Pagina 39 van de 49 EersteEerste ... 29353637383940414243 ... LaatsteLaatste
Resultaten 381 tot 390 van de 484

Onderwerp: 933 project

  1. #381
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: 933 project

    Wacht eens even jongens, even mijn cijfers herzien.

    Ik zei 145pk aan de krukas, gebaseerd op een gemeten 92kW aan de achterwielen. Ik rekende met 15% verlies (zat in mijn hoofd, gelezen op Internet). Dan moet ik niet met 1.15 vermenigvuldigen, maar met 1/0.85=1.176. Verder is het verlies waarschijnlijk groter, gezien de layout met het diff aan de achterkant, en het feit dat die 15% uberhaupt aan de lage kant van het spectrum zit. De tuner rekende namelijk al met 20% (zag ik later in een grafiekje), maar hij houdt geen rekening met het diff aan de achterkant, dus laten we eens uitgaan van 25%. (Een vriend wees me hierop, dank u zeer)

    Van 92kW aan de achterwielen omrekenen naar de krukas wordt dan 92 / (1-0.25) = 92 * 1.33 = 122.7kW en dat komt overeen met bijna 167pk krukas.

    En in dat geval:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LWB
    kijk das een goed begin.
    Inderdaad. Sorry Laurens, voor mijn chagrijnige antwoord eerder...

    Ik moet in de statistiek gaan, ik kan alles goedpraten met getalletjes.


  2. #382
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    3.388

    Re: 933 project

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hammer_rites

    Van 92kW aan de achterwielen omrekenen naar de krukas wordt dan 92 / (1-0.25) = 92 * 1.33 = 122.7kW en dat komt overeen met bijna 167pk krukas.

    En in dat geval:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LWB
    kijk das een goed begin.
    Inderdaad. Sorry Laurens, voor mijn chagrijnige antwoord eerder...

    Ik moet in de statistiek gaan, ik kan alles goedpraten met getalletjes.
    zo gerekend ziet het er zekers beter uit :-D

    ik zat eerst zo te rekenen,ga van die meeting van 145pk uit t.o.v. een standaard blok waar na al die jaren zoals we hier alemaal rond rijden laten we zeggen 110pk van over is geeft al een gemeten voordeel van 35pk wat 1/3 van die 110pk inhoud en dat bij een motor die nog niet de juiste afstelling heeft.... Maar goed 167pk met het verlies van 25% is helemaal top!

    En ik kan je eerste antwoord wel begrijpen hoor :wink:


  3. #383

    Re: 933 project

    Dat is nog meer dan ik had gegokt
    Porsche 924, 1983 Ik help je er weer bovenop , kosten wat kost!
    Porsche 924S, 1989.


  4. #384
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: 933 project

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan
    heb je al koudere bougies geprobeerd?
    Er zitten 1 slag koudere bougies in.


  5. #385
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361

    Re: 933 project

    Een vriend van me heeft een nieuw blok in zijn Urquattro gelepeld, naar later bleek met een te hoge compressie. Gevolg: detonatie bij alles boven stationair.
    Zijn -voorlopige- oplossing: bijmengen met 114 octaan racebrandstof. Beetje duur, dat wel... maar het ding gaat als een raket, als je bij 100 km/u het gas vol intrapt trap je door de -verse- koppeling heen. :shock:


  6. #386

    Re: 933 project

    hahahaha boudewijn wat kan je toch af en toe heerlijk pessimistisch zijn..

    wel een verschil in rekenen trwns zo.. 167pk op de krukas, terwijl de motor nog niet optimaal loopt (pingelen).. he wat rot.. ik zou m gelijk door de shredder gooien als ik jouw was!

    nee echt super man, goed eerste resultaat!
    Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!


  7. #387
    Ingeschreven
    24/03/2008
    Berichten
    74

    Re: 933 project

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tom80
    Een vriend van me heeft een nieuw blok in zijn Urquattro gelepeld, naar later bleek met een te hoge compressie. Gevolg: detonatie bij alles boven stationair.
    Zijn -voorlopige- oplossing: bijmengen met 114 octaan racebrandstof. Beetje duur, dat wel... maar het ding gaat als een raket, als je bij 100 km/u het gas vol intrapt trap je door de -verse- koppeling heen. :shock:
    ja je octaan verhogen werkt altijd bij pingelen maar dat is imho niet de goede oplossing... auto moet wel rijdbaar zijn op de openbare weg, en dus op normale brandstof lopen.
    Ik vind het al erg zat dat ik niet bij elk tankstation kan tanken omdat ze niet overal 98 hebben

    met een dikkere pakking wordt je squish ook weer groter he boudewijn... ik heb niet veel verstand van squish, begrijp ook niet waarom je de squish mss kleiner had gewild.

    Mij lijkt de beste optie om wat van de zuigers af te halen, jij had toch flattops en een dikkere pakking maakt de afsluiting zwakker (lees: dikkere pakking klapt er sneller uit omdat je meer drukoppervlak hebt met het zelfde weerstandsoppervlak op het pasvlak...maar wel meer materiaal daarentegen).

    Is wel weer kut dat dan je zuigers eruitmoeten :evil:
    maar een 'echte' 933 liep ook op 11:1 toch? wat is dan het verschil tussen jouw blok en het originele 933 blok? andere zuigers? kan me niet voorstellen dat ze de 933 kop aangepast hadden dus lijkt het me dat zuigers de enige optie zijn... misschien is het mogelijk er een kom in te frezen, dat je dished pistons hebt net als bij de NA zuigers en de turbozuigers, hoewel dat voor zover ik weet alleen boeiend is voor geblazen motoren.
    Het zou echter zomaar eens kunnen zijn dat je door de kom in de zuigers en de kom in de kop een hele mooie (vrijwel bol) verbrandingsoppervlak krijgt en je compressie gaat in ieder geval een tikkie omlaag....maar hij zou toch gewoon 11:1 moeten kunnen draaien... dus vraag ik me nu echt af wat het verschil is met jouw interne motorstructuur en die van een ori 933
    mowaaaaaaapp...


  8. #388
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: 933 project

    Ik heb nu even de tijd gehad om wat dingen op een rijtje te zetten.
    Ten eerste: Ik heb geen pingelprobleem op het moment. Ok, de ontsteking staat laat, maar hij pingelt niet.
    Ten tweede: Na wat zoeken op 924board kwam ik een topic tegen met iemand die ongeveer hetzelfde heeft gedaan als ik. Een 931 kop met originele inlaatspruitstuk en EFI. Alleen hij haalde 2mm van het blok om de compressie op te krikken, en ik heb voor custom zuigers gekozen. Hij haalde 120 whp, ik zit daar 5pk boven (die misschien helemaal te wijten zijn aan de temperatuur/luchtdruk of de dyno zelf natuurlijk...)
    Ten derde: Het is onzin om te proberen van whp naar krukas hp om te rekenen. Er zijn veel te veel factoren die daar een rol spelen. Neem alleen al bandenspanning bijvoorbeeld... Ik kijk vanaf nu dus ook alleen naar gemeten waarden. Het zou wel leuk zijn als er andere 924/944's dynografiekjes opduiken als vergelijk.

    Hier is mijn grafiek trouwens:


    Op zich niet extreem peaky/race-achtig lijkt mij. Misschien als je met de nokkenas timing gaat spelen (wat verlaten) je piekvermogen een stuk toeneemt. Maar da's voor (veel) later. Eerst maandag maar eens naar de apk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn
    met een dikkere pakking wordt je squish ook weer groter he boudewijn... ik heb niet veel verstand van squish, begrijp ook niet waarom je de squish mss kleiner had gewild.
    Die squish zou voor een betere menging moeten zorgen omdat de lucht die er tussenuit wordt geperst ervoor zorgt dat het mengsel homogener is. Als dat niet goed gebeurt, bijvoorbeeld door een te grote afstand tussen zuiger en kop, zou je gebiedjes kunnen hebben met een te arm mengsel, die dan lokaal voor hotspots kunnen zorgen. Maar deze materie gaat mijn pet te boven, dus neem bovenstaande niet klakkeloos aan...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn
    Mij lijkt de beste optie om wat van de zuigers af te halen, jij had toch flattops en een dikkere pakking maakt de afsluiting zwakker (lees: dikkere pakking klapt er sneller uit omdat je meer drukoppervlak hebt met het zelfde weerstandsoppervlak op het pasvlak...maar wel meer materiaal daarentegen).
    Nope, ik heb een dish: m'n zuiger

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn
    maar een 'echte' 933 liep ook op 11:1 toch? wat is dan het verschil tussen jouw blok en het originele 933 blok? andere zuigers? kan me niet voorstellen dat ze de 933 kop aangepast hadden dus lijkt het me dat zuigers de enige optie zijn... misschien is het mogelijk er een kom in te frezen, dat je dished pistons hebt net als bij de NA zuigers en de turbozuigers, hoewel dat voor zover ik weet alleen boeiend is voor geblazen motoren.
    Nou..ik heb eens vage foto's van die zuigers gezien, en het leek erop alsof ze een dome hadden, met cut-outs voor de kleppen. Maar die foto was behoorlijk waardeloos. Compressie van de 933 is 11.3:1, en de kop is wel degelijk bewerkt. Heeft ook een ander partnummer dan de 931. Maar ook hier heb ik geen duidelijke bewijzen, en blijft het allemaal vaag.


  9. #389
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    2.956

    Re: 933 project

    Nope, ik heb een dish: m'n zuiger
    ah, de ontbrekende turbo zuiger :grin:

    aantal pk's is boven mijn verwachting, ben erg benieuwd hoe hij rijdt !

    Volgende vrijrijden dag is 11 mei, dus dat moet haalbaar zijn :-D
    937 racer


  10. #390
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: 933 project

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 924turbo2
    ah, de ontbrekende turbo zuiger :grin:
    Hehe, dat zou zo maar eens kunnen...

    Maar ik lees dat jij alle hardware bij elkaar hebt om een CGT motor in elkaar te schroeven, dus ik voel me nu wat minder schuldig.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •