Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
  1. #1
    Ingeschreven
    05/01/2012
    Locatie
    Wassenaar
    Berichten
    48

    924 1982 | Revisieset startmotor

    Geachte mede-liefhebbers,

    Weet iemand misschien een adres waar je revisiesets of losse onderdelen kunt kopen voor mijn startmotor?
    Het is een Bosch 0001 208 200. Audi/VW 059 911 023F.

    Ik heb in ieder geval de bendix en 4 koolborstels nodig.

    Het is me bekend dat je gereviseerde startmotoren kunt kopen met inlevering van de oude, maar ik vind het leuk om zelf te proberen het ding te reviseren.

    Groetjes, Anja


  2. #2
    Ingeschreven
    02/06/2011
    Berichten
    1.261

    Re: 924 1982 | Revisieset startmotor

    Even naar een Bosch - in de buurt zoeken...


  3. #3
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910
    Misschien een algemene auto-electriciteits zaak? In amsterdam zuid-oost zit bijvoorbeeld AC-DC, daar heeft mijn vader vorige week nog voor zijn bijna 50 jaar oude auto koolborstels gehaald. Dat soort bedrijfjes zal je overal wel hebben neem ik aan


  4. #4
    Ingeschreven
    05/01/2012
    Locatie
    Wassenaar
    Berichten
    48

    Re: 924 1982 | Revisieset startmotor

    O.K. bedankt voor de tips. Die ga ik proberen


  5. #5
    Ingeschreven
    05/01/2012
    Locatie
    Wassenaar
    Berichten
    48

    Re: 924 1982 | Revisieset startmotor

    Ik heb een klein revisie bedrijfje gevonden in Den Haag, dat alle onderdelen voor startmotoren los levert. Dus ik kan aan de slag!


  6. #6
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: 924 1982 | Revisieset startmotor

    Maak er even een mooi verslagje van met wat foto's


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  7. #7
    Ingeschreven
    17/12/2013
    Berichten
    75

    Re: 924 1982 | Revisieset startmotor

    Ja dat zou mooi zijn, ik ben ook wel benieuwd naar hoe dat in zijn werk gaat En eventueel ook zelf gaan doen dan


  8. #8
    Ingeschreven
    18/05/2008
    Locatie
    Twente
    Berichten
    1.287

    Re: 924 1982 | Revisieset startmotor

    Gewoon laten reviseren bij een erkend Bosch Dealer, heb je ook garantie.

    Mvg, Harry 924 1983


    You know the Germans always make good stuff
    7 letters in P O R S C H E, 7 days in a week.. Coincident? I think not !


  9. #9
    Ingeschreven
    05/01/2012
    Locatie
    Wassenaar
    Berichten
    48

    Re: 924 1982 | Revisieset startmotor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jimfrey944 Bekijk Berichten
    Maak er even een mooi verslagje van met wat foto's
    Helaas ben ik daar te laat mee. Ik las dit dinsdagavond, en toen was de starter al klaar. Maar ik zal er voortaan denken .

    Maandag heb ik onderdelen gehaald: nieuwe bendix, relais en koolborstels. Ik kon ook een nieuw anker kopen maar dat was weer E 65,00 extra en het was nog helemaal goed. Wel de collector netjes opgeschuurd en de aansluiting van de wikkelingen doorgesoldeerd. (voor de zekerheid). Het eigenlijke euvel was de bendix. Het lager liep heel zwaar omdat het was vervormd, kennelijk door extreme hitte. Mogelijk door het ontbreken van een hitteschild, of misschien is de bendix ooit blijven hangen in de starterkrans.

    Dinsdag heb ik op de club de starter uit elkaar gehaald, het huis in de straalkast gestraald en weer netjes gespoten met hittebestendige verf. Daarna de nieuwe onderdelen gemonteerd in omgekeerde volgorde dan zoals ik ze had gedemonteerd. Beetje blauwe loctite aan de boutjes gedaan tegen het lost trillen (bovendien staat dat professioneel ).
    Al met al is het een redelijk eenvoudige klus.

    Toen: stroom erop en gaan als de brandweer !

    Gisteravond de starter weer in de auto gehangen. Je moet eerst de kabels monteren, anders kun je er niet meer bij. Je hebt dus even hulp nodig van iemand die de redelijk zware starter even vasthoudt terwijl je dit doet.

    Het viel me op dat de kabel naar de accu nogal aan de dunne kant was. Op het eerste gezicht valt het mee, maar dat komt door de dikke isolatie. De ader zelf is best wel dun. Dus meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze te vervangen door een 2 x zo zwaar exemplaar (50mm2).
    De huls van de kabelschoen heb ik open geslepen en in de bankschroef stevig om de kabel geklemd. Daarbij ook nog gesoldeerd, dus dat zit wel . Aan de accu kant de ader vertint en met een zware schroefklem bevestigd.

    Ik had ook nog het plan om een hitteschild te fabriceren uit een stuk staalplaat. Ik had hier op het forum geïnformeerd naar een origineel exemplaar maar daar kreeg ik weinig respons op. Het was gisteravond echter al 10 uur toen alles weer werkte, dus dat moet maar een andere keer.

    @Harry: In mijn oorspronkelijk bericht had ik al vermeld dat de revisie mogelijkheden mij bekend zijn, maar dat ik het leuk vind om het zelf te doen.

    De starter zoals hij nu is..
    Startmotor.jpg

    Dikkere kabel 50 mm2
    Dikkere kabel 1.jpg

    Flinke kabelschoen
    Kabelschoen.jpg
    Laatst gewijzigd door Anja; 03/07/2014 om 14:36.


  10. #10
    Ingeschreven
    05/01/2012
    Locatie
    Wassenaar
    Berichten
    48

    Re: 924 1982 | Revisieset startmotor

    Zo, weer heerlijk getoerd met de 924 !. Vanmorgen eerst nog even een lekkend benzineslangetje vervangen en daarna een lange rit gemaakt. Starten na die rit ging vlekkeloos: de startmotor draaide vrolijk rond, en sneller dan ooit tevoren. De 50 mm2 accukabel zorgt dus voor merkbaar minder spanningsval met starten. Dus het lijkt erop dat mijn probleem met de langzaam/niet draaiende startmotor in warme toestand is opgelost! .

    Een dezer dagen nog even een hitteschildje maken om deze narigheid in de toekomst te voorkomen, en dan zijn we weer klaar voor de volgende klus
    Laatst gewijzigd door Anja; 12/07/2014 om 18:36.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •