Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26
  1. #1
    Ingeschreven
    03/08/2009
    Berichten
    87

    924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    Hey iedereen,

    Ik heb nu een jaar zonder enige technische problemen kunnen rijden met mijn 924 tot groot genoegen. Heb pasgeleden de koppeling vervangen en het is weer genieten om de auto te pakken.

    Vandaag vertrok ik van een vriend zijn huis en startte mijn auto zonder problemen. Hij liep even op 3 poten en na wat gas bijgeven liep het allemaal als een zonnetje. Na het ritje van een kwartier besloot ik even voor mijn deur te parkeren om uit te laden en daarna de auto weg te zetten. De 924 besloot echter toch niet weg te willen van zijn plek. Op het moment dat ik de auto probeerde te starten om deze te verplaatsen hoorde ik wel het relais tikken om de startmotor aan te sturen maar bleef het verder ijzingwekkend stil.
    Ik heb het relais al omgewisseld met een identiek type om uit te sluiten dat er een rot contact in aanwezig is, dit heeft geen verschil gemaakt.
    Op het moment dat ik het contact op starten draai, is het enige wat er te horen valt de klik van het relais. Ik zie verder de lampjes op het dashboard niet dimmen door het stroomgebruik van de startmotor oid.

    De startmotor is nu ongeveer 4 jaar oud en heeft altijd goed gewerkt.

    Heeft iemand een idee wat er nog meer aan de hand kan zijn waarom de auto eerst als een zonnetje startte en dat na een rit van een kwartier er niets meer gebeurd? Ik heb geen brug om mijn auto op te zetten maar kan hem wel een stuk omhoog rijden (oprijsteunen).

    Mocht de startmotor inderdaad defect zijn, ik heb een vervangend exemplaar gevonden hier:
    Startmotor - Startmotor - Winparts.nl
    Is dit een fatsoenlijk bedrag voor een nieuwe startmotor of heeft er iemand nog een adresje in dit geval?

    Alvast bedankt voor het meedenken!


  2. #2
    Ingeschreven
    21/03/2011
    Berichten
    81

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    Als ik het goed heb dimmen de lampjes op het dashboard niet omdat de startmotor stroom gebruikt maar omdat de startmotor een signaal terug geeft als deze in werking is zodat al de overige electronica wordt uitgeschakeld om maximale startcapaciteit over te houden. In jouw geval zou dus kunnen betekenen dat de startmotor geen signaal krijgt. Wellicht eerst de bedrading controleren/doormeten?

    Als dat niet het probleem is (en je een nieuwe moet halen) vind ik je adres wel wat aan de prijs. Hier kon ik dezelfde bij inruil van oude motor voor ik meen 150 krijgen in de btw. MSD Startmotoren en Dynamo's

    Succes!
    Porsche 924 1985


  3. #3
    Ingeschreven
    03/08/2009
    Berichten
    87

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    Op het moment dat het contact op starten staat hoor ik wel de fan uitschakelen tot ik hem weer loslaat. Maar ik ga even de kabelboom doorspitten deze week


  4. #4
    Ingeschreven
    25/04/2012
    Locatie
    Schipluiden
    Berichten
    26

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Technokiddy Bekijk Berichten
    Op het moment dat het contact op starten staat hoor ik wel de fan uitschakelen tot ik hem weer loslaat. Maar ik ga even de kabelboom doorspitten deze week
    Hoi al de bekend tik met hamer oid tegen startmotor uitgeprobeerd ? misschien dat hij danweer eenmalig draait wel nieuwe startmotor halen dan. Succes


  5. #5
    Ingeschreven
    21/03/2011
    Berichten
    81

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    De bekende tik met de hamer heeft bij mij de vorige keer ook wonderen gedaan...


  6. #6
    Ingeschreven
    03/08/2009
    Berichten
    87

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    Heb vandaag de vreemde constatering kunnen doen dat na het omdraaien van het contact de startmotor weer als een tierelier draait en alles weer normaal lijkt te werken, ook heb ik geen kabelbreuk kunnen constateren wat het probleem zou kunnen hebben veroorzaakt.
    Het probleem heeft zich voorgedaan bij warm weer (23+ graden buiten en rond de 38 graden in de auto). Ik heb mijn auto daarom eens goed warm laten lopen om te zien of het probleem zich herhaalt. Dit is echter niet het geval.

    Zit er toevallig ergens een thermoswitch in de wagen die de startmotor kan onderbreken? Of heeft iemand nog een suggestie in welke richting ik het beste kan zoeken?

    De tik met de hamer is dus uiteindelijk niet nodig


  7. #7
    Ingeschreven
    21/03/2011
    Berichten
    81

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    Dan lijkt het toch op een (onzichtbaar) slecht contact, corosie oid. Het is natuurlijk elektronica die al meer dan 25 jaar gemonteerd zit. Wellicht een storing in het contactslot of bij de aansluiting van een relais. Heeft de massakabel altijd goed bevestigd gezeten aan de accupool? Zolang het probleem niet terugkomt zou ik me er niet teveel zorgen over maken.


  8. #8
    Ingeschreven
    03/08/2009
    Berichten
    87

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    Startmotor is in 2007 gereviseerd en contactslot is in 2010 vervangen vanwege de diefstal van mijn auto toendertijd. Ik had toen een gat als contactslot bij terugvondst. Massakabel zit stevig vast aan de accupool en de relais tikken netjes. contactslot op contact = 1 tik. verder doordraaien naar starten is 2de tik. He het relais ook al uit voorzorg verwisseld. Dit maakte geen verschil.
    Wat ik wel overweeg is om de gevlochten massaband tussen chassis en motor te vervangen. Deze is een weerstand gaan opbouwen (als ik een startkabel parallel eroverheen zet kan ik het zien vonken van de stroom die door de extra kabel gaat.
    Dus ga binnenkort even een nieuwe massabandkabel halen denk ik


  9. #9
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    de kontaktvlakken van de massakabel van motor naar de koets schoonmaken.
    Dit moet voldoende zijn om dit te verhelpen .
    Of die kabel moet helemaal gaar zijn.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  10. #10
    Ingeschreven
    03/08/2009
    Berichten
    87

    Re: 924 1985 | Startmotor doet niets meer.

    Tot op heden werkt de startmotor nog steeds naar behoren. Echter heb ik zonet op de snelweg een ander moment meegemaakt, ik reed rond de 120km/u en opeens verlies ik snelheid. Ik trap mijn gaspedaal omlaag en er gebeurd helemaal niets. Op dat moment viel mij op dat mijn toerenteller op 0 stond en de motor was dus afgeslagen. Ik heb hem op de vluchtstrook gezet en hier gepoogd hem te starten. Startmotor ging als een tierelier maar de motor gaf geen kick. Na met de kap open de motor enkele minuten te hebben laten afkoelen en ik weer een poging waagde terwijl ik wachtte op een sleepje, sloeg de motor ineens weer aan en liep direct perfect.
    Ik ben naar huis gereden en heb hem op de hoek staan nu. Echter vraag ik mij af waar ik dit probleem moet zoeken en of dit toevallig iets te maken kan hebben met het feit dat mijn startmotor eerst ook niets meer deed en opeens weer besloot te werken.
    Alle verlichting etc bleef verder gewoon aan en de radio speelde ook gewoon verder.

    Ik heb overmorgen tijd om de kap te openen en verder te controleren. Ik kijk dan ook gelijk even het oliepeil na.
    Is er toevallig nog een relais wat verantwoordelijk is voor de ontsteking van prik te voorzien?

    Hopelijk hebben jullie nog enige richtingen waarin ik kan zoeken hiermee .

    @ M.B.H.
    Ik zal de massakabel even loshalen en opschuren, daarna erop plaatsen en weer invetten, bedankt voor de tip!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •