Het kleine vraagjes topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ShroudedVeil
    924 Addict
    • Aug 2008
    • 2365

    #31
    Re: Het kleine vraagjes topic

    hoe kan ik daar bij dan? ik bedoel die assen? ik kan dus ong 5 cm tussen die assen krijgen maar meer ook niet :shock:

    en als ie terug klapt heb ik ongeveer een hand van een paar milimeter denk ik ,ik moet dmv veel kracht op een schroevendraaier de versnellingsbak losmaken wil ik der naar binne kijken
    When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

    Comment

    • Tom
      924 Freak
      • May 2007
      • 5361

      #32
      Re: Het kleine vraagjes topic

      Ik zou even investeren in een koevoet of bandijzer, dat zijn lekkere tools om een bak mee los te wrikken.
      924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

      Comment

      • ShroudedVeil
        924 Addict
        • Aug 2008
        • 2365

        #33
        Re: Het kleine vraagjes topic

        oke dankjewel

        zal der zo is even een gaan halen

        maar moet ik die assen die daar binnin zitten met een inbus losmaken :shock: dat is echt onmogelijk!

        ow en heel hard tegen een versnellingsbak schelden werkt ook niet ops:
        When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

        Comment

        • Tom
          924 Freak
          • May 2007
          • 5361

          #34
          Re: Het kleine vraagjes topic

          Nee? :grin:

          Ik weet niet hoe diep die imbus daarin zit, anders moet je nog een lange sleutel (of een bit in een ratel met verlengstuk) hebben.
          924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

          Comment

          • ShroudedVeil
            924 Addict
            • Aug 2008
            • 2365

            #35
            Re: Het kleine vraagjes topic

            ja maare dan moet je hem met 2 mensen open houden en de 3e persoon moet hem dan der indoen.. ik zeg onmogelijk :wink:
            When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

            Comment

            • gerben1986
              924 Gek
              • Feb 2008
              • 950

              #36
              Re: Het kleine vraagjes topic

              Openhouden???
              Er zit een rubbertje waarmee je erin kunt kijken. Die kun je er gewoon uitnemen he En zodra die imbus los is, valt er niets naar beneden, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Zelfs alleen zou je hem los kunnen krijgen, maar dan moet je waarschijnlijk een paar keer onder de auto vandaan om de motor nog een slagje te geven. Die imbus zit trouwens niet heel vast, met een ratel, verlengstuk en bitje moet het met gemak kunnen.
              Originally posted by ShroudedVeil
              ja maare dan moet je hem met 2 mensen open houden en de 3e persoon moet hem dan der indoen.. ik zeg onmogelijk :wink:

              Comment

              • ShroudedVeil
                924 Addict
                • Aug 2008
                • 2365

                #37
                Re: Het kleine vraagjes topic

                waar zit dat rubbertje dan?
                When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

                Comment

                • gerben1986
                  924 Gek
                  • Feb 2008
                  • 950

                  #38
                  Re: Het kleine vraagjes topic

                  Ik krijg het vermoeden dat we langs elkaar heen praten. Als jij nu eens een fototje plaatst van de huidige situatie, kunnen wij op basis daarvan weer verder
                  Wat uiteindelijk los moet:
                  - 2 aandrijfassen (vanaf bak naar de wielen): veelkantig bitje, speciaal voor VW aandrijfassen, maat 8
                  - schakelstang: zit boven op de bak vast
                  - tussenas, door het kijkgaatje heen kun je de imbus eruit draaien
                  - vervolgens de bak loskoppelen van de tussen as
                  - versnellingsbaksteunen loshalen en je hebt de bak, na wat wringen, in handen

                  Comment

                  • ShroudedVeil
                    924 Addict
                    • Aug 2008
                    • 2365

                    #39
                    Re: Het kleine vraagjes topic

                    auto staat een stukje verderop dus dat gaat niet lukken

                    dat bitje .. hoe kom ik daaraan?
                    When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

                    Comment

                    • gerben1986
                      924 Gek
                      • Feb 2008
                      • 950

                      #40
                      Re: Het kleine vraagjes topic

                      Ik kon het bij de automaterialen zaak te Dokkum verkrijgen.
                      Kosten: eurotje of € 12,-
                      Originally posted by ShroudedVeil
                      auto staat een stukje verderop dus dat gaat niet lukken

                      dat bitje .. hoe kom ik daaraan?

                      Comment

                      • Coen
                        924 Fan
                        • Apr 2008
                        • 149

                        #41
                        Re: Het kleine vraagjes topic

                        Die aandrijfas zit aan de bak vast met een koppelstukje (pijp met 2 vierkante blokjes met een imbusje per blokje). Die imbusjes kan je bereiken via de gaten die daarvoor zijn bedacht.

                        De voorste imbus kan je dus bereiken via het grote gat onder de bak aan de passagierszijde (afgesloten met een grote rubber dop)
                        De achterste imbus kan je bereiken via het andere gat wat aan de bestuurderszijde op de zijkant van de bak verstopt zit. Das een rond gaatje met een rubber dop, ter hoogte van de imbus. Die is ongeveer 4 cm diameter, dus daar kan je er mooi met een rateltje met verlengstuk door steken.

                        De imbusjes moeten er helemaal uit! Ze lopen namelijk in een kommetje, dus als je ze alleen los draait kun je het koppelstukje wel bewegen maar je krijgt hem er niet af. Als je dan met breekijzers in de weer ga trek je alleen de cardan van zijn plek af, en dan ben je een uur langer bezig als je het weer in elkaar wilt zetten. Als de imbusjes er helemaal uit zijn dan kun je hem gewoon wegschuiven.

                        Daarna kun je voorzichtig de bak laten zakken. Eerst de achterste band iets losser en dan de voorste. Totdat je achterste puntje net voorbij de reservewiel-bak is, en dan kun je hem voorzichtig een stukje naar achter trekken en dan gelijkmatig laten zakken.

                        De plastic pijp kost 7 euro bij Pimp My Porsche. Aangezien je bijna geen ruimte heb zou ik ook niet te veel tijd aan die pijp besteden. :wink: En als je de bak of cardanas wilt verkopen dan is er niemand bedroefd als die pijp er niet bij zit. Nu moet het wel lukken :wink:

                        Comment

                        • Meneer aard
                          924 Gek
                          • Sep 2007
                          • 1129

                          #42
                          Re: Het kleine vraagjes topic

                          Ik ga wel even een how-to schrijven. Kheb nergens of maar iets hoeven slopen.

                          Comment

                          • Fantaman
                            924 Freak
                            • Oct 2008
                            • 2962

                            #43
                            Re: Het kleine vraagjes topic

                            dat groote gat had ik ook gevonden, en 2 imbusjes, verrot gedraait en wel
                            hoop dat het bij jouw beter gaat frank
                            '82 Porsche 924 50 Jahre
                            roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
                            '98 Subaru Impreza GT Turbo
                            prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.

                            Comment

                            • Meneer aard
                              924 Gek
                              • Sep 2007
                              • 1129

                              #44
                              Re: Het kleine vraagjes topic

                              Versnellingsbak losnemen.

                              Benodigdheden
                              -Spanband(je)
                              -Stukhout (H vormig houtje)
                              -Multi torx M8
                              -Imbus? 6 mm d8 ik

                              Werkwijze
                              1. Eerst het voorbereidend werk, Het los koppelen van diverse stangen/aandrijf assen. Begin eerst met het koppelstuk wat de aandrijf as met de versnellingsbak verbind. Wip met een schroevendraaier het rubberen dekseltje los (waarschijnlijk verborgen onder troep en olie. Maak de 2 imbus bouten helemaal los neem deze uit en schuif het verbindings stuk naar voren (motorzijde) om de bak vrij te krijgen. Nu kun je door naar de schakelstang. Eerst maak je hem los op de bak (rubbertje wegschuiven, borgdraad wegknippen) en vervolgens bij de pook. Dan stang naar voren trekken heb je daar geen last meer van.

                              Dan maak je de aandrijfassen los, allereerst! even met een bakje met remmenreiniger/thinner of iets dergelijks + een kwastje even alle bouten schoon van binnen zodat het bitje het beste kan pakken en niet enkel op zand en troep de kracht op kan brengen. Vervolgens een hamertje pakken + op het bitje een paar klappen geven zodat het er goed in zit. luchtratel/ratel pakken en de zooi los halen. Je hoeft ze in wezen maar aan 1 kant los te halen (bakzijde). Kun je gewoon met een touwtje omhoog houden. Bind wel even (zeker als je op de grond werkt) een plastic zak om de kineten + zet ze vast met een ty-wrap.

                              2. Je kunt nu de bak wegnemen door een plaatje hout onder de bak te leggen (liefst H-vormig geeft beste steun) en plaats om de bak een kleine spanband of touwtje (of hoe heet dat die kleine gespjes..Sjor bandje ofsow). Zodat de bak beetje vast staan. Zet de krik eronder..Haal het gewicht van de baksteunen en draai vervolgens (19 mm meende ik) de 2 bouten los die de bak op zijn plaats houden. Gewoon rustig aan de bak laten zakken steeds cm voor cm en trek dan de bak steeds verder naar je toe. Probeer de bak in het begin beetje schuin te houden zodat het achterste stuk onder de wielbak kan komen.

                              Raadzaam is wel om gelijk de keeringen mee te pakken + delen gangbaar maken (schakelstang mechanisme los halen + evt opschuren/invetten).

                              Comment

                              • gerben1986
                                924 Gek
                                • Feb 2008
                                • 950

                                #45
                                Re: Het kleine vraagjes topic

                                Mooie howto!
                                Alleen ben je volgens mij nog vergeten om de bak los van de cardanas te schroeven. Door middel van dop 17/19 aan de buitenzijde van de bak, van achteren makkelijk te benaderen.

                                Comment

                                Working...