Pagina 1 van de 8 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 76
  1. #1
    Ingeschreven
    23/02/2008
    Berichten
    952

    Koel/stroomproblemen

    Hallo,

    Ik was vandaag met mijn 924 (2.0 1982) een blokje om toen opeens het acculampje ging branden en de voltmeter gaf een dikke 10V aan. Maar ik ben gewoon door gereden en thuis gekomen.
    Mijn buurman reed achter me aan en vertelde me dat de auto niet deugde want er kwam rook vanaf. Dus ik zei ik vermoed dat er iets met de accu/v-snaar is.

    Toen ik de motorkap opendeed voelde ik al dat de motor erg warm was.
    Ook lag de v-snaar eraf, zoals ik had verwacht.
    Ik heb de auto even op contact gehad en direct ging de ventilatorfan aan en ik hoorde het water in het koelvloeistof reservoir klotsen. Ook ging de temperatuur-meter direct in het rode.

    Ik heb de motor laten afkoelen en nu kan ik de volgende bevindingen doen:
    - geen water in het reservoir en de slangen kan ik zo dicht knijpen
    - v-snaar ligt er af

    Wat kan ik nu het beste doen?
    Eerst een v-snaar plaatsen en dan de koelvloeistof bijvullen/ontluchten lijkt me

    Maar wat kan er nog meer met de motor aan de hand zijn en in welke volgorde kan het hebben plaats gevonden? Zou eerst de v-snaar gesprongen zijn en dat daarom de motor warm geworden is? Of is het juist net andersom?

    Echter toen ik dus de auto op contact zette hoorde ik nog wel water in het reservoir klotsen. Wie-o-wie weet raad?


  2. #2

    Re: Koel/stroomproblemen

    allereerst: welkom!
    niet echt een leuke manier om kennis te maken met het forum lijkt mij..

    wat betrefd de koeling; heb je hier al eerder problemen mee gehad?

    nu een nieuwe vsnaar monteren en opnioeuw ontluchten lijkt me zoiezo een goed idee..
    wat er verder allemaal stuk kan gaan door oververhitten, tsja heeel veel.. maar kijk eerst maar es of je problemen ondervind als je nu opnieuw ontlucht en kijkt of het dan werkt...
    Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!


  3. #3
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: Koel/stroomproblemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerben1986
    Ik heb de auto even op contact gehad en direct ging de ventilatorfan aan
    De fan moet op circuit 30 zitten, dus rechtstreeks aangesloten op accu.


  4. #4

    Re: Koel/stroomproblemen

    heeft de dynamo verder verband met de waterpomp?? ik kan even niet terugvinden of de vsnaar wellicht ook over die poulie loopt?
    Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!


  5. #5
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: Koel/stroomproblemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door q01z
    heeft de dynamo verder verband met de waterpomp?? ik kan even niet terugvinden of de vsnaar wellicht ook over die poulie loopt?
    Ja, v-snaar drijft ook waterpomp aan.


  6. #6

    Re: Koel/stroomproblemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hammer_rites
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door q01z
    heeft de dynamo verder verband met de waterpomp?? ik kan even niet terugvinden of de vsnaar wellicht ook over die poulie loopt?
    Ja, v-snaar drijft ook waterpomp aan.
    duss het zou kunnen dat de waterpomp is vastgeslagen en dat daardoor de vsnaar er vanaf is geklapt..

    oververhitten als de waterpomp niet meedraait lijkt me overigens vrij logisch oll:
    Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!


  7. #7
    Ingeschreven
    17/09/2007
    Berichten
    1.129

    Re: Koel/stroomproblemen

    Welkom

    Evt. zou je de waterpomp eraf kunnen nemen en na de staat kunnen kijken. Bij twijfel gewoon vervangen. Is essentieel anders loop je het risisco om je koppakking te verliezen. Gewoon nieuwe koelvloeistof erin, goed ontluchten en nieuwe v-snaar.

    Succes.


  8. #8
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: Koel/stroomproblemen

    Als de waterpomp vastloopt, ga je wel merken dat de v-snaar over een vastgeslagen poelie loopt. Het zou kunnen dat de snaar er af is gelopen omdat de dynamo niet netjes meer uitgelijnd is.

    Is de snaar weg/kapot/heel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door q01z
    oververhitten als de waterpomp niet meedraait lijkt me overigens vrij logisch oll:
    Inderdaad. Het verbaast me dat de temp. meter tijdens de rit al niet in het rood liep.


  9. #9

    Re: Koel/stroomproblemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hammer_rites
    Als de waterpomp vastloopt, ga je wel merken dat de v-snaar over een vastgeslagen poelie loopt. Het zou kunnen dat de snaar er af is gelopen omdat de dynamo niet netjes meer uitgelijnd is.

    Is de snaar weg/kapot/heel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door q01z
    oververhitten als de waterpomp niet meedraait lijkt me overigens vrij logisch oll:
    Inderdaad. Het verbaast me dat de temp. meter tijdens de rit al niet in het rood liep.
    dat verbaast mij allerminst.. als de laadspanning zo laag is geweest was er wellicht niet eens voldoende stroom om het metertje ver genoeg op te laten lopen, bovendien is het bij koelingsproblemen helaas vaak het probleem dat er lucht in het systeem zit, en tsja dat zit meestal in de buurt van de temperatuursensor en luchttemperatuur is slecht meetbaar met de sensoren die erin zitten
    Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!


  10. #10
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: Koel/stroomproblemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door q01z
    dat verbaast mij allerminst.. als de laadspanning zo laag is geweest was er wellicht niet eens voldoende stroom om het metertje ver genoeg op te laten lopen, bovendien is het bij koelingsproblemen helaas vaak het probleem dat er lucht in het systeem zit, en tsja dat zit meestal in de buurt van de temperatuursensor en luchttemperatuur is slecht meetbaar met de sensoren die erin zitten
    Mmm... toen gerben1986 het contact weer inschakelde na de rit, sloeg de temp meter uit in het rood, dus zou je zeggen dat er er water (bij de sensor) en spanning was.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •