Page 4 of 87 FirstFirst 123456781454 ... LastLast
Results 31 to 40 of 865
  1. #31
    Join Date
    May 2007
    Posts
    5,361
    Bij een turbomotor is de uitlaat juist minder belangrijk (een rechte pijp werkt even goed) dan bij een ongeblazen motor.

    Zo, hij zit er onder. Het verschil is onbeschrijfelijk groot, vooral tussen de halve uitlaat en dit RVS-maatwerkje. Maar ook mijn herinneringen van de uitlaat voor-ie de geest gaf verschillen nogal met deze pijp: er zijn ineens heel wat irritante motortrillingen en resonanties verdwenen en met name tussenacceleraties verlopen vlotter en gladder. Het lijkt of de hobbels in de koppelkromme -die ik toeschreef aan de leeftijd en staat van de auto- een heel eind zijn gladgestreken. Ook de acceleratie vanaf stationair verloopt vooral gladder en nét wat gretiger.

    Het geluid is zeer beschaafd: een lekkere donkere grom als je optrekt en op snelheid aangenaam stil, ondanks dat er een demper minder tussen zit dan het originele systeem.

    De einddemper is een standaard item voor de 924/944NA, met een eindstuk wat sterk lijkt op het originele. De originele uitlaat houdt op na de voorpijp en er zit nog een kleine tussendemper in gemonteerd. Alles hangt er apestrak onder, er is aardig wat gepast en gemeten voor-ie tevreden was.

    Dat hoef ik nooit meer opnieuw te doen!

    Overigens heeft de 924 een zuinigheidsrekord gereden op deze lange afstanden, op een kilometerstand waarbij normaal al lang het reserve-lampje zou branden zit er nu nog ruim een derde in de tank. Hij heeft zich ook super gehouden, de motor liep schitterend en ik heb geen rare knipperende lampjes gezien. Dit geeft me stukken meer vertrouwen in deze auto voor vakanties en andere lange ritten.

    Bizarre constatering: de 924 staat bekend om zijn slechte warme start, in de krappe motorruimte wil de temperatuur nogal oplopen en in combinatie met een ouderwets injectiesysteem zorgt dit voor vapour lock. Ook mijn auto had daar behoorlijk last van, maar vandaag niet. Elke keer als ik de sleutel omdraai loopt-ie meteen, zonder dat ik lang aan het starten ben.

    Feauteaux:

    Attachment 1792
    Attachment 1793
    Er mist iets...

    Attachment 1794
    Standaard RVS-demper voor 924/944NA, ophangingspunten moesten wat aangepast worden.

    Attachment 1795
    De oude was rijp voor het schroot.

    Attachment 1796
    Attachment 1797
    Passen en meten

    Attachment 1798
    Attachment 1799
    Lassen

    Attachment 1800
    Attachment 1801
    Voor en na.


  2. #32
    Join Date
    May 2007
    Location
    Naarden
    Posts
    3,520
    Ziet er allemaal mooi uit! Ik heb ook een nieuwe einddemper nodig, misschien dan maar zo iets.......

    Kun je een kleine richtprijs geven?
    Porsche isn't just a car, but a way of life!
    1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
    Lees hier de regels van 924forum.nl



  3. #33
    Ta-daa!

    Leuk om te merken dat er nu wat dingetjes net even beter gaan.

    Welke garage is het? Je lijkt er behoorlijk tevreden over te zijn.

    Nu nog een achterspoiler en hij is perfect ;-)


  4. #34
    Join Date
    May 2007
    Posts
    5,361
    Die einddemper is zeker geen 'straight swap', alle ophangpunten moesten worden veranderd. Een uitlaat zoals onder mijn auto (alles vanaf de voorpijp vervangen) kost volgens mij zo'n 1000 euro, de einddemper alleen vermoedelijk zo'n 500, maar dat kun je beter even navragen.

    De uitlatentovenaar is EPS in Kiel Windeweer, http://www.uitlaten.com
    Echte vaklui, het kost wel wat maar je hoeft het nooit meert opnieuw te doen. Als je iets bijzonders wilt, maken ze het gewoon voor je op maat en je kunt precies horen hoe het klinkt voor ze alles monteren. Absolute aanrader.

    En die spoiler, tja... ik vind een kale 924 zonder spoiler ook wel mooi. Op deze auto komt in ieder geval geen spoiler, ik heb vandaag 170 gereden en kon geen instabiliteit aan de achterkant ontdekken die niet het gevolg is van mijn baggerbanden (koop nooit Viking!).


  5. #35
    Oh eps, daar heb ik dan overheen gelezen, want die jongens hebben ook mijn uitlaat gedaan. Niet 100% tevreden, maar dat had ik ergens anders al verteld.

    En ik wist dat je hem liever zonder spoiler hebt. ;-)


  6. #36
    Join Date
    May 2007
    Posts
    5,361
    Dat probleem van die nauwere bochten heb ik niet, mijn einddemper had al een nette doorngebogen pijp (was kant en klaar) en de rest bestaat uit een dempertje en twee rechte stukjes pijp.

    Nog even een to do-lijstje voor mezelf, ik zal nog wel wat vergeten...

    Andere banden
    Scheeftrekken bij flink doorremmen fixen, nieuwe blokken/schijven?
    Remdrukcontrolelampje fixen
    Interval fixen
    Ruitenwissers checken, te langzaam en niet meer op de ruit boven de 120 km/u
    Nieugebruikt raammechanisme links
    Rechter buitenspiegel vinden/monteren
    Randomfunctie achterwisser opheffen
    Asbak vervangen door een niet zelfstandig type
    H4-lampen vervangen door Philips Extreme, of betere bedrading + relais
    Betere massadraad dynamo, koelslang + trechter weer monteren
    Lekkage kofferbak: kit achterlichten?
    Diverse loshangende delen hemel, ontbrekende kapjes gordels
    Betere linker gordel vinden
    Dop koelvloeistofreservoir vervangen
    Armor Door Plates monteren
    Diverse verse beschadigingen bijwerken
    Zwaardere lampjes in stadslichten (niet te zwaar...)
    Nieuwe voorruit
    Linker zijruiten vervangen door exemplaren zonder krassen
    Handbediening koelvin maken
    Lelijke schakelaar uit middenconsole
    Blindplaatje schakelaar bij pook vervangen
    Knipperledje aansluiten als fake-alarm
    Andere radio monteren en losse sub in kofferbak maken


  7. #37
    Ziet er goed uit, is dat niet van 944 einddemper, als je zo de aansluit punten kijkt.. Maar het gaat ook prima zo!.


  8. #38
    Join Date
    May 2007
    Posts
    5,361
    Inderdaad voor een 944, maar prima aan te passen voor een 924.


  9. #39
    Tom, ik heb net even je lange lijst gelezen In de stadslichten zitten gewoon oude "fietslamp" fittingen. Hier was ik achter gekomen toen ik er bij mijn wagen blue vision in heb gezet (H4 lampen) en er 2 blauwe stadslichtjes bij zitten. Aangezien ik dat wel wat beter vond staan heb ik er eentje los gehaald maar bleek dus ipv zo`n insteek fitting te zijn maar zo`n fiets lamp fitting.

    Wat betreft je sub, ik heb mijn sub er 2 weken in gehad. Had van hout een raampje gemaakt wat zo in de wielbak past zodat je geen aparte sub kist hoeft te maken. Gewoon de ruimte opvullen met van dat noppenschuim en je zit gebakken. Mocht je daar intresse hebben mag je die van me hebben. Heb evt ook nog een sub over + versterker

    Dat scheeftrekken kan te maken hebben met vast zittende klauwen. Ik haal die van mij ieder half jaar uit elkaar om schoon te maken + in te smeren met kopervet. Een dezer weken ga ik mijn remklauwen reviseren. Pics volgen daarover nog + bijbehorende nieuwe schijven + blokken.


  10. #40
    Join Date
    May 2007
    Posts
    5,361
    Met 'fietslamp' bedoel je een kleine bajonet, zoals de achterlichten? Volgens mij kun je daar niet veel sterker dan 5 Watt voor krijgen, da's jammer. Zal even zoeken of er niets beters te regelen is, ik rijd namelijk graag op stadslichten als het niet zo donker is (overdag als het niet zonnig is).

    Wat die sub betreft: ik had het idee om een kistje te maken tussen de achterwielkasten tegen de achterbankleuning aan: subje naar achteren laten wijzen en bovenin twee simpele tweewegjes om het geluid wat voller te maken die ik gewoon als achterspeakers aansluit. Het geheel moet simpel uit te bouwen blijven. Die ruimtes achter de wielkasten heb ik helaas permanent vol liggen met wat klein spul wat ik niet los door de achterbak wil laten slingeren. In ieder geval bedankt voor het aanbod.
    Je hebt 'm er zelf niet meer inzitten begrijp ik?

    Die vastzittende klauwen had ik ook al als vermoedelijke oorzaak staan. De auto heeft de afgelopen jaren meer stilgestaan dan gereden, dus ik was al van plan om alles eens onder handen te nemen. Een potje verf over de klauwen stond sowieso al op de planning. Nee, geen maf kleurtje.

    Nog twee voor het to-do-lijstje:
    -Stormstangetje rechter portier vervangen (da's vast een takkeklus)
    -Achterruitverwarming repareren.

    Oh ja, vandaag weer even een stukje gereden, hij rijdt echt geweldig. Totaal andere auto. Om mijn enthousiasme over de nieuwe uitlaat even wat te nuanceren, ik vermoed dat de afstand die ik heb gereden evenveel heeft geholpen- die 400 km is evenveel als de auto volgens de NAP in een aantal van de afgelopen jaren heeft gedaan. Tot nog toe was mijn langste rit 65 km. Mijn injectie-Audi's liepen ook altijd stukken beter na een lange snelwegrit.


Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •