij dat ik voor het kopen van mijn auto ergens las dat het dit een bekend euvel is bij de 924, wat al van de fabriek meekwam. Heeft inderdaad iets met de aanzuigende kracht te maken die je krijgt wanneer je het raam openzet tijdens het rijden en de tank goed vol zit.

                  Zo had ik een polo mk2 waarbij de slang voor de carter ontluchting was gescheurd. Ontzettend veel oliedamp in het motorruim als gevolg, maar rijdend begon je het pas te ruiken wanneer je het raam openzette
                  Last edited by Bastibum; 19-04-24, 16:34.

                  Comment

                  • Ronaldbm
                    924 Addict
                    • Aug 2014
                    • 1688

                    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                    Is bekend issue. Heeft idd met de luchtstroom in de auto te maken, veranderd als je een raam oid openzet. Waar je naar kunt kijken is of je kofferbak wel echt netjes recht ligt. Slechte stelling levert ook lekkage van water of lucht op!
                    Project 924....and nice driving

                    Comment

                    • Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 784

                      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                      Ik weet dat het een bekend issue is, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is. Ik kan me ook niet voorstellen, dat de 924 al met dit probleem uit de fabriek kwam. Het zou dus iets moeten zijn wat in de loop der jaren slijt, of een onderdeel wat niet meer goed functioneert door ouderdom of slijtage. De achterklep is voorzien van nieuw rubber. Daar aan de achterkant is alles waterdicht. Ik ruik ook geen uitlaatgassen. Alleen benzine.

                      Ik gok erop, dat de oorzaak gezocht moet worden in de twee ontluchtingsventielen die in het leidingstelsel bij de tank zijn verwerkt. Dat vermoeden had ik al en wordt min of meer bevestigd door een verhaal waarvan ik in mijn bericht 528 hierboven een link heb geplaatst. Het zijn de ervaringen van ene Sven die op het Duitse forum PFF actief was/is. Het is al een wat ouder draadje maar nog steeds actueel. Het verhaal van hem begint in 2010 en het laatste bericht is van 2022. Sven is hier al heel lang mee bezig is geweest. Hij heeft alle slangen vervangen en het rook bij hem nog steeds naar benzine. Voor de duidelijkheid: het is de auto die van nieuw af aan van zijn moeder is geweest, hij kent de auto dus al heel lang en kent dus ook de onderhoudshistorie. De problemen met de benzinelucht waren er pas toen hij de auto ging gebruiken.
                      Heel kort samengevat zijn conclusie:
                      Wat hij miste was het sissen (ontsnappen van lucht of vacuüm) bij het opendraaien van de tankdop. De enige afwijking die hij vond was een gat aan de binnenzijde van de tankdop. Daar was dus mogelijk al een keer aan gedacht. Toen hij dat gat in de tankdop afsloot, begon de tank zich in elkaar te drukken. Een gevalletje van druk/overdruk.
                      Nadat hij de ontluchtingsventielen had vernieuwd/schoongemaakt, zodat ze weer deden waarvoor ze gemaakt waren, was de lucht weg!
                      Als je niet alles uit dat topic wilt lezen, ga dan naar zijn laatste bericht. En als je de Duitse taal niet machtig bent dan haal je er even een vertaalmachine overheen.

                      Comment

                      • Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 784

                        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                        Ik kon natuurlijk niet kunnen wachten tot na de vakantie. Ik heb de beschermplaat rondom de vulpijp verwijderd. Allemachtig, daar zat toch een partij kit aan, niet normaal. Ik vraag mij af of dat zo hoort. Toen ik hem eindelijk een beetje los had kwam de benzinelucht mij al tegemoet!!!! En als mijn neus me niet bedondert, dan komt die lucht dus echt van de slangen met het vlechtwerk eromheen. Die ruiken heel sterk naar benzine. Daar gaat misschien wel mijn hele theorie over ontluchtingskleppen...........Heb ik weer. Ik ben bang dat ik er nu toch aan moet geloven en de tank eronder vandaan zal moeten halen. Anders kun je de slangen niet vervangen. Wordt zeker vervolgd.

                        20240420_134734 web.jpg

                        Comment

                        • Riggard
                          924 Fan
                          • Jan 2021
                          • 469

                          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                          lekker bezig! hou ons maar op de hoogte ,ik ben benieuwd, als jij de oorzaak hebt gevonden.... aap ik het kunstje na

                          p.s. een paar van deze slangen kunnen vast/los met wat gepriegel, zonder de tank los te halen (toen ik mijn auto kocht, zaten ze los).
                          Ik kan me ook herinneren dat er bij mij ergens een ventiel tussen zit (dat zou dicht moeten gaan als de auto op z'n kop licht/ongeluksituatie). Zal even kijken of ik nog wat foto's voor je heb.

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 784

                            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                            Ik hou jullie uiteraard op de hoogte. Dat ventilatieklepje zit onder (en in) de slang die bijna dubbelgevouwen is.

                            Comment

                            • Steady Eddy
                              924 Fan
                              • Jul 2008
                              • 192

                              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                              Als je ziet hoe dicht die dikste slang bij het plaatwerk zit dan zou ik daar toch iets van strip aanbrengen tegen het schuren
                              Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 784

                                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                                Ja klopt wat je zegt. Ik denk dat het nog steeds zit zoals dat oorspronkelijk is gemonteerd. Dus toen ook al niet zo slim......

                                Comment

                                Working...
                                X