Rode Porsche 924 targa opknappen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ronaldbm
    924 Addict
    • Aug 2014
    • 1688

    Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

    Dank! Vanavond de rotor checken en wat nalopen met de multi meter. Anders kom ik idd op dat kastje uit!

    Positief punt van de seizoensstart is dat ik in ieder geval dit startcircuit goed leer kennen!
    Project 924....and nice driving

    Comment

    • Ronaldbm
      924 Addict
      • Aug 2014
      • 1688

      Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

      Nou, de uitslag is het ontstekingskastje dat kapot is! (@Martin, ik stuur je zo een PM, maar snap ook dat je ff andere dingen aan je hoofd hebt)


      Geen vonk, dus alles nagelopen. Hoe daar te komen - voor wie het interressant vindt :-))


      - Bobine is vervangen (oude stuk, geen weerstand meer)
      - Rotor heb ik voor de zekerheid ook vervangen (voor 6,- kun je je geen buil vallen)
      - Kabel van Bobine naar Verdeler doorgemeten: in orde
      - Nog steeds geen vonk met bougies op het blok.


      Multi-meter erbij gepakt, en de workshop manual engine erbij gehaald (mooie downloads hier op het forum!). De laatste sectie in deel 1 geeft aan wat door te meten. Ook staat daar hetzelfde schema als waar Thijs het over had uit de Haynes. Erg handig met uitsluiten en lokaliseren!


      - Distributeur aan visuele inspectie onderworpen: ik zie geen onregelmatigheden.
      - Spanning aanwezig op +pool (terminal 15) van de bobine met contact aan
      - Op terminal 4 van de stekker naar het onstekingskastje is spanning aanwezig met contact aan (signaal naar deze unit via witte blokje OK)
      - Op -pool (terminal 1) van de Bobine staat 12V met contact aan >>> dit mag max. 2V zijn. (conclusie manual: ignition unit kapot)
      - Op terminal 1 en 2 van de stekker naar het onstekingskastje geen weerstand gemeten naar de aarde met contact uit >> Distributeur had anders vervangen moeten worden volgens de manual
      - Tussen terminal 1 en 2 van de stekker naar het onstekingskastje weerstand van ca. 1100 Ohm met contact uit >> Distributeur had anders vervangen moeten worden volgens de manual


      Kortom,de units die stroom moeten hebben zijn OK. De distributeur wordt uitgesloten. >> en kastje wordt direct maar vanuit logica ook indirect aangewezen als schuldige. Pffff.


      Daarna de hele set metingen herhaald met jouw kastje Thijs. Eenzelfde uitslag (Sorry, maar die is dus echt kapot). Kan ook wel kloppen, want ook daarmee heb ik geen vonken. Op naar een vervangend exemplaar!
      Project 924....and nice driving

      Comment

      • gerben1986
        924 Gek
        • Feb 2008
        • 952

        Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

        Heb je de ignition coil ook doorgemeten? Kijk bijvoorbeeld hier: https://community.924forum.nl/showthread.php?t=29887
        Die is redelijk eenvoudig door te meten en weet je dus snel of het wel/niet goed is!

        Sorry, ik zie net dat je de bobine vervangen hebt, dus dat moet nu goed zijn
        Last edited by gerben1986; 12-03-16, 15:29.

        Comment

        • Ronaldbm
          924 Addict
          • Aug 2014
          • 1688

          Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

          Check :-)
          Project 924....and nice driving

          Comment

          • Ronaldbm
            924 Addict
            • Aug 2014
            • 1688

            Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

            Net nieuw ontstekingskastje binnen, snel erin gezet. Helaas grrr nog niet starten. Hoor wel de startmotor af en toe sneller/langzamer gaan, nog niet aanslaan. Helaas geen tijd voor een volledige check met droge bougies en hulpaccu. Donderdag weer.
            Project 924....and nice driving

            Comment

            • M.B.H.
              924 Freak
              • Feb 2008
              • 6043

              Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

              Dat is jammer ,maar inderdaad goede droge bougies is een must.
              924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

              Comment

              • Ronaldbm
                924 Addict
                • Aug 2014
                • 1688

                Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

                Best wel ziek van idd... Maar goed, kastje kunnen we vast afvinken. Donderdag in alle rust de juiste dingen doen en anders de multi meter nogmaals op alle componenten zetten.
                Project 924....and nice driving

                Comment

                • jimfrey944
                  Administrator
                  • Jan 2008
                  • 4533

                  Meet dan ook de aarding even door

                  Sent from my iPhone using Forum Runner
                  sigpic

                  porsche 924 martini 1977
                  porsche 924 50 Jahre edition 1982
                  BMW X3 3.0 high exclusieve

                  Comment

                  • Ronaldbm
                    924 Addict
                    • Aug 2014
                    • 1688

                    Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

                    Je bedoelt de dikke aarde kabels van het motorblok naar de auto en vervolgens die op de accu? Als ik hier de weerstand op meet, wat zou ongeveer een acceptabele waarde zijn?
                    Project 924....and nice driving

                    Comment

                    • Thijsch
                      924 Gek
                      • Apr 2013
                      • 914

                      Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

                      Dat is balen Ronald...

                      Op je gemak even alles nalopen, je hebt ondertussen zoveel onderdelen in je handen gehad dat er zomaar ergens een kabeltje oid kan loszitten.

                      Als je met het nieuwe kastje vonk hebt dan moet de rest wel loslopen. Was de olie nog goed?

                      Comment

                      • Ronaldbm
                        924 Addict
                        • Aug 2014
                        • 1688

                        Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

                        Een update na een dagje klussen (in etappes, kind van/naar school en de ander in/uit bed).
                        Alles nagelopen, stap voor stap losgemaakt en weer goed vast. Te beginnen bij het onstekingskastje, en dan door via bobine naar de verdeler.
                        Steeds mooie waardes gemeten die overeenkomen met de workshopmanual. En, kloppen zoals bij de bobine (wat met het oude kastje niet het geval was)

                        Eén dingetje, bij stap 12 meet je de weerstand van terminal 1 en terminal 2 van het ontstekingskastje tegen de massa. Weerstand zou (oo) maximum moeten zijn, mijn multi-meter geeft daar geen waarde gemeten aan. Kan natuurlijk kloppen dat dit hetzelfde is, boekje van de multi-meter zegt daar niets over. Maar geen meting komt bij mij overeen met max.

                        Anyway, vrolijk de volgende stappen gezet:
                        - Olie, Check
                        - Vonk vanaf de bobine, check! (Yes, vonk teug!)
                        - Rotor draait op de verdeler, check
                        - Vonk op alle bougies, check
                        - bougies mooi droog gemaakt, check

                        Nu vanavond eindelijk tijd om dan de eerste echte startpoging te doen. Alles present zou je zeggen... Volvo naast de P, accukabels erop (heb nog 11.7V over, maar wil het risico niet lopen dat de accu de startpoging verpest).... Flink doorstarten...... maar meer als enkele knallen in de uitlaat zit er niet in vanavond. Aangezien ik geen zin had om na deze teleurstelling (na de vreugde dat de vonk weer in de auto zit) wéér de bougies eruit te draaien, heb ik het voor vandaag maar opgegeven.

                        Wat kan nu het probleem zijn???

                        Dat is de grote vraag die weer door mijn hoofd gaat. Ik kan mij nog enkele dingen bedenken:
                        - Ik ben in mijn zoektocht op internet ook tegen artikelen aangelopen dat bij het kapot gaan van de ontstekingskast ook de brandstofpomprelais vaak sneuvelt. Haynes zegt er niets over, noch de workshop manual. Maar bv. hier wordt het aangehaald: http://www.porsche924-944.nl/924/Tec...che_ontsteking Hoe check het beste de relais, door even te overbruggen? Of kan ik het ding ook doormeten?
                        - Juiste onstekingsvolgorde? Zoveel de verdeler los gehad en weer vast. Hoewel netjes via een oud kapje overgezet - kan niet misgaan zou je denken - toch vraag je je het af. Uiteraard 1-3-4-2, staat ook op het kleppendeksel :-) Maar voor de zekerheid een foto. Klopt dit?



                        Verder ben ik even zonder idee. Viel mij op dat ik 'm niet hoorde oppakken of gorgelen of pruttelen. Wel knallen in de uitlaat, zou dus benzine moeten krijgen? Suggesties zijn warm welkom!

                        Alvast dank voor het meedenken mannen!
                        Project 924....and nice driving

                        Comment

                        • jimfrey944
                          Administrator
                          • Jan 2008
                          • 4533

                          Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

                          brandstof pomp kan je doorverbinden 30 met de 87
                          ook even luisteren of je de pomp hoort kan al verhelderend zijn
                          je kan de koud start injector er even uit halen om te kijken of die sproeit tijdens het starten
                          de volgorde zou zo moeten staan
                          dat lijkt mij het geval bij jou
                          funuw3png-1.jpg
                          je zou kunnen kijken of hij aanslaat met een pufje remmenreiniger (startpilot)
                          Last edited by jimfrey944; 17-03-16, 19:50.
                          sigpic

                          porsche 924 martini 1977
                          porsche 924 50 Jahre edition 1982
                          BMW X3 3.0 high exclusieve

                          Comment

                          • Ronaldbm
                            924 Addict
                            • Aug 2014
                            • 1688

                            Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

                            Fijn! Ga proberen het relais te overbruggen!
                            Project 924....and nice driving

                            Comment

                            • Ronaldbm
                              924 Addict
                              • Aug 2014
                              • 1688

                              Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

                              Nog een ding wat door mijn hoofd schoot, wat is de basisstand van de gasklep (die met stelschroef en moer), geheel dicht of op een kiertje open?
                              Project 924....and nice driving

                              Comment

                              • Thijsch
                                924 Gek
                                • Apr 2013
                                • 914

                                Re: Rode Porsche 924 targa opknappen

                                Als je verder niet aan de afstelling hebt gezeten, zou ik daar verder niet aan zitten. Hij liep goed voorheen, toch?

                                Heb je het ook met andere witte blokje geprobeerd?

                                Nog even doorzetten, hij gaat uiteindelijk wel doen! Geen ideeën meer waar 't 'm in zit...

                                Comment

                                Working...
                                X