Pagina 1 van de 7 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 99

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    warm start problemen

    Warme start probleem bij een 924, dat is een bekend euvel.

    De 924 en 924 Turbo een injectiesysteem dat werkt met een constante druk. Deze druk noem je systeemdruk, want de druk komt voor in het hele systeem.
    De systeemdruk wordt veroorzaakt doordat de benzinepomp meer benzine levert dan er wordt afgevoerd. De benzine pomp kan wel 10 bar druk geven, echter is de systeem druk ongeveer 3 bar doordat er een drukregelaar aan het eind van het systeem gemonteerd zit.
    De drukregelaar zit in de mengverdeler. De mengverdeler is het zwarte gegoten onderdeel waar bij een 924 brandstofleidingen aan gemonteerd zitten.
    Tussen de benzine pomp en de mengverdeler zitten nog een drukaccumulator om de drukgolven die de benzinepomp veroorzaakt te effenen en de benzinedruk na het stilzetten op peil te houden. Dit kan alleen als er ook een terugslagklep in de leiding zit bij de benzine pomp. En die zit er dus ook bijna altijd

    Zou er geen drukaccumulator en een terugslagklep aanwezig zijn daalt de systeemdruk na het afzetten van de motor meteen en gaat de benzine makkelijk koken door de warmte in de motorruimte. Vloeistof onder een hogere druk dan de buitenluchtdruk heeft ook een hoger kookpunt. Dit is niet de reden om een systeemdruk te hanteren maar wel een leuke bijkomstigheid.

    En nu je dit weet kun je dus ook heel eenvoudig nagaan wat er aan de hand is bij een auto met K-jetronic met warme start problemen.
    De systeem druk..........juist, is er niet meer of niet hoog genoeg.

    En nu je weet hoe de systeemdruk hoog wordt gehouden weet je ook hoeveel oorzaken er kunnen zijn die een te lage systeemdruk kunnen veroorzaken. In volgorde van meest voorkomende oorzaken:

    1. Een lekkende of niet aanwezige terugslagklep bij de benzinepomp.
    2. Een defect o-ringetje om het drukregelventiel.
    3. Een defecte accumulator.
    4. Een inwendig lekkende mengverdeler.

    De eerste twee mogelijkheden zijn eventueel zelf relatief eenvoudig te doen en kosten weinig. Een terugslagklep is er in twee uitvoeringen en kost ongeveer Euro 20.-
    De andere twee mogelijkheden zijn duurder en daarom is raadzaam om bij twijfel of één van deze twee onderdelen defect zijn eerst de systeemdruk te laten meten.

    K-jetronic bestaat natuurlijk uit meer dan alleen deze onderdelen , ook is er bijvoorbeeld naast de systeemdruk nog een belangrijke stuurdruk maar dit heeft niks te maken met het warmestartprobleem.

    Mijn ervaring is dat warmstart problemen ook met de stuurdruk te maken kunnen hebben. De stuurdruk wordt geregeld door de warmloopregelaar. De retour van die z.g. warmloopregelaar gaat via de centrale retourleiding terug naar de tank.
    Dus als die regelaar stuk is en inwendig lekt,
    dan kan de systeemdruk via de warmloopregelaar weglekken naar de tank. Systeemdruk en stuurdruk zijn via mengverdeler met elkaar verbonden.

    Met een goede benzinedrukmeter is heel goed te bepalen wat er stuks is.
    Meten is weten.

    Dit is een terugslagklep voor een 924 vanaf 1977 tot 1980
    Bestelnummer 1587010004 (Bosch nummer) kosten ongeveer € 15.-

    Dit is een terugslagklep voor een 924 vanaf 1981.
    Bestelnummer 1583386514 (Bosch nummer) kosten ongeveer € 17.-

    ALLEBIJ TE BESTELLEN BIJ DE BOSCH DEALER
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  2. #2
    Ingeschreven
    23/02/2008
    Berichten
    952

    Re: warm start problemen

    Ik heb vandaag mijn WUR vervangen door één die gegarandeerd goed is. (Gecontroleer door M.B.H. vorig jaar augustus).
    Hij start echter nog steeds niet als het warm is.
    Ook de tips hierboven (gas vol in) werken niet.
    Ik draai de sleutel ook enkele malen op contact om druk in de leiding te krijgen, maar dat werkt ook niet.

    Wie weet wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen? Want ik had gehoopt dat het probleem over zou zijn na het vervangen van de WUR.


  3. #3
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: warm start problemen

    Je moet je eigen systeem analyseren. Hou je voldoende restdruk in je systeem, volgens de Bosch specs. Is de controledruk in jouw systeem in de specs, en stijgt de controledruk snel genoeg.

    Ik heb van degene die mijn spinnekop heeft gereviseerd begrepen dat het warmestartventiel, dat ding dat bij de spinnekop zit en er uitziet als een stop uit de meterkast vaak lek raakt en de controledruk beinvloedt.


  4. #4
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: warm start problemen

    Gerben eerst even vast stellen of de moter, geen of teveel brandstof krijgt!
    Hoe te handelen
    1 moter starten even langer dan normaal.
    2 bougie eruit halen
    nat is teveel
    droog is te weinig
    dan weet je welke kant je op moet :-)met de zoektocht
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  5. #5
    Ingeschreven
    23/02/2008
    Berichten
    952

    Re: warm start problemen

    Dat starten is met warme motor neem ik aan?
    Dus eerst een blokje rijden, 1 uur laten staan, starten (wat dus niet wil), bougie's eruit draaien en verder controleren/nagaan.


  6. #6
    Ingeschreven
    27/10/2008
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.367

    Re: warm start problemen

    jah.

    ik heb gisteren m`n koudstartinjector de stekker er af getrokken helpt naar mijn idee wel.
    geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding


  7. #7
    Ingeschreven
    15/11/2009
    Berichten
    249

    Re: warm start problemen

    Dan kan het goed zijn dat je temp.tijdsensor stuk is waardoor je injectiesysteem altijd denkt dat je motor koud is.Dan moet je eigenlijk ook de drukklep onder je spinnekop loskoppelen of de stekker van je temp.tijdsensor(die zit achterop je cilinderkop)lostrekken.Was bij mij de oplossing.
    Groeten, Maup


  8. #8
    Ingeschreven
    23/02/2008
    Berichten
    952

    Re: warm start problemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maup Bekijk Berichten
    Dan kan het goed zijn dat je temp.tijdsensor stuk is waardoor je injectiesysteem altijd denkt dat je motor koud is.Dan moet je eigenlijk ook de drukklep onder je spinnekop loskoppelen of de stekker van je temp.tijdsensor(die zit achterop je cilinderkop)lostrekken.Was bij mij de oplossing.
    Groeten, Maup
    Heb je hier ook een foto van? Dit zegt me even niets. En hoe kan ik het testen? want opzich heb ik alle onderdelen wel op reserve liggen, maar ik wil ze alleen vervangen als ik zeker weet dat het of fout is, of het te plaatsen onderdeel goed.


  9. #9
    Ingeschreven
    27/06/2008
    Berichten
    572

    Re: warm start problemen

    Heb je nu zelf een drukmeter?


  10. #10
    Ingeschreven
    23/02/2008
    Berichten
    952

    Re: warm start problemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duncan Bekijk Berichten
    Heb je nu zelf een drukmeter?
    Helaas niet.

    Ik kwam in een pdf van Bosch (180mb) onderstaande 4 bladzijden tegen.
    Als ik nu een drukmeter had, had ik dit even doorlopen, maar dat gaat dus niet zo gemakkelijk.

    Misschien ook wel gemakkelijk voor jullie als naslagwerk bij warme-start-problemen, zie link in het bericht van Bassie hieronder.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •