Pagina 1 van de 87 123451151 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 865
  1. #1
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361

    De Porsche 924 van Tom

    Er gebeurt niet zoveel op dit forum, maar dat ligt aan onszelf...

    Dus maar eens een topic als ongoing to do-lijst voor kleine klusjes aan mijn 924, wie weet heeft iemand er wat aan of zijn er dingen bij die anderen ook al hebben gedaan. Misschien een leuk idee, zo kunnen we elkaar helpen met de projecten. Commentaar welkom!

    De patiënt: 924 van 11-'80. Gekocht met 188.000 km in april 2007 voor niet veel geld. Pon-auto, vrij origineel en zo te zien technisch redelijk onderhouden. Er is natuurlijk in 27 jaar wel het een en ander aan geprutst.
    Mijn woon-werkauto, betrouwbaarheid is belangrijk. Een gokje, dus.

    Te doen:

    Exterieur: carrosserie strak maken, diverse beschadigingen, deuken en deukjes wegwerken. Ideaal zou zijn als ik een rechter voorscherm in Saturn (bruin) metallic kon vinden, daar moet namelijk het meeste aan gebeuren. Op de motorkap zitten drie plekken waar de lak vanaf was, die zijn voorlopig bijgewerkt. De voorbumper ziet er ook niet best uit, alsof een vorige eigenaar elke dag tegen hetzelfde paaltje parkeerde.
    Er zitten diepe krassen in de voorruit en linker zijruiten. Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, maar een nieuwe voorruit zou sowieso geen slecht idee zijn vanwege alle krassen, pitten en steenslag. Een auto van 27 jaar oud mag er best een beetje gebruikt uitzien, maar ik zou 'm graag op meetings willen neerzetten zonder me te schamen. Da's lange termijnwerk.

    Verder: lekkage in de kofferbak. De ruimte achter het linker achterwiel (en in mindere mate rechts) loopt vol met water in de regen. Kofferbakrubber is vervangen, slotpinnen van de achterklep ook (klep sloot niet goed meer met het nieuwe rubber, pinnen waren versleten en vastgeroest). Laatste verdachte: kit rond de achterlichten, die moet nog vervangen worden. Ik heb in ieder geval een afwatergaatje geboord op het laagste punt.

    Interieur: de bekleding was vrij af, de krijtstreepstof hing er in lappen bij en het kunstleer was gescheurd. Ik heb een vrij nette gebruikte bestuurdersstoel gescoord waardoor het er stukken beter uitziet, maar in de bijrijdersstoel zitten ook scheuren. Ik zou eigenlijk graag het hele interieur vervangen door een zogenaamd 'pasha'-interieur, met die Escher-achtige blokjes. Da's supercool en past geweldig bij deze auto. Er zaten overigens stoelverhogers in de auto, die zijn stukken minder nodig met de 'nieuwe' stoel omdat die minder doorgezakt is. Als ik mijn linker deur dichtdoe gaat mijn raam automatisch open. Het mechanisme is na bijna 27 jaar wat op. Ik moet dus op zoek naar een handbediend linker raammechanisme, als de deur open is kan ik meteen de Armor Door Plates monteren die klaarliggen. Oh, een extra blindplaatje voor een van de schakelaargaten in de middenconsole lijkt me ook wel netjes.

    Elektrisch: er zat een alarm ingebouwd op de meest amateuristische manier die ik ooit gezien heb. In elkaar gedraaide draden, blankliggende draden, stukjes tape... op de eerste dag dat ik de auto had wilde-ie meteen niet starten tot het alarm er tussenuit ging en de boel weer werd doorverbonden. Alarm ritueel verbrand en sindsdien is het min of meer starten en lopen. Diezelfde dag ook een nieuwe, zwaardere accu gemonteerd. Helaas is het remdrukcontrolelampje wat aangaat als je het contact aanzet sindsdien dood. Dat moet nog uitgezocht worden. Ik vrees het moment dat de middenconsole losgaat, daar zal wel wat ellende achter zitten.
    Er liep een witte draad door de motorruimte tussen de zekeringkast en de claxon. Vermoedelijk een massaprobleem in de zekeringkast, dat moet ik nog eens oplossen. Een zwijgende claxon is laatst gerepareerd door een nieuw relais te plaatsen. Helaas doet maar één van de hoorns het, dat moet ik ook nog eens fixen.
    Verder doet de intervalstand van de wissers het niet en de wissers hebben twee standen: traag en extreem traag. Het relais is hier niet de boosdoener, ik vermoed dat de schakelaar de schuldige is. Daar moet ik dus naar op zoek. Wat die trage wissers betreft, de snelheid is misschien te verbeteren met een ander mechanisme of andere motor. Het lijkt me dat de latere 944s en de 968 betere wissers hadden, geen idee of dat past.
    Verder wil de auto nog wel eens niet starten na een paar dagen stilstaan. Meestal te verhelpen door de sleutel een tijdlang tegen de aanslag aan te houden, dan komt de startmotor vanzelf tot leven. Ik dacht in eerste instantie dat het elektrische gedeelte van het contactslot op was, maar vandaag wilde de auto totaal niet starten na vier dagen stilstaan- ook niet na vijf minuten met de contactsleutel in het slot poeren. Even in de versnelling zetten en de auto heen en weer bewegen, hoppa! Starten als een achterlijke... dus de startmotor die vastzat?

    Ik heb ook wat laadproblemen gehad. De v-snaar slipte als een achterlijke toen ik de auto kocht. Snaar (verglaasd) vervangen, toen bleek de dynamo scheef te hangen doordat de achterste rubber bus ontbrak. Vervangen, toen wilde de auto nog steeds niet laden. De massakabel van de dynamo was de schuldige: een extra massa vanaf een van de boutjes van de koelkap getrokken, laden als nieuw. Even later: weer slippende v-snaar, die op een moment zelfs brak. :-?
    Nieuwe snaar, dynamo zorgvuldiger gesteld en hij laadde weer bij. Dat ging een paar weken goed, toen allerlei rare verschijnselen: oliedruklampje en remdrukcontrolelampje gingen samen branden (hee, die laatste deed het al vier maanden niet!) en de laadstroommeter stond permanent tegen het rood aan. Omder de auto gekeken, niets te zien... en toen ik de volgende keer startte, laadde-ie netjes ergens tussen de 13 en 14 V. We zullen het maar gooien op elektrische duiveltjes.
    Het oliedruklampje gaat me iets te vaak aan de laatste tijd. Soms geeft de oliedrukmeter dan ook niet zoveel aan, soms wel. Dit kan een slecht contact of een massaprobleem zijn, moet nog uitgezocht worden.

    Upgrades: het zou erg leuk zijn als mijn auto een rechter buitenspiegel had. Die moet ik dus ergens opzoeken, een zwarte met handbediening. Verder ben ik niet waanzinnig te spreken over de verlichting. Eerste poging is een setje Philips Nightguide-lampen, maar mijn ervaring met oude VAG-auto's heeft me geleerd dat een upgrade met betere bedrading en relais zorgt voor een dramatische verbetering.
    Ik wil tenslotte een overbruggingsschakelaar voor de koelvin maken. De naloop werkt perfect maar in de file wordt de auto erg warm, ik heb het gevoel dat de vin niet loopt tijdens het rijden.


  2. #2
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999
    Alleen al door de lengte van je verhaal verdien je een reply ;-)

    Wat betreft wissers: Ik zou die schakel-unit even van je stuurkolom afhalen en schoonmaken. Bij het terugzetten: let erop dat die 3 schroefjes er netjes uitzien, en goed galvanisch contact maken. Misschien ook het aardpunt linksachter het dashbord inspecteren? (Ik neem aan dat dat ook het aardpunt is voor de schakelaar, maar zeker weten doe ik dat niet) Is misschien ook goed voor je oliedruk sensor...

    Startmotorprobleem is interessant. Ik begrijp niet hoe je auto heen-en-weer rollen in de versnelling van invloed kan zijn. Tenzij je startmotor op zich wel werkt maar de tanden net niet in de krans op het vliegwiel willen vallen. Maar dan zou je tenminste moeten horen dat het wieltje van de startmotor tegen het vliegwiel knalt...

    koelfan (dat is wat je met vin bedoelt neem ik aan): Als-ie met motor uit wil aanslaan, zie ik niet in waarom-ie dat niet met draaiende motor wil doen. Misschien dat je thermostaat niet helemaal meer opent?

    Duim omhoog voor het gebruik van een 924 als woon-werk auto.


  3. #3
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361
    Bedankt voor je antwoord.

    Dat schoonmaken van de schakelaar was ik al van plan, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de zin hiervan. Is wel goedkoper dan een andere regelen, dus ik zal het zeker proberen. Alle andere standen werken wel, het is puur de interval (relais is al vervangen door een 'known good' exemplaar). Dat aardpunt zal ik zeker meenemen, de idioot die het extra draadje voor de claxon trok heeft in zijn 'wijsheid' namelijk een gat in de watervangbak geboord om de draad door te voeren. En dat heeft-ie op het laagste punt gedaan, waardoor ik bij de eerste flinke bui natte voeten had. Dat gat is inmiddels dichtgekit maar het lijkt me niet vergezocht dat er iets is gaan oxideren.

    Ik had zelf de theorie dat de bendix van de startmotor niet lekker loskomt waardoor-ie blijft hangen. Meestal gaat dat gepaard met wat extra herrie inderdaad en deze is volkomen stil. Het idee van de auto heen en weer bewegen met de bak in I kreeg ik van een andere auto van me, waarbij dat ook altijd prima werkte. Helaas kun je niet best bij de startmotor van de 924, en ik zit op dit moment met verrekte enkelbanden waardoor opkrik- en kruippartijen even uit den boze zijn.

    De thermostaat opent prima voor zover ik kan zien (radiateur wordt loeiheet), ik heb een idee dat dit ook een elektrisch probleem is waardoor de vin niet wil draaien tijdens het rijden. Ik vind een handbediende koelvin in ieder geval een prettig idee, heb ik bij een aantal andere auto's ook gemaakt.


  4. #4
    Ingeschreven
    17/09/2007
    Berichten
    1.129
    Tom, ziet er goed uit kerel! Ga zo door Weer een goede 924 rijder.

    Wat betreft de startmotor. Laat dat ding eens reviseren. Ik heb die van mij ook moeten reviseren (ivm tijdgebrek laten doen), kosten 130 euro voor een volledige revisie incl spuiten van de behuizing. Bij mij was die helemaal verroest van binnen (hoe het komt geen id) maar ding leefde niet meer.

    Ook vanwege de ongelukkige plek krijgt de startmotor aardig op z`n flikker door de temperatuur. Zeker als je ff tankt na een aantal uur rijden of stevig door rijden.

    Het uitbouwen kost wel wat moeite, zo moet je de voorste uitlaat deel eraf halen (van het uitlaat naar de 1e demper toe). En 2 hitteschildjes. Dan kun je de startmotor uitbouwen. Kost ongeveer 30 minuten incl het omhoog krikken van de auto.

    De koelfan is zeker noodzakelijk bij de 924..anders is het kaasje met je koppakking. Bij mij sloeg ie totaal niet aan, na alles uitgebouwd + vervangen te hebben (fan schoongemaakt etc) en de thermoswitch vervangen te hebben slaat deze keurig netjes aan. Bij mij slaat ie aan tussen de 2 streepjes ongeveer (bij warm weer is dat op het 2e streepje).

    Je kan eens kijken door de motor stationair te laten draaien op de oprit en kijken of ie netjes aanspringt. Als dat allemaal goed werkt zou je het koelsysteem eens kunnen flushen en voorzien van nieuwe koelvloeistof. Dit werkt ook zeker! Bij mij was de radiator gaan lekke, andere gehaalt compleet schoon gemaakt en de temps waren stuk lager!.

    Succes ermee!


  5. #5
    Ingeschreven
    13/06/2007
    Berichten
    162
    hey,

    Leuk om je stuk tekst te lezen over de conditie van je auto. Ik zal over mijn 924 binnenkort ook wat schrijven en wat foto's plaatsen.

    Ik ben nog niet een heel gedreven sleutelaar met auto's maar probeer overal wat nuttige informatie op te pikken en daar mijn voordeel mee te doen.

    Er zijn wel enkele overeenkostige problemen namelijk, de interval functie werkt bij mij ook niet, mijn (waarschijnlijk) koelfan weigert dienst, de bekende interieur mankementen en een carrosserie van 26 jaar oud.

    Gegroet
    Ron
    924, 1984


  6. #6
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999
    Ik heb nog een gereviseerde startmotor liggen, als je geinteresseerd bent.

    De reden dat ik 'em niet meer wil, is dat er een lichter en kleiner alternatief is die ik er nu op heb zitten. Komt oorspronkelijk van een audi. Boschnummer heb ik uiteraard niet bij de hand... oll:

    Maar via een automaterialenzaak die weer een mannetje bij Bosch had zitten was die motor binnen een paar minuten opgespoord.


  7. #7
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361
    Ik heb gelukkig nog ladingen startmotors voor ouwe Audi's liggen, ik sloop wel eens een auto. Als dat ook past... Thanks for the offer, in ieder geval.

    Bedankt voor al jullie commentaren, het lijkt me leuk (en zinvol voor dit forum, dat kan wel een duwtje gebruiken) om jullie ervaringen met je eigen auto's te lezen. Op een moment zullen we allemaal dezelfde problemen tegenkomen, best handig als je ze al kent en misschien voor kunt zijn of in ieder geval oplossen.

    Ik heb weliswaar niet veel ervaring met Porsches maar heb zoveel gesleuteld aan VWs en Audi's uit de jaren '70, '80 en '90 dat ik wel veel bekende dingen tegenkom.


  8. #8
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tom80
    Ik heb weliswaar niet veel ervaring met Porsches maar heb zoveel gesleuteld aan VWs en Audi's uit de jaren '70, '80 en '90 dat ik wel veel bekende dingen tegenkom.
    Mmm... ik ben nu op zoek naar een andere (grotere) gasklep, het liefst met potmetertje. Volgens 924board zou die van een '91-'93 2.0 16v automaat Passat misschien wel eens kunnen gaan werken. Kan dat kloppen volgens jou?


  9. #9
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361
    Dat zou goed kunnen, de basismaten van veel van die dingen zijn gelijk maar ik moet de eerste Passat 16V automaat nog tegenkomen...


  10. #10
    heerlijk om wat echte activiteit te zien hier!

    leuk verhaal Tom! en veel 'kleine' dingetjes te doen als ik het zo lees!
    ben benieuwd hoe dat bij de andere 924's op de club is
    ik zelf heb er helaas nog steeds geen dus ik kan even niet meelullen maar alleen lezen

    overigens; bij de startmotor van de AX komt het vaak voor dat hij niet wil rondgaan, meestal zit de massa hiervan dan niet helemaal lekker waardoor hij dus niet rondgaat.. ook daar helpt het rammelen in zn 1, omdat het kabeltje dan net weer goed schiet en contact maakt..
    wellicht verstandig om even op te schuren, zeker omdat het pas na een paar dagen optreed, lijkt het me iets van een massa/vochtstoring
    Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •