Welke Olie gebruiken voor 924?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 924turbo2
    924 Freak
    • Dec 2007
    • 2956

    #61
    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Originally posted by Porsche!
    Dan lijk ik 't per ongeluk goed gedaan te hebben dit keer.

    ander puntje:
    Op sites in andere talen zie ik veel 20W-50, zoals Cas-
    trol gtx als aanrader. Hier heeft niemand het daarover.
    Kan iemand deze leek uitleggen wat nu eigenlijk 't ver-
    schil is tussen 10W-40, 15W-40, 20W-50 e.d. en tus-
    sen synth./half-synth./mineraal? In mijn lekenmening,
    denk ik simpelweg, dat mineraal destijds zowiezo nor-
    maal was voor de 924 en wat de nummertjes beteke-
    nen weet ik niet.
    (In m'n Porscheboekje staat alleen SAE-20 en SAE-30,
    niet, dat ik weet wat dat betekent)
    --------------------------------------------------------------------------------


    Je hebt in principe 3 soorten motorolie:

    -mineraal (single en mulitgrade)
    -semi synthetisch (ook wel half syntheet genoemd)
    -vol synthetisch

    Wat is het verschil, minerale olie is wat achterhaalde olie met nauwelijks toevoegingen en een relatief laag kookpunt.
    Dat kookpunt houdt in dat bij een bepaalde temperatuur de olie verdampt, dit is rond de 180 graden. Vergelijk het met een frituurpan die staat te dampen.
    Dit houdt dus in dat je auto op minerale olie altijd wat olie verbruikt en dat in je motor aangekoekte resten achterblijven.

    Vol synthetische olie heeft een veel hoger kookpunt +/- 350 graden. Dus dit zal niet verdampen. Verder zitten er vele meer toevoegingen in om slijtage, geluid, en wrijving te verminderen. Ook zit in synthetische olie een soort schoonmaakmiddel dat er voor zorgt dat je motor inwendig schoon blijft. Verder hoef je synthetische olie minder vaak te verversen dan minerale olie.

    Half synthetische olie zit tussen beide in.

    Algemeen gezien is vol synthetische olie dus de beste olie.

    Nu de vraag wat moet ik in mijn 924 gooien.

    Belangrijk is om uit te zoeken wat er nu voor olie in de je auto zit.

    Zo is het onverstandig om bij oudere motoren die altijd op minerale olie hebben gedraaid, synthetische olie in te gooien. Door het schoonmaakmiddel spoelen oliekanalen schoon en wordt vuil (bijvoorbeeld opgehoopt bij keeringen) verwijderd. Dit kan er dus voor zorgen dat je auto olie gaat lekken of dat je oliedruk zakt na het verversen met Vol synthetische olie.

    Kortom, voor je 924 kan je dus het beste half synthetische olie gebruiken. Mineraal kan ook maar is wat achterhaald.
    Tenzij je je blok volledig uit elkaar hebt gehad, en gereviseerd, nieuwe keeringen etc. Dan kan je er gewoon vol Synthetisch in stoppen.

    Nu de vraag welke viscositeit (dikte) ? Voor de duidelijkheid 10W40 is altijd dezelfde dikte ongeacht of het nou minerale olie is of vol synthetisch, Een hoop mensen denken dat vol synthetische olie dunner is maar dit is dus niet zo!

    Het eerste cijfer staat dus voor de dikte koud (bij X ? graden, moet ik nog even nakijken) en het getal achter de staat voor de dikte van de olie als het warm is (bij X ? graden).
    10W40 en 10 w50 zijn dus koud even dik alleen bij warme motor is 10w50 dikker.

    Persoonlijk zou ik in een 924 10w40 half synteeth van een bekend merk erin gooien.

    Mocht je oliedruk erg laag zijn, dan kan je gaan voor 20w50 minerale olie, nog mooier is 10W50/ 10W60 halfsynthetisch. Echter zijn dit vaak racing olieen en dus er prijzig.

    Voor gereviseerde motoren zou ik gaan voor 10w40 vol synthetisch of 10W50/ 10W60 vol synthetisch, laaste twee zijn ook weer prijzig.

    Er bestaat ook 0w30, 5w30, etc. maar deze olie is te dun voor een 924 en hij zal er gaan tikken.

    Verder heb je natuurlijk nog tig merken, dit is meer een persoonlijke voorkeur. Er worden eigenlijk nauwelijks slechte olie meer gemaakt.
    Een aantal merken hebben officieele certificaten van VW,BMW, Ford etc.
    Zoals; Ford M2C-153E, VW 500.00/505.00, etc
    Dit zijn merken zoals Castrol, Shell, Valvoline, etc. Voor die certificaten wordt een hoop geld betaald dus vandaar dat deze merken ook wat duurder zijn.

    Merken zoals, Kroon en MPM hebben geen goedkeuringen maar zitten wel op hetzelfde kwaliteitsniveau. Echter kan een dealer de garantie afwijzen bij bijvoorbeeld motorschade.

    Maargoed dit is voor de 924 niet van belang.

    Tot slot er zit een groot verschil tussen goedkope semi synthetische olie (van bijvoorbeeld Aldi of bouwmarkt) en semi synthetische olie van een merk.
    De goedkope olie zit een veel kleiner deel synthethische olie in, waardoor het dus ook goedkoper is. Het neigt dus meer naar minerale olie. Terwijl semi syntheet van een bekend merk echt een half syntheet is.

    Ik zelf rijd altijd met Valvoline olie en Castrol (Racing), Castrol is vrij prijzig.

    Verder wil ik zeggen bezuinig niet op je olie, goede olie is nou eenmaal duur maar 1x tanken aan de pomp en je bent meer!!!!!
    937 racer

    Comment

    • -Bassie-
      924 Freak
      • Oct 2008
      • 4367

      #62
      Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

      kan op m`n werk 5W40 kopen voor inkoopprijs en dat is gustiger tov het gene wat ik nu koop.

      de olie die we gebruiken is van Elf zal wel goed zijn neem ik aan?
      geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding

      Comment

      • Sharjah
        924 Fan
        • Sep 2010
        • 277

        #63
        Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

        @924turbo2
        Deze pagina heb ik apart op m'n PC opgeslagen; beter en
        uitgebreider antwoord, dan verwacht! Bedankt!

        Originally posted by 924turbo2
        Verder wil ik zeggen bezuinig niet op je olie, goede olie is nou eenmaal duur maar 1x tanken aan de pomp en je bent meer!!!!!
        Als ik moet kiezen tussen goed onderhoud nu en langer plezier
        van de wagen hebben, of goedkoop uit zijn en later maar weer
        een ander zoeken, of meer onderhoud hebben, dan kies ik er
        toch voor om 't beestje te geven, wat ze wil en haar zo lang
        mogelijk gezond te houden. Op de lange duur kan dat ook goed-
        koper zijn.
        Porsche 924 "Earl" »weggegeven«
        Porsche 924 Sondermodell Le Mans 1980
        "Die Eisbaerin von Neckarsulm" »verkocht«
        Porsche 924 diverse schaalmodellen 1:43 en 1:87 »aanwezig«
        Porsche 924 zo goed als nieuw »toekomstdroom«

        Comment

        • 924turbo2
          924 Freak
          • Dec 2007
          • 2956

          #64
          Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

          Originally posted by -Bassie-
          kan op m`n werk 5W40 kopen voor inkoopprijs en dat is gustiger tov het gene wat ik nu koop.

          de olie die we gebruiken is van Elf zal wel goed zijn neem ik aan?
          Elf is een goed merk, in Nederland niet zo bekend maar in Frankrijk zeer bekend.
          937 racer

          Comment

          • -Bassie-
            924 Freak
            • Oct 2008
            • 4367

            #65
            Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

            klopt sttat ook iets over Renault op
            geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding

            Comment

            • sidney924
              924 Fan
              • Sep 2010
              • 267

              #66
              Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

              Originally posted by Cor 944 View Post
              Toen heb ik mijn motor maar eens grondig gespoeld van binnen.
              uuhm,, misschien een hele domme vraag, maar waarmee spoelen jullie de motor dan?:noidea:
              Porsche 924 - 1984 - Verkocht
              Porsche 462 - 1982
              Suzuki SRAD 750 - 1996
              Peugeot 206 - 2003

              Comment

              • Cor 944
                924 Fan
                • Dec 2007
                • 692

