Pagina 1 van de 10 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 99
  1. #1
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    warm start problemen

    Warme start probleem bij een 924, dat is een bekend euvel.

    De 924 en 924 Turbo een injectiesysteem dat werkt met een constante druk. Deze druk noem je systeemdruk, want de druk komt voor in het hele systeem.
    De systeemdruk wordt veroorzaakt doordat de benzinepomp meer benzine levert dan er wordt afgevoerd. De benzine pomp kan wel 10 bar druk geven, echter is de systeem druk ongeveer 3 bar doordat er een drukregelaar aan het eind van het systeem gemonteerd zit.
    De drukregelaar zit in de mengverdeler. De mengverdeler is het zwarte gegoten onderdeel waar bij een 924 brandstofleidingen aan gemonteerd zitten.
    Tussen de benzine pomp en de mengverdeler zitten nog een drukaccumulator om de drukgolven die de benzinepomp veroorzaakt te effenen en de benzinedruk na het stilzetten op peil te houden. Dit kan alleen als er ook een terugslagklep in de leiding zit bij de benzine pomp. En die zit er dus ook bijna altijd

    Zou er geen drukaccumulator en een terugslagklep aanwezig zijn daalt de systeemdruk na het afzetten van de motor meteen en gaat de benzine makkelijk koken door de warmte in de motorruimte. Vloeistof onder een hogere druk dan de buitenluchtdruk heeft ook een hoger kookpunt. Dit is niet de reden om een systeemdruk te hanteren maar wel een leuke bijkomstigheid.

    En nu je dit weet kun je dus ook heel eenvoudig nagaan wat er aan de hand is bij een auto met K-jetronic met warme start problemen.
    De systeem druk..........juist, is er niet meer of niet hoog genoeg.

    En nu je weet hoe de systeemdruk hoog wordt gehouden weet je ook hoeveel oorzaken er kunnen zijn die een te lage systeemdruk kunnen veroorzaken. In volgorde van meest voorkomende oorzaken:

    1. Een lekkende of niet aanwezige terugslagklep bij de benzinepomp.
    2. Een defect o-ringetje om het drukregelventiel.
    3. Een defecte accumulator.
    4. Een inwendig lekkende mengverdeler.

    De eerste twee mogelijkheden zijn eventueel zelf relatief eenvoudig te doen en kosten weinig. Een terugslagklep is er in twee uitvoeringen en kost ongeveer Euro 20.-
    De andere twee mogelijkheden zijn duurder en daarom is raadzaam om bij twijfel of één van deze twee onderdelen defect zijn eerst de systeemdruk te laten meten.

    K-jetronic bestaat natuurlijk uit meer dan alleen deze onderdelen , ook is er bijvoorbeeld naast de systeemdruk nog een belangrijke stuurdruk maar dit heeft niks te maken met het warmestartprobleem.

    Mijn ervaring is dat warmstart problemen ook met de stuurdruk te maken kunnen hebben. De stuurdruk wordt geregeld door de warmloopregelaar. De retour van die z.g. warmloopregelaar gaat via de centrale retourleiding terug naar de tank.
    Dus als die regelaar stuk is en inwendig lekt,
    dan kan de systeemdruk via de warmloopregelaar weglekken naar de tank. Systeemdruk en stuurdruk zijn via mengverdeler met elkaar verbonden.

    Met een goede benzinedrukmeter is heel goed te bepalen wat er stuks is.
    Meten is weten.

    Dit is een terugslagklep voor een 924 vanaf 1977 tot 1980
    Bestelnummer 1587010004 (Bosch nummer) kosten ongeveer € 15.-

    Dit is een terugslagklep voor een 924 vanaf 1981.
    Bestelnummer 1583386514 (Bosch nummer) kosten ongeveer € 17.-

    ALLEBIJ TE BESTELLEN BIJ DE BOSCH DEALER
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  2. #2
    Ingeschreven
    08/11/2008
    Berichten
    369

    Re: warm start problemen

    Goed en compleet En niet alleen voor de 924 van toepassing!

    Je hebt je roeping als leraar autotechniek gemist...... :mrgreen:
    924S: Eenvoud, overtuiging, actie!


  3. #3
    Ingeschreven
    06/10/2008
    Berichten
    2.962

    Re: warm start problemen

    dat is heel leuk die plaatjes maar zou je ook kunnen vertellen waar die zouden moeten zitten?
    ik gok ergens op/bij pomp :
    '82 Porsche 924 50 Jahre
    roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
    '98 Subaru Impreza GT Turbo
    prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.


  4. #4
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361

    Re: warm start problemen

    Inderdaad, de kleinste zit in de pomp geschroefd. Die terugslagkleppen zijn overigens in de loop van de jaren door Porsche gemonteerd om de warme startproblemen van de 924 op te lossen, als je het 'originele 924'-boek leest zie je dat er de eerste jaren elk jaar een modificatie of wat is doorgevoerd op het brandstofsysteem.


  5. #5
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    2.956

    Re: warm start problemen

    Beste is natuurlijk meteen een nieuwe Pierburg pomp. Deze pomp is een stuk moderner dan die van Bosch. En tevens geruislozer.
    937 racer


  6. #6
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: warm start problemen

    ja ja dat heb je met die oudjes die weten nog wel eens wat :-D :mrgreen:
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  7. #7
    Guest

    Re: warm start problemen

    Weet iemand nog een goed/goedkoop adres voor een drukaccumulator? En voor de terugslagklep?


  8. #8
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: warm start problemen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gast
    Weet iemand nog een goed/goedkoop adres voor een drukaccumulator? En voor de terugslagklep?
    Probeer Rentech in steenwijk eens :idea:
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  9. #9
    Guest

    Re: warm start problemen

    Ik ben bij alpo geweest voor een accumulator, nu konden ze er 2 leveren.

    Hij had ook een plaatje erbij, nu heb ik volgens dat plaatje een accumulator gekregen van een type met 2 accumulators.

    Ik heb er 1 op mijn auto. Die ik nu heb is ook kleiner.
    Weet iemand hoe het zit met de accumulators en of het uitmaakt welke erop zit?
    Hij past er namelijk gewoon op, maar mijn startprobleem is nog hetzelfde.

    Ik beschik over een drukmeter, maar zijn er nog manieren om plaatselijk/per component de druk te meten?


  10. #10
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: warm start problemen

    zo meet ik de druk na het filter en accumulator +/- 4,5 Bar met en zonder loopende moter
    druk op brandstof verdeler +/- 1,5 Bar bij optoeren lopende moter
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •