de '79 van Powerflux

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • powerflux
    924 Fan
    • Mar 2011
    • 651

    [Project] de '79 van Powerflux

    Dan hier het vervolg op mijn voorsteltopic http://community.924forum.nl/threads/6415-powerflux, de knutselwerkzaamheden.

    Gisteravond was 'ie er dan, en de tweede keer ben je een stuk nuchterder en minder emotioneel. van buiten net zo mooi als eerst, van binnen viel me nu toch wel op dat 'ie 30 jaar oud is. De deur wil niet van buitenaf op slot, dat soort geintjes. Ik heb hem gelijk geschorst toen ik hem overnam, zodat ik tijd genoeg heb om te prutsen.



    Ook de bedrading is een _zootje_ onder de kap.. daar valt dus wel wat winst uit te halen lijkt me. voorbeeld:


    snel nog een paar testjes gedaan, contactslot vervangen met een schakelpaneeltje met schakelaars voor contact, pomp, starter voor makkelijk testen. maar aanslaan deed 'ie niet - puur optimisme is dus niet voldoende :tongue:

    hij is van '79, is een keer overgespoten maar dit is netjes gedaan. ook weer tectyl en bodyschuts erop enzo. zaten 4 originele velgen bij in prima staat, met stokoude band erom, wel veel profiel. ben van plan de auto daarop te zetten om de huidige banden te sparen.

    twee vraagjes: hij heeft deze verdeler erop zitten, en deze ICU. is dit nou met of zonder contactpuntjes? ik zie namelijk een spoel, en dat zou een hall-sensor kunnen zijn, dus electrisch?



    het goede nieuws, motorisch:
    - er komt brandstof uit een injectorleiding als je de luchtweger optilt
    - en als je die weger met rust laat komt dit er niet. spinnekop lijkt dus iig voldoende.
    - er is tach-bounce bij aanzetten contact
    - de pomp werkt
    - de bougies vonken
    - de startmotor draait rond.
    - de olie is zwart, de koelvloeistof kraakhelder.

    wat ik niet weet:
    - hoe goed de injectoren nog zijn
    - of de CSV werkt
    - of de bougies voldoende vonken
    - of de kleppen goed staan(...heel zijn)
    - hoe het gesteld is met de compressie
    - de timing van ontsteking
    - of de distributie-riem voldoende is - en überhaupt correct staat.

    het slechte nieuws: De motor is ongetwijfeld totaal verzopen met alle startpogingen van mij en de vorige eigenaar. Nieuwe olie dus, nieuwe bougies ook. De garage beweerde dat de zuigerveren versleten waren, maar toen hij hem bracht deed de auto het nog prima, men kreeg alleen de CO niet goed afgesteld. lijkt me sterk dus, maar misschien hebben ze bij het rommelen de distri een stuk laten verspringen of iets anders verneukt. Ook is er een injectorleiding kapot, daar moet ook echt een nieuwe/andere op.

    starten met de CSV op 12v, pomp 'hard' aan, CO dichtgedraait wil niet. maargoed, eerst moet alle troep er maar uit.

    ohja, hoe kom je het beste bij de bougies zonder je poten open te halen? van onderaf?



    bedankt voor alle hulp tot nu toe, en alvast bedankt voor alle toekomstige hulp. en wie weet... broem!
    Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
    Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
    Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
    Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]
  • markp
    924 Fan
    • Jul 2010
    • 123

    #2
    Re: de '79 van Powerflux

    Bij mij zit de verdeler precies 180 graden gedraaid.. Ik weet niet of hier een standaard in zit, maar het zou kunnen zijn dat de ontstekingstiming verkeerd staat. Je kan snel testen of de rotor bij het bovenste dode punt wel naar de eerste cilinder wijst.

    Zo te zien heb je geen contactpunten, maar elektronische ontsteking.

    Comment

    • sjones
      924 Fan
      • Jun 2009
      • 277

      #3
      Re: de '79 van Powerflux

      Ja de bougies is een ramp , maar met beleid kom je een eind. mijn ervaring is van boven en dan is het een beetje prutsen maar je word er vanzelf handig in.
      Skoda Fabia Combi 2006 101PK op LPG

      PORSCHE 924 1979

      Comment

      • Pas
        924 Fan
        • Jan 2009
        • 561

        #4
        Re: de '79 van Powerflux

        Ik gebruik geloof ik voor 1 van de bougies waar je erg slecht bij kan een koppelstuk met een scharnier erin, zodat je de ratel wat onder een hoek kan houden.
        Ik rij waar menig op koken, dus ik tank met een glimlach.

        Comment

        • ernst1971
          924 Fan
          • Jul 2010
          • 325

          #5
          Re: de '79 van Powerflux

          heb de bougies inderdaad ook van bovenaf gedaan met ratel en zo'n kantelstuk was wel een gedoe.

          Comment

          • jimfrey944
            Administrator
            • Jan 2008
            • 4533

            #6
            Re: de '79 van Powerflux

            ik gebruik bij bougies gewoon de orginele bougie sleutel die er bij hoort dan gaat het priema
            een klein beetje gerommel omdat je ze niet kan zien maar geen groot probleem
            probeer de achterste bougies van een jaguar xj12 te vervangen dan is dit echt een eitje
            het is trouwens een elektronische ontsteking
            sigpic

            porsche 924 martini 1977
            porsche 924 50 Jahre edition 1982
            BMW X3 3.0 high exclusieve

            Comment

            • powerflux
              924 Fan
              • Mar 2011
              • 651

              #7
              Re: de '79 van Powerflux

              ik verwacht pas rond de 24e weer bij de auto te zijn, maar een van de eerste dingen die ik dan ga doen is de distributie (of iig kijken of BDP en de nokkenas goed staan), timing en CSV controleren . verder wat electrische zaken netjes maken, metingen verrichten of er geen rare lekstromen zijn. voorbereidend werk voor de meivakantie, zeg maar.

              ik hou jullie op de hoogte
              Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
              Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
              Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
              Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

              Comment

              • powerflux
                924 Fan
                • Mar 2011
                • 651

                #8
                Re: de '79 van Powerflux

                heb aan het VIN number achterhaald dat het modeljaar 1980 is, 92AO41XXXX. dit betekent dat hij volledig gegalvaniseerd is, toch? en dat verklaart ook de elektrische ontsteking.

                morgen even een 'gezocht' advertentie maken voor wat gebruikte spullen zoals injectoren en leidingen. ik pruts en test liever tot ik zeker weet wat er defect is - en dan gaat er uiteraard nieuw spul op - dan zomaar dingen vervangen.
                Last edited by powerflux; 15-04-11, 21:39.
                Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
                Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
                Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
                Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

                Comment

                • -Bassie-
                  924 Freak
                  • Oct 2008
                  • 4367

                  #9
                  Re: de '79 van Powerflux

                  bougies zijn echt super makkelijk.
                  gewoon een bougie dop op de 3/8 inch ratel en je kan er zo bij.
                  geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding

                  Comment

                  • powerflux
                    924 Fan
                    • Mar 2011
                    • 651

                    #10
                    Re: de '79 van Powerflux

                    vandaag wat klusjes en testjes gedaan. bougies zijn inderdaad prima te doen met ratel en zo'n hoekstukje.

                    - de CSV werkt, en geeft een heel mooi neveltje.
                    - de bougies stonden in een verkeerde volgorde (1-3-2-4), dit is hersteld (1-3-4-2). genummerd van voorkant tot firewall, met de distributor de klok mee en het merkje van het vliegwiel op 0 als 1e bougie.
                    - de bougies vonken allemaal (geel)

                    ik heb het stappenplan nog een keertje doorlopen; CSV permanent aan, andere injectoren afsluiten, starten zonder gasgeven.
                    hij doet het nog steeds niet. accu was weer helemaal vol.

                    nieuwe ontdekkingen
                    - kabel van de kachel is los
                    - ventilator van de kachel doet het niet
                    - spiegeltjes zitten vast

                    de twijfelgevallen
                    - de timing-marker op het vliegwiel staat met de nokkenas op 't merkje nagenoeg op 0, zou dit moeten gaan?
                    - er zit absurd veel olie in. dit is denk ik niet gemengd met bezine of water: het wil niet knetteren of branden


                    volgende keer gaan we de compressie testen, maar kan behalve dat zoveel olie uiteraard niet goed is, dat oorzaak zijn van het niet starten?
                    Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
                    Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
                    Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
                    Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

                    Comment

                    • LWB
                      924 Freak
                      • Dec 2007
                      • 3388

                      #11
                      Re: de '79 van Powerflux

                      eerste wat je te doen staat is die olie eruit... beste is nieuwe olie er weer in.....

                      timingmarker zal wel kloppen,zit er een tand verschil in dan is't niet goed... De omtrek van het vliegwiel is meerdere malen groter en je nokkenas draait ook nog een keer een ander tempo....iets verdraaien van het vliegwiel is dus nog minder verdraaiing van je nokkenas...
                      Ook de richting waarin je draait kan een vertekend beeld geven(spaaning op riem) met de draairichting van de motor mee gaan is de wijze.
                      Last edited by LWB; 16-04-11, 18:25.
                      groet,
                      Laurens
                      924 2.0 mj1984


                      Lees hier de regels van 924forum.nl

                      Comment

                      • -Bassie-
                        924 Freak
                        • Oct 2008
                        • 4367

                        #12
                        Re: de '79 van Powerflux

                        jah kan de oorzaak zijn.
                        want bij starten en niet ontbranden van het benzine komt het in de olie een beetje.

                        maar dit is dat beetje.
                        zit nu ongeveer 1.5 liter te veel in.
                        geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding

                        Comment

                        • powerflux
                          924 Fan
                          • Mar 2011
                          • 651

                          #13
                          Re: de '79 van Powerflux

                          Ik heb de motor in zijn normale richting gedraaid. Omdat hij dus niet exact op de 0 marker staat op het vliegwiel maar iets ernaast staat heb ik er twijfels over, misschien 1 of 2 tandjes versprongen.. misschien een slappe riem. ik had wellicht ook daarvan foto's moeten maken.. komt de volgende keer!

                          tja, het kwam pas op het laatste moment vandaag in me op het oliepeil te bekijken. goed, dat gaat eruit, en nieuwe erin.

                          ohja, ik zoek ook nog een naampje voor d'r. ik zag dat truus al bezet was :icon_lol:
                          Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
                          Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
                          Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
                          Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

                          Comment

                          • powerflux
                            924 Fan
                            • Mar 2011
                            • 651

                            #14
                            Re: de '79 van Powerflux

                            komend weekend ga ik de distri nog een keer bekijken, wat foto's schieten en de compressie testen.
                            degene bij wie ik dat laatste ga doen zegt echter dat een overschot aan (slechte)olie geen effect op de meting zou moeten hebben.
                            hij heeft een prachtige collectie oldtimers, dus ik ben geneigd hem te geloven, maar ik dacht: laat ik het navragen bij de pro's.

                            klopt dat?

                            want zelfs al is olie niet bar duur, als nou het blok "de kliko in kan" is het toch zonde om er eerst nieuwe in te gooien.
                            Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
                            Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
                            Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
                            Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

                            Comment

                            • Frenske
                              In Memoriam | Erelid
                              • Feb 2009
                              • 3309

                              #15
                              Re: de '79 van Powerflux

                              controleer je distributie maar eerst voor je je blok in de pedaalemmer dropt ....... wie weet, loopt het met een sisser af. Als ie dan regelmatig draait, niet te lang laten lopen en olie verversen!
                              924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!

                              Comment

                              Working...
                              X