Pagina 4 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 49
  1. #31
    Ingeschreven
    14/03/2010
    Berichten
    49

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freddy Bekijk Berichten
    Hallo,

    @ duncan, je hebt gelijk 12,7V is vol.

    Maar zelfs al is de batterij volledig opgeladen, moet je nog altijd (en ik bedoel ALTIJD) de alternatorspanning meten op de batterijklemmen. De motor moet dan draaien natuurlijk. En die spanning hoort minimaal 13,6V te zijn om een optimale lading van de batterij te garanderen. Die spanning zou dus continu aanwezig moeten zijn, ongeacht de staat van de batterij.

    P.S. sorry voor het roepen, dat was gewoon ter verduidelijking.

    Het feit dat ik de minpool pas los had gemaakt nadat het probleem ontstond, en dat hij het na 2x zo doen nogsteeds normaal doet, lijkt het geen kwaad te kunnen, maar voor de zekerheid doe ik het toch maar niet meer ;-)

    Zoals Freddy aangeeft moet er altijd 13,6 V op de polen staan bij draaiende motor. Dit is bij mij tot voor kort ook zo geweest, dus ik blijf doorzoeken.


    Even voor de duidelijkheid: De alternator (gelijkrichter van de wisselspanning) zit dus in de dynamo, en daarin zit een diode die bepaald dat stroom alleen van de dynamo naar de auto kan, en niet terug (als een ventiel voor de accu)

    Als de diode kapot zou zijn, zou hij helemaal geen stroom meer doorlaten, wat tegen wordt gesproken door de stroom die ik meet met losse accu, toch?



    (Iets wat ik ook nog wil checken is de massakabel van carrosserie naar het blok, waar vind ik die?)


  2. #32
    Ingeschreven
    26/10/2009
    Berichten
    41

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Hallo,

    Als ik alternator zeg dan is dat hetzelfde als wat jij dynamo noemt.
    De gelijkrichter (diodebrug) zit inderdaad achterop de alternator. Deze kan stuk zijn en toch nog een correcte spanning afgeven.
    Wat meestal gebeurd, is dat de gelijkrichter na even stroom geleverd te hebben zo warm wordt dat de diodes stoppen met geleiden, waardoor je een slechte of geen uitgangsspanning meer hebt. Daarom had ik het voorstel geopperd om de uitgangsspanning te controleren met een kleine belasting, en deze belasting langzaam te verhogen en op die manier het kritieke punt te vinden waarbij hij door de knieën gaat. Als ik me niet vergis zou deze alternator 40A moeten kunnen leveren, gelieve te corrigeren indien ik het mis heb.

    En de massakabel van het blok naar de carrosserie zit (bij mij) ter hoogte van de bobine en gaat naar een bout van de inlaatcollector.
    Freddy.


  3. #33
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rein Bekijk Berichten
    Als de diode kapot zou zijn, zou hij helemaal geen stroom meer doorlaten, wat tegen wordt gesproken door de stroom die ik meet met losse accu, toch?
    nou niet stroom en spanning door elkaar gaan halen, spanning is volt en stroom is ampere;-)


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rein Bekijk Berichten
    (Iets wat ik ook nog wil checken is de massakabel van carrosserie naar het blok, waar vind ik die?)
    die zit op het boutje van de inlaat en het oog om de motor aan te tillen en op het boutje waar ook je bobine mee op het schutbord zit;-)
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  4. #34
    Ingeschreven
    14/03/2010
    Berichten
    49

    Re: Vreemd dynamo probleem

    De spanningsregelaar is niet defect, ik heb hem getest met een how-to van deze behoorlijk handige 'site': http://www.h-peters.com/bosch/index.html

    Omdat ik de dynamo toch al gedemonteerd had, gaat hij nu in zijn geheel naar een revisiebedrijf, omdat waarschijnlijk de diodebrug defect is..

    Ik houd jullie op de hoogte!


  5. #35
    Ingeschreven
    14/03/2010
    Berichten
    49

    Re: Vreemd dynamo probleem

    De volgende stap:

    De dynamo is gereviseerd: nieuwe spanningsregelaar, lagers en een diode vervangen. Het geheel ook gestraald dus ziet er ook nog eens als nieuw uit. Uiteraard ook uitvoerig getest. Koste een paar centen, maar ik was ervan overtuigd dat hiermee het defect zou zijn verholpen :nono:



    Gisteren heb ik hem weer gemonteerd, netjes contacten weer vetvrij gemaakt, maar nog steeds heb ik geen laadstroom.



    De volgende stap is om de werking te checken door de dikke pluskabel die van de dynamo naar de startmotor gaat los te nemen, en daarom de uitgangsspanning te meten.

    Kan ik deze ook direct naar de accu leggen?


  6. #36
    Ingeschreven
    27/10/2008
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.367

    Re: Vreemd dynamo probleem

    jah dat kan deze was bij mij ook helemaal verrot.

    gaat je accu lampje wel branden als je het contact aan doet??

    ik heb de bekabeling vanaf het schutbord nieuw gemaakt

    zo zag dat van mij er uit na 30 jaar

    geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding


  7. #37
    Ingeschreven
    14/03/2010
    Berichten
    49

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Komt me bekend voor Bassie! Zo zag het er bij mij ook ooit uit, maar ik heb al een tijdje geleden dat stuk kabelboom vernieuwd.

    En ja, het controlelampje gaat branden als ik de sleutel in het contact omdraai.



    Maar, ik ben vanavond weer een stapje wijzer geworden: ik had de vsnaar iets strakker gespannen, en de motor even gestart. Resultaat: 13,8V spanning!! :thumb:

    Maar na 5 minuten rijden viel de dynamospanning weer weg, om niet meer terug te keren. Hij draait wel mee, maar het lijkt dus een contact te zijn. Ook staat de dynamo niet helemaal goed inlijn met de snaar, dat ga ik sowieso rechtzetten.

    Massa is het niet, die loopt goed door, dus een directe kabel van de dynamo naar de accu is de volgende stap?


  8. #38
    Ingeschreven
    14/03/2010
    Berichten
    49

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Opgelost!! :duim

    Zoals ik al zei stond de dynamo iets scheef tov de snaarlijn. Bleek dat de twee rubbers van het bovenste ophangpunt helemaal vergaan waren, waardoor hij veel te veel speling had. Nieuwe rubbers erin, en hij staat weer kaarsrecht in lijn. Ook direct de snaar vervangen, die had ook wel z'n langste tijd gehad.

    Enige puntje is het piepen van de snaar, telkens de eerste paar honderd meters van een ritje, en dan tussen de 2000 en 4000 toeren.. Iemand ervaring mee? Ik heb er al een beetje kaarsvet langs gehaald maar het helpt niet echt. Met meer vet ben ik bang dat hij kan gaan slippen.


    In ieder geval, iedereen bedankt voor het meedenken met het dynamoprobleem! Heerlijk om dit forum te hebben om op terug te vallen :thumb:


  9. #39
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: Vreemd dynamo probleem

    meestal moet je hem dan wat strakker zetten, als ie piept/slipt:whistle:
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  10. #40
    Ingeschreven
    14/03/2010
    Berichten
    49

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Ik lees in de haynes manual dat hij altijd een centimeter op en neer moet kunnen bewegen op het onderste stuk. Dit is natuurlijk relatief, maar te strak zetten is ook niet echt goed voor je lagers.. Kan het nieuwigheid zijn van de snaar?


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •