Resultaten 1 tot 6 van de 6
    Ingeschreven
    30/08/2009

924 1982 | 924 ombouwen met ecu van golf gti 8v?

hallo mede 924 eigenaren.

ik ben op een ander 924 forum gestuit op een ombouw van de motor.

http://www.924board.org/viewtopic.ph...r=asc&start=30

het blijkt mogelijk te zijn om de elektrisch geregelde inspuiting van een golf 2 GTI 1.8 8v zonder veel aanpassingen over te zetten op een 924 blok.

het ziet er allemaal niet al te moeilijk uit en veel geld kost het ook niet in principe.

nu is mijn vraag wat jullie hiervan vinden want zelf heb ik er wel interesse in aangezien hij dan zuiniger zou moeten en beter zou moeten kunnen lopen.

ik hoor het graag

- - - Updated - - -

I took the time to convert the word document over into a post so everybody can see what has been done. I for one think this is an awesome idea and effort. How about we as a community stop criticizing and try to offer suggestions. Maybe we have finally found a cheap way to upgrade our cars into the computer era. Thank You Ksis.

This is a brief over view of what I did. I will rip the system out, take pics and do a new install. That is how easy this was…

Let me begin by having you click this link

http://en.wikipedia.org/wiki/Digifant to get an understanding of how the Digi system works.

The below pic shows what sensor input is required to make the Digi system work.

-The distributor will be the unit from your donor car. The only modification you will need to make is to swap out the gear.

- The mass air sensor will come from you donor car. The only modification will be to purchase an adaptor from your local FAP to mount a conical air filter. Remember to include the plastic pipe from the donor car.

-The throttle body will be from the donor car. This is nice because it is a direct bolt on and the only modification is swapping out the cable linkage.

- The knock sensor will be from the donor car. The verdict is still out on the mounting location. I have not seen any difference in performance. I believe this is due to the low compression of the 2.0.

-The O2 is from your donor car and a direct bolt in. If you do not have a sensor, as I didn’t, a bung will need to be welded into the exhaust. I have not done this as of yet.

-The coolant sensor will again come from the donor vehicle. There are two options for the placement. I chose the latter, as I wanted to retain all of my original CIS components if I ever chose to sell the vehicle or replace it. The first option is to replace the sensor with that from a Subaru, any year or make as they are the same. They operate in the same range and will thread right into the location of the thermotime switch. The second option is to disconnect the bypass hose and insert the sensor directly in the hose and clamp. The only modification is to grind a small channel in the rim of the hose to accept the wires. I would say this is an unorthodox move, but if you think of a universal temp gauge, this is what they do.

-Idle air control valve. This will come from you donor car and will slip right into place with the use of 3/8 hose and a small brass adaptor on the throttle body hose where you cold air vale was.

- Fuel injectors are from the donor car and will use the o-rings from your old injectors. You will retain the original plastic inserts that are threaded into the head. I am currently looking into changes to get the injector farther into the head but this seems to work just fine. The fuel rail is you choice. I commited sin and used copper fittings. I did cannibalize a 98 SAAB turbo rail for the injector cups. There were easy to remove, as the SAAB rail was made of “COPPER” and had “BRASS” fitting brazed on….

-Fuel relay. Any four prong relay will work. This will be hooked to the only three wires that you will route into the cockpit. I will list the color coding and mounting later.

You can see the red/white, red and black/yellow wires from the harness.

-Hall control unit is from the donor car and will mount with the ECU on the driver’s side of the engine compartment by the windshield wiper motor.

Complete install. O

Ingeschreven
    23/02/2010

Re: 924 1982 | 924 ombouwen met ecu van golf gti 8v?

Als je het zo ziet zou het inderdaad redelijk eenvoudig moeten zijn. Ze hebben daar alleen geen meetwaarden om het verhaal te ondersteunen. "Hij lijkt meer vermogen te hebben" is natuurlijk niet echt een garantie. Aangezien je de injectie met dat systeem verder niet kan afstellen zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat het altijd beter werkt dan een goed afgestelde K-Jet, de afstelling is namelijk voor een Golf 1.8 blok en niet voor een 924 2.0 blok.

Ook moet je er even opletten dat onze 924's geen O2 sensor hebben, en daar ook geen bevestigingspunt voor. Je moet dan dus een gat boren in je uitlaatspruitstuk en een moer oid oplassen.

Maar het lijkt me wel interessant om te zien of het inderdaad zo makkelijk gaat en naar je ervaringen als het gelukt is. Als je er mee door gaat zal ik het project in ieder geval volgen!

Ingeschreven
    17/08/2008

Moet goed te doen zijn. Het voornaamste probleem is dat je amper afstelmogelijkheid hebt. Je kunt met de brandstofdruk wat klooien om het mengsel wat meer in de goeie richting te krijgen maar brandstof en ontstekingstabellen aanpassen is niet zomaar te doen. Dat is ook niet absoluut noodzakenlijk want er zit een closed loop lambda regeling op (alleen voor 1:14.7 overigens !) Of de ecu netjes 1:13 gaat geven in WOT open loop vraag ik me af, maarja, dat doet CIS ook niet echt netjes.

Ik denk dat je het best redelijk werkend kunt krijgen. Al heb ik mijn twijfels of je er significant zuiniger mee kunt rijden, je hebt inmiddels niet de juiste brandstoftabel. Zelfs met een volledig programmeerbare Megasquirt standalone EFI ecu heb ik moeite om het brandstofverbruik van de CIS te evenaren. (Al kan dat ook komen vanwege een zwaardere rechter voet & meer vermogen)

Al met al een leuk project en gezien de prijs erg interessant. Je bent niet meer gebonden aan hoge prijzen voor CIS onderdelen en de warme-start kwaal van CIS ben je ook mooi vanaf.
    Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

Ingeschreven
    30/08/2009

ja eerlijk gezegd snap ik vrij weinig van deze ombouw maar zo te zien is het te doen voor mij, aangezien ik dit samen met een vriend van mij die ook dezelfde auto heeft wil gaan doen.

zijn vader heeft autotechniek gestudeerd dus ik hoop dat hij wel weet waar jullie over praten.

ik kan dus alle hulp gebruiken en heb het eerlijk gezegd graag in jip en jannike taal uitgelegd en wil graag wat bijleren. ik ben pas 21 en er gaan nog een hoop informatie in mijn hoofd opgeslagen worden den ik

Ingeschreven
    21/06/2011

Ben je nu nog steeds op zoek naar zuiniger rijden? Hoe is het met je andere 2 projectjes afgelopen (Waterstofinjectie en groeven). Ik ben benieuwd wanneer we een voltooid project zien.
    Porsche 924S 1986

Ingeschreven
    30/08/2009

ja we blijven zoeken eh en dit lijkt me wel te doen aangezien hij bij diegene ook werkt.

Forum Rechten