Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29
  1. #1
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Het computer hoekje van Fantaman

    het stond al heel lang op mijn verlanglijstje een nieuwe pc en dan wel eentje met power.
    niet mijn eerste computer maar wel voor het eerst helemaal zelf samengesteld en in elkaar gezet.

    het begon jaren en jaren terug, de ultime pc samen stellen maar niet te duur. Vorige week was het zover op zondag 08-08-2010 om 22:25 de bestelling geplaatst maar dan wel een zo goedkoop mogelijke gaming pc, koste ongeveer 1300 euro.
    De keuze is gevallen op:
    Kast: Cooler Master, Storm Scout
    moederbord: Asus, Striker II Extreme
    CPU: Intel, Q9400 (quad core, 2.4 GHz, FSB 1333)
    CPU Koeler: Zalman, CNPS9700-NT
    RAM: Corsair, 2x 2GB DDR3 PC12800 CL7 Dominator + Dominator air flow fan
    Videokaart: XFX, 2x ATI Radeon HD5750 XXX 1GB DDR5
    Voeding: Corsair, TX 650 Watt
    HDD: Western Digital, 250 GB

    En dan nog een toetsenbord, 21,5'' LG monitor en een 2.1 sweex geluid setje.
    Mijn gaming muis en 120 GB harddisk worden over gezet:-)

    Dinsdag avond was het zover kon mijn bestelling ophalen:peace:
    eenmaal thuis alles op me gemak bekeken en netjes neer gezet zoals op de eerste foto.

    Dan begint het bouwen, als eerste de witte kabels van het front I/O paneel bedekt met zwart isolatie tape zodat het minder opvalt en toen was het alweer bed tijd.

    Dag 2 woensdag avond
    eerst de voeding erin maar voordat ik die ging monteren eerst even aangepast. Ik begon met het verwijderen van de stikker op de zijkant, heeft lang geduurt om die er stukje voor stukje af te pulken. daarna open gemaakt de standaard zwarte fan en grill eruit en een doorzichtige fan met rooie leds erin. Nu was het tijd om de voeding in de kast te plaatsen wat realtief simpel klusje is, was wel wat lastig om alle draden door het gat te krijgen:heh:
    ook dit weer op de foto van bijde kanten, gelukkig zit de draden spageti aan de andere kant want vroeger hing dat allemaal in de kast en zat de voeding boven:doh:
    stap 2 was het moederbord erin waar ik de rest van de avond mee bezig ben geweest, 3x erin en 2x eruit maar na uren stoeien en priegelen zat ie dan eindelijk toen. dan kan je de verschillende stekker aan sluiten, zoals de 8 pin voeding links boven, de veels te grote steker rechts boven (krijg die maar door het gat) en de 2x USB, pwr led, hdd led, reset en power knop onderop het moederbord. het was niet bepaald makkelijk:frown:
    Als laatste de geluidskaart, deze zit in een PCI x1 slot en komt met het moederbord.

    jep heerlijk de ruimte in de keuken:thumb:
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  2. #2
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    Dag 3 Donderdag avond

    Nu is het tijd on alles op het moederbord te prikken

    RAM geheugen, ookwel werkgeheugen genoemt.
    op de foto kan je het goed zien dat dit dominator ram is vanwege het koelblok, normaal gesproken kan je de chips zien zitten;-)
    ook bij bestled de ventilator voor op het ram, houd het heerlijk koel. RAM monteren is heel simpel, klemtjes open op het moederbord en erin duwen tot dat het klemmetje dicht klikt.

    CPU koeler ook wel processor genoemt.
    als eerste moet de bevesteging op het moederbord komen, dit gebeurt met 4 schroeven en een plaatje aan de voor en achterkant.
    hier heb je eigenlijk 3 armen voor nodig om de voor en achterkant vasten houden en dan het schroevje erin te draaien, maar met een beetje magie lukt het met 2 handen ook. je zou ook de kst neer kunnen leggen maar doen moet je wel bij de achtekant komen:heh:
    dan doe je een dun laagje koelpasta op de contact punten tussen cpu en koeler. op dit punt de kast wel plat gelegt en de koeler gpakt om vervolgens het klemtje erin te plaatsen en op de cpu te zetten. nu moest ik alleen nog de 2 schoefjes vast draaien, de eerste is makkelijk maar de 2e moet je tegen de veerkracht in duwen. het 2e schoevje werkte niet mee dus een 2e ppoging met die als eerste ging wel:heh:

    het resultaat staat weer op de foto en tevens ook de cpu naast de standaard koeler en de zalman koeler. het verschil is wel duidelijk, meer koelvermogen en maakt minder herrie

    daarna de ventilators op het ram gezet, deze klem je vast op de klemmetje van het ram geheugen, stekkertje erin en klaar.

    Videokaart
    de videokaart gaat in een PCI-express 2.0 x16 slot (deze zijn ook in meerde smaken verkrijgbaar, maar de PCI-e 2.0 x16 is standaard voor deze tijd)
    de kast heeft ruimte voor meerde PCI sloten en je moet wel even het afdekplaatje eruit halen alvorens er een kaart in te plaatsen.
    de videokaart duw je er ook zo in, stekker van de voedig erin en klaar. ik gebruik een nogal forse videokaart die heeft extra voeding nodig en neemt de ruimte in van 2 PCI sloten. en dan komt er ook nog een 2e in als de crossfire kabel binnen is, gaan ze samen werken voor meet POWER:loco:


    oohja heel belangrijk, statische elektriche tijd is heel gevaarlijk dus zorg dat je altijd iets metaals aan rijkt om je zelf te ontladen. ik stond met me been tegen een metalen karretje zodat ik bijde handen vrij had. je kont ook een speciaal polsbandje gebruiken;-)


    die zelfde avond even een harde schijf erin gedaan en de PC aan gezet, maar niet meer kunnen doen dan in de BIOS kijken.
    was alweer 12 uur dus gauw naar bed

    Dag 3 Vrijdag avond

    de 2 HDD's (harddisk drive) geformateerd en begonnen met instalatie. op het moment dat dat he kopieren van de instalatie bestanden klaar was en de pc opnieuw moest opstarten de pc uitgezet en hop naar de film:loco:
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  3. #3
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    Zaterdag

    gelijd de pc aan en de instalatie afgemaakt, ondertussen onbeten en me buro leeg gehaalt. daarna een uur bezig geweest met driver instaleren en wat programma's.
    toen heb ik beide harde schijven gemonteerd op hun permanente plek. in mijn geval heel simpel, 2 beugeltjes erop duwen en zo in de kast duwen totdat hij vast klikt.
    nog een uur getoken in de draden soep een de achtekant, want de kast moet weer dicht kunnen, op het moment hangt de bedrading van de verlicht nog los, dit komt goed als mijn uv verlicht er is en ik de bedrading aan heb gepast zodat ik alle verlichting met 1 knop kan schakelen.

    ik wacht dus nog op wat extra verlichting, een dvd drive, crossfire kabel, casefan en een kabeltje voor mijn scherm. daarna kan ik hem pas helemaal af maken.

    maar dat weerhoud mij er niet van om is flink te gaan test/gamen:pound:

    de eerste resultaten zijn veel beloven, zelf meet 1 kaart draait het soepel en kan ik alles omgoog schoeven naar high of ultra high. de cpu en ram hebben het koud, de HDD's blijven ook redelijk koel en de video kaart wordt wel warm maar niet heet. en dan moet ik nog gaan overklokken:duim

    geniet nog van een paar fotos, het ROG logo en Supreme FX II blijven branden als de pc uit is (is wel via bios aan en uit te zetten) en de rooie verlichting in de fans en de coldcathode's kan ik uitzetten waneer ik wil;-)
    het verlichte I/O aan de achterkant is ook ermooi en handig

    vragen (ook computer algemeen) of opmerkingen kom maar op!
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  4. #4
    Ingeschreven
    06/01/2011
    Berichten
    1.822

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    Benchmarks!

    3d Mark vantage als voorbeeld etc.

    Nice build.


  5. #5
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    Kreeg er 3d mark 06 bij, kan vanavond wel even uploaden
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  6. #6
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    nou hier is ie dan, de uitslag.
    een exel met alle informatie die je maar kan wensen en een prt scrn inclusief voltages,fan speeds en temperaturen:heh:
    ps op1 zit bij de cpu, opt3 zit bij de GPU.

    als ik de cpu heb overgeklokt en de 2e videokaart er ook in zit zal ik een 2e test doen en uploaden;-)
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  7. #7
    Ingeschreven
    06/01/2011
    Berichten
    1.822

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    Die scores gaan zeker wel verbeteren met oc en 2e kaart.
    Ik heb ook nog wat 3dmarks van mijn 2+ jaar oude systeem.

    3dmark06


    3dmark Vantage (videokaart upgrade + iets meer cpu overclock)



    -----

    Maar waarom geen Vista of Win7?

    Op een xp machine kun je maar tot dx 9.0b draaien terwijl je kaart voor directx 11 geschikt is.
    En daarnaast heb je nu 1gig ram voor niks in je pc zitten want XP ziet maar tot ~3gb.

    FYI!


  8. #8
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    Volgens mij moet je eens even door je bios instelling en dergelijken, want die 3dmark score is niet echt heel goed... Mijn systeem met Q6600, 4GB Ram en een 8800GT draait net zonder over te klokken, en met alle software (Steam, virusscanner etc.) gewoon aan een score van 11157. Mijn record met dit systeem ligt ergens in de 14000 geloof ik...

    EDIT: Ik heb even die uitgebreide benchmark bekeken, en volgens mij is er wel een nieuwere driver voor je videokaart, dat zal al een heleboel schelen...


  9. #9
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    Ik draai xp omdat die werkt, maar ben een beetje bang dat win7 veel weg pakt en er dus minder over blijft voor games. Kan iemand dat evenophelderen, anders zet ik er win7 64bit op.
    En ja ik weet van de 3gb RAM,zal ook ff kijken voor andere divers.
    Heb alleen van het weekend kunnen gamen dus alles is nog standaard, zo ook de divers, die komen van de cd's

    Over de BIOS gesproken, hier moet ik me nog on verdiepen. Hierin kan ik meer aanpassen dan wat ik TOT nu toe nog weet. Staat nog op default dus
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  10. #10
    Ingeschreven
    06/01/2011
    Berichten
    1.822

    Re: Het computer hoekje van Fantaman

    die gig die je nu verspilt had je mooi voor win7 kunnen gebruiken.
    Gebruik win7 al sinds het uitkwam en hoef niet meer terug naar XP.

    Vooral omdat ik mijn OS op een SSD heb staan is windows 7 wel handig.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •