924 1985 | Startmotor doet niets meer.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jimfrey944
    Administrator
    • Jan 2008
    • 4534

    #16
    Een verrot contact slot misschien
    sigpic

    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve

    Comment

    • Technokiddy
      924 Wannabe
      • Aug 2009
      • 87

      #17
      Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

      Weer even aan de auto gesleuteld vandaag, contactslot is uitgesloten. heb direct na de uitval van de motor meerdere keren opnieuw gepoogd te starten zonder succes. Dan had hij het al eerder weer moeten doen lijkt mij en niet pas na een kleine 15 minuten.

      Heb alle bougiekabels nagekeken, deze zijn in orde. Ook heb ik mijn gehele kabelboom met gestarte motor bewogen en in alle mogelijke richtingen geduwd/tegenaan getikt. Dit maakte geen enkel verschil.

      Auto was in zijn versnelling toen deze uitviel en een toerental van 0 weergaf.
      Ik heb ook de relaiskast en zekeringenkast alle kanten op geschud in de hoop dat het euvel tevoorschijn zou komen. Hier ook geen succes.
      Nu is er nog de optie over dat de onstekingsunit (dat aluminium aanstuurkastje voor de bobine) misschien de boosdoener is, ik heb deze al eens eerder opgehaald en geheel schoongemaakt. Toen heb ik veel alu oxide kunnen verwijderen. Zou het kunnen dat de transistor oid hierin defect is?

      Ik overweeg om de onstekingsunit eruit te halen binnenkort en geheel opnieuw te bouwen. Hierbij ga ik dus met splinternieuwe onderdelen aan de slag en ontwerp en produceer ik een nieuwe printplaat ervoor. Mochten er mensen daar in geïnteresseerd zijn, laat het even weten, misschien kan ik op dat moment enkele extra printjes en onderdelen bestellen!

      Nu wordt het dus verder zoeken, enige richtingen die ik nog over het hoofd gezien heb?

      Dat "stemkertje" op de rotor waar jij over spreek Rvr, hoe ziet deze eruit/waar kan ik deze aan herkennen?

      [Edit]
      Bijna vergeten, ik heb wel 1.5 liter olie erbij kunnen gooien. Zag dat mijn oliepijl net onder het onderste streepje stond.
      [/Edit]
      Last edited by Technokiddy; 15-05-12, 16:21. Reason: toevoeging

      Comment

      • Rvr
        924 Wannabe
        • Mar 2011
        • 81

        #18
        Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

        Maar alles werkt nu weer goed? Met dat stemkertje bedoel ik het stekkertje onder de verdelerkap. Als je die eruit trekt als de motor aanstaat krijg je volgens mij hetzelfde effect
        Porsche 924 1985

        Comment

        • Jayke
          924 Gek
          • Feb 2010
          • 910

          #19
          Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

          Als je toerenteller geen signaal meer krijgt valt heel waarschijnlijk ook je motor uit, omdat het brandstofpomprelais ook dat signaal gebruikt om te bepalen of de motor nog loopt. Als je dus een kabelbreuk hebt tussen de bobine en de toerenteller/relais zal de motor ook uitvallen of niet starten...

          Comment

          • Rvr
            924 Wannabe
            • Mar 2011
            • 81

            #20
            Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

            Ik bedoelde het, jij zegt het jayke
            Porsche 924 1985

            Comment

            • Technokiddy
              924 Wannabe
              • Aug 2009
              • 87

              #21
              Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

              Als het een kabelbreuk betreft tussen bobine en toerenteller/relais, had ik dit dan niet moeten merken toen ik alle kabels heen en weer heb bewogen en onder het stuur de zekeringkast+relaiskast heb bewogen? Kan een defect brandstofrelais dit probleem ook veroorzaken? Ik heb deze enkele jaren geleden geheel gereviseerd. Maar mocht de auto weer stilvallen, dan zal ik deze direct overbruggen ter controle.

              Comment

              • jimfrey944
                Administrator
                • Jan 2008
                • 4534

                #22
                Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

                Kan ook heel goed een kapote bobine zijn
                De symptomen zijn er naar
                Deze Stopt er mee zodra hij te warm word
                En als hij afgekoeld is doet hij gewoon weer wat hij moet doen
                Ook bedrading kan raar doen zodra het warm word omdat ze dan soepeler worden
                sigpic

                porsche 924 martini 1977
                porsche 924 50 Jahre edition 1982
                BMW X3 3.0 high exclusieve

                Comment

                • Technokiddy
                  924 Wannabe
                  • Aug 2009
                  • 87

                  #23
                  Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

                  Bij de bobine valt er na te meten of deze defect is in de koude staat? Ik kan natuurlijk controleren hoeveel ohm de spoel meet, echter als het probleem alleen ontstaat bij hitte, zou ik dit direct moeten meten nadat de wagen uitvalt?

                  Comment

                  • jimfrey944
                    Administrator
                    • Jan 2008
                    • 4534

                    #24
                    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

                    Je kan dat idd meten als hij warm is hij geef namelijk geen Goede vonk en eventueel geen signaal
                    Zelf heb ik het laatst getest door hem warm te rijden en daarna een andere bobine te plaatsen
                    Hij starte toen meteen
                    Je zou hem eventueel af kunnen koelen met koud water en een doek
                    sigpic

                    porsche 924 martini 1977
                    porsche 924 50 Jahre edition 1982
                    BMW X3 3.0 high exclusieve

                    Comment

                    • Technokiddy
                      924 Wannabe
                      • Aug 2009
                      • 87

                      #25
                      Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

                      Na enkele lange ritten te hebben gemaakt heb ik opnieuw uitval gehad en het lijkt inderdaad de bobine te zijn die de boosdoener is. Wordt dus op zoek naar een nieuw exemplaar. Heeft er iemand toevallig nog een goedwerkende bobine liggen die ik kan overnemen? Kan nu wel korte afstanden rijden zonder problemen, maar ik rijd liever weer betrouwbaar. Dit is waarschijnlijk ook de reden geweest van mijn warme start problemen die ik al langere tijd heb. Als ik een uur na het rijden mijn auto weer wil starten is hij moeizaam gestart te krijgen. Dacht eerst aan een probleem met te weinig brandstof en heb de koudestart injector doorgelust om extra brandstof in te spuiten. Echter kan dit heel goed een probleem zijn geweest met de bobine die een te koude vonk/ geen vonk geeft.

                      In ieder geval iedereen veel dank voor de goede tips! Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg!

                      Comment

                      • Technokiddy
                        924 Wannabe
                        • Aug 2009
                        • 87

                        #26
                        Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

                        Even een update, heb een nieuwe bobine bemachtigt en mijn 924 rijd weer als een zonnetje, Ook heb ik een defecte ontstekingsunit die ik geheel aan het uitpluizen ben. Ik hoop binnenkort een schema te kunnen plaatsen met alle onderdelen + waardes weergegeven, Enige waar ik nu nog niet uit ben is de pinout van de connector, heeft iemand enige idee hoe de nummering hierop loopt en wat er naar welke pin gaat? Ook voor het toerental signaal kan ik jammer genoeg nergens vinden wat voor een soort signaal dit is (puls? 12v of variërent?) Mocht iemand hier meer info over hebben, dan hoor ik dit graag. Ben van plan mits mogelijk om de gehele unit opnieuw te ontwikkelen en digitaal te maken. Alles natuurlijk hierna beschikbaar voor anderen ook

                        Comment

                        Working...