Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    924 1984 | Startmotor issues

    Ik ben bezig een auto op te starten (gevalletje lang stilgestaan, en onderandere een gedemonteerde starter wegens defect).

    Nu had ik 2 starters liggen:
    - een 'upgrade' sr10x, welke 6 maanden geleden nog zonder probleem de motor van mijn donorwagen rondkreeg
    - een standaard starter, bij de auto meegekregen, staat onbekend

    Omdat ik de sr10x met eigen ogen heb zien werken, deze gemonteerd, maar deze gaf eenmaal ingebouwd enkel een 'klik' en ging dus niet rond.

    Toen had ik de starter (alsook deel van de uitlaat, hitteschildjes, ...) weer gedemonteerd, en deze zonder belasting laten draaien.
    Zoals te zien op onderstaand filmpje, niet echt veel fut:
    (kan een starter defect raken met 6 maand op zolder te liggen?)


    Nu deze sr10x-starter aan de kabels bengelde, en zonder verbetering te verwachten, de originele meegekregen starter ook maar eens verbonden.
    En ook hier een kort filmpje:


    Dit leek me een realistischere snelheid om de motor rond te krijgen, ondertussen zit deze nu eronder, maar deze doet ook niet meer dan enkel een klik te geven.

    De motor zelf zit niet vast, ik heb enkele druppen olie in de bougiegaten laten vallen, en de auto vooruitgeduwd in 6e versnelling zodat deze al eens rond geweest is.
    Iemand een idee waar verder te zoeken? Iemand ter vergelijking ooit zelf een starter 'los' getest? Met de 'losse' test dacht ik ervan uit te kunnen gaan dat de bekabeling ok is, en de originele starter zonder belasting ook, echter...

    aanvulling: dezelfde accu startte zowel vóór, als ná, zonder problemen mijn rijdende 924, dus die sluit ik graag uit als oorzaak.
    geeft 12,...V op de teller in de wagen, alsook met de multimeter.
    aanvulling: extra aardingskabel van minpool naar motorblok geven geen verschil
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 23/07/2015 om 17:10.


  2. #2
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1984 | Startmotor issues

    De originele starter lijkt mij okee Daan.
    En 6e versnelling ??? Grapje zeker of bedoel je de R van racen. Ha Belgische humor.
    Laatst gewijzigd door M.B.H.; 23/07/2015 om 22:00.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  3. #3
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924 1984 | Startmotor issues

    Helaas geen one-of-a-kind 6-bak, ik bedoelde de hoogste versnelling, 5e dus .

    Raar maar waar, gisteren na 3 pogingen ging de motor toch rond op de starter.
    Deze morgen bij de 'bougies op kleppendeksel'-test deed de starter het zelfs meteen.

    Deze wagen zou mijn huidig rijdend exemplaar moeten vervangen (op termijn), dus dan bouw ik voor de zekerheid waarschijnlijk die starter over, die mij nog nooit dienst geweigerd heeft. Het witte blokje uit het stuurslot heb ik ook nog nieuw liggen, dus die gaat er straks ook in voor de zekerheid.

    Starter werkt nu dus, bougies vonken, ik heb brandstof tot aan de verdeler, straks maar eens een startpoging wagen.


  4. #4
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924 1984 | Startmotor issues

    Ondertussen heeft de startmotor sinds de dag na montage, geen kuren meer gehad, en is altijd rondgegaan.

    Nog een kleine vraag aanvullend op voorgaande:
    De motor heb ik kunnen starten , maar loopt véél te rijk.

    Basisafstelling (leiding op spinnekop losmaken, mengselschroef indraaien tot er nét geen brandstof meer uitloopt) heb ik proberen doen,
    echter met de mengselschroef volledig dicht (linksom dus), sproeien de injectoren er nog op los.
    Het brandstofpomprelais is overbrugd met een schakelaar voor deze test.
    Voor zover ik me kon herinneren bij mijn andere auto gaat alle brandstof in retour, en slecht bij het manueel bewegen van de luchtweger moeten de injectoren in werking treden bij deze test.

    - Niet de injectoren zelf, maar de spinnekop zelf maakt een licht fluitend geluid.
    - De opbrengst van 4 injectoren is zo goed als identiek.
    - De auto heeft waarschijnlijk 10j stilgestaan.

    Als ik met de mengselschroef de toevoer naar injectoren niet kan afsluiten, en er bij de test benzine blijft omhoogkomen uit de opening op de spinnekop van de losgemaakte injectorleiding, is mijn spinnekop dan onlosmakelijk aan revisie toe gezien de plunjer niet meer correct afdicht?

    (zou ik voor de minste moeite de volledige spinnekop van mijn goed draaiende '80 kunnen overzetten op deze '84?)


  5. #5
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1984 | Startmotor issues

    Ja overzetten kan en fluiten van de spinnekop dan is die inderdaad aan vervangen toe
    Je moet hem dicht kunnen stellen met de co stelschroef
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •