Pagina 1 van de 9 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 83
  1. #1
    Ingeschreven
    07/07/2010
    Locatie
    Rotterdam e.o.
    Berichten
    208

    Betekenis acculampje

    Goedemorgen mensen,

    Toch wel lastig dat er geen waarschuwingsgeluidje is als je de auto parkeert en het licht aan laat staan. Is me al paar keer gebeurd. Zo ook gisteren, thuis in mijn dorp. En ja, meestal is er iemand in de buurt om even aan te duwen, maar niet in mijn dorp in de ochtend...
    Gelukkig stond ik naast mijn Volvo, inclusief startkabels, deuren open, maar geen sleuteltjes om Volvo te starten. Heb toen kabels aangesloten en Porsche gestart, zonder de Volvo eerst te starten. Dat lukte (maar heb nog niet gecontroleerd of de Volvo 't nu nog doet).
    's Middags na het werk weer naar huis: er was niet voldoende stroom om te starten. Dacht dat dat kwam omdat ik op de heenweg achterruitverwarming+verlichting had gebruikt, waardoor de accu niet genoeg had kunnen laden. Weer iemand gevraagd even te duwen... gelukkig gaat dat altijd soepeltjes!
    Vanmorgen startte de Porsche netjes, maar ging het acculampje branden. Over de betekenis van dat lampje lees ik op het forum nogal verschillende verhalen.
    De accumeter geeft zo'n 10V aan, ook met een draaiende motor. Dat lijkt mij te weinig...

    Een paar vragen:
    - Heb ik de accu van de Volvo misschien kapot gemaakt?
    - Gebruikt de achterruitverwarming stroom van de accu of de dynamo?
    - Wat is de betekenis van dat acculampje?
    - Een nieuwe dynamo kost zo'n 300,-. Wat kost een 2e handsje ongeveer?

    Vanmiddag kijken of ik weer thuis kom zonder hulp...
    Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)


  2. #2
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: Betekenis acculampje

    Je moet met draaiende motor eens meten wat de spanning is van de accu.
    Die moet rond de 13.5 volt zijn. Hoofdverdachte bij te lage spanning van de accu (als je V-snaar voldoende gespannen is tenminste) is de spanningregelaar van de dynamo.
    Het is een onderdeel dat met twee boutjes tegen de achterkant van de dynamo is aangebout. De spanningsregelaar kost ongeveer 12 euro en kan je bij elke automaterialen zaak kopen (origineel Bosch is duurder, meeste hebben Hella in voorraad).
    Deze regelaar heeft twee koolborstels die kunnen versleten zijn, of het ding is zelf stuk.
    Vervang dat eerst, de dynamo zelf gaat zelden stuk, maar dat kan wel.
    Kijk ook naar de loopringen waar de koolborstels overheen glijden. Als die loopringen aangevreten/ruw zijn, dan 'vreet' hij de koolborstels erg snel op.

    Wat nog makkelijker is, is de dynamo loshalen en naar een startmotoren/dynamo revisie bedrijf mee te nemen. Ze kunnen hem gratis/of tegen een kleine vergoeding testen. Weet je meteen waar je aan toe bent.

    Oja, ik zou geen 2de hands dynamo kopen. Je dynamo reviseren, tot 'nieuwstaat' kost ongeveer 100 euro ex btw.
    En duurt iets van een dag.


  3. #3
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Betekenis acculampje

    SaddieN e accumeter geeft zo'n 10V aan, ook met een draaiende motor. Dat lijkt mij te weinig...

    Een paar vragen:
    - Heb ik de accu van de Volvo misschien kapot gemaakt? Denk ik niet
    - Gebruikt de achterruitverwarming stroom van de accu of de dynamo?Accu-
    Wat is de betekenis van dat acculampje?laad stroom te laag-
    Een nieuwe dynamo kost zo'n 300,-. Wat kost een 2e handsje ongeveer? 50,--
    als je eigen niet goed meer is .... kun je hem beter reviceren
    gebruikt heeft vaak slechte lagers en een nieuw spanningsregelaar inkl. koolborstels is ook niet verkeerd

    Maar het zou je accu ook kunnen zijn.!!!!!!!
    een accu word er niet beter van als hij helemaal leeg getrokken word
    en dat een paar keer achter elkaar
    als een cel sluiting maakt kom je ook in de buurt van 10V
    Succes
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  4. #4
    Ingeschreven
    22/02/2009
    Locatie
    Born, in het hart van het mooie Limburg!!
    Berichten
    3.309

    Re: Betekenis acculampje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M.B.H. Bekijk Berichten
    SaddieN e accumeter geeft zo'n 10V aan, ook met een draaiende motor. Dat lijkt mij te weinig...

    Een paar vragen:
    - Heb ik de accu van de Volvo misschien kapot gemaakt? Denk ik niet
    - Gebruikt de achterruitverwarming stroom van de accu of de dynamo?Accu-
    Wat is de betekenis van dat acculampje?laad stroom te laag-
    Een nieuwe dynamo kost zo'n 300,-. Wat kost een 2e handsje ongeveer? 50,--
    als je eigen niet goed meer is .... kun je hem beter reviceren
    gebruikt heeft vaak slechte lagers en een nieuw spanningsregelaar inkl. koolborstels is ook niet verkeerd

    Maar het zou je accu ook kunnen zijn.!!!!!!!
    een accu word er niet beter van als hij helemaal leeg getrokken word
    en dat een paar keer achter elkaar
    als een cel sluiting maakt kom je ook in de buurt van 10V
    Succes
    beetje handige Harry kan de lagers zelf vervangen, voor leken niet aan te raden ...:whistle:
    924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!


  5. #5
    Ingeschreven
    07/07/2010
    Locatie
    Rotterdam e.o.
    Berichten
    208

    Re: Betekenis acculampje

    Vanmiddag ging het dus niet helemaal zoals gepland. Auto startte niet meer, aangeduwd, reed een paar minuutjes en begon toen te sputteren om uiteindelijk stil te vallen.
    Vanavond er waar naar toe en de test uitgevoerd zoals Martin me had uitgelegd: + kabel van accu loskoppelen en aansluiten op de startkabel, starten en vervolgens los maken: wagen viel direct stil. Dat zou dan dus duiden op een defecte dynamo.
    Met de leen-accu startte de wagen, maar het lampje brandt en toen ik thuis was (30km) kon ik niet meer starten...
    Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)


  6. #6
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: Betekenis acculampje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SaddieN Bekijk Berichten
    Vanmiddag ging het dus niet helemaal zoals gepland. Auto startte niet meer, aangeduwd, reed een paar minuutjes en begon toen te sputteren om uiteindelijk stil te vallen.
    Vanavond er waar naar toe en de test uitgevoerd zoals Martin me had uitgelegd: + kabel van accu loskoppelen en aansluiten op de startkabel, starten en vervolgens los maken: wagen viel direct stil. Dat zou dan dus duiden op een defecte dynamo.
    Met de leen-accu startte de wagen, maar het lampje brandt en toen ik thuis was (30km) kon ik niet meer starten...
    dat is duidelijk, de dynamo laad niet bij, dus laten revseren of ruil dynamo.



    trouwens je kan niet zomaar noemen of iets stroom trekt van de accu of dynamo. de dynamo kan zoveel stroom leveren, ga je meer vragen door alles aan te zetten gaat hij stroom ban de accu trekken.
    maar verlichting en achteruit verwarming moet de dynamo wel trekken, gebruik ik regelmatig zonder problemen. moet ik eens een keer meten met ampere metertje:whistle:
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  7. #7
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Betekenis acculampje

    Ik heb een Dynamo getest :loco: of eerlijk gezecht 4 Stuks
    3 werken :-)
    1 werkt Niet Defekt diodeblok ( dus die kan uit elkaar )
    Met andere woorden ik heb er wel 1 over ;-)
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  8. #8
    Ingeschreven
    07/07/2010
    Locatie
    Rotterdam e.o.
    Berichten
    208

    Re: Betekenis acculampje

    Bedankt, Martin, voor de moeite.

    De accu thuis opgeladen en even opgemeten: geeft zo'n 12+ volt. Is wel weer een opluchting: lijkt de accu (vooralsnog) goed.
    Nog over het vervangen van de dynamo. Heb even onder motorkap gekeken en Haynes gelezen. Klinkt als een simpel klusje: oude eraf en nieuwe erop. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
    Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)


  9. #9
    Ingeschreven
    27/10/2008
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.367

    Re: Betekenis acculampje

    accu pool los.

    dan de bovenste dynamo bout los en de onderste ook.

    dan kan je hem er uit halen en de achtersteplaat los halen dmv 3 moertjes.
    geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding


  10. #10
    Ingeschreven
    07/07/2010
    Locatie
    Rotterdam e.o.
    Berichten
    208

    Re: Betekenis acculampje

    Hoop dat ik er deze week tijd voor heb, lijkt me toch leuk om a.s. zaterdag autootjes en vliegtuigjes te gaan kijken!
    Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •