Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1
    Ingeschreven
    04/04/2013
    Locatie
    Leieland
    Berichten
    85

    924s 1988 | motor goed opwarmen/ oliedruk 924S (en 924)

    Op PF lees ik dat de 911 motor goed opgewarmd is, wanneer de oliedruk zakt naar 3,5 bar typisch. Er onststond een discussie hoeveel km je moet rustig rijden, alvorens wat meer op te trekken. Omwille van de levensduur.

    Heb een 163 pk 2,5 liter (zonder katalysator), eerst ingeschreven januari 1988, maar het gedrag zal wellicht bij de 2 l hetzelfde zijn? Bij snelheden onder de 90 heeft ie minder dan 20 km nodig en dan zakt de oliedruk ietsje onder de 4 bar. Enkel bij nullast, dus stilstaand en ontkoppeld. Het gaat schlagartig. De ene seconde is het nog 5 en dan beweegt het temperatuur wijzertje naar omhoog, typisch tussen de 2e en 3e streep (er zijn er 3). Op het ogenblik dat het temperatuurwijzertje met een schok afvalt naar beneden, na een paar seconden of soms tot een halve minuut, zakt de oliedruk ook even plotseling. Bij rustig rijden (mijn normale rijstijl natuurlijk) zakt de temperatuur zelfs op de autosnelweg onder het eerste streepje. Ik moet echt al tussensprintjes trekken aan lagere versnelling om de temperatuur omhoog te jagen. Compressieverlies is tussen 6 en 14%. Olieverbruik volgens dat ik er nu 1000 km vooral autosnelweg mee reed, geschat een halve liter. (Toegestaan is 1,5.)
    Laatst gewijzigd door hendrik914; 22/01/2014 om 21:08.


  2. #2
    Ingeschreven
    30/06/2009
    Locatie
    De Liemers
    Berichten
    340

    Re: 924s 1988 | motor goed opwarmen/ oliedruk 924S (en 924)

    Bij onze 2,5 L motoren is een oliedruk van 2,5 bij stationair toerental normaal. Bij die druk kun je er ook vanuit gaan dat de olie op temperatuur is. Ik heb ook zo'n 20 km nodig om die druk te bereiken. Rij tot dat moment altijd rustig en schakel op tijd op. Ik heb ergens gelezen dat goed en efficiënt warm rijden het best gaat op max. koppel dus zo rond de 3000 rpm.
    Vertrouwen in de meters doe ik met mate. Vooral de temp. meters hebben zo hun eigen trekken. Die van mij staat standaard tegen het derde streepje. Bij stationair draaien loopt deze tegen het rood aan om daar snel doorheen te gaan net voordat de fan gaat draaien. Dan valt ie terug naar het eerste streepje. Het scheelt allemaal (ook de oliedruk iets) als ik veel elektra gebruik. Mijn oliedruk is een streepje of twee lager bij groot licht aan. Massa aansluitingen en vooral ook de aansluiting van de temp. meter op het blok opfrissen wil zeker helpen om de meters stabiel te krijgen.
    Ik weet niet veel van compressie metingen maar vind jou gegevens wel ver uit elkaar liggen (misschien kan daar een techneut iets meer over zeggen?). Het olieverbruik vind ik ook stevig, dat is bij mijn auto zo gering dat ik het steeds vergeet. Ik schat dat ik met een halve liter zo'n 3000 km verder ben.
    Omdat we met onze S - en op dit forum in de minderheid zijn is het 944 forum ook handig voor technische info. Zoals je weet is onze auto een mengeling van 944 techniek in een veel mooiere 924 koets of beter; een 944 is een doorontwikkelde 924 met obesitas op haar heupen.

    ps olieverbruik in de gaten houden en misschien eens iemand een stuk achter je aan laten rijden en laten kijken of je geen donkere pluimen uit de uitlaat blaast. Ook eens kijken of je geen overdadige roet op je auto hebt rond de uitlaat.
    Laatst gewijzigd door fcam; 22/01/2014 om 18:18.
    924S '87


  3. #3
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: 924s 1988 | motor goed opwarmen/ oliedruk 924S (en 924)

    lijkt mij ook niets verkeerd aan de meters zijn idd niet betrouwbaar bij mijn 944 kwam hij niet eens uit boven het eerste streepje
    maar toch werd de motor goed warm en sloeg de vin tijdig aan
    de olie druk was bij belasting eerste km ook ruim 4 en bij stationair krap 2
    na 20 km net onder de 4 stationair liep dan naar de 1bar
    verbruik was ook zeer laag ook rond de liter per 6000 km denk ik zo
    je olie druk en verbruik is natuurlijk ook afhankelijk van de dikte van de gebruikte olie ik gebruikte 10w60 castrol

    heb je verder geen klachten
    Laatst gewijzigd door jimfrey944; 22/01/2014 om 21:12.


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  4. #4
    Ingeschreven
    04/04/2013
    Locatie
    Leieland
    Berichten
    85

    Re: 924s 1988 | motor goed opwarmen/ oliedruk 924S (en 924)

    Spreiding op compressie, vroeg ik me ook af, maar was volgens Carrera Motors zoals een nieuwe wagen. De waarden zijn wel laag, denk ik.

    Dat roet zal wel meevallen. Ik ken het verschil met een 924 waarbij de verf achteraan volledig verkleurd is van de olie uit de uitlaatpijp, maar we zullen je raad volgen.
    )

    Volgens het meegeleverde onderhoudsboek is 1,5 liter per 1000 km toegestaan .... bij een nieuwe dus ... maar 'k weet wel dat gewoon zichzelf indekken is vanwege P. In Duitsland verbruik ik met jonge wagensa olie ...
    )


  5. #5
    Ingeschreven
    04/04/2013
    Locatie
    Leieland
    Berichten
    85

    Re: 924s 1988 | motor goed opwarmen/ oliedruk 924S (en 924)

    Kan ff niet wijzigen;
    Spreiding op compressie, vroeg ik me ook af, maar was volgens Carrera Motors erg goed. Weet er iemand zijn waarden?

    Dat roet zal wel meevallen. Ik ken het verschil met een 924 waarbij de verf achteraan volledig verkleurd is van de olie uit de uitlaatpijp, maar we zullen je raad volgen.


    Volgens het meegeleverde onderhoudsboek is 1,5 liter per 1000 km toegestaan .... bij een nieuwe dus ... maar 'k weet wel dat gewoon zichzelf indekken is vanwege P. In Duitsland verbruik ik met jonge wagens olie altijd wat olie ...
    De olie en filter zijn ververst na mijn eerste 1000 km, dus eerst wat rijden en dan weten we meer.

    Ding rijdt goed en trekt snedig op. De radio staat bijna nooit aan, luister nog altijd liever naar de motor, diepe brom bij starten en iel gehuil bij hoge toerentallen.


  6. #6
    Ingeschreven
    04/04/2013
    Locatie
    Leieland
    Berichten
    85

    Re: 924s 1988 | motor goed opwarmen/ oliedruk 924S (en 924)

    Blijkt nu tussen de zestien en veertien % verlies te zijn.
    Was allemaal telefonisch en het stond niet op de factuur.
    Iig niet veel slechter dus dan een nieuwe. Hebben jullie al eens laten meten?

    Wat olieverbruik betreft, heb nog maar 270 km gereden sinds er nieuwe 15W50 Castrol op ging.
    Hoorde dat de nieuwe 991 turbo (kost 200 zakken) 1 liter mag verbruiken ...

    Vreemd genoeg heb ik nu 3,5 bar na nog altijd een 15-20 km opwarmen, alhoewel er dikkere olie inzit: 15W50 halfsyntheet tgo (vermoedelijk) 10W40 halfsyntheet de eerste 1000 km.


  7. #7
    Ingeschreven
    30/06/2009
    Locatie
    De Liemers
    Berichten
    340

    Re: 924s 1988 | motor goed opwarmen/ oliedruk 924S (en 924)

    Toen ik mijn 924S zo'n 4 jaar geleden kocht is de compressie getest en zat rond de 14%.
    Olieverbruik zou ik gewoon even in de gaten houden over een langere afstand. Vergelijken met een 991 turbo is wat opportunistisch ;-)
    Ik vermoed dat je oliedruk nog wat zal zakken na een langere afstand, 2,5 - 3 bar is netjes. Die kan ik aflezen en scheelt iets met veel elektra aan of uit.
    924S '87


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •