Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26
  1. #1
    Ingeschreven
    03/08/2009
    Berichten
    87

    Unhappy Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    Hoi iedereen,

    Mijn 924 uit '85 heeft al een tijdje last van schakelproblemen:

    Als ik de auto in zijn achteruit probeer te zetten lijkt het alsof je door een masieve muur moet breken voordat hij erin wil vallen, ik moet meestal de motor stopzetten om hem in zijn achteruit te plaatsen en dan krijg ik hem er zonder al te grote moeite in, Dit probleem wordt erger naarmate de auto warmer loopt.

    Van zijn 1 naar de 2 schakelen wil niet altijd lukken, de pook blijft dan voor het gevoel ergens achterhaken, ik moet dan meestal 2-3x opnieuw koppelen om hem erin te krijgen, ik houd altijd hogere toeren aan om over te schakelen naar verschillende versnellingen omdat het dan meestal makkelijker gaat of zelfs zonder problemen.

    Mijn koppelingspedaal zelf gaat al sinds ik de auto 3 jaar geleden heb overgekocht heel zwaar. Ik heb daar vandaag eens naar gekeken en ik zag van binnenuit mijn auto, achter het koppelingspedaal een stuk van het (hitteschild?) loszit, een hele flap hangt naar voren, voor de duidelijkheid gelijk even een foto geschoten:


    Nu had ik op het forum vernomen dat het een bekend probleem is dat de koppelingskabel bij het caroseriedoorgang, het gat kan doorscheuren, en dit het probleem zou kunnen verklaren.

    Is dit ook het probleem volgens jullie hier of zou het ergens anders op wijzen? Op de foto zie ik een rond gat wat aan de bovenkant is lossgescheurd en de isolatie voelt ook erg stevig aan, alsof er binnenin een metalen kern oid zit?

    Nog even een foto vanuit de andere hoek:


    Ik zal proberen nog een foto te maken van het gedeelte achter de losgescheurde isolatie, want de fotos die ik maakte lukte niet goed omdat mijn flist niet in die hoek kon komen, zal dus met een lampje proberen bij te lichten.

    Is deze reparatie goed zelf uit te voeren en kan ik hier beter bij vanaf de motorblok zijde?

    Alvast bedankt voor jullie input!


  2. #2
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    Wat zie je aan de andere zijde?
    Op de koppelingskabel zit een soort rubber schijf, lijkt op een hockeypuck, die drukt op de firewall/brandschot.
    Aan de andere kant zit de buitenkabel op een steun vast. De kabel loshalen kost ongeveer 5 minuten. Dan kun je hem inspecteren.
    Als je bij stilstaande motor je pedaal intrapt hoor je dan de kabel 'knarsen'?

    Naar mate de koppelingplaat afslijt gaat de koppelingbediening steeds zwaarder. Dat komt doordat de 'hefboomwerking' in de drukplaat steeds minder gunstig meewerkt.
    Heb je de koppelingsplaat wel eens gemeten?

    Moeilijk schakelen kan liggen aan een slecht werkende koppeling of een kapot lagertje in de krukas (de pilot bearing) waarin de propshaft ( de as van de koppeling naar de transaxle) draait. In beide gevallen blijft de propshaft draaien en kun je niet goed schakelen.


  3. #3
    Ingeschreven
    03/08/2009
    Berichten
    87

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan Bekijk Berichten
    Wat zie je aan de andere zijde?
    Op de koppelingskabel zit een soort rubber schijf, lijkt op een hockeypuck, die drukt op de firewall/brandschot.
    Aan de andere kant zit de buitenkabel op een steun vast. De kabel loshalen kost ongeveer 5 minuten. Dan kun je hem inspecteren.
    Als je bij stilstaande motor je pedaal intrapt hoor je dan de kabel 'knarsen'?

    Naar mate de koppelingplaat afslijt gaat de koppelingbediening steeds zwaarder. Dat komt doordat de 'hefboomwerking' in de drukplaat steeds minder gunstig meewerkt.
    Heb je de koppelingsplaat wel eens gemeten?

    Moeilijk schakelen kan liggen aan een slecht werkende koppeling of een kapot lagertje in de krukas (de pilot bearing) waarin de propshaft ( de as van de koppeling naar de transaxle) draait. In beide gevallen blijft de propshaft draaien en kun je niet goed schakelen.
    Van koppelingsplaat ben ik op de hoogte dat die waarschijnlijk al erg dun is, ben ook bang dat de drukgroep is versleten dat zou volgens mijn garage een dure gein worden wat in de 1000-1500€ kan lopen op zijn minst, daarom dus nu eerst zelf maar eens aan het onderzoeken. Ik zal morgen even kijken naar die rubberen "hockeypuck". Is de buitenkabel van boven of onderaf het beste te bereiken?
    Ik heb trouwens met de koppeling wel een moment gehad dat toen ik hem naar beneden trapte, de koppling onwijs leek te schuren, het pedaal zelf bedoel ik hierbij. Het gevoel alsof je het langs schuurpapier omlaag trekt. Dit heb ik denk ik in totaal 2x gehad en daarna niet meer. Zou dit een gevolg kunnen zijn van het door de firewall scheuren van de kabel?


  4. #4
    Ingeschreven
    22/02/2009
    Locatie
    Born, in het hart van het mooie Limburg!!
    Berichten
    3.309

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    trek eens aan de hockeypuck en pleur er een halve spuitbus WD40 (van de kleinste maat natuurlijk ...) in en als dat niet helpt zoek verder...... :whistle:
    924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!


  5. #5
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    Ik kan je foto niet goed interpreteren. Zit er echt een scheur in je firewall?
    Je kunt de kabel van de koppeling losmaken als volgt (onder de motorkap):
    Je draait de twee moeren los bij de steun van de koppelingskabel dan komt de kabel los en kun je hem van de koppelingshevel afhaken en vervolgens van het pedaal.

    Als je hier mee door blijft rijden is dat niet goed voor je versnellingsbak....

    Ik heb bij vd Gugten ongeveer 900 euro betaald voor vervangen van de koppeling.
    1000-1500 lijkt me rijkelijk veel.
    Als je de koppeling (drukplaat, druklager, koppelingsplaat) laat vervangen is er een aantal (relatief goedkope) onderdelen die je uit voorzorg meteen kunt/moet vervangen:
    1) die pilot bearing (lagertje in de krukas)
    2) geleide bus van het druklager

    Bij mij zijn ook vervangen:
    3) achterste keerring van de krukas
    4) vliegwiel is gevlakt.


  6. #6
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frenske Bekijk Berichten
    trek eens aan de hockeypuck en pleur er een halve spuitbus WD40 (van de kleinste maat natuurlijk ...) in en als dat niet helpt zoek verder...... :whistle:
    De kabel is met plastic bekleed, volgens mij moet je dan een ander smeermiddel gebruiken.


  7. #7
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    Waar woon je trouwens ongeveer?


  8. #8
    Ingeschreven
    03/08/2009
    Berichten
    87

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan Bekijk Berichten
    Waar woon je trouwens ongeveer?
    Ik woon in Oegstgeest, ligt tegen Leiden(Zuid-Holland) aan. Heb zelf een goed technisch inzicht alleen ben met motoren niet veel meer bekend dan van het sleutelen aan mijn oude puch maxi uit '78, Ik leer snel alleen aan sommige motorische problemen waag ik me liever niet alleen .


  9. #9
    Ingeschreven
    01/08/2008
    Berichten
    2.365

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    ikzelf heb bij het vervangen van de koppelingskabel de kabel met olie doorgegoten voordat ik deze monteerde , deze tip kreeg ik van een VW monteur ( dit was niet bij een P overgens)
    When Chuck Norris falls in water, Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.


  10. #10
    Ingeschreven
    27/10/2008
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.367

    Re: Koppeling 924, gaat zwaar en wil niet goed in versnelling.

    als je de motorkap open hebt en dan beetje dat zwarte weg doet bij je koppeling kan je het wel aardig zien.

    dit trof ik aan en dan kan je ook beetje zien waar het kan zitten:

    geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •