Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Piet's Project

  1. #1
    Ingeschreven
    01/08/2014
    Berichten
    29

    Piet's Project

    Ook ik denk dat het maar eens tijd is voor een project-topicje voor mijn bahama blauwe 78'er 924. Ik kwam hem online tegen als schadeauto met 'algemene gebruikssporen'. Liet in eerste instantie een gedachten door mijn hoofd schieten om hem te kopen en vervolgens in onderdelen te verkopen (sorry voor het vloeken in de kerk!) maar eenmaal na de proefrit was die gedachte gauw weg. Iets wat mij verder heel erg aansprak aan deze auto waren de metertjes, oliedruk, spanning, vind ze super ogen.

    Ik ben vrij nieuw in het motorisch sleutelen (werk dagelijks wel met oldtimers maar niet motorisch), dus ik besloot om er voor te gaan en deze auto geheel op te lappen om het eens te leren. Maargoed, excuseer mij aub voor gebrek aan kennis van tijd tot tijd (en de vragen die hier waarschijnlijk uit voort komen!), ik probeer het zo goed mogelijk te leren

    resized924.jpg De auto zelf
    resizedinterieur].jpg interieur, met dat oerlelijke Luisi notenhouten stuur, dat ik zo snel mogelijk ga vervangen met een origineel Porsche stuur. (Stuur heeft nog wel eens de neiging om tijdens het sturen te toeteren)

    De auto was overduidelijk uitgeleefd door een stel jonge lui (stoelen gescheurd, 'sport' stuur erin dat beter op een Alfa Romeo zou passen, slecht gerepareerde schade rondom met name de voorschermen links en rechts, achterklep glas was uit de sponning en zelfs de kilometer teller was er al mee opgehouden, en zelfs de voorbanden waren kleiner dan achter, waarschijnlijk om hem te verlagen, wel jammer dat daardoor de kilometer teller een te hoge snelheid aangeeft.)

    Eenmaal thuis zag ik een witte damp uit de uitlaat, samenhangend met snel heet lopen, en borrelende koelvloeistof in het koelvloeistofresevoir.

    Allereerst een compressietest uitgevoerd, de eerste 3 cilinders gaven rond de 175 psi droog aan, zelfs met een paar druppels olie erbij verandere de waarden niet veel dus volgens mij zijn mn zuigerveren nog wel goed. Maar de 4e gaf maarliefst 205 psi.

    Cilinderkop er af gehaald, pakking zelf was nog goed, schijnbaar een probleem in de kop zelf, bij het revisiebedrijf konden ze de 4e inlaat klep niet vaccuüm krijgen, de cilinder stond zowat voor de helft vol met koelvloeistof. Maargoed, nieuwe onderdelen besteld (distributieriem, pakkingset, oliefilter, thermostaat, radiateur fan zender, en met dank aan Martin ook nieuwe klepstoters en een nieuwe nokkenas (bedankt!)) Zelfs de 6-kant boutjes rondom heb ik maar verniewd. Oh en schijnbaar had deze auto 3 verschillende bougiekabels en maarliefst twee massakabels voor de accu.

    nok.jpg Die was wel aan vervanging toe.

    Tevens in de afgelopen zonnige dagen de achterklep ruit maar terug in de sponning gekit met (uiteraard) siliconevrije Tixophalte. Dat zal een hoop schelen tijdens het rijden. Voorheen leek het wel of ik een windhoos in de auto had zitten, om nog maar te zwijgen over de gruwelijke stank van uitlaat gassen die door deze fijne constructie naar binnen werden gezogen.

    In de afgelopen dagen op mijn gemak de cilinderkop weer terug in elkaar gemonteerd, dat ging allemaal wel aardig voor de eerste keer vond ik zelf. En vanavond er weer op gemonteerd (een boel gezweet om te zorgen dat alles zo goed mogelijk verliep, tevens erg bang om krassen te maken op mijn geliefde kopvlak) en al deels dingen terug aangesloten.

    Maar toen, bij het met de momentsleutel aan draaien van de kop hoorden mijn maat en ik een soort 'kloenk' geluid, niet wetende wat het was onwetend doorgegaan tot we er achter kwamen wat het dan toch wél was.

    -NT9BjlZ7y083gDmRbg56G1xIV7geDIdHc9aCmxmwz0.jpg

    Voor degene die het niet zo zien: het draadeind van het uitlaatspruitstuk van de 3e cilinder, op een of andere manier is hij op deze wijze klem komen te zitten, en dus zo verbogen (iemand nog een andere in de aanbieding?) Dus daar ga ik dan maar morgen mee stoeien.

    Wel heb ik nog een paar vraagjes:

    Ik heb mijn kopbouten aangedraaid in 2 fases: eerst allemaal met 45 Nm en daarna met 97 Nm gezien ik nergens duidelijke omschrijvingen kon vinden, en het maar een apart idee vond om in 1 zitting gelijk tot 97 Nm te draaien (wat mijn Haynes handboek aangaf). Heb ik dit goed aangepakt?

    Daarnaast, ik heb mijn kilometerteller gerepareerd, hij draait nu vrolijk kilometers erbij, maar uit het dashboard demonteren was een ellende, maar er weer terug in monteren lijkt mij helemaal een onmogelijke opgave, heeft iemand tips?

    Waarom kan het huis waar de as van de verdeler in zit eigenlijk op 2 manieren gemonteerd worden?

    Ik houd jullie op de hoogte met foto's!

    Groeten Peter
    Laatst gewijzigd door piet03; 09/08/2014 om 02:54.


  2. #2
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Piet's Project

    Een tapeind heb ik wel liggen
    En wat bedoel je met verdelerhuis kan je op 2 manieren monteren ? Ik ken er maar 1 insteken als je de nokken as op timing heb zo dat de rotor naar het kerfje in de rand wijst en de vervroeger naar voren staat en ongeveer op 7 uur
    En de kop aantrekken in 2 keer is goed hoor wel volgens patroon natuurlijk.

    Tapeind is al onderweg naar je toe.
    Laatst gewijzigd door M.B.H.; 09/08/2014 om 08:22.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  3. #3
    Ingeschreven
    01/08/2014
    Berichten
    29

    Re: Piet's Project

    clip_image041.jpg
    Dit is wat ik bedoelde, kon even niet op een goede benaming komen, maar zoals je ziet is deze onder 2 hoeken te monteren, ik heb hem zelf op de hoogste stand gemonteerd.

    Hardstikke bedankt Martin! Ben d'r erg mee geholpen!


  4. #4
    Ingeschreven
    27/05/2012
    Berichten
    407

    Re: Piet's Project

    Mooi project en volgens mij gaat het met het sleutelen wel goedkomen..


  5. #5
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Piet's Project

    Maak nog eens een foto ik kan het zo slecht zien,
    en uitleggen maar het lijkt mij dat het niet goed zit.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  6. #6
    Ingeschreven
    18/05/2008
    Locatie
    Twente
    Berichten
    1.287

    Re: Piet's Project

    Goed bezig Piet, maakt het af!

    Mvg, Harry 924 1983


    You know the Germans always make good stuff
    7 letters in P O R S C H E, 7 days in a week.. Coincident? I think not !


  7. #7
    Ingeschreven
    02/06/2011
    Berichten
    1.261

    Re: Piet's Project

    Waar ken ik deze nou toch van; met die spiegels en dat stuur?


  8. #8
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: Piet's Project

    Je kan heel makkelijk alle drie de klokken uit het dach nemen en de teller terug plaatsen er zitten twee schroeven in de huizing plaat aan de bovenkant


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  9. #9
    Ingeschreven
    01/08/2014
    Berichten
    29

    Re: Piet's Project

    Bedankt voor de tip! Zal het straks even gaan proberen!

    Dit is trouwens hoe ik heb het gemonteerd (vorige foto was niet mijn auto)
    kopresized.jpg

    Dit is hoe ik hem heb gemonteerd, want aan de pakking zelf is te zien dat de verdeler onder 2 verschillende hoeken gemonteerd kan worden, heeft dit er iets mee te maken dat de verdeler anders iets raakt ofzo?
    3303_93110090100.jpg

    Verder vroeg ik mij af of iemand enig idee heeft wat dit toch is, ik heb al verschillende zoekpogingen ondernomen maar tevergeefs, het bevind zich aan de kant van de linker koplamp.
    dingresized.jpg


  10. #10
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Piet's Project

    Dat is de weerstand voor je koel ventilator
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •