Pagina 1 van de 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Onderwerp: Trage wissers

  1. #1
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361

    Trage wissers

    Gisteren in een harde regenbui op de snelweg naar de rechterbaan moeten gaan en de snelheid drastisch omlaag moeten doen omdat ik simpelweg niets meer zag, ook niet met de wissers in stand 2. De wissers zijn ongelofelijk traag, stand 2 is nog langzamer dan stand 1 in mijn Audi 80 en die heeft 3 standen.

    Kortom: levensgevaarlijk. Idee is om het mechanisme met motor te vervangen door dat van een recentere 944 of zelfs een 968. Kan iemand met beschikking over PET van deze modellen de onderdeelnummers vergelijken met die van de 924 van 1980? Weet iemand toevallig of deze onderdelen uitwisselbaar zijn?


  2. #2
    Ingeschreven
    17/09/2007
    Berichten
    1.129
    Ik zal vanavond even PET raadplegen. Maar begin eerst eens met het schoonmaken van je massa contacten en je stekker die onder je ruit zit bij de ruitenwisser motor.

    Dat is een idiote klote plek waar veel vuil en vocht komt. Neem evt een klein busje wd40 mee en behandel je ruiten met anti-rain ofsow, althans een soort gelijk product. Werkt super. Heeft de ANWB een keer er bij een maat van me aangebracht toen zijn ruitenwissers het niet meer deden.


  3. #3
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361
    Dank je, ik ben er inmiddels achter dat alleen het mechanisme van de 944 type 1 past.

    Het probleem moet mechanisch of elektrisch zijn (wrijving of weerstand) dus ik zal de boel eens slopen en schoonmaken en goed invetten, zoals je ook al suggereerde.

    Met Rain-X heb ik wat mindere ervaringen, dat gaf vieze strepen.


  4. #4
    Ingeschreven
    17/09/2007
    Berichten
    1.129
    Ik smeer die rommel op mijn achteruit, ideaal.

    Maar invetten etc is zeer zeker aan te raden. Ik heb die van mij laatst ook compleet uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Daarna goed invetten met dik vet (wat vet is dat roest niet ).


  5. #5
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361
    Da's ook mijn motto (en een reden om kleine olielekjes bij de gemiddelde klassieker niet te fixen, scheelt heel wat roest ). Ik zal het binnenkort eens demonteren.

    Ik denk dat er ook nieuwe wisserarmen op moeten, volgens mij zijn deze wat lam waardoor de wissers niet goed worden aangedrukt op hogere snelheden.


  6. #6
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Trage wissers

    Een heel oud draadje maar even afstoffen in de hoop dat iemand het oppikt.
    Ik heb ook errug trage wissers. Ik heb de motor al uit elkaar gehad, oud vet eruit, schoongemaakt en opnieuw van nieuw vet voorzien. Resultaat, mwah. Weinig verbetering. Dus wil ik het mechanisme eruit halen en schoonmaken en opnieuw van smeermiddel voorzien. Maarrrrrrrr, het lijkt dat dat niet zonder hamer en beitel gaat lukken. Of moet ik toch de deksel van de kachelmotor verwijderen? Er zullen vast wel 924 eigenaren met deze reparatie ervaring hebben. Wie helpt me uit de brand. De Haynes geeft geen uitsluitsel.
    En toen dacht ik even in mijn digitaal werkplaatshandboek te kijken. Niet dus. Kennelijk heb ik dat gedeleted. Grrrrr. Dus heeft iemand nog een pdf van het werkplaatshandboek voor een 924?
    Laatst gewijzigd door Beer924; 15/03/2022 om 20:03.


  7. #7
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Trage wissers

    Tja. Uhm iets met joeptroep en zoeken naar wipers removal. Ja hoor. Gevonden. En helaas moet de beschermkap van de kachelmotor er dus wel af.



    Jammer, want dan moet dat spul weer gekit worden. Zit alleen maar vast met kit en één of ander fragiel plastic dopje.
    Bedankt voor alle reacties. Hahahahahahaha. Nee hoor geintje!


  8. #8
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Trage wissers

    Voor het vervolg van dit verhaal moet je even naar mijn project draadje.


  9. #9
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Trage wissers

    Toch nog een keer wat vragen over die slome ruitenwissers.
    Er zal hier toch al wel iemand op het idee gekomen om een alternatieve ruitenwissermotor te monteren? Bijvoorbeeld uit een later type van bijvoorbeeld de Golf.
    Ik heb via het onderdeelnummer proberen te zoeken naar een alternatief van een andere fabrikant. Dat werd niks.
    Maar gezien Vag meerdere auto's in de periode van '76-'85 heeft geproduceerd en daarvan de onderdelen door elkaar gebruikte, heb ik eens gezocht op automerk/type. In dit geval een Golf II. Waarom zouden ze toen een andere ruitenwissermotor hebben gemaakt terwijl alles al op voorraad was?
    Ik heb dit gevonden.

    Vervangende motor.jpg

    Wat opvalt en daarom werd ik getriggerd, is dat het vermogen van veel motortjes 30W is en deze 40. Die iets sterkere motor zou de ruitenwissers zo maar eens iets actiever kunnen maken, toch?
    Overigens was dit het enige merk dat die 40W aangaf.
    Wie oh wie slaat hierop aan?
    Laatst gewijzigd door Beer924; 26/07/2022 om 15:10.


  10. #10
    Ingeschreven
    18/05/2007
    Locatie
    Naarden
    Berichten
    3.513

    Re: Trage wissers

    Geen idee of het past, maar voor die paar tientjes is het wel een keer te proberen.
    Porsche isn't just a car, but a way of life!
    1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
    Lees hier de regels van 924forum.nl



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •