924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markske
    924 Fan
    • Mar 2014
    • 134

    924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

    vraag is vrij eenvoudig, waar of hoe gebeurt de aansturing voor de 12V voor ksi,benzinepomp,... bij het aanzetten van het contact ?
    dat doet ze nu maar af en toe en zou dat graag terug goed werkend hebben.
    ik weet echter niet of dat via een relais gaat of via de contactschakelaar ...
    zit dat op hetzelfde contact of heb ik 2 los van elkaar staande problemen?
    grts mark
  • jel
    924 Fan
    • May 2012
    • 407

    #2
    Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

    Benzinepomp gaat via relais. Dit relais wordt aangestuurd door het signaal te pakken vanaf de bobine. Zodra je motor draait schakelt je benzinepomp dus in.

    Er zijn ook relais die bij contact eerst 3 sec schakelen zodat je benzinedruk direct goed is als je motor de eerste keer rond gaat. Volgens mij zijn deze relais vrij zeldzaam aan het worden.

    Los van dat de ksi benzinedruk moet hebben, heeft het niet zo veel met deze schakeling te maken.

    Comment

    • markske
      924 Fan
      • Mar 2014
      • 134

      #3
      Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

      ik heb zo een relais dat eerst 3 seconden aanstuurt bij aanzetten van het contact, enkel doet hij dat niet altijd...
      net als de spanning naar de ksi er niet altijd is, als de pomp aangestuurd wordt met contact (3sec) heb ik wel stroom op de ksi, gaat de pomp geen 3 seconden bij het aanzetten van contact krijgt de ksi ook geen 12V...
      maar als ik je uitleg goed begrijp zit dat dus los van elkaar mbt relais?
      dan zal het wss wel de contactschakelaar zelf zijn die is ingebrand

      edit: op ebay.de kom je de pomprelais nog wel eens nieuw tegen maar er zijn idd 2 soorten in als ik ebay mag geloven...
      Last edited by markske; 04-05-14, 19:43.

      Comment

      • Jayke
        924 Gek
        • Feb 2010
        • 910

        #4
        Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

        Originally posted by markske View Post
        ik heb zo een relais dat eerst 3 seconden aanstuurt bij aanzetten van het contact, enkel doet hij dat niet altijd...
        net als de spanning naar de ksi er niet altijd is, als de pomp aangestuurd wordt met contact (3sec) heb ik wel stroom op de ksi, gaat de pomp geen 3 seconden bij het aanzetten van contact krijgt de ksi ook geen 12V...
        maar als ik je uitleg goed begrijp zit dat dus los van elkaar mbt relais?
        dan zal het wss wel de contactschakelaar zelf zijn die is ingebrand

        edit: op ebay.de kom je de pomprelais nog wel eens nieuw tegen maar er zijn idd 2 soorten in als ik ebay mag geloven...
        De goedkope pomprelais op eBay hebben meestal niet de paar seconden voordraaien bij contact aan. Merk je verder niet per se heel veel van, alleen eerste keer starten na een tijdje stilstaan duurt wat langer omdat de brandstofdruk niet meteen hoog genoeg is. Zou verder geen effect moeten hebben op het wel of niet starten van de auto, het duurt alleen wat langer.

        Mijn oude pomprelais zou wel deze voorschakeling moeten hebben, maar dat werkt inmiddels ook niet meer (zelfs na vervangen aantal componenten en hersolderen alle verbindingen). Als je handig bent met een soldeerbout zou je kunnen proberen alle verbindingen op het relais opnieuw te solderen. "Soms wel, soms niet" klinkt als een slechte/verouderde soldeerverbinding.

        Een tijdje terug was er iemand hier op het forum bezig met het 'reverse engineeren' van het relais, dus uitzoeken hoe het precies werkt en hetzelfde bereiken met simpelere/modernere elektronica. Al een tijd niks meer van gehoord helaas...

        De KSI wordt aangestuurd door de Thermo Tijd Switch geloof ik, en heeft dus niks met dit hele systeem te maken. Je kunt kijken of die TTS uberhaupt stroom krijgt bij het starten.

        Comment

        • markske
          924 Fan
          • Mar 2014
          • 134

          #5
          Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

          Originally posted by Jayke View Post
          De KSI wordt aangestuurd door de Thermo Tijd Switch geloof ik, en heeft dus niks met dit hele systeem te maken. Je kunt kijken of die TTS uberhaupt stroom krijgt bij het starten.
          ik vermoed dat de tts net als de pomp soms wel soms niet spanning krijgt (was de volgende stap om te meten) en dan zou mijn redenering van contactschakelaar waar een slecht contact zit wel kunnen juist zijn...

          Comment

          • ptol
            924 Gek
            • Jun 2011
            • 1261

            #6
            Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

            Mijn pomp draait altijd als ik het contact aanzet, dus niet alleen maar 3 sec. Zit een origineel relais in...

            Comment

            • jimfrey944
              Administrator
              • Jan 2008
              • 4533

              #7
              Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

              Originally posted by ptol View Post
              Mijn pomp draait altijd als ik het contact aanzet, dus niet alleen maar 3 sec. Zit een origineel relais in...
              Dan heeft iemand iets verandert in de aansturing
              Waarschijnlijk hebben ze het signaal van de bobine doorgekoppeld met een voeding van het contact
              sigpic

              porsche 924 martini 1977
              porsche 924 50 Jahre edition 1982
              BMW X3 3.0 high exclusieve

              Comment

              • powerflux
                924 Fan
                • Mar 2011
                • 651

                #8
                Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

                bij 12v ziet het relais nog geen pulsen, dat gebeurt pas rond de 50v a 60v. zouden ze op pin 1 alleen 12v hebben gezet dan loopt je pomp niet langer dan 3 seconden (als hij dat al doet) net zoals normaal. misschien zit je relais vast, of hebben ze intern een overbrugging gemaakt.
                Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
                Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
                Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
                Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

                Comment

                • jel
                  924 Fan
                  • May 2012
                  • 407

                  #9
                  Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

                  Originally posted by ptol View Post
                  Mijn pomp draait altijd als ik het contact aanzet, dus niet alleen maar 3 sec. Zit een origineel relais in...
                  Niet heel veilig. Je wilt natuurlijk niet dat na een ongeluk je brandstofpomp benzine blijft rondpompen..

                  Comment

                  • markske
                    924 Fan
                    • Mar 2014
                    • 134

                    #10
                    Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

                    nog even wat verder aan het speuren geweest.
                    er zit aardig wat oxidatie aan de pomprelais dus daar heb ik al zeker een andere voor op het oog bij ebay, enkel weten of die 3sec. aanstuurt...
                    ksi krijgt nooit spanning, draad van de censor naar de zekeringkast gelokaliseerd (voorlaatste (8A) zekering op de hoofdkast) en ff op diodestand doorgemeten naar kabelbreuk en das ok, echter bij aanzetten contact de controle gedaan naar 12v met een in mijn ogen raar resultaat...
                    de 5 meest linkse zekeringen en de 4 meest rechtse zekeringen krijgen bij contact aan geen 12V dat lijkt mij niet echt normaal, vooral door het feit dat de voorlaatste zekering de 12V naar de ksi verzorgd.
                    iemand daar een verklaring voor ?

                    Comment

                    • jimfrey944
                      Administrator
                      • Jan 2008
                      • 4533

                      #11
                      @powerflux
                      Als ik een relai test met 12 v schakelt hij gewoon
                      sigpic

                      porsche 924 martini 1977
                      porsche 924 50 Jahre edition 1982
                      BMW X3 3.0 high exclusieve

                      Comment

                      • jimfrey944
                        Administrator
                        • Jan 2008
                        • 4533

                        #12
                        Heb je het contact al eens na gekeken ?
                        even zoeken op het witte blokje !!
                        sigpic

                        porsche 924 martini 1977
                        porsche 924 50 Jahre edition 1982
                        BMW X3 3.0 high exclusieve

                        Comment

                        • markske
                          924 Fan
                          • Mar 2014
                          • 134

                          #13
                          Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

                          voor wat dat kost ga ik niet liggen meten, van de week maar gelijk een nieuw mee brengen !
                          kan dat de missende 12V lijnen op de zekeringen verklaren ?

                          Comment

                          • jimfrey944
                            Administrator
                            • Jan 2008
                            • 4533

                            #14
                            Moet even na kijken hoe dat precies loopt weet wel veel maar niet alles uit mijn hoofd
                            Maar het zou goed kunnen
                            sigpic

                            porsche 924 martini 1977
                            porsche 924 50 Jahre edition 1982
                            BMW X3 3.0 high exclusieve

                            Comment

                            • powerflux
                              924 Fan
                              • Mar 2011
                              • 651

                              #15
                              Re: 924 1984 | aansturing ksi,pomp,... bij aanzetten contact

                              Originally posted by jimfrey944 View Post
                              @powerflux
                              Als ik een relai test met 12 v schakelt hij gewoon
                              semi-offtopic, dit is het schema wat op internet te vinden is en voor mijn relais klopte. op de basis van V1 moet zo rond de 0.7v staan wil de NE555 een puls zien en het relais dus weer voor een paar seconden laat inschakelen.

                              433906059.gif

                              met een delertje van 39K:470 ohm kom ik op bijna 59V. in de praktijk zal hij misschien bij 0.5V, dus 42V op pin 1 al werken. wellicht heb jij een andere versie van het relais.

                              nog een mooi plaatje van wat er op pin 1 van een bobine zoal gebeurt (alleen eerste grafiek doet er hier toe)
                              waveforms_lg.gif

                              dus, opvallend dat jouw relais wel met 12v op pin 1 wil werken, maar er wordt een hoop geknutseld en er zijn meerdere versies van het relais. het LE-jetronic relais van mijn ex- volvo 360 was echter ook op een dergelijke manier 'ongevoeliger' gemaakt dus ongewoon is het niet.
                              Last edited by powerflux; 06-05-14, 12:44.
                              Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
                              Volvo 340 DL 14.4E 86/340 GL LPG 84/360 GL LPG 86/360 GLT 2.0i 87 [verkocht]
                              Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
                              Volvo V90 3.0i 1997 Estate [585.585]

                              Comment

                              Working...
                              X