924 1983 | Demonteren versnellingsbak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daan_924
    924 Fan
    • Apr 2011
    • 394

    #16
    Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    De laatste loodjes, maar toch nog een vervelend probleem:

    De motor hangt aan een takel, motorsteunen zijn beide verwijderd, downpipe is eraf, gasklephuis is eraf, ...
    De 4 bouten tussen transaxle en koppelingshuis zijn eruit, en gezien geen beweging in te krijgen, nu ook alle bouten tussen koppelingshuis en motor.
    De motor is al wat op/neer/links/rechts geschoven, en tussen koppelingshuis en motor zit ondertussen een 4 à 5 cm open ruimte.
    Koppelingshuis zit helemaal los (kan ik 360° ronddraaien), maar ik krijg de motor niet los, en heb zo een vermoeden dat ik de binnenkant van de transaxle die 4 a 5 cm meegetrokken heb in de behuizing... ik heb de transaxle al onder verschillende hoeken ondersteund, maar de motor komt niets meer vooruit... iemand een vermoeden hoe ik hem toch los krijg?

    Comment

    • M.B.H.
      924 Freak
      • Feb 2008
      • 6043

      #17
      Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

      Het kan het volgende zijn het top lager is defekt en de naalden zitten klem tussen as en as
      Of de koppelingsplaat zit vast op de priseas/Trantaxel /hoofdas
      Je kunt het beste het belhouse weer aan de hoofdas schroefen en dan met 2 bandelepels een kracht in de lengterichtingte zetten om ze uit elkaar te schuiven
      924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

      Comment

      • Daan_924
        924 Fan
        • Apr 2011
        • 394

        #18
        Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

        Ik heb eigenlijk nochtans enkel met een koevoet zitten duwen tussen motor en koppelingshuis... als ik koppelingshuis vastmaak aan de transaxle en nog meer trek tussen motor en koppelingshuis, neem ik dan niet het risico dat de binnenste as nog meer uit de transaxle getrokken wordt?

        Of heb is misschien iets vergeten te lossen binnenin de koppeling, normale gang van zaken zou de transaxle gewoon achteruit uit het koppelingshuis moeten kunnen getrokken worden?

        Ik kijk ook nog even als er achteraan de transaxle nog genoeg as uitsteekt om eventueel het koppelstukje weer te monteren en eventueel iets van slaghamer...
        Jammer dat er achteraan de transaxle ook een grote montageplaat zit, anders met de neus af te zagen, en de crossmember te demonteren, kon alles er dan zo langs voren uit.
        Last edited by Daan_924; 29-05-14, 19:54.

        Comment

        • jimfrey944
          Administrator
          • Jan 2008
          • 4533

          #19
          Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

          Ja als het makkelijk was
          Die as trek je er niet zomaar uit en als dat wel gebeurd kan je hem zo weer terug drukken
          De as moetkompleet recht uit de motor
          Zelf haal ik om deze reden het belhouse los ipv de 4 bouten zo heb je zo min mogelijk moment
          Voor het loshalen zet ik ook het blok vast met een blokje tussen de krosmember en de carterpan om zo alles zo recht mogelijk uitgeklaard te kunnen trekken
          De theorie van Martin kan natuurlijk ook nog aan de hand zijn heb ik ook al eens gehad bij een koppeling wissel kost mij een hele dag de boel los te krijgen
          sigpic

          porsche 924 martini 1977
          porsche 924 50 Jahre edition 1982
          BMW X3 3.0 high exclusieve

          Comment

          • Daan_924
            924 Fan
            • Apr 2011
            • 394

            #20
            Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

            Ik krijg achteraan de transaxle, het koppelstukje (axle-gearbox) er nog op, maar het zit nét te diep weg om de bout er nog dwars door heen te kunnen vastzetten...

            De behuizing van de koppeling kan los rondgedraaid worden, tot ik het luikje langs boven heb, en de release bearing draait ook los rond de as.
            Het fototoestel kon ik dichter krijgen dan mijn eigen ogen, dus hierbij (foto door het luikje, welke nu langs boven zit):

            P1020600-800.jpg

            conclusie: de as zit vast in de koppelingsplaat? Hoe ik het in de Haynes zie, zou ik nog kunnen proberen de pressure plate bolts te lossen, dan zou de transaxle+bellhouse+koppelingsplaat achterblijven in de auto en de motor eruitkunnen?

            Comment

            • Daan_924
              924 Fan
              • Apr 2011
              • 394

              #21
              Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

              ... de kers op de taart, iemand is zonet motorloos geworden!

              P1020603-800.jpg

              Met een sleutel op de pulley vooraan op het blok, de motor slag per slag rondgedraaid, en de pressure plate bolts die een voor een zichtbaar kwamen in het luikje (nu bovenop) losgemaakt, en dan viel alles als een kaartenhuisje uiteen , naast "de eerste keer dat mijn 924's koplampen omhoog kwamen', en "de eerste keer dat mijn motor draaide", een momentje bij op de walk of fame

              Hartelijk dank aan iedereen voor alle tips en support, een Haynes liggen hebben is één, maar iemand die uit ervaring specifiek kan antwoorden op concrete problemen is onmisbaar!

              Comment

              • M.B.H.
                924 Freak
                • Feb 2008
                • 6043

                #22
                Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

                Ach na menig 924 gedemonteerd te hebben kun je van ervaring in de groep spreken.
                Mooi dat het gelukt is om hem te splitsen.
                924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                Comment

                • jimfrey944
                  Administrator
                  • Jan 2008
                  • 4533

                  #23
                  Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

                  Top gedaan typisch geval van alles niet op een lijn tijdens demontage
                  Geeft niet hier hebben we weer van geleerd
                  sigpic

                  porsche 924 martini 1977
                  porsche 924 50 Jahre edition 1982
                  BMW X3 3.0 high exclusieve

                  Comment

                  Working...
                  X