Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23
  1. #1
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    Bij het demonteren van een 5-bak zit ik met de volgende vraag:

    De uitlaat is reeds gedemonteerd, verder heb ik:

    de bak van de transaxle (behuizing) losgemaakt (2x bout+moer onderaan, 2x bout bovenaan)
    de stekkertjes op de achteruitrij-schakelaar losgemaakt
    de schakelstang losgemaakt op de bak (zeskantboutje met veiligheidsdraad door de kop)
    de 2 cv joints/ cardanassen naar de wielen losgemaakt (6x 12-kant-torx langs elke kant)
    de inwendige verbinding tussen transaxle en bak losgemaakt (imbus op het koppelstukje volledig uitgedraaid)
    de versnellingsbaksteunen losgemaakt (1 bout langs elke kant)

    Nu ligt de versnellingsbak ondersteund op een transpalet met een oude band tussen, ongeveer 2 cm gezakt in vgl met de gemonteerde toestand.
    Ik begrijp dat ik de bak enkele cm's achteruit zou moeten kunnen schuiven, vooraleer hij eronderuit zou moeten kunnen vallen.
    Alleen krijg ik dit niet zover, het lijkt alsof er nog iets blijft hangen.

    Als er moet gezaagd worden in de bak van het reservewiel is dit op zich geen probleem, het gaat om een sloper.
    Maar misschien heeft iemand betere raad wat ik zou over het hoofd gezien hebben?


  2. #2
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    3.388

    Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    Heb je het verbindingsstuk transaxle ook op geschoven? Beide los maken en dan is het stuk over de as te verschuiven.


  3. #3
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    De bak was ondertussen terug gemonteerd (auto staat op betonblokken in een doorgang, en zou eind vandaag liefst weer wegmoeten...)
    Nu heb ik door het 'luikje' aan de zijkant, ook de 2e bout in dit verbindingsstuk losgemaakt.
    Ik dacht dat het voldoende was met deze aan 1 kant los te maken...

    Vervolgens:
    Moet ik dat stukje nu zien te verschuiven vóór ik de bak terug losmaak van zn steunen (zoja, opschuiven naar achteren (bak), of naar voor (transaxle) want het lijkt erop dat beide inkomende assen tot op het einde in dit koppelstukje zitten, en de groeven in de stukje niet doorlopen, dus als ik het stukje opschuif, moet 1 as meeschuiven...)?

    Of is het de bedoeling dat het uit zichzelf loslaat als ik de hele bak enkele cm's naar achteren kan trekken (zoals reeds geprobeerd met 1 bout van dit koppelstukje los, maar dat was dus niet voldoende...)
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 17/08/2013 om 17:44.


  4. #4
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    Er zit achter de as nog een brug als je die weghaald zakt de bak enz. Iets meer en ja als je dat stuk naar achter schuifd komt het geheel eerder van elkaar dan moet je de bak iets naar links trekken en naar achter schuiven en succes.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  5. #5
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    Beide bouten zijn dus uit het koppelstukje:
    In 'neutrale' stand zie ik langs beide kanten géén tandjes van beide assen,
    als ik met een staaf door het inspectieluik onderaan, tegen het koppelstuk duw (krijg er enkel beweging in naar achteren toe),
    dan schuift het ongeveer een centimeter naar achter, en krijg ik ongeveer een centimeter tandjes (op de as van de transaxle) te zien.
    Via het luikje onderaan kan ik niet echt in de goeie richting kracht uitoefenen, enkel schuin...

    Alles staat weer aan de kant, de geimproviseerde 'brug' heropbouwen met de betonblokken en balken is snel weer gebeurd, dus als ik er nu 'net niet' was,
    dan hoop ik tijdens een weekend binnen enkele weken opnieuw de poging te doen, en dan wel de bak los te krijgen, allemaal voorbereiding om de motor eruit te krijgen.
    (bouten zijn nu allemaal eens losgeweest, en weet nu hoe het moet/zou moeten)
    Mocht het koppelstuk nu de boosdoener geweest zijn, dan zal het de volgende keer met beide bouten eruit, hopelijk wél lossen.

    Bedankt voor de snelle reacties, en ik ben blij dat ik zonder al te veel ervaring, de 'speelruimte' heb op een sloper, een bak demonteren is toch net weer wat anders dan een klein onderhoudje, of een interieur demonteren.
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 17/08/2013 om 19:06.


  6. #6
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533
    Het koppelstuk moet idd geheel van een van de As af de bak gaat echt bijna loodrecht naar beneden met een lichte draai je hoeft echt niet in de body te zagen
    Succes


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  7. #7
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    De volgende poging is aangebroken met dit mooie weer, deze keer met uiteindelijk wél succes .
    Beide boutjes in het koppelstukje transaxle-gearbox waren eruit, terug alles losgemaakt, maar hetzelfde vastzitten als vorige keer vond plaats...
    Uiteindelijk is de bak eronderuit gekomen, door een platte beitel in het gleufje van het koppelstukje te kloppen, zodat dit wat openging.
    Het koppelstukje was dus de lastigaard, zelf mét beide boutjes eruit.

    Een foto van een 5bak heeft iedereen waarschijnlijk wel gezien, alleen maakt deze mij zeer blij momenteel.

    P1020545-800.jpg

    Hoe zit het met de verbinding transaxle-motor, ook met een koppelstukje?, of mits alles los te bouten, gewoon naar achteren uit te trekken?


  8. #8
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533
    Die zit direct in het blok
    Los bouten en er uit trekken
    Let op. Het blok valt dan wel naar voor
    Ik leg altijd een stukje houd op de crosmember
    En onder de carterpan


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  9. #9
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    Ik kijk zeker voor de ondersteuning; met de bak eronder uit, is het duidelijk dat de transaxle, die enkel nog aan het koppelingshuis vasthangt, zorgt voor tegengewicht, ik dacht eerst dat deze zelf nog opgehangen was onder de auto.
    Ik heb beschikking over een elektrische takel aan plafond, en had eigenlijk de motor 'aan de haak' willen hangen, dan de transaxle losmaken (waarvan ik de bouten nu al eens wil lossen nu ik onder de auto kan), en hoop dat zonder de transaxle, de motor dan wat in evenwicht zal hangen. Voor de zekerheid stop ik zoveel ik kan overal blokken tussen, better safe than sorry.
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 01/05/2014 om 15:26.


  10. #10
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924 1983 | Demonteren versnellingsbak

    Ondertussen heb ik de bouten van de motormounts losgekregen en weer vastgezet (nu ik onder de auto kan)

    Om de motor eruit te krijgen hangt (enkel?) de transaxle nog in de weg, deze zit met 4 bouten vast aan het koppelingshuis.
    De onderste 2 heb ik losgekregen, de bovenste 2 nog niet. Ik krijg er enkel de dopsleutel op, maar heb daarna geen ruimte meer om de arm van de sleutel te bewegen (links zit ik tegen de as zelf, rechts tegen de carosseriebodem). idem voor ratelsleutel, ringsleutel, steeksleutel, ...

    even een geleende foto:
    torquetube.jpg

    Iemand tips?
    Gat zagen in de bodem van de auto zodat ik via daar bijkan? (laatste redding?)
    Koppelingshuis losmaken van motor ipv as van koppelingshuis? (eveneens 'lastige' bouten bovenop?)
    De transaxle+motor naar beneden laten zakken, dan losmaken, vooraleer de motor weer langsboven uit te takelen? (dwarsbalk en stuurkolom moet eruit?)
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 03/05/2014 om 11:53.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •