Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19
  1. #1
    Ingeschreven
    09/09/2013
    Berichten
    2

    924 Als eerste auto, doen?

    Ik ben al een hele tijd gegrepen door de 924 van Porsche.
    Dus ik ben er uit, ik ga er een aanschaffen.

    Probleem is alleen wel, ik kan niks vinden over evt onderhoud wat echt heel belangrijk is, kosten waar je op kan leeglopen, dat soort dingetjes.
    Verbruik valt me mee (ik lees dat dit rond de 1:12 zit) verzekering zal wel meevallen (oldtimer verzekering, ik ben 22..)

    Het word mijn daily driver, en ik zat ook te kijken naar dingen als BMW en Mercedes, maar dan kom je toch bij de standard (met alle respect) turken bakken uit, en zo`n Porsche dat is gewoon echt een slag apart (ook omdat je ze nergens meer ziet rijden bijna)

    Dus, even kort.
    Binnenkort heb ik m`n rijbewijs hoop ik, dan wil ik een Porsche 924 kopen, en ik zou graag van julie wat tips willen, bepaald onderhoud kan ik bij m`n pa of m`n opa laten doen (Allebei auto monteurs)

    Alvast heel erg bedankt.

    PS: Wat is een beetje een redelijke prijs voor een *goede* 924? Ik zie van alles, tot 1500 euro kan ik wel gaan..


  2. #2
    Ingeschreven
    17/08/2008
    Berichten
    1.035

    Re: 924 Als eerste auto, doen?

    Het onderhoud varieert van auto tot auto. Je hebt uiteraard regulier onderhoud wat je bij elke auto hebt, de olie moet wat vaker vervangen worden dan bij een 10 jaar oude auto maar omdat veel delen van VW zijn vallen de kosten mee. (Filters, bougies, olie, koelvloeistof zijn allemaal "normaal spul" en dus niet duur)

    Het niet reguliere onderhoud is hetgene waar de problemen kunnen liggen. Dingen zoals een overlijdende brandstofpomp, doorgeroeste brandstofleidingen, versleten rubbers in de ophanging, dempers, startmotor, dynamo, koppeling of heel het motorblok komen bij een 30+ jaar oude auto nou eenmaal voor. Er zijn overigens een aantal mensen hier op het forum die succesvol hun 924 een tijd gebruikt hebben als daily driver.

    Aan het eind van de rit blijven het oude auto's die vaak op een vrij krap budget zijn onderhouden, koppel dat aan een aanschafprijs van maximaal 1500euro dan zul je best nog wel wat onderhoud aan de auto moeten doen wil je er elke dag op kunnen vertrouwen.

    Wil je een verbruik van 1:12 halen moet je wel vrij rustig rijden, in mijn ogen is 1:10 wat reëler voor een 22jarige met (sportieve?) rijstijl.

    Wegenbelasting gaat 120euro per jaar worden, maar dan mag je december, januari en februari niet rijden. Betaal je de volle mep (+/-400) dan mag je heel het jaar doorrijden. Met dank aan alle 190D turkenbakken Een 1500euro dure auto uit het jaar 2000 is uiteindelijk een stuk goedkoper als daily driver, maar natuurlijk minder leuk


    924 als eerste auto? Ja ! 924 als daily driver? Liever niet...
    Laatst gewijzigd door ArvidW; 09/09/2013 om 13:38.
    Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)


  3. #3
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 Als eerste auto, doen?

    Ik ben het helemaal met Arvid eens. de 924 is ook mijn eerste auto (ben nu ook 22, heb hem sinds mijn 18e). Als eerste auto is hij zeker geschikt, zolang je het ziet als een hobby auto, waar je ook het een en ander aan geld en tijd in wil/kan steken.

    Je moet het niet zien als slechts een vervoersmiddel, want dan kunnen de kosten op den duur toch gaan tegen vallen, en aangezien het een 30 jaar oude auto is, is de kans natuurlijk altijd groter dat er wat stuk gaat. Aan de andere kant kun je er bij een 924 redelijk vanuit gaan dat je weinig tot geen afschrijving hebt (zolang je de auto goed onderhoudt), terwijl dat bij een nieuwere auto van 1500 euro waarschijnlijk wel het geval zal zijn.

    Ga er inderdaad wel van uit dat als je een 924 van 1500 euro koopt dat daar werk aan zit. Wil je een 924 waarmee je de komende paar jaar zonder veel onderhoud mee voort kunt zul je toch al gauw richting het dubbele van dat bedrag moeten gaan kijken.

    Het klinkt misschien wat negatief zo, maar ik zou niet willen dat je voor verrassingen komt te staan. Natuurlijk krijg je er wel een Porsche voor (hoeveel mensen kunnen nou zeggen dat hun eerste auto een Porsche was?), en gewoon een hele leuke auto om in te rijden!

    Qua brandstof verbruik zit ik trouwens ook rond de 1:10 gemiddeld. Die 1:12 is zeker haalbaar op de snelweg (mijn record staat op 1:14,7 over 400 km). Vorig jaar ben ik op en neer naar Italië gereden en daar wat bergroutes/passen gereden. In totaal 3000 kilometer, waarvan de helft Autobahn (met bijbehorende hogere gemiddelde snelheid), en gemiddeld 1:12,5 ongeveer, dus dat valt heel erg mee. Zodra je echter van de snelweg afgaat/sportief gaat rijden gaat het verbruik duidelijk omhoog. Als ik alleen kleine stukjes rijdt dan kom ik zo rond de 1:8-9 uit.
    Laatst gewijzigd door Jayke; 09/09/2013 om 14:47.


  4. #4
    Ingeschreven
    29/04/2013
    Locatie
    030
    Berichten
    914

    Re: 924 Als eerste auto, doen?

    Ik zou zeggen: nee

    Als je een 924 koopt van 1500 euro is het (waarschijnlijk) een kwestie van tijd voordat er iets groots (koppeling, versnellingsbak, elektrische problemen, motorisch) stuk gaat. Ik snap je hoe je redeneert, maar koop een nieuwere, ook sportieve auto. Je betaalt meer voor verzekering en dergelijke, je zou het kenteken/verzekering bij je ouders kunnen doen.

    Ik weet niet of ruimte hebt om te sleutelen of wellicht zelfs een brug, maar dat is geen overbodige luxe. Ik ben ook ongeveer jouw leeftijd, heb meer dan genoeg gereden in een 100-tal auto's en vind de 924 nog steeds een van de leukste. Het is een ontzettend fijne auto om in te cruisen maar ook sportief. Bekijks heb je ook meer dan genoeg.

    Maar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is er niet bij. Als je 1500 euro betaalt zou ik je aanraden om minimaal 2000 apart te houden voor (achterstallig, niet regulier) onderhoud wil je 'm echt goed hebben. En naar mate je er in rijdt geraak je minder rationeel en ga je je eraan hechten.

    Qua verbruik hebben Arvid en Jayke al het een en ander gezegd. Ik woon zelf midden in de stad en daar gebruik ik 'm nooit. Als ik het doe is 1 op 6 niet ongewoon, dus ik rijd er eigenlijk alleen lange afstanden mee. Betaal een vermogen voor een parkeergarage, omdat ik 'm ook graag mooi wil houden. Ik zou je aanraden een paar jaar te wachten, zet wat geld op zij en koop een goed model of 1 waar werk aan zit wat je zelf wilt doen.

    Laatste advies wat ik je graag geef als je het wel doet; bepaal een budget of spreek af met jezelf wat er gebeurt als 'ie niet zonder grote uitgaven door de APK komt. Een auto is leuk, een porsche nog veel leuker, maar het gaat zeker op je 22e om behoorlijk wat geld waar je ook andere leuke dingen van kunt doen.


  5. #5
    Ingeschreven
    27/05/2012
    Berichten
    407

    Re: 924 Als eerste auto, doen?

    Ik sluit mij aan bij de tips van de andere forummers. Een 30 jaar oude auto met veel slijtbare onderdelen heeft nou eenmaal onderhoud nodig. 1500 euro is misschien een beetje krap als je eentje wil die vanaf dag 1 betrouwbaar is voor dagelijks gebruik.

    Wat ik nog wil toevoegen is dat het behalve een vervoersmiddel ook je hobby moet zijn. Er gaan nou eenmaal dingen kapot en je zult af en toe op onderdelen-jacht moeten. En in de winter is de wagen misschien een beetje erg spartaans.

    Maar goed, als het je hobby is dan geniet je daar juist van. Ik gebruikt mijn 924 dagelijks en heb toch altijd weer een lach op mn gezicht als ik achter het stuur stap


  6. #6
    Ingeschreven
    22/08/2010
    Berichten
    515

    Re: 924 Als eerste auto, doen?

    Ik had in een ander topic ook al wat gemeld maar meld hier lekker door

    De 924 was mijn eerste auto. Als eerste auto zeker doen!!
    Heb in veen auto's gereden (autoliefhebbers familie) de 924 is duidelijk de leukste.

    Mijn 924 was erg goedkoop! Maar daar komt bij dat ik als student niet altijd geld heb en hij dus af en toen 1 tot 2 maanden stil heeft gestaan wachten op onderdelen waar ik geen geld voor had. Buiten dat is het een geweldige bak. Verbruik van een op 12 heb ik nog niet gezien maar ik rijd eigenlijk alleen in de stad en dan meestal 1 op 8-9 omdat ik vrij sportief rijd. 1 op 11 is me op de snelweg in combo met de stad wel eens gelukt.

    Inderdaad wat de rest ook zegt. Je gaat er onderhoud aan krijgen en niet alleen de grote dingen zijn duur maar ook de kleine dingejtes al zoals stuur kogels en fusee kogels gaat veel geld zitten. Hij is ook als daily driver te gebruiken maar dan moet je wel weten dat omdat hij oud is hij je soms wel zal laten staan. Als je dan niks anders hebt om mee te rijden is het mooi balen. (overigens heeft mijn 924 me pas 2 keer in de steek gelaten in 4 jaar )

    Al met al zou ik hem zeker aanrraden maar inderdaad niet als vervoer maar als hobby
    overigens kun je zelf klussen aan auto's? want wij forumleden hebben het eingelijk allemaal over het zelf onderhouden van de porsche. Als je het bij een garage laat doen ben je heel wat meer geld kwijt


  7. #7
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533
    Jullie zijn wel een netje negatief wat betreft dagelijks vervoer
    De 924 leent zog priema voor dagelijks vervoer
    Onderhoud heb je aan een 10 jaar oude golf ook
    Met een netje goed exemplaar rijd je de wereld rond
    Als je alles netjes wil hebben kan je er natuurlijk zo als de meeste hier geld in stoppen
    Maar hoeft niet
    Gewoon APK waardig houden hoeft niet veel te kosten ik rijd al van af mijn 18 de nu dus 16 jaar 924 / 944 en ze kosten me echt niet meer dan een golf van 10 jaar oud
    Gewoon doen je gaat er echt meer plezier van hebben dan van dat golfje


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  8. #8
    Ingeschreven
    22/08/2010
    Berichten
    515

    Re: 924 Als eerste auto, doen?

    Ik bedoel ook zeker niet dat hij niet voor dagelijk gebruik beschikbaar is.
    In tegen deel ik vertrouw mijn 924 meer dan de rest van de auto's hier thuis.

    Maar wat ik bedoel is als je een nieuwe auto koop (of een van 5 jaar oud bijvoorbeeld)
    Dan zul je daar buiten het normale onderhoud minder problemen mee zal hebben dan een 924 (hangt natuurlijk ook per auto af)

    Maar we komen inderdaad wel negatief uit de verf. Maar ik denk dat is zodat braadslee niet voor verassingen te komt te staan.


  9. #9
    Ingeschreven
    02/09/2013
    Berichten
    12

    Re: 924 Als eerste auto, doen?

    Ik heb sinds vorige week ook een 924 gekocht voor woon-werk verkeer, en ik moet zeggen het rijdt super. Ik heb zelf een 77er en dat merk je wel, ik denk dat de recentere modellen geschikter zijn voor dagelijks gebruik. Ik moet wel zeggen dat ik het vooral gedaan heb omdat ik er ook nog een auto naast heb, waarmee ik het zonde vond om kleine stukjes te rijden.


  10. #10
    Ingeschreven
    27/05/2012
    Berichten
    407

    Re: 924 Als eerste auto, doen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Folkert Bekijk Berichten
    Ik heb sinds vorige week ook een 924 gekocht voor woon-werk verkeer, en ik moet zeggen het rijdt super. Ik heb zelf een 77er en dat merk je wel, ik denk dat de recentere modellen geschikter zijn voor dagelijks gebruik. Ik moet wel zeggen dat ik het vooral gedaan heb omdat ik er ook nog een auto naast heb, waarmee ik het zonde vond om kleine stukjes te rijden.
    Dan ben ik wel benieuwd wat voor auto je er naast hebt


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •