Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 783

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Het is zeker niet een toonbeeld van opgeruimdheid daar onder het dasboard zal ik maar zeggen. Het lijkt wel een beetje naar Franse maatstaven in elkaar geflanst... Maar de 924 is natuurlijk van zichzelf al vanaf de ontwikkeling een rommeltje, dus ze zullen daar niet al te kieskeurig zijn geweest in het plaatsen van relais en het leggen van luchtslangen over de stuurkolom waardoor ze helemaal in elkaar gedrukt worden.
    Er zijn volgens mij verschillende variaties in omloop wat betreft de constructie bij het stuurslot. Op de foto's is ook nog een andere variant met een grote witte ring of zo, die dan kennelijk dienst doet als lager. Zal ongetwijfeld met het bouwjaar te maken hebben. Misschien dat iemand anders daar iets zinnigs over kan zeggen. Maar het lijkt wel of wij zo'n beetje de enige twee zijn die dit forum nog een beetje voeden.

    9D5E1431-293C-42F9-8D2B-1F0EFCD379C7.jpg

    20220611_214755.jpg

    20220625_135503.jpg

    Comment

    • Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 783

      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

      Wie heeft er een 924 met een beschaafd geluid en zou dat wel willen veranderen in een 924 met een rvs "brul" pijp. Eerst maar eens deze vraag stellen en kijken wie er reageert.
      Doel is om de uitlaten eventueel te ruilen. De mijne is een RVS van de firma EPS in Groningen.

      Comment

      • Ronaldbm
        924 Addict
        • Aug 2014
        • 1688

        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

        Sorry, Dansk….
        Project 924....and nice driving

        Comment

        • Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 783

          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

          Daarmee suggereer je iets?

          Comment

          • Bastibum
            924 Fan
            • Nov 2021
            • 131

            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

            Dansk is een bruller, als het aan mijn oren ligt

            Comment

            • Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 469

              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

              Ik vind de dansk eigenlijk best beleefd... mijn vorige was een stuk luider. Geen idee hoe het standaard klinkt natuurlijk.

              Comment

              • Bastibum
                924 Fan
                • Nov 2021
                • 131

                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                Ja, ik zou ook zeggen dat hij wat luider is dan standaard maar niet hinderlijk luid. Nou heb ik wel bij rond de 2500-3000 toeren best wel sterke resonantie , dat lijkt me niet standaard. Geen idee waarom, ik heb alle ophanging van de uitlaat al vervangen. Zou alleen nog aan 1 oude motorsteun kunnen liggen

                Comment

                • Ronaldbm
                  924 Addict
                  • Aug 2014
                  • 1688

                  Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                  Inderdaad, een luide uitlaat ;-)
                  Project 924....and nice driving

                  Comment

                  • Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 783

                    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                    En daar wil ik nu net vanaf. Dus het liefst een originele. Maar ja, die zijn er niet meer. Ik heb al bij alpo geïnformeerd. Ze hebben er nog eentje ergens op voorraad. Welke dat is weet ik niet. Maar nu komt het: wat is het originele geluid? En hou luid is dat. Wie gaat me dat laten horen?

                    Comment

                    • Bastibum
                      924 Fan
                      • Nov 2021
                      • 131

                      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                      heb jij deze resonantie dan ook Ronald? Dan stop ik met zoeken naar een oplossing haha

                      Comment

                      • Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 783

                        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                        Resonantie ervaar ik ook. Maar ik vermoed dat het wordt veroorzaakt door het uitlaatgeluid. Geluid is immers trilling van de lucht en hoe meer geluid, hoe meer trilling. Of gaat mijn theorie niet op?

                        Comment

                        • Riggard
                          924 Fan
                          • Jan 2021
                          • 469

                          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                          Ik herken die resonantie niet per se met de dansk, ik vind het een Rustig en mooi geluidje.

                          Mijn vorige uitlaat had dat wat meer, die hing in het begin ook nogal losjes, toen was het helemaal niet te doen. Nadat ik 'm goed had ingebeugeld, scheelde dat al een heleboel, maar alsnog was die wat luider.

                          Comment

                          • Ronaldbm
                            924 Addict
                            • Aug 2014
                            • 1688

                            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                            Nee, geen resonantie. En als die er al is…. Hoor ik die niet meer hahahaha. Iets met een open middenpijp voor de Dansk. Die klinkt echt lekker.

                            Maar check idd even de ophangbeugels. Vaak ontbreekt er wel een.
                            Project 924....and nice driving

                            Comment

                            • Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 783

                              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                              Dus eerst maar eens een vergelijkingstest houden. Dan een beslissing nemen.

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 783

                                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                                Ik had hier al eerder opgemerkt, dat er bij het rijden over een klinkerweg een speling voelbaar was in de stuurkolom. Eigenlijk bovenaan bij het stuur. Eerst voor de zekerheid onder het dashboard gekeken of daar niet iets los hing. Een groot grijs blok met bedrading zat op een niet af-fabriek plek. Sterker nog, het was after-market en het hing los! Toen ik het contactblokje los haalde hoorde ik een relais klikken in de deuren. Ik denk dat het grijze blokje deel uitmaakt van een later ingebouwde centrale vergrendeling. Het spulletje fatsoenlijk vastgezet en natuurlijk proberen. Ach, bij het verlaten van de oprit hoorde ik al wel dat dit het niet was. Jammer, leuk geprobeerd. Dus begonnen met demontage van het stuur/contactslot. Stuur eraf, onderste kap verwijderd, bedrading los, stokken van de richtingaanwijzer en ruitenwisser los gemaakt en verwijderd. Bovenste kap los. Inbussleutel 6mm erbij gepakt om de bout waarmee het stuurslot bevestigd zit los te draaien. Hé, dat was gewoon een 6 mm bout, niet inbus. Zeker al een keer veranderd. Dopje 10 erbij en wat denk je. Zit die bout helemaal niet vast. Maar niet zodanig dat daarmee de speling verklaard was. Het is volgens mij wel degelijk het lager. Daar zit "behoorlijk" wat speling in. Anders gezegd, ik zie van alles in dat lager bewegen als ik met het stuur heen en weer rommel. Er zit zelfs zoveel ruimte tussen de kogeltjes, dat het wel lijkt alsof er een kogeltje mist.
                                Er zit nog een zwarte kunststof huls over de stuurstang die het verwijderen van het stuurslot kennelijk verhinderd. Dus maar even op joeptroep gezocht en gevonden bij een diy bij een Golf MK1. Huls met een waterpomptang voorzichtig gedraaid en daarna kon ik het hele stuurslot verwijderen. Ik heb het lager ontdaan van vet en toen bleek dat het lager echt "op" is. Het loopt rauw met heel veel speling. Daar kan vet ook niets meer aan verbeteren. Bij autoonderdelen24.BE voor €30 incl. verzendkosten een compleet stuurslot met lager besteld. Om het slot te verwijderen haal je eerst het witte blokje weg door een klein kruiskopje aan de achterzijde los te draaien. Dan boor je een 3 mm gat op de locatie zoals op de foto’s is te zien. Het is maar 1,5 mm dik zacht materiaal. Dus voorzichtig. Met een schroevendraaier is de veer die eronder zit in te drukken. Deze veer houdt het slotje in de behuizing. Wel even de sleutel in het slot steken en het stuurslot ontgrendelen. Dan kan het slot eruit genomen worden.
                                Het lager in het nieuwe stuurslothuis lekker van voldoende vet voorzien. Contactslot erin, contactblokje erop en het hele spul in omgekeerde volgorde gemonteerd. Dan proberen uiteraard. Ja, het is behoorlijk minder geworden. Maar nee het is helaas nog niet helemaal weg. Er is nog een geringe axiale speling die nog steeds voor wat gerammel zorgt. Grrrr. Maar goed. Ook dit is weer vernieuwd aan de auto en werkt zoals het hoort.
                                Voor de sleutelaars onder ons hier nog twee linkjes naar videootjes op joeptroep:



                                En natuurlijk nog wat eigen foto's:

                                20230810_134335 web.jpg

                                20230810_154718 web.jpg

                                DSC04377 web.jpg

                                Boorgat 01.jpg

                                Boorgat 02.jpg

                                Boorgat 03.jpg

                                Boorgat 04.jpg

                                Comment

                                Working...
                                X