                #67
                Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                Originally posted by sidney924
                uuhm,, misschien een hele domme vraag, maar waarmee spoelen jullie de motor dan?:noidea:
                met Forté motorflush.
                dit is puur een schoonmaakmiddel ,
                om al je oliekanaaltjes en gaatjes waar olie moet komen schoon maakt.

                je gooit een flesje door de oude olie.
                dan laat je de motor 30 á 40 minuten stationair draaien.
                absoluut niet gaan rijden,maar stationar laten draaien.
                dan tap je de olie af,en verwijderd het oliefilter.
                dan monteer je een nieuw oliefilter,en gooit er nieuwe olie in.

                het voordeel van forté motorflush is,
                dat alle aanslag en rotzooi die niet in je motor hoort,
                oplost in de oude olie,
                en ook echt meekomt als je de boel aftapt.

                Comment

                • franshjl
                  924 Fan
                  • Jun 2011
                  • 102

                  #68
                  Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                  Mijn 924 is altijd in onderhoud geweest bij een Audi-dealer en omdat ik niet wist welke olie erin zat heb ik ze even gebeld om het te vragen. Castrol Magnatec 10W40, een half-synthetische olie van goede kwaliteit. Op internet ( bijvoorbeeld olietekoop.nl), vind je het tegen een gunstige prijs. Voorbeeld voor de betreffende olie, daar betaal je 15 euro per liter voor bij de BP stations, en bij olietekoop.nl voor slechts 8,50 per liter.
                  Komt wel 7,95 verzendkosten bij, maar dat kun je ondervangen door meteen een flacon van 5 liter te kopen, da's nog iets gunstiger qua prijs ook.

                  Groeten,

                  Frans

                  Comment

                  • willie
                    924 Wannabe
                    • Jun 2011
                    • 19

                    #69
                    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                    Even een kleine vraag, mag je verschillende types olie mengen? Er zit nu 5w40 (van Shell) in, van de vorige eigenaar, en ik zou willen aanvullen met 10w40 (van Q8). Deze zijn allebei volsynthetisch. Ik heb wat gegoogled en ik denk dat er niet echt een probleem is...
                    Last edited by willie; 18-02-12, 16:31.

                    Comment

                    • jimfrey944
                      Administrator
                      • Jan 2008
                      • 4533

                      #70
                      Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                      Deze twee olie's mengen
                      Is idd niet echt een probleem
                      Alleen raakt de olie natuurlijk wel de specifiecatie 5w40 kwijt
                      sigpic

                      porsche 924 martini 1977
                      porsche 924 50 Jahre edition 1982
                      BMW X3 3.0 high exclusieve

                      Comment

                      • Cor 944
                        924 Fan
                        • Dec 2007
                        • 692

                        #71
                        Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                        Originally posted by jimfrey944 View Post
                        Deze twee olie's mengen
                        Is idd niet echt een probleem
                        Alleen raakt de olie natuurlijk wel de specifiecatie 5w40 kwijt
                        yep ,dan wordt het 7,5W40

                        Comment

                        • Rowan
                          924 Wannabe
                          • Apr 2011
                          • 51

                          #72
                          Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                          Ik gooi er ook altijd 10w40 in, wel half syntethisch.

                          Comment

                          • Martell
                            924 Fan
                            • Jun 2013
                            • 167

                            #73
                            Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                            Ik ben ook even aan het kijken voor wat nieuwe olie.

                            Ik heb nu doorspoelolie van de action er in (das dus echt heel erg goedkoop).
                            Na een paar honder km gaat die er uit, nieuw filter, en dan goede olie.

                            Het wordt dan Motul, want daar ben ik binnenkort dealer van, altijd handig dus. Castrol kan ook, daar ben ik nu al dealer van.

                            Er is verschil tussen olieën.

                            Dat verschil zit in vier punten:

                            1 de soort olie
                            2 de dikte van de olie
                            3 de kwaliteit van de olie
                            4 de prijs per liter

                            Nummer 1 en 2 staat doorgaans vrij vast. Er is eea voorgeschreven door de fabrikant, en elk merk levert ook de verschillende olieën.

                            Mineraal, half synthetisch of volsynthetisch.
                            Met half-synthetisch kom je eigenlijk altijd wel goed weg. Bij die andere twee is het opletten. Mineraal is de soort die van oudsher gebruikt werd. Er was vroeger niet anders. En een blok dat altijd op mineraal heeft gedraaid, zal het met een verse mineraal ook prima doen. Sterker nog, opeens volsyntheet er in is een grote kans op problemen. En dat is vice versa.

                            Mineraal is weer wel het goedkoopste, en volsyntheet het duurste.

                            De dikte is een getal. Dat is het getal dat de viscositeit bij een x aantal graden aangeeft. SAE80 en SAE90 bijvoorbeeld. Hoe hoger het getal, hoe dikker.
                            En tegenwoordig hebben we zogenaamde multigrade olie. Dat is olie die bij warm zich anders gedraagt dan bij koud, in vergelijking met een single grade olie.

                            10W40 is de meest voorkomende in auto's en motorfietsen. viscositeit 10 bij zomerse temperaturen, viscositeit 40 bij winterse temperaturen (vandaar de "W"). Dus een combi van SAE10 en SAE40.

                            Wil je dunnere olie, dan kom je in de richting van 0W30, dikker wordt dan 20W50. Overigens zou ik voor een oudere motor of auto sneller dikker dan dunner aanraden.

                            Dikker komt eerder op druk, maar is ook stroperiger. Meer druk betekent niet dat overal ook goed wordt gesmeerd. En gekoeld, want ook koelen is één van de functies van olie. Daarom zit er ook 5 liter in, want puur voor smeren is een half litertje al zat.


                            Bij de merk olie kun je er eigenlijk blindelings vanuit gaan dat het goed spul is. De kosten zijn daar ook weer naar. Er zijn goedkopere merken, maar dan is het weer uitpluizen welke nou weer beter zijn, en welke niet.

                            En het kan zelfs exemplarisch en individueel verschillen; waar jouw 924 het beste loopt op Castrol, loopt die van mij misschien wel het beste op olie van de LIDL.


                            Sowieso geldt: voldoen olie van de juiste soort en dikte, is beter dan te weinig olie of oude olie.

                            Doorrijden met oude olie kan. bijhouden is beter. Olie voert ook verontreiniging af, en olie slijt. Tenminste, de speciaal toegevoegde zooi in olie slijt ( het zgn 'kraken').

                            Prijs zegt wel wat over de kwaliteit, maar is dus nooit een zekerheidje (zoals met alles in het leven).

                            Aangezien de meesten hier niet vaak aan een oliewissel toekomen; doe er de beste in die je kunt vinden. Ongeacht de kosten.
                            Moet je meerdere keren per jaar olie vervangen, dan is er al wat anders aan de hand

                            Laat je het doen? Vraag voor de grap eens wat ze bij de garage er in kieperen, en laat de monteur het aan je zien. Veel garages pakken goedkope merkloze olie, en rekenen de prijs van het merk waarvan ze toevallig een bordje van aan de muur hebben hangen.

                            Comment

                            • hendrik914
                              924 Wannabe
                              • Apr 2013
                              • 85

                              #74
                              Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                              Castrol 15W50 halfsyntheet deden ze erin bij Carrera Motors, Porsche St. Martens-Latem. De motor is een M44/09 of dezelfde van de 944-I. Het is me niet duidelijk wat er vroeger inzat, maar kan wel Mobil halfsyntheet 10W40 geweest zijn. Merk dat de oliedruk warm een ietsiepietsie hoger is als voorheen, maar nog steeds tussen 3,5 en 4, voor zover de uitlezing betrouwbaar is.

                              Comment

                              • 924cabrio
                                924 Wannabe
                                • Apr 2014
                                • 10

                                #75
                                Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

                                In het instuctieboekje staat alleen HD olie gebruiken voor "Otto motoren". Mehrbereichsöle (olie voor alle jaargetijde): SAE 15 W-50 of 20 W-50 (de laatste niet bij temp. kouder dan -15 C, Einbereichsöle dan 2x p.j. wisselen zomer: SAE 30W gebruiken. Winter: SAE 20W gebruiken alleen bij temperaturen onder de +5 graden C
                                Dus ik denk 15W-50 is de juiste olie voor de 2 liter dan, premium merk zoals Shell, Mobil, Castrol etc.

                                Comment

                                Working...
                                X