Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 49
  1. #21
    Ingeschreven
    26/10/2009
    Berichten
    41

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Als de motor uitstaat dan ga je op de klemmen gewoon de batterijspanning meten,
    Als de motor draait met aangekoppelde klemmen, zou je de alternator spanning moeten meten (bij jou dus niet). Bij draaiende motor met losgekoppelde klemmen ga je op de polen gewoon de batterij spanning weer meten. Je hebt dus geen last van lekstroom, aleen een probleem met "de voeding" die door de knieën gaat.

    Je zal dus moeten zoeken naar de reden van het door de knieën gaan, zie mijn vorige post.

    Het loskoppelen van de batterij kan overigens niet zo veel kwaad bij oudere auto's (geen electronica), of zolang je maar een grotere verbruiker hebt aanstaan (groot licht...).

    Probeer eens om de draad van de alternator naar de batterij, aan de batterij los te koppelen. Dan de klemmen gewoon aangesloten laten en de auto starten en dan met een aantal verbruikers aan, de batterij spanning te meten. Dan krijg je een goed beeld van de capaciteit!!
    Daarna kan je meten op het draadje dat van de alternator komt. Eerst onbelast en daarna belast, begin met een lampje van 5 watt en bouw de belasting op.
    Valt de spanning al weg bij een kleine belasting, dan zou ik de gelijkrichter als eerste kandidaat zien. Vervangen indien nodig en als het dan nog niet opgelost is, dan blijft alleen de alternator zelf als mogelijk probleem.

    Natuurlijk wel zeker zijn dat je massapunten en kabels niet slecht zijn, geen breuken hebben voor je aan het testen gaat. Meten is weten .
    Freddy.


  2. #22
    Ingeschreven
    27/10/2008
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.367

    Re: Vreemd dynamo probleem

    zo werkt het inderdaad.

    verder als een accu vol is zal de dynamo nooit extra gaan bij laden en dus zakken naar een bepaalde voltage.

    maar op het moment dat een auto loopt en je haalt de accu los kan een dynamo wel degelijk kapot gaan.
    geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding


  3. #23
    Ingeschreven
    05/06/2009
    Berichten
    409

    Re: Vreemd dynamo probleem

    even een vraagje he?(kan het zogouw niet vinden)

    komt de spanning wel onder de 12 volt???

    zoniet, dan is er toch niks aan de hand... bij mij is het zo:

    als ik de auto start, geeft de voltmeter eerst 13.8 volt aan.. en na enkele minuten blijft hij gwoon weer op 12 staan, omdat dan de accu weer vol is...

    joey


  4. #24
    Ingeschreven
    27/10/2008
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.367

    Re: Vreemd dynamo probleem

    bedoel je dan je volt meter in de auto joey??
    geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding


  5. #25
    Ingeschreven
    05/06/2009
    Berichten
    409

    Re: Vreemd dynamo probleem

    ook... maar die geeft eigenlijk het zelfde aan als de multimeter, alleen is mulitmeter net even iets nauwkeuriger natuurlijk :p


  6. #26
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Als je accu maar 12.0 volt klemspanning heeft is hij heel leeg. Als hij 12.7 volt geeft is hij vol.


  7. #27
    Ingeschreven
    05/06/2009
    Berichten
    409

    Re: Vreemd dynamo probleem

    ja dat bedoel ik, maar, ik bedoel alleen maar te zeggen, dat als Freddy denkt dat hij niet meer bij laadt, maar dat dat dan niet meer hoeft...


  8. #28
    Ingeschreven
    26/10/2009
    Berichten
    41

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Hallo,

    @ duncan, je hebt gelijk 12,7V is vol.

    Maar zelfs al is de batterij volledig opgeladen, moet je nog altijd (en ik bedoel ALTIJD) de alternatorspanning meten op de batterijklemmen. De motor moet dan draaien natuurlijk. En die spanning hoort minimaal 13,6V te zijn om een optimale lading van de batterij te garanderen. Die spanning zou dus continu aanwezig moeten zijn, ongeacht de staat van de batterij.

    P.S. sorry voor het roepen, dat was gewoon ter verduidelijking.
    Freddy.


  9. #29
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Ik denk nog steeds dat hij de diodebrug kapot gemaakt heeft...


  10. #30
    Ingeschreven
    22/02/2009
    Locatie
    Born, in het hart van het mooie Limburg!!
    Berichten
    3.309

    Re: Vreemd dynamo probleem

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan Bekijk Berichten
    Ik denk nog steeds dat hij de diodebrug kapot gemaakt heeft...
    met je eens, massakabel lostrekken van de minpool bij draaiende motor is moord voor die dingen......

    (de mijne stopt dan wel gelijk, moet ik deze als een klein wonder zien? edface
    924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